Monetka, to bylo skutečně dítě Jirky Hlavenky, ale odpověď na zahraniční PayPal.com. Neúspěch byl způsobem hodně tím, že CPress zároveň provozoval vlastní internetové obchody a zároveň chtěl po konkurentech, aby využívali jeho platební systém. Ty powerpointové prezentace, kterými jsme to propagovali, mám dodnes schované :).
Email.cz, s tím Computer Press neměl nikdy nic společného, možná potenciálně. Ale nebyli jsme autory aplikace a "v nejhorším" případě jsme jen spolupracovali.
VypalCD.cz bylo originální myšlenkou zavražděnou pevnými linkami. Taky s tím byla fůra práce, kusové vypalování CD na zakázku za pár korun. Nápad to ale byl hezký, Jirky Hlavenky. Možná kdybychom se tehdy specializovali na muziku a skutečně udělali on-demand "hudební vydavatelství", bylo by to lepší. Tehdejší náš nesmělý pokus pomiňme :).
Myšlenka obchodu zadarmo na Vltava2000.cz, to nejspíš taky vzniklo u Jury, to je fakt. Nicméně realizovali jsme to proto, abychom Zoner inShopu přetáhli co nejvíc zákazníků. Bohužel: vůbec se nám to nepovedlo (masově), mj. i proto, že inShop byl technologicky a možnostmi mnohem dál.
Bannerová síť Linx byla v základu koupena od firmy Clark.
Všechny internetové akvizice a masivní vlastní vývoj jsme prováděli v poslední fázi internetové horečky těsně předtím, než bublina splaskla, ale účel byl splněn :-)). Škoda, že tak málo věcí úspěšně přežilo do dneška.
Shop.cz a Vltavu.cz jsem sledoval od začátku. Nemyslím, že by jedni druhé označovali za opičáky, byli to velmi se respektující (jen částeční) konkurenti, i Shop.cz byl od začátku členem asociace APEK, kterou vymyslel Hlavenka. Obojí mimochodem projekty z Brna.
Prostě hledáte zlou vůli i tam, kde žádná není či nebyla - jen korektní vztahy.
Ze začátku měl větší tah na branku Shop.cz, později Vltava a spol. - a myslím, že to dotáhla dál.
Když už jsme u oprašování paměti, tak ji oprašme :-). Na drtivé většině internetových projektů CPressu jsem se velmi intenzivně podílel. K ostatnímu zde zveřejněnému se nemám potřebu vyjadřovat, omezím se na historická fakta.
Vltava.cz - o pozici prvního internetového obchodu v ČR jsme se tehdy dlouho přátelsky přetahovali s Petrem Ulrichem z dnes již neexistujícího Shop.cz (pozn.: současný obsah této domény s původním nemá vůbec nic společného). Vltava.cz vznikla jako experiment, jako pokus prodávat na Internetu vlastní knižní produkci Computer Pressu. Výhoda je jasná, odpadnou vám problémy se skladem a nespolehlivými dodavateli, máte prostě kompletní sortiment zboží. Inspirace Amazonem byla zřejmá vždy a netajili jsme se jí, konečně i název obchodu samotný to říká jasně. Po Vltavě vzniklo Ucho.cz coby prototyp obchodu s hudebními CD, pak jsme to všechno sloučili dohromady, rozšířili sortiment, ... to je dlouhý a zajímavý příběh.
Shop.cz měl definitivně jako první implementaci zabezpečeného placení kartami (SEC). Pak to tuším Komerční banka zařízla pro __nové__ partnery a platební karty jsme tedy mohli na Vltavu implementovat až o dost let později.
Co se eCity týče - je to projekt eBanky, CPress se na tom "jaksi" mediálně podílel a tuším, že jsme tam měli i nějaký podíl v oblasti testovacích nákupů. Tak daleko ani moje paměť nesahá :). Na každý pád mám dojem, že první on-line platba za zboží prostřednictvím eBanky proběhla na Vltavě.
K originalitě jako takové - nemyslím, že internetově-ideově bychom byli v CPressu extra originální, ale jsem přesvědčen, že jsme se významně podíleli na stanovení de-facto standardů v ČR, jako například "uživatelsky přívětivý nákup v internetovém obchodě". Vltava.cz jistou dobu opravdu udávala směr, koneckonců průběžná smrt několika jejích významných konkurentů (Shop.cz, Albumcity.cz) to dokladuje.
Ještě jinak řečeno: uměli jsme udělat uživatelsky snadno použitelné produkty. To byla hlavní a nezpochybnitelná deviza internetových projektů Computer Pressu a na tomto know how, které jsme společně budovali, dnes stavíme i my a někteří naši konkurenti, tehdejší kolegové :).
Třeba ten výměnný bannerový systém, platební systém Monetka, Vltava2000, VypalCD, Email.cz... na řadě těch věcí se CP jenom podílel - vstoupil do nich, pomáhal je rozvíjet, pak zase vystoupil... Někde byla původní Hlavenkoa myšlenka, třeba internetový obchod zadarmo u Vltavy2000 - to napadlo skutečně jeho a byl to snad první podobný projekt na světě (zadarmo), ovšem pochopitelně obchodně neúspěšný. Podobně VypalCD byla myslím česká specialita. Zabil to broadband.
Celkové portfolio nejrůznějších aktivit CP za celou jeho historii bylo obrovské, jeho vliv na podobu českého internetu byl značný. Většinou to ovšem byly jen pokusy.
Ale Hlavenka do toho šel a otestoval to. To není úplně málo. Navíc pár trvale dobrých věcí z toho vypadlo. Ano, kdyby se soustředil na méně věcí, bylo by to asi ve výsledku lepší.
Opravdu? Je velice usmevne, kdyz chce druhym oprasovat pamet clovek, ktery bud taktez senilni nebo vubec nevi o cem mluvi... Takze jen par poznamek... Vltava Stores byla opicarna... co treba Shop.Cz vcetne SECu - nezname? eCity - pouze marketingovy nastroj, podstata to nebyla a jak s tim souvisi CPress netusim - pomuzete mi? Ne nadarmo se vydavatelstvi CPress prezdiva bulvar v ICT... - jejich eZiny o necem svedci...:-)
Neunavuje čtenáře Lupy už tato sága? Vůbec se do ní nechci zapojovat, do současného dění nevidím. Ale názor exInsidera si myslím, že není fér nejen k Jirkovi, ale všem, kdo se na rozjezdu jmenovaných projektů podíleli.
Lidi hrozně rychle zapomínají na to, jaká byla úroveň internetu před deseti lety, že existoval opravdu jen jeden internetový obchod, ostatní si ťukali na čelo a nákup na Vltavě nebo Uchu brali jako zábavný test. Kolik lidí si ještě vybaví rozjezd eBanky a jejich eCity? Dnes tak samozřejmá věc, jako je ovládání účtu přes PC, tenkrát to bylo něco, nad čím jsme kroutili hlavou. Někdo prostě musel být první. A že byl v hodně věcech první právě CPress byla zásluha především JH. Co se mu nepovedlo, a teď se mu vrací zpět, je jeho až chorobná nedůvěra v lidi a snaha za každou cenu ovlivňovat naprosto vše ve firmě s pocitem, že to dělá nejlépe. Kdyby včas předal firmu do manažerských rukou a pouze ji ideově řídil z povzdálí, ušetřil by si nervy a hodně kvalitních lidí by stále ve firmě dnes pracovalo.
Neznám však nikoho, kdo by v CP strávil delší čas a dnes se mu nedařilo dobře. S odstupem času jsou odchovanci vděční za tu školu, kterou jim JH dal. Jsem jedním z nich :)
Vltava.cz - inspirace Amazon.com Aukce.cz - inspirace eBay.com Živě.cz a další časopisy - hromady webů venku Serge.cz, aneb prohledávač diskuzních skupin - ano, v tomto byl první, ale už je to dávno mrtvé a vždy bez komerčního modelu Hyperlink.cz - webhostingů už za dob vzniku byly tisíce FlashFun.cz - není to Hlavenkův projekt, jen partnerský projekt se Slováky, navíc taky měl dávno inspiraci zvenku TravelGuide.cz - není Hlavenkův projekt, bylo nakoupeno, opět ideově nic původního .....?
Ano, český Internet by bez Hlavenky a jeho (tehdejších) lidí byl o hodně věcí ochuzen, ale původního, skutečně původního a originálního, tam nebylo téměř nic.
I když jsem kolikrát nesouhlasil s některými (a zbytečně ostrými) Hlavenkovými argumenty v různých internetových diskuzích a článcích (např. kdysi o Majáku, kdy v te dobe existovaly na cz internetu pro děti pouze Alik a Maják), tak rozhodně si pana Hlavenky vážím.
Považuji ho za velice schopného podnikatele, který v internetu i v realitě úspěšně rozhýbal celé odvětví.
Hlavenka, co by autor, je také nepřehlédnutelný v internetu, trafikách, knihkupectvích, super-hypermarketech, knihovnách. (někdy nechápu, jak to všechno časově stíhá...)
Hlavenka byl v mnoha internetových projektech PRVNÍ (mnozí jiní v internetu, kterým chybí vlastní nápady a tvořivost, již byli opisovači, včetně Lukačovičova Seznamu pečlivě po léta opisovaného od Yahoo).
Pokud by byla nějaká Top10, kdo měl největší vliv na rozvoj internetového podnikání v cz, já bych hlasoval pro Hlavenku (pokud se mýlím, opravte mě...). Pro mě osobně by internet bez Hlavenky a jeho "líhně" byl prostě mnohem chudší.
Tak to je můj názor. Zdraví Jirka z Česka