Problémem je úroveň absolventů VŠ. Na "slavných" českých školách cvičí polovinu předmětů bakaláři (MUNI), doktorandi jsou většinou lidi co bydlí ještě u maminky, protože nikdo normální za 8 tisíc měsíčně prostě pracovat nebude (v Praze můžete dostat i 15-20 tisíc), což pro člověka v produktivním věku, který by měl dělat vědu, učit a zároveň posouvat studenty není zejména v praze vůbec nic. 15 tisíc je tak hypotéka nebo nájem.
Výsledek je takový, že idioti učí ještě větší idioty, protože ti schopnější už dávno utekli buď do praxe, aplikovaného výzkumu, nebo dělají to samé v zahraničí ještě za větší peníze. Stačí sledovat, jak šplhají v Praze platy. 100 tisíc je naprosto běžné, specialisté co opravdu něco umí a mají mozek v hlavě stojí klidně o 50-60 tisíc víc.
Co by takový člověk dělal ve školství ? Nebo ve státním sektoru ? Za úřednický plat ?
Já třeba díky vlastní firmě už stíhám oboje a habilitace je na cestě jen díky tomu, že jsem částečně pánem svého času.
To co píšete prostě není pravda. Spoustu nadějných lidí nám odchází. Škola vás nikam neposouvá a věda se prostě na českých VŠ moc nedělá. Občas někdo starší. Doktorandi a doktoři píší naprostý odpad. Když už to tak trochu je k něčemu, je to opět jen aplikovaný výzkum.
Většina těch lidí se po 5-10 letech profesně zabije takovým způsobem ,že jsou v praxi nepoužitelní. Zejména to pracovní tempo, tam chybí pracovní návyky...ale to jsem odbočil od tématu. Moje pointa je, že se potřebujeme těchto lidí zbavit a mít možnost si vybírat. Teď tu možnost nemáme. Vezme se každý, protože lidí je málo. Na nějaké posouvání laťky není prostor.
 
Ve vysokem skolstvi, kdyz nemusite psat neplodne clanky, mate prostor pro sevevzdelavani nad beznou profi uroven klidne v nekolika oborech zaroven. Ve statnim sektoru se muzete dockat vysluh, a pokud si zorganizujete praci, rovnez se muzete odborne posunout vys. VS je ovsem lepsi kvuli volnejsimu pristupu k siti a spouste odbornych zdroju "zdarma". Pokud vyznavate cinsky nebo budhisticky pohled na zivot, tak je to oproti komerci balzam. Nebo pokud vam stejne jako Milosi Zemanovi "staci chleba se sadlem a cibuli" (citace z jednoho odposlechu), tak si take prijdete na svoje :-)
Vetny rozbor se prave docela hodi. Kdyz vidim u pritelkyne, jak ma velke problemy urcit i/y, carky apod. A to vse vychazi z neznalosti vetneho rozboru, protoze najit podmet, prisudek nebo nedejboze predmet, privlastek pro ni neni tak jednoduche. A to jeste pomerne dost cte, takze by mela mit ocima nacteno jak slova vypadaji (coz treba ja nemam). I tak jsem schopen diky vetnemu rozboru psat spisovne lepe nez ona (urcite ne bez chyby).
Takze opravdu si nemyslim, ze by vetny rozbor byl naprosto k nicemu. Ohledne rozsahu vyuky vetneho rozboru, tam je jiste diskuze zadouci.
 
Nevim, asi se pohybuji v jine oblasti, a proto mam zkresleny pohled. Mne zajima hacking, diry v HW, zpusoby pruniku do siti a informacnich systemu. Po pravde, prace v komerci by me jen zdrzovala vyplnovanim lejster kolem auditu. Kazdopadne nemuzu souhlasit s tim, ze by uceni bylo ztratou casu. Kazdy rok se objevi par studentu, kteri jsou zatim nezkazeni penezi a diskuze s nimi je (bez ironie) k nezaplaceni.
Větný rozbor by se měl učit lépe a radostněji, alespoň by pak nebyly diskuse plné příspěvků, ve kterých autoři zapomínají na naprosto základní věc, jako např. shoda podmětu s přísudkem a ani diskuse na Lupě nejsou výjimkou.
Děkuji za to, že jsem mohl "ochutnat" internet v minulém století a komunikovat tak s lidmi, kteří uměli psát.
Problem skolstvi spociva v tom, ze se tu na vsech urovnich uci naproste nesmysly, a navic v souladu s porekladlem "kdo umi ten dela, kdo neumi ten uci".
Nastrelem ... ZS ... "vetny rozbor" - znalost naprosto zbytecna a nepotrebna, presto se ji venuji stovky hodin. Vysledkem je, ze produkt zakladni skoly je defakto negramotny, nezvladne poslat email, neumi vyplnit ani jednoduchy formular, netusi jak funguji uroky.
SS ... ve jmenu svatosti "vseobecneho vzdelani" tlaci budoucim strojarum/stavarum/zdravotnim sestram/... naprosto nezbytnou znalost "epizeuxis", odborne predmety pak vyucuji lide, kteri praxi nevideli bud vzivote, nebo naposled pred 30 lety. Takze se vyucuje jak funguje karburator, ktery si nasledne absolvent muze jit prohlednout do muzea.
VS ... snad vubec nehorsi situace vubec. Vyuka nema s praktickym uplatnenim naprosto nic spolecneho. Vyucuji prevazne lide, kteri na te skole jsou od casu ziskavani vlastniho diplomu. Praxi nikdy nevideli. Cely system je nastaven tak, ze uspeji ti, kteri bez protestu papouskuji to co jim je predlozeno. Ti kteri oboru alespon z casti rozumi (a tudiz o rad nebo dva vice nez, ti, kteri je maji ucit), velice rychle VS opousti. Vysledky podle toho vypadaji.
 
To co pisete je nesmysl. Clovek, ktery musi delit svuj potencial na vice cinnosti nedosahne nikdy uroven specialisty v jedne z tech cinnosti.
Vubec netvrdim, ze pan ST nema s kvalitou vysokeho skolstvi pravdu, ono je to po pravde jeste horsi nez si divaci zvnejsku mysli.
Fraze o tom, ze "vas skola nikam neposouva" je nesmysl a alibismus. Bud se vy sam chcete nekam posouvat anebo nechcete, nikdo druhy to vas nikdy neudela! Skola vam da prostor, pokud nemusite psat N zbytecnych clanku za rok, tak je na to casu dost. Problem nastava, kdyz potrebujete sestavit team, protoze studentsky material je mnohdy nepouzitelny, akademicti kolegove pracuji na vecech 20 let starych a musi neustale recyklovat sve predchozi vytvory, aby stihali pozadovany pocet carek, atd atd. Ale to je uz diskuze o necem uplne jinem.
Na konci jste odpověděl za mě. Ano, škola mě nikam neposouvá, posouvám se sám. A to dneska lidi dělají tak, že si za to ještě nechají zaplatit. Nebo to můžou dělat v rámci školy za 8-15 tisíc.
Čas je omezený a pokud Vám nic nedává, málokdo najde motivaci zabíjet svůj čas ještě učením.
kde to mam podepsat
mel jsem OBRI stesti na super anglictinarku a matematikare na ZS. Matematikar na SS uz byl ale spise taxikar - kvuli penezum a na VS (nez jsem utekl) jsem potkal sbirku gerontu se senilitou, kterych jsem si nemohl vazit i kdyby me na hlavu mirili pistoli.