Vlákno názorů k článku Jiří Hlavenka: Budoucnost žurnalistiky nebyla nikdy tak temná jako dnes od thr - Bohužel musím z vlastní zkušenosti (nikoli podle zprostředkované...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 8. 10. 2012 9:27

    thr

    Bohužel musím z vlastní zkušenosti (nikoli podle zprostředkované teorie!!!) potvrdit, že pan Hlavenka pravdu má. Psal jsem docela dlouho řadu článků, hlavně z oblasti fototechniky, ale i dalších technických oborů. Bohužel ale procento čtenářů, kteří přečtou jen titulky a závěr je obrovské, reakce to jasně ukazují. Zrovna tak bylo názorně vidět, že článek, který má být spíše podkladem k úvaze nad přinesenými informacemi, lidi ve své většině prostě neberou, daleko žádanější jsou vysloveně černobílé věci. Paradoxně jsem postupně zjistil, že mám lepší ohlas na věci, které jsem napsal za hodinu s nulovým úsilím, než na něco, s čím byla opravdu práce (opět je to v souladu s tím, co je v článku). Bylo by to na dlouhý výklad, ale výsledek prostě byl takový. Jelikož to pro mě nebyla primární obživa, tak jsem se na to posléze vykašlal...

    Netvrdím, že takto "jednoduší" jsou všichni čtenáři, pořád se najdou přemýšliví a rozumní, ale zase jsme u toho, co píše pan Hlavenka - procento je prostě malé... Obávám se, že ten okruh 50 tisíc zájemců z ČR o kvalitní obecné noviny je reálný, u specializovanějších oborů, které se mě týkaly jako autora, je procento možná vyšší, ale zase je podstatně menší celkový okruh zájemců, takže celkové číslo je maximálně v jednotkách tisíc (spíše stovkách) a na tom už nepostaví rozumné fungování vůbec nikdo :-(

  • 8. 10. 2012 12:47

    R. (neregistrovaný)

    Ovsem nasobne vice maji kratke clanky o Brumer Illusion. Rekneme 12000 zhlednuti. Da se z toho neco usuzovat?

  • 8. 10. 2012 12:51

    thr

    Já se vás nechci dotknout, ale ten váš článek je typický příklad článku "pro masy", který se perfektně hodí do dnešních "rychlých médií".
    Je to udělané hezky a celkem dobře napsané, v tom bych bez váhání pochválil,to je OK. Myslím upřímně - nehledejte v tom žádný dvojsmysl, sám bych se klidně pod tento článek podepsal a nijak bych se nestyděl.
    Jenže ve své podstatě je to dost povrchní pohled na problematiku (v pár bodech až malinko zjednodušující či zavádějící) a nároky na přemýšlení čtenáře tam jsou poměrně malé. Nic proti, i podobné texty jsou potřeba a sám jsem jich napsal dost, ale náročnější publicistika/no­vinařina to prostě není. Mě to právě přijde jako ukázka toho, co jsem označil za článek, který lze napsat za pár hodin od stolu a přesto bude mít dobrý ohlas :-)

  • 8. 10. 2012 13:05

    R. (neregistrovaný)

    Flor je znama postavicka, obcas vidi neco nerdovsky, ale zrovna to co napsal je presne takove jak to ma byt a ty jsi to napsal taky veskrze pozitivne. Jedine co nechapu je jak by mel vypadat narocny clanek tohoto tematu na dve normostrany. Tento obor neni stavarina ani IT, kde jde napsat clanek o kryptovani co se tvoril rok.
    Neni nic horsiho a k nicemu nez clanek s grafy a prubehy MTF krivek a pseudoceske testovani AF modulu. Nejlip co jde napsat je reportaz s 4000 znaky a osmi fotkama od Sebka jak fotil v Jizerkach. Motivacni, jasne strucne, napsano za 60 minut. Nalinkuj mi clanek o kterym mluvis? Pokud existuje tak je z hlediska foceni k nicemu, bude to gearfagotry pro zacinajici vyvojare fotaku.

  • 8. 10. 2012 14:02

    Flor (neregistrovaný)

    Ten článek vyšel i na Digiareně a asi dva týdny byl 4. nejčtenější, u mě na blogu má zatím 10 tisíc shlédnutí. Tím "jeden z nejčtenějších článků" jsem měl na mysli u sebe na blogu, kde mohu dobře porovnávat. V Google Analytics vidím, že průměrná doba setrvání čtenáře na článku je 9 minut, což mi přijde dost slušné.

  • 9. 10. 2012 8:12

    Petr (neregistrovaný)

    Současné noviny nejsou možná všechny poplatné vládě, ale rozhodně jsou poplatné systému. Ve zdravém diskursu by se musely zpochybňovat všechny premisy, to se rozhodně neděje. Mnoho věcí je považováno za dané a samozřejmé (jako třeba že to životaschopné si na sebe musí vydělat, protože to jinak nejde).

    Pokud mi dovolíte trochu bezohlednou analogii, je to pořád podobný případ, jako Rudé právo blahé paměti. Tam se kritizovalo ostošest a tepaly se nešvary až hrůza. Ale některé premisy se prostě nediskutovaly (jako třeba že tehdejší zřízení je v principu správné a že strana má mít vedoucí úlohu ve společnosti).

    Řešením přitom nevidím v primitivních protisystémových výkřicích. Takové noviny nehledám. Hledám kultivovanou platformu ("žvanírnu", chcete-li), kde se ve světle nových faktů opakovaně vyhodnocují i všechny předchozí závěry, bez zbytečné předpojatosti, zato však s intelektuální pokorou. A za něco takového jsem ochoten utrácet, opravdu utrácet.

  • 9. 10. 2012 9:33

    Sigri (neregistrovaný)

    Ty odhady zřejmě nebudou daleko od pravdy.
    Tuto výzvu podepsalo za prvních šest týdnů asi 28000 lidí. Pak se přísun podpisů razantně zpomalil a za další půlrok už přibylo jen necelých 10000. Pokud budete souhlasit že je to text dost nekontroverzní a není velký problém se s ním ztotožnit, který navíc v době svého vzniku probublal téměř všemi českými intelektuálními médii, pak dojdete k tomu, že počet lidí schopných přečíst delší text se v Česku nápadně přibližuje oněm zmíněným číslům. Pokud k tomu přidáte hypotetické navštěvníky stránek kteří text četli ale nepodepsali, jste třeba právě na těch 50000.
    Možná že tohle dovození kulhá, ale vsadil bych se, že zkušenosti s jinými podobnými texty nebudou o moc odlišné.

  • 17. 10. 2012 12:39

    jarda666 (neregistrovaný)

    Jestli narazite na zvedavce konkretne pana Stworu tak myslim , ze jste mimo. Prectete si zvedavce za posledni rok , dva , tri .

    Takove titulky jako cituji "Proc nemam rad zidy" , nebo kazdy druhy clanek o nejakem zidovsko-zednarskem spiknuti apod.

    Ten pan je proste antisemita a demagogicky se snazi u sve osoby vyvolat dojem jakehosi mucednika za pravdu .

    Ale nemyslim , ze tomu veri on prave vydelava na te jinakosti svych nazoru , vytvareni dojmu , ze pravda je nekde jinde atd...

    Proste jako p.Masek na osudu , ten to bere z gruntu pomoci HARPu, chemtails, mentalni energie, volne energie a podobne :)

  • 8. 10. 2012 12:05

    Vladislav Kubica (neregistrovaný)

    Souhlasim s tím, že kámenem úrazu jsou prachy. Vedení redakcí se samozřejmě pomalu přizpůsobují tomu, co lidé číst chtějí. Ekonomové jsou úzká skupina, IT - úzká skupina atd. ve všech novinách bude čím dál tím více bulváru a to i v těch nejserioznějších - bohužel. Nedegenerují redakce, ale čtenáři. Kvalitní čtenář si svoje články a noviny najde, ale je jich čím dál méně. 90% čtenářů jsou ale lidé hltající blbosti. Vidím to kolem sebe - co nejkratší článek, co nejúdernější titulek a musí tam být Bartošová. A nejen to, degeneruje čtenář, politici ... vše. I já, naiva a optimista - nechce, ale je to tak, vidí úpadek na všem, na co se podívá.

  • 8. 10. 2012 7:54

    N6600 (neregistrovaný)

    Uz je to niekolky clanok od p. Hlavenky, s ktorym nesuhlasim. Asi ich prestanem citat :D Ale uz vazne.

    Nesuhlasim s tymto jeho nazorom, ze za to vsetko mozu citatelia a urychlena doba a podobne. Kamen urazu su prachy + vedenie redakcie. Kvalitna novinarcina sa da robit. Mne osobne staci aj na urovni statu. Napriklad nieco, co kedysi robil John, alebo Klima. Ale dnes sa skor zaobera tym, co nesie prachy. Pretoze to je podstatne. Plati to nielen u novin, ale i televizie. A ked sa vedenie redakcii pozera na tvorbu cez Excelovu tabulku a nie obsah, je to jasne.

    Dalsia vec, kvalitna novinarcina dnes je tiez neziaduca. Napriklad slovensky dennik Pravda patri skupine podporujucej aktualneho premiera. Kazdemu je jasne, ze ta redakcia degeneruje, kedze musi pisat to, co ma nakazane (tj. pozitivne o vlade). Jeho konkurent Sme zistil, ze sa musi tiez podriadit a nesmie byt tak utocny, lebo si neskrtne. Spravy na Markize detto. Smerovanie k bulvaru je tak ocividne, az to boli. Kvalita sla dole rapidne. Takze ta spirala, ktoru popisal p. Hlavenka nie je uplne pravdiva.

    Co sa tyka Newsweeku. Ten si za svoj pad moze sam. Kedze sa nijak neprofiloval a mnozstvo clankov bolo namiesanych tak, aby vydali na cislo, nie je sa co cudovat. Konkurencny Time je na tom lepsie. A vzdy bol.

  • 8. 10. 2012 11:35

    Flor (neregistrovaný)

    Mám jinou zkušenost. Taky píši o fototechnice + zpracování fotografií a jeden z nejčtenějších článků je zároveň i ten nejdelší a dost náročný na čtení - http://blog.flor.cz/vyber-fotaku-kvalitni-obraz/
    Možná je to tím, že je v článku spousta obrázků, které dovysvětlují text a udržují čtenářovu pozornost.

  • 8. 10. 2012 13:47

    Flor (neregistrovaný)

    Je pro "fotografické masy", čtenáře Blesku fotícího mobilem to určitě zajímat nebude. Souhlasím s Vámi, článek je pro začátečníky, takže ano, problematika je dost zjednodušená, ale pro toho začátečníka i tak dost náročná na pochopení. Určitě víc než články na idnesu :).
    Pokud píšete skutečně odborné články o fototechnice, tak se není moc co divit malému zájmu, vývojářů foťáků tu v ČR moc není.

  • 8. 10. 2012 19:09

    _pepak (neregistrovaný)

    Čili jestli jsem to pochopil správně tak sice vy i Hlavenka souhlasíte, že je to o penězích, ale zatímco Hlavenka se pesimisticky ptá, "kde vzít lidi, kteří by tu kvalitu zaplatili?", tak vy optimisticky jásáte "Prostě se na peníze vykašleme, budeme novinařinu dělat z nadšení, a to budou pane články!" Nebo se mýlím?

    (Jak moc jsou noviny na Slovensku poplatné vládě nevím. Ale fakt by mě překvapilo, kdyby Slováci byli tak odlišní od Čechů: V ČR se IMHO noviny, které vládu chválí a nekritizují, neuživí, protože je nebude nikdo kupovat - běžný čtenář se chce pořádně naštvat nad tím, jak to "ti nahoře dělají blbě, to musí být uplacení, protože takhle blbí nejsou ani rejskové".)

  • 9. 10. 2012 8:49

    x (neregistrovaný)

    U nas staci, kdyz reknete ze zidu nebylo 7M ale jen 6M5 a uz vas za to zavrou, takze jak chcete diskutovat system ... ostatne mate zakonem narizeno, ze je to jediny spravny, a pokud to zpochybnite, tak ten zakon porusujete.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).