Vlákno názorů k článku Ještě že už končíte, napsali filmaři Klausovi kvůli vetu zákona o podpoře filmu od VSimon - Fond kinematografie dostává peníze, podporuje spřátelené (vybrané) projekty...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 19. 11. 2012 12:29

    VSimon

    Fond kinematografie dostává peníze, podporuje spřátelené (vybrané) projekty a všichni se mu na to plošně máme skládat (prostřednictvím televizí, kabelovek a dalších přenosových sítí). Pak vzniknou filmy jejichž kvalita nebude logicky motivována snahou být pro lidi zajímavé nebo aspoň být výdělečné, ale vzniknou proto, aby se odůvodnily peníze, které na jejich tvorbu jdou. Kdyby fond nebyl, televize by (asi) neměly české filmy k vysílání. Takhle by je nahradily buď akvizicemi ze zahraničí nebo vlastní tvorbou, která je poslední dobou dost kritizovaná. Nicméně mi osobně toto přijde jako čistší řešení. Případně televize mohly vytvořit své vlastní fondy a nadace a podporovat film po své ose. Státní "osa" se totiž dost těžko kontroluje. Od dob Vratných lahví si já osobně nevzpomenu film, který by fond kinematografie podpořil, ale vím, že peníze nedává na české filmy plošně (narozdíl od plošných přijmů).

    Navíc televize si platí licenční práva k vysílání. Jsou ty peníze malé? Ať jsou ceny licencí teda odpovídající požadavkům / představám filmařů. Televize se rozhodnou, jestli to budou dávat nebo ne, jestli se to vyplatí, nebo ne. Pokud by se televize rozhodly zamítavě, umím si představit ty výhrady (způsobu Heleny Vondráčkové: "rozhlas mě málo hraje, přitom jsem národní poklad"), že televize utiskují českou národní filmovou produkci.

    ARAS a FITES by se měly zredukovat, aby zbyly peníze na to, na co byly původně plánovány. Proč filmové festivaly (například MFF KV) vůbec hrají kromě českých filmů nějaké zahraniční? Peníze z fondu snad dostávají na podporu českého ne zahraničního filmu, nebo to tak není? Proč je vlastně těch filmových festivalů tolik, když se odvětví finančně bortí? Dávají z příjmů ze vstupného nějaké podíly zpět do fondu? Nebo je to zase jen podpora pár podnikavců? O soukromých firmách typu Febio (Fest) a spol raději ani nemluvme.

    A vůbec, který jiný sektor lidské činnosti v ČR je stabilní? Soukromníci propouštějí, univerzity taky hledají úspory a dohody s privátním sektorem, u policie se také snaží o úspory. Snad jediný, kdo je stabilní je ČT a část kultury (živá kultura nebo jak se ono subodvětví přesně nazývá).

    Místo psaní dopisů by se měli filmaři raději pokusit něco zajímavého natočit. Zatím se jim to příliš nedařilo.

  • 19. 11. 2012 15:52

    spyko

    Po dlouhé době mohu konečně presidentu zatleskat,ctím zásadu,dotace-nikdo nebo všichni,všichni je nerealizovatel­né,takže nikdo !!!Na začátku zde "kultůra"řvala,že dotace nechce neboť to značně ovlivňuje tvorbu-což je pravda,najednou je tu opak,došly "bobky",lidi na kultůru holt nemají,hlavně tu rádoby kultůru,tak si musí holt najít jiná zaměstnání-jako všichni !!!

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).