Mozna byste nejdriv mel zadefinovat jak merite efektivitu - tak jak jste to popsal tak je to efektivni hlavne pro toho provozovatele hromadne dopravy (a to navic jeste v huste osidlene oblasti v dobe dopravni spicky) a pak nekoho kdo bydli u nejake paterni linky a potrebuje jen ji. Protoze jinak si bud koupi auto nebo s pouzitim HD mu roste cas prepravy, naklady, klesa flexibilita.
Myslim ze naklady na infrastrukturu (a hlavne udrzbu) jsou dany spise hmotnosti toho co po tom jezdi.
„Hloupá a neefektivní je především individuální doprava. Celkové jednotkové náklady na individuální dopravu jsou nesrovnatelně vyšší, než na dopravu hromadnou.“
Zajímalo by mě, jak jste k tomu dospěl (nezpochybňuji to, jen bych se rád podíval na zdroje/seznámil se s myšlenkami).
Jako vtip dobré! ;-) A kdo mě teda dotuje když jezdím autem? Pokud vím tak na jízdenkách MHD je napsáno, že jsou dotovány z veřejných peněz téměř z poloviny, ale na benzínce okrádá stát vždy mě! Přesto se mi častěji vyplatí cesta autem a hromadnou dopravou jen páteřní trasy, ale většinou se potřebuji dostat jinam, než to nějaký soudruh před 20 lety naplánoval. Neefektivní režie dopravy je typicky mnoha tunový prázdný vlak, který veze akorát několik placených zaměstnanců. U nákladní dopravy ta železnice má možná smysl, ale jinak by podle vás byl asi v USA naprostý socializmus, když tam tak dotují individuální dopravu, že tu hromadnou prakticky zrušili!? :-D Ale k tématu. Bitcoin možná nebude nikdy opravdová měna, ale rozhodně plní už dnes obranou roli proti takovým regulovaným mozečkům, co by chtěli všem diktovat jak žít! Je mojí věcí jak se zajistím do penze a nikdo mě nemůže nutit dotovat dnešní důchodce. Je mojí věcí jak se zajistím proti nemoci a nikdo mi nebude vnucovat platit zdravotní pojištění i kdyby mělo zachránit 20 roztomilých dětí s nádorem mozku. Stát mi nemá co vnucovat altruismus, když mi nedokáže zaručit, že až budu nemocný já, tak mě neodmítnou pro nákladnost léčby a v regulovaném pseudo demokratickém státě má vždy větší prioritu chřipka tisíců voličů, než jednotlivec který chcípne někde potichu v rohu. Nikdo mě nemá co nutit platit daně a přiživovat se na mojí práci! Bitcoin je možná první vlaštovka něčeho jako "virtuální stát", ke kterému se hlásím z přesvědčení nikoliv z demokratického donucení většinou! Na provoz státu, který si vyberu podle toho jak má zajištěné vymáhání práva, zdravotnictví, dávky, bez inflace přes kterou mě tunelují zadlužení a ostatní méně schopní spoluobčané ty daně budu platit klidně! Zatím je to sci-fi a Bitcoin nejspíš zajde na nedůvěru kvůli spekulantům, než samozvaným autoritám, ale ukazuje lidem budoucí cesty a že je možné se obejít na mnoha úrovních i bez národních států a prosadit myšlenky navzdory plebsu. Jak už zaznělo, díky té decentralizovanosti výjdou všechny snahy velkého bratra pěkně draho s minimálním efektem, tak jako u torrentů a pochybuji, že někdo zakáže internet! :-D A co na to Sheldon Cooper? Hmm interesting... V dlouhodobém horizontu by to mohlo vézt až k zotročení většiny populace technickou elitou. Toho bych se však nebál, protože ajťák si umí vygooglit, že i méně intelektuálně zdatní lidé jsou v chovu produktivnější, když se jim ponechá určitá míra svobodné vůle. :-D
Aha, takze mluvite o centralni Praze, tam to mozna plati, akorat nechapu proc takovy specialni pripad vubec zminujete. Jakmile se posunete jen o par km dal, tak uz to uplne jinak - dnes jsem potreboval navstivit 3 mista na P5 a P6, autem jsem to vse vyridil za 50 min, MHD by to odhadem trvalo asi 3 hodiny.
Centrální Prahu jsem zmínil jako extrém, ve kterém je MHD rychlejší než IAD. Pokud je někde MHD pomalejší, znamená to, že při nějaké hustotě dopravy nastává zlom, na jedné straně je rychlejší IAD a na druhé MHD. O tom,kde je ten zlom, jste ale nenapsal nic -- a klidně to může být tak, že kdyby v Praze byla jen MHD, nebo by tam byla třeba jen nedotovaná IAD + MHD, ta vaše cesta by trvala místo současných 50 minut jen minut 30.
Vážený pane, já parkuji na soukromém hlídaném parkovišti, protože na rozbité státní ulici mi auto ukradli (po té, co jsem si ve státním výmolu zničil tlumiče - to k té vaší infrastruktůůře).
Neexistuje nic, co by svobodný konkurenční trh nezajistil levněji a ve vyšší kvalitě, než vynucený státní monopol.
Že jste to byl vy, kdo před 30ti lety tvrdil, že je nutné, aby stát byl monopolním výrobcem automobilů i televizorů, jinak že nastane chaos. Je tak?
Nakonec vám etatistům přeci nikdo nebrání zůstat ve státní průběžné penzijní pyramidové hře, platit si státní zdravotní pojištění, atd... Jen by bylo prima toto násilím nevnucovat těm, kteří mají jiné preference.
A myslet si, že infrastrukutra bez státu nemůže existovat a že to stát vynalezl právo (při tom je spíše jeho největším porušovatelem), to je opravdu hrubá neznalost.
A jistě - pokud chcete dotovat hromadnou dopravu, třeba vlakové spoje po kterých projede 10 lidí za den, opět vám nikdo nebrání. Ale je to opravdu hloupé, neefektivní a nemáte právo nutit ostatní to platit. Ještě mi tvrďte, že to já donutil ty lidi žít někde na samotě a proto mám povinnost jim dotovat vlak. Kdyby nebyl dotován nikdy, situaci by se dávno přizpůsobili, případně by vůbec nevznikla. Nebo by se našel nezaměstnaný, který by si koupil ojeté sedmimístné dýzlové MPV a lidi tam rozvážel. Se setinovými náklady. Tedy pokud by lidi jako vy mne nenutili tomu nezaměstnanému platit za to, že nedělá nic.
To, co popisujete, jsem zanedbal, protože už to závisí na mnoha faktorech. Např. v centrální Praze už ten čas přepravy zase hraje ve prospěch MHD, protože auta ucpou ulici a zastaví se, kdyby ti samí lidé jeli tou samou ulicí autobusem nebo tramvají, tak bez problémů projedou a ještě zbyde spousta volného místa. Z toho plynou i ty náklady na údržbu -- když se lidi z jednoho autobusu, tramvaje, vlaku rozesadí po jednom do aut, je prostě potřeba mít víc silnic, na které se ta auta vejdou. Na hmotnosti jednotlivých vozidel, pokud je v nějakých mezích, moc záležet nebude.
lol ... cela rekonstrukce (respektive nove postaveni) D1 ma stat cca 15G ... za 10let se vybere na mytnem (jen na D1) cca 10G ... zivotnost silnice je rekneme 30let ... => udrzba ty silnice stoji polovinu toho, co se vybere jejim provozem jen primo, o tom, co se vybere neprimo (na danich dopravcu ...a prave na spotrebnich danich) ani nemluve.
Dale, jeden prujezd nalozeneho kamionu = cca 40 000 prujezdu osobaku (na opotrebeni vozovky).
To je zajímavé, že proti státním dotacím vždy nejvíc brojí ti, kteří je hojně využívají. Měl byste začít u sebe, a přestat ostatní nutit dotovat vám vaše ježdění autem. Taky byste měl okamžitě vrátit všechny peníze, které jste bral (zprostředkovaně přes rodiče) jako nezaměstnaný -- jako batole, jako školák, jako student...
Hloupá a neefektivní je především individuální doprava. Celkové jednotkové náklady na individuální dopravu jsou nesrovnatelně vyšší, než na dopravu hromadnou. Pokud jezdíte autem po Praze, pak jsou nejspíš příspěvky ostatních na vaše ježdění o dost vyšší, než váš příspěvek na provoz MHD.
Opravdu?
Jen na spotřební daní a DPH z benzínu platím eráru tisíce měsíčně. DPH z nového auta jsou staticíce.
Opravdu váš strejda jezdící tramwayí ve stejné výši dotuje mne??
Tak to zpřehledněmě! Nechť sou silnice soukromé a zpoplatněné. Nechť není dotace na MHD. Nechť není spotřebka a DPH z benzínu a DPH z auta. A uvidíme. Do té doby to jsou jen řeči.
PS: A jak mne dotuje obyvatel HorníDolní, kterých jezdí 10 vlakem, který by se vyplatil až pro 1000?
Ale souvisi, dane v CR nejsou bohuzel vybirany ucelove, tudiz se proste vybere tech +- 80% (coz je +- realna danova zatez) a to se pak rozdeluje podle toho, kdo vic maze. Kdyby se to ovsem vybiralo jako jedina dan na jednom miste, tak by to lidem doslo. A taky by jim doslo, ze by vlastne mohli chodit do prace jeden den v tejdnu a byli by na tom uplne stejne.
Stačí se podívat na charakter těch podstatných nákladů. Cena vozidla -- hromadné prostředky jsou na jedno sedadlo levnější, navíc za dobu své životnosti toho najedou násobně víc. Cena lidské práce -- pořád je tam jeden řidič, ať veze jen sám sebe, 45 nebo 600 cestujících. Pohonné hmoty -- opět na jeden osobokilometr nižší u veřejné dopravy. A náklady na infrastrukturu závisí přibližně na ploše vozidla, opět řádově výhodnější ve prospěch hromadné dopravy. Dá se to odhadnout i z toho, že kromě těch nákladů na řidiče spočívají ty náklady v tom, že vedle přepravovaných osob musíte přepravovat i samotné vozidlo -- to je ta neefektivní režie dopravy. V případě hromadné dopravy je ta hmota vozidla na jednu přepravenou osobu i na přepravený osobokilometr výrazně nižší.
Na spotřební dani z benzínu a DPH ze spotřební daně sice něco platíte, ale stát k tomu ještě musí dost dosypat, abyste si mohl tím autem jezdit.
Nikomu nic nebrání stavět soukromé silnice, vybírat tam mýtné a garantovat řidičům, že na nich nebudou výtluky a že nebudou čekat v kolonách. Nikdo ale nic takového nedělá, protože si dokáže rychle spočítat, že by o to nikdo neměl zájem. Že všichni tak nutně musí jezdit autem jenom do té doby, dokud jim to platí někdo jiný.
Do té HorníDolní nejspíš taky vede silnice, jejíž výstavba a údržba taky něco stojí, projede po ní denně 10 aut a vyplatila by se až pro 10000. Ale jak z hlediska dopravního momentu tak z hlediska financí jsou tyhle čudly nepodstatné.
DPH z auta s tím nemá nic společného, když si místo auta koupíte kuchyň nebo elektroniku, zaplatíte DPH úplně stejně.
"žádné daně, žádné chamtivé ruce státu, žádné přerozdělování"
.. ale také žádné služby státu, žádná infrastruktura, žádný právní systém, žádná bezpečnost. Hurá po hlavě do třetího světa.
Budeme sice všichni jezdit v mercedesech, ale po polní cestě. Na nehlídaném parkovišti nám ho někdo ukradne a domu potom půjdem pěšky nebo si počkáme jestli pojede mašrutka, protože hromadná doprava se v dané oblasti nevyplatí.