Křesťanské církve tu jsou skoro 2000 let (některé jsou daleko mladší)... Jednak se mezi sebou dost liší, hlavně ale i když vezmeme nejvíc napadanou katolickou církev, tak při realistickém pohledu měla opravdu problémových období daleko méně, než by se zdálo. A navíc v řadě případů šlo spíše o zneužití církve pro cíle "světské moci"...
Bohužel ale právě toto je příklad té "názorové singularity" - neskutečně mnoho lidí automaticky věří těm nejnesmyslněji nadsazeným údajům atd.
Tohle musíte brát konkrétněji, nelze to brát takhle obecně... Něco jsou opravdu detaily, na kterých bazírují jen fanatici. Ti se najdou jak mezi věřícímí, tak mezi ateisty a mimochodem si dovolím podotknout, že jsem v poslední době potkal více naprosto pitomých fanatiků na té "ateistické straně". A to přitom nejsem věřící, takže bych jim měl být nakloněn více, ale některé "výkřiky" byly i na mě moc...
Jenže vedle těchto detailů se občas najdou i knihy či filmy, které napadají věci, které jsou pro věřící opravdu zásadní, pak se poněkud vášnivější reakci divit nelze.
Dovolím si říci. že pletete 2 základní pojmy - což vede k velmi zjednodušenému pohledu a následně (možným) chybným závěrům.
Berte toto jako doplnění, nikoli snahu o vyvrácení.
Jeden pojem je víra. Ta je s člověkem odjakživa a ostatně i ateismus je považován za jistou formu víry.
Druhým pojmem je ale INSTITUCE. Tedy církev. Ona, ona isntituce (ale pozor - církev není jedna jediná!) bylo to, co páchalo zvěrstva.
Ale taky páchala a dělala dobré skutky. (I když podle mě zvěrstva převažují :-) )
Zároveň si dovolím podotknout, že i když chápu že obraz starého věku je velmi temný, tak v reálech tomu až tolik nebylo (je nutné se ale na tu dobu dívat občas očima tehdejšího člověka). Zvláště počáteční církev nelze srovnávat s tou středověkou nebo nedej bože novověkou...
Jinak souhlas - zvěrstva se byla a pod pojmem víra se chápe mnoho "pojmů". Nicméně až tak moc relativistické to, pokud se dívám na religionistickou literaturu správně, není.
Jinak, já souhlasím s tím, že spousta lidí má potřebu jistého duchovního přesahu, či jak to pojmenovat - ovšem je asi zcela legitimní otázka, zde předmět toho přesahu je reálný či ne.
Budu-li brát Boha jako pěknou metaforu, která má své kořeny v naší tradici a kultuře - pak nemám nejmenší problém. Jenže věřící to chápou naprosto jinak. Oni berou Boha jako naprosto reálnou bytost, která po nás něco chce, za naše činy a/nebo víry či nevíry nás nějak odměňuje nebo trestá, Ježíš byl SKUTEČNĚ Boží Syn, který zemřel za naše hříchy a pak byl skutečně vzkříšen, atd.
"Co z křesťanství zbyde při tomhle přístupu?"
Myslenky? Neni podstata krestanstvi spise v sireni nejakeho nahledu na zivot, postoji k zivotu? Na jaky pribeh tu myslenku napasujete je celkem druhotne...
BTW:
Vloni jsme se pri ceste po Albanii setkal s Izraelskym ucitelem a ten mi rikal ze bibli pouziva ve vyuce jako "zajimavou historickou pomucku"
Vy tedy říkáte, že se zabývám nepodstatnými věcmi a ty podstatné neřeším, A PROTO se se mnou nikdo nechce bavit.
Já ale namítám: není to spíš důvod k tomu, mi tyhle námitky napsat? Konkrétně vyargumentovat, čím se nezabývám a zabývat mám, a čím se naopak zabývám a zabývat nemám? Tohle přece není důvod k neúčasti v diskuzi, ale naopak je to důvod zvednout rukavici a vysypat mi tam právě tyhle argumenty o kterých píšete, ne?
Čili, ať se přidržím našeho tématu - podle mě to co píšete nevysvětluje, proč nemají věřící zájem o diskuzi. Pravdu má IMHO pan Hlavenka, že je jim dobře na webech kde si navzájem souzní, a o kritickou reflexi prostě nemají zájem, a o důvodech můžeme jen spekulovat - prostě to tak je.
PS. s Vašimi argumenty nesouhlasím, ale nevím jestli je zde vhodný prostor je řešit.
K tomuhle si dovoluji podotknout, že víry jsou různé. Každé naše přesvědčení je koneckonců víra. Různé víry se ale liší svou podložeností. Existují víry podložené extrémně silně - jejich předmětu pak říkáme fakta. Existuje široká víceméně spojitá škála věr až k těm úplně nepodloženým, a můžeme pokračovat dokonce i "do mínusu" - totiž k vírám, u nichž jsou silné argumenty PROTI nim.
No a právě sem bych, obávám se, řadil i křesťanství.
Čili, říct, že víra je víra a každý ať si věří čemu chce, je docela zavádějící. Ovšemže ať si každý věří čemu chce, ale když někdo dnes SKUTEČNĚ věří tomu, že existují reální hejkalové a rusalky a vodníci i s hrníčky s dušičkami - pak se na něj asi všichni budeme NĚJAK koukat. Podobně i s náboženstvím.
Věřící se, alespoň na Západě, snaží z tohoto důvodu vyargumentovat, že jejich víra je epistemologicky legitimní. U nás na to věřící kašlou, a spokojují se (s nedomyšleným, naivním, chybným) pokrčením rameny, že víra je přece víra, tak co.
Jenom abych se zorientoval. Takže vy jste si založil ateistický web a vyzval jste křesťany k diskuzi a oni diskutovat nepřišli? A z toho něco vyvozujete? Hmm....
Já třeba mám auto značky X. A mnohem častěji chodím na servery o autech značky X, abych tam "souznil" s podobnýma lidma a vyměnili jsme si zkušenosti a tipy. Rozhodně mnohem častěji, než chodím na servery o autech značky Y, abych tam s nima diskutoval o tom, proč je značka X lepší a proč se oni mýlí, když si myslí, že je lepší Y.
Proč by se křesťané ve věcech víry měli chovat jinak? Navíc křesťané jsou v Česku menšina. Konfrontováni s ateistickým názorem jsou prakticky pořád. A většina lidí pochopila, že tyhle diskuze jsou fakticky zákopová válka - můžete vystřílet munice kolik chcete, ale dobře zakopaní bojovníci zůstávají pořád, tam kde byli. A vy jste - už podle názvu serveru jste dobře zabetonován. Reagovat sem tam v téhle diskuzi mi nedává valný smysl, ale občas to udělám. Ale jít na váš server a vyvracet tam váš myšlenkový svět mi nedává vůbec žádný smysl.
Myslím, že Nový zákon nese své poselství stejně dobře bez ohledu na to, jestli jde o reálnou historii nebo o pohádku.
Samozřejmě - pokud se vyjde z toho, že Ježíš opravdu byl Božím synem, mají jeho výroky o notný kus větší váhu.
Na druhou stranu: dnes už stejně nedokážeme zjistit, co skutečně jsou jeho autentické výroky a co bylo časem pozměněno. A už vůbec ne za jakých okolností svá slova řekl a co jimi skutečně myslel (kontext je silně významotvorný). Takže i kdybychom řekli, že Ježíš skutečně byl Božím synem, pořád můžeme o Novém zákoně pochybovat jako o autoritativním textu. Osobně mi proto přijde zbytečné to nějak dopodrobna zkoumat; koneckonců: "po ovoci poznáte strom" - to samo o sobě stačí k oddělení zlata od hlušiny :)
>> vírám, u nichž jsou silné argumenty PROTI nim.
No a právě sem bych, obávám se, řadil i křesťanství.
Obávám se, že právě tato Vaše víra je silně nepodložená. Realita je taková, že události popsané v Novém zákoně s odstupem 2000 let nedokážeme ani potvrdit, ani vyvrátit. Zda a nakolik budete tehdejším svědectvím věřit, je tedy čistým aktem víry (bez jakýchkoli fakt).
Podstatnější ale je, že myšlenky, které Nový zákon překládá, jsou platné bez ohledu na to, zda ty příběhy jsou pravdivé nebo jde o pohádky. V tomto smyslu pak lze křesťanskou víru naopak označit za argumentačně velmi dobře/silně podloženou.
Ano, rovnost se zavedla nejprve na "onom světě". Nicméně už tato rovnost byla průlomová a zásluhu za ni má křesťanská církev.
Můžete církvi vyčítat, že nešla dál a sama nepropagovala rozšíření této rovnosti i do světské roviny. Pořád ale platí, že bez toho prvního kroku, duchovního rovnostářství, bychom ke světské rovnosti nejspíš nedospěli. Z čehož plyne, že za rovnost před světskými soudy/zákony zčásti vděčíme i křesťanské církvi.
Shrnuto: Nehledejme jen vinu - přiznejme i zásluhy.
1)Nic takoveho samozrejme z "bozske pozice" neplynulo. Plynulo to (kupodivu stejne jako za toho krestanstvi) z principu "ja mam vetsi klacek nez ty".
2)To s tou moznosti postavit se panovnikovi, aniz vas oznacil za rouhace beru jen jako pokus o humornou vsuvku, protoze platilo pravidlo zminene v bode 1) nebo to za panovnika udelala cirkev v souladu s ucenim o trojim lidu.
Ach jo. Vžijte se do postavení a myšlení tehdejšího poddaného. Je obrovský rozdíl, jestli věříte, že i na onom světě nad vámi bude mít moc váš stávající panovník, anebo jestli věříte, že na onom světě se pěkně po boku panovníka postavíte před Spravedlivého a teprve On určí, kdo z vás dvou je v právu. V tom prvním případě je odpor vůči panovníkovi rouháním (ze kterého vy sám máte hrůzu), v tom druhém případě máte naději, že v té *důležitější* části života budete rehabilitován. Jinými slovy: křesťanská víra ponouká k důvěře ve vlastní úsudek (a k vytrvalosti se ho držet).
Odpověď je strašně jednoduchá: na Vašem webu jsem nenašel místo, kde by bylo vhodné to napsat (protože všude se zdlouhavě zabýváte těmi detaily). Proto jsem to napsal sem.
Možná někde na Vašem webu takové místo je, ale já jsem ho nenašel. Aspoň ne v čase, který jsem ochoten tomu věnovat. Pochopte prosím, že Vaše hledání víry je především Vaše záležitost - že nikdo třetí nemá motivaci do *Vašeho* hledání víry investovat velké množství *vlastního* času.
A podtrhuji, že celý Váš web skutečně vnímám jako Vaše soukromé hledání víry. Já Vám nehodlám vnucovat svou víru: chcete věřit? Věřte. Nechcete věřit? Nevěřte. Jste na pochybách? Tak pochybujte. To vše je v pořádku: víra je tázání, hledání a cesta. Jen skrze svou dnešní víru se můžete dobrat ke své víře zítřejší.
V neposlední řadě jde i o to, že psaná forma je pro diskuse o víře velmi nevhodné médium. Při hovoru z očí do očí se přenáší mnohem víc, než jenom slova. A tohle jsou věci, které se do slov prostě nevejdou; proto už Ježíš hovořil v metaforách. Při hovoru z očí do očí hned vidím reakci; snáz poznám, zda/jak byla metafora ne/pochopena a snáz a mnohem rychleji dokážu hovor dovést ke správnému porozumnění (porozumnění tomu podstatnému, co jsem skutečně chtěl sdělit).
A zase jsme zpátky u času a u toho, že jde o Vaši víru.
Skutečně tomu tolik věří? Já nikoho takového neznám. Čímž by se vysvětlovalo, proč se nikdo necítí povolán na Vaše otázky odpovídat :)
Další věc je ta, že ačkoli se Váš web tváří, jako že chce jiným jejich víru rozbíjet, pořád ho vnímám především jako Vaši osobní cestu hledání vlastní víry. Ujasňování si, čemu věřit můžete a proč - a čemu ne (a proč).
Ale jestli Vás opravdu zajímá, proč někdo věří tomu, co říkáte - zajděte v neděli ke kostelu, počkejte si na lidi co půjdou ven a zeptejte se jich. Jak už jsem psal výše: na webu nikdo nemá motivaci Vám vyvracet, že to, co si o něm myslíte, se s jeho skutečnou osobní vírou naprosto míjí.
On totiž každý člověk má tu víru trochu jinou. A hlavně: každý ji má podloženou jinými osobními zážitky/zkušenostmi. Mně se kupříkladu stalo dost věcí, které nedokážu racionálně vysvětlit - leda jako velmi, velmi nepravděpodobné náhody. Ty zkušenosti mě nějak zformovaly, měly dopad na moje postoje a myšlení. A to je něco, co je naprosto nepřenosné - nikomu třetímu to nedokážu předat.
Co z toho plyne? Jsou to moje zkušenosti, můj pohled na svět, moje víra. Jsem si vědom, že to nemůžu rozumně obhájit před nikým jiným než sám před sebou. A proto nemám nejmenší potřebu po ostatních chtít, aby mi svou víru obhajovali. Koneckonců - není to podstatné; ne po víře, ale po ovoci poznáte strom.
O voze a o koze. To, že vládce byl bohem, samozřejmě neznamenalo, že by byl jediným bohem (spíš naopak: žádný panovník by přece nemohl zčistajasna začít tvrdit, že od jeho nástupu na trůn najednou jeho otec bohem být přestal; polyteismus je tedy vlastně logickým důsledkem zbožštění panovníka).
Podstatné v mém příspěvku bylo to, že panovník -jako Bůh- stál nad všemi ostatními. Z jeho božské pozice plynulo, že jeho slovo bylo morálním (!) zákonem. Z jeho božské pozice plynulo, že kdokoli by s ním byl ve sporu, byl by automaticky tím pomýleným (krom toho, že by to bylo svatokrádežné).
A do toho najednou vpadlo křesťanství s rovnostářskou představou, že všichni stejně, od panovníka až po nejposlednějšího otroka, podléhají Jedinému Bohu, jeho zákonům a soudu.
Vnímáte tu změnu? Už to není panovník, kdo má vždycky pravdu: najednou máte možnost se panovníkovi postavit a *není* to rouhání!
Platilo by, pokud by panovnik byl Bohem jedinym. Jenze pokud jeho kult nevyznavate, nejake rouhani vuci cizimu bohu je docela nonsens. Vas problem je, ze na kazdou viru hledite optikou krestanstvi. Mate to pod kuzi.
Co se tyce te krestanske viry a vlastniho usudku... docela legracni. Tenhle omyl stal zivot dost lidi. Kuprikladu katary :-)
Ale samozrejme, ja si ty Talibance stredoveku neidealizuji, stejne jako husity, adamity, hugenoty, kalvinisty a vsechny dalsi odnoze. Jen to porad hapruje s tim obrazem, ktery tady predestrel puvodni prispevek :-)
Kdyz uz nevytahnu primo toho pana, co pro sve nazory "zahorel" na Campo de' Fiori...
Jenže pokud kult panovníka vyznáváte (a že takových lidí nebylo málo), tak jste přesně v té situaci, kterou jsem popsal. Důsledkem rozšíření křesťanství bylo, že král přestal být Bohem a tudíž v této situaci nebyl nikdo.
Z dnešního pohledu to tak nevypadá, ale opravdu to byla obrovská změna.
Cela legrace zacala timhle:
Ve starověku obecně platilo, že vládce = Bůh.
Ja jsem pouze napsal, ze nic takoveho neplatilo. A ani ti, vladci, kteri svuj nejaky bozsky kult pestovali nemuseli byt bohem pro vsechny sve poddane, takze dovozovat, ze prichodem krestanstvi doslo k jakesi "demokratizaci" ve vztahu vladce <-> poddany je nesmysl, uz proto, ze ten zakladni predpoklad je nesmyslny.
Ano, presne takhle argumentuji verici, ze to nelze vyvratit ... ale sami to potvrdit neumi. Jenze stovky jinych veci vyvraceno bylo - viz trebas rotace planet .... o tom taky cirkev tvrdila, ze to neni pravda a ze to nelze vyvratit/dokazat/... a kdyz se o to nekdo pokusil, tak ho upalili.
Mimochodem, chcete tvrdit, ze krestany propagovana monogamie je spravne? Ze je to podlozeno? A cim? Je naopak dokazano, ze biologicky je to totalni kravina. A tahle vec je dokoce soucasti zakonu! coz je naprostej omyl. Proc by nekdo nemoh mit 5 manzelek? Nebo 5 manzelu? Nebo proc by nemohlo spolu zit spolecenstvi nekolika muzu a zen a mit spolu vzajemne deti?
Tak naokraj, zrovna příklad s katary je dost hezkou ilustrací problémů těchto diskusí - jaksi většina lidí dnes bere téměř automaticky tradiční církve (a primárně samozřejmě katolíky) za "ty špatné", kteří někoho utlačili či vyhladili, takřka automaticky se berou za autentické různé "drby" typu historicky nepříliš podložených výroků typu "zabijte všechny, bůh si je přebere", atd...
Ale že reálně kataři byli v mnoha ohledech nesrovnatelně většími fanatiky než kdokoli z katolíků (kteří byli vedle nich takřka pokrokoví) a pro boj s nimi patrně nebyla právě zanedbatelná podpora i zdola se ovšem naprosto vytratí :-(
Ono i tohle je o té "názorové singularitě" :-)
Kataři v první řadě také nepatřili k těm, kdo by moc podporovali "svobodné myšlení"... Hlavně ale jejich potlačení bylo vyvoláno především tím, že opravdu výrazně a poměrně agresivně rozvraceli společnost i ve vysloveně světských oblastech, takže nakonec vadili skoro všem. Že boj proti nim vypsal papež bylo pouze obrazem té doby, kdy prostě světský panovník nemohl přímo vyhlásit tažení z důvodů souvisejících s otázkami víry...
Období evropské historie někdy mezi lety 1100-1300 je vůbec velice zajímavé, zároveň ale spletité. Bohužel ale až příliš často se objevují velmi zjednodušující pohledy :-(
Když ono je tady několik podstatných rozdílů. Církev se za své tehdejší jednání omluvila a sama je dnes považuje za špatné. Lidé, kteří to měli na svědomí, jsou stejně jako jejich oběti dávno mrtví. Není nic víc, co by se s tím dnes dalo dělat - už je to jen temná strana historie (ze které se církev poučila a tudíž by se němal opakovat).
U komunistů je to přesně naopak. Za svou minulost se neomluvili, naopak ji pořád považují za správnou. A lidé, kteří mají zločiny na svědomí, jsou stále mezi nimi.
Je to asi takový rozdíl, jako dávat někomu za vinu, že jeho dědeček někoho zabil - versus dávat za vinu, že on sám někoho zabil.
Když ona monogamie je mnohem složitější téma než jenom biologické. Týká se to i tématů právních (problémy s rozdělením dědictví) a především psychologických (distribuce zodpovědnosti a způsobu rozhodování ve skupině, rovnoprávnost partnerů - je-li žen více, některá se bude cítit a chovat jako přednější a jiná podřadná a nedoceněná, důsledkem budou intriky a rozpad manželství).
Krom toho je potřeba vzít v úvahu, že morální hodnoty "diktované" Biblí vznikaly v určitém kulturním, sociálním a ekonomickém prostředí. Tj. v době, kdy vznikaly, to mohl být výrazný krok k lepšímu (monogamie nejspíš pro ženy v patriarchální společnosti znamenala obrovský skok směrem k rovnoprávnosti), v dnešní společnosti to už ale třeba nemusí mít význam.
Hlavně mám ale pocit, že nemáte tušení, o jakých myšlenkách se tady bavím. Přečetl jste někdy aspoň půlku Nového zákona?
Já nejsem v historii tak kovaný, takže mne poučte a uveďte pár příkladů, kdy jsem ve starověku mohl otevřeně a beztrestně neuznávat božskost svého vládce, který se za boha prohlašuje.
A docela by mne zajímalo, jak byla ta situace častá vůči situaci opačné - kdy to bylo trestné. Takových příkladů, kdy to byl trestné si vybavuji hodně.
Nechápu, co vás pobavilo. Vy tu operujete s nějakým tvrzením a když vás požádám, abyste uvedl konkrétní příklady, tak napíšete, že vás to pobavilo a dále pokračujete ironicky, že tedy jako něco uděláte.
Takže jestli tomu rozumím správně, tak to bylo tak, že před křesťanstvím si MOHLI
"Mimochodem, chcete tvrdit, ze krestany propagovana monogamie je spravne? Ze je to podlozeno? A cim? Je naopak dokazano, ze biologicky je to totalni kravina. A tahle vec je dokoce soucasti zakonu! coz je naprostej omyl. Proc by nekdo nemoh mit 5 manzelek? Nebo 5 manzelu? Nebo proc by nemohlo spolu zit spolecenstvi nekolika muzu a zen a mit spolu vzajemne deti?"
Rekl bych ze institut monogamie vznikl jako jakasi socialka...
Pri intimnim souziti vice osob by se v te dobe dost tezko urcovala prislusnost ditete ke konkretnimu otci a tim padem by nebyla ani jasna odpovednost za nej. V monogamii se otec o dost snaze idetifikuje a spolecnost ma pak silnejsi paku na nej ve smyslu: Upichl sis decko, tak se o nej koukej postarat jinak budes potrestan.
Jeden cesky kulturni antropolog delal vyzkum na ruzne po svete zijicich izlovanych tradicnich komunitach stran rozvodu a dosel k prekvapivemu zaveru, ze skoro vsude je rozvod autoritami bez problemu povolovan pokud bude nejak postarano o deti. V opacnem pripade je dosazeni rozvodu o dost tezsi a to bez ohledu na nabozenstvi ci kulturu.
Priznam se, ze se ted docela bavim predstavou, jak bych mel prokazovat, ze nekdo neuznaval bozskost cisaru rimskych. Asi po praci zajdu do Narodni knihovny a projedu "Tiberske rozhledy" ze zacatku letopoctu a udelam si vypisky :-)
Vite v cem je problem vas i pana Boudy? Ze vnimate historii jedorozmerne. Nekteri vladci si pestovali svuj kult a tudiz je museli vsichni uznavat za bohy. A vzdy. Zrejme i vcetne volenych zastupcu ve starem Rime ci Recku. A tedy az prichod krestanstvi vnesl do vztahu vladce - poddany jakousi "demokracii" protoze pred Bohem si byli vsichni rovni.
Protoze to je to, o cem tu od zacatku pisu. Nepopiram, ze si nekteri sve bozske postaveni pestovali a vynucovali vseobecne. Ale nebylo to automaticke pravidlo, takze prisuzovat jeho zmenu krestanstvi je ptakovina. Nebo pycha, a to je hrich, tak bacha na to :-)
Např. v severní Evropě...
tento problém je dán kulturně, nikolin až tak časově. Navíc mnohdy byl sice panovník zástupcem boha (to je ostatně papež taky), ale protože byl právě oním zástupcem, tak byla s danou výsadou také spousta omezení.
Je to jako byste řekl, že šamani jižních indiánů mohou užívat koku jako drogu a ostatní ne a tak si na tom ujížděli... Sice je pravda, že ji směli užívat, ale s touto výsadou je spjato tolik omezení, že si opravdu nelajznete je překračovat (tedy je zde korekce "božství"). Pokud jsou omezení překročena, bývají tvrdě potrestána. (Takže předpoklad řekl polovinu, závěr chybný).
Totéž platí i o panovníkovi - vždy byly prostředky, jak "božství korigovat". Ale stejně jako vždy jejich nasazení potřebovalo určitý čas.
Takže bokem: mohl jste neuznávat panovníkovo božství, ale pokud jste jej nechtěl nahradit/platil daně atd., tak důsledky nemuseli být fatální :-) ).
Už dávno se ví, že středověk nebyl tak temný, jak se udávalo. Otázka panovníka jako boha může být velmi komplikovaná a závěry z historických reálií mohou být snadno chybně interpretována. Na to pozor.
Pro náboženského člověka jsou některé transcendence stejně reálné, jako pro někoho, že 1+1=2. Ale obojí je v podstatě stejné, jen se jinak projevuje. I homo non religious provádí "náboženské" úkony podobné člověku silně věřícímu. Podívejte se na fanoušky fotbalu/hokeje/kapely... nebo na eko/bio víru...
to jen na doplnění
Minulý příspěvek se mi nějak odeslal předčasně :-)
Nechápu, co vás pobavilo. Vy tu operujete s nějakým tvrzením a když vás požádám, abyste uvedl konkrétní příklady, tak napíšete, že vás to pobavilo a dále pokračujete ironicky, že tedy jako něco uděláte.
Takže jestli tomu rozumím správně, tak se shodneme na tom, že to bylo tak, že před křesťanstvím si MOHLI vládci prohlásit svou božskost a často to dělali, ale nedělali to vždy. A když to dělali, tak zřejmě vždy tu božskost vynucovali, ale možná ne úplně vždy, možná byl nějaký vládce-bůh, kterému nevadilo, že ho jeho poddaní veřejně odmítali a nepopravoval je za to.
Po příchodu křesťanství se vládci už z principu za bohy prohlašovat nemohli a museli i před svými poddanými přiznat, že všichni dohromady, pán i kmán, jsou poddáni křesťanskému Bohu.
A vám to připadá jako malý pokrok, to je to, co vás trápí?
Co mne pobavilo? Ze muzete dolozit, co se stalo (kdyz byl nekdo potrestan) a ja mam dolozit, co se nestalo (nekdo potrestan nebyl). To zni jako ferova nabidka :-)
Jinak jsem rad, ze jste mi dal druhym odstavcem za pravdu, protoze to, co pisete popira ten puvodni pripevek (s obecnou platnosti vyroku vladce=buh). A tudiz ze az tohle neprislo az s krestanstvim.
Netrapi mne nic, jen jsem se ohradil proti zjevnemu nesmyslu.
1. ve starověku se vládce prohlásil skutečným bohem. Ne nadneseně, ne "bohem" v úvozovkách, prostě bohem. Není to věc starověku, je to věc polyteistických náboženství.
To s příchodem křesťanství, jakožto dominantního monoteistického náboženství skončilo.
2. někteří diktátoři (mohl bych napsat ateističtí, ale to je teď jedno) měli tak neomezenou moc, že je někdo novinářsko-bulvárně a nadneseně označuje jako "bohy" v úvozovkách. To ale není totéž.
Jak již bylo řečeno výše. Nezjednodušujte a resp. dívejte se mj. na atributy, nikoli názvosloví. Nezčernobílujte. Vaše tvrzení mnohdy sice vycházejí ze správných podkladů, ale díky vidění kousku dávají chybné nebo přinejmenším velice diskutabilní závěry.
Ve starověku byla spousta kultur, kde panovník prostě bohem nebyl a ani se za něj neprohlašoval. To, že jste si vybral nějaké, které to tak měly, je jen věc vašeho zjednodušení a zúžení pohledu. Opravdu NELZE paušalizovat.
Jak víte, že tím bohem opravdu byl? A proč by pro některé občany slavného ruska nemohl být bohem právě Stalin? Rozdělení na polyteismus a monoteisumus je dnes již překonané. Nelze vůbec snadno tvrdit, co je věc poly nebo mono teistických náboženství. Můžeme se ale bavit o KONKRÉTNÍCH náb. nebo RYSECH.
To, že se panovník prohlásil za boha, neznamenalo, že tomu tak bylo ve smyslu, že by jím SKUTEČNĚ byl. Dokonce ani v případě papeže (viz papežské schyzma). Ano, určitě najdete spoustu lidí (zvláště pak nejnižších postavení), kteří to tak měli nastaveno, ale taky najdete opak.
Stejně tak to, že některý panovník likviduje víru a protivníky a staví kult sebe sama neznamená, že nenaplňuje atributy panovníka boha.
Musíte jít pod kůži. Označení diktátora bohem není bulvár. Používá se v odborné literatuře stejně, jako to, že pro malé dítě je bohem rodič. Nebo např. tak, že pro mnohé faušky zpěváků jsou ti zpěváci bohem... Jen to tak nenazývají... to je celé
Velice hezky o celé problematice píše např. Eliade. Doporučuji si od něj něco přečíst.
Nehrajte se si na blbečka a diskutujte seriózně.
Je tady tvrzení, že někteří starověcí vládci se prohlašovali bohy a perzekvovali nevěřící. To je tvrzení pana Boudy a moje. To je natolik zjevný historický fakt, že vyžadovat jeho doložení by bylo pouhé trollování.
Pak je tady tvrzení vaše, že někteří starověcí vládci se sice prohlašovali za bohy, ale lidé mohli jejich božství beztrestně odmítat. To rozhodně zjevné není a když to tvrdíte, měl byste to být schopen doložit nějakým příkladem. Nehrajte filozofické hry, že po vás chci důkaz neexistence. Něco tvrdíte, tak to doložte.
Vy máte pocit, že pan Bouda tvrdil, že starověký vládce byl VŽDY bůh? Já jsem ten pocit rozhodně nezískal. Můžete ho nějak ocitovat, aby bylo zjevné, že to myslí absolutně a že nemluví jenom o běžné a typické situaci?
Co absolutně platí je to, že před křesťanstvím (resp. jiným monoteistickým náboženstvím) se vládce MOHL prohlásit za boha, když mu to přišlo jako dobrý nápad. A tady křesťanství udělalo zjevnou změnu.
Dejte si pozor na slovo OBECNĚ. Někdy je používáno ve smyslu "je to tak vždy mimo singulární případy výjimek". Toto použití se často vidí v přírodovědeckých definicích. A někdy je používáno ve smyslu "běžně, vesměs, obvykle". Tato definice je zjevně mnohem slabší a běžně se v komunikaci používá.
Takže jestli se nemýlím, tak pan Bouda použil slovo obecně - a vy jste si tak jist, že ho použil v prvním významu, že jste kvůli tomu rozjel tuhle debatu? Co dodat?
1. To už se asi osvětlilo jinde. Tady nikdo netvrdí, že VŠICHNI starověcí panovníci se prohlásili za bohy. Jenom se to tady vy a jozka snažíte vyvrátit.
2. Bavím se o tom, jestli se někdo prohlásil skutečným bohem. To starověcí vládci dělali. A to Stalin nikdy neudělal a diktátora opírajícího se o státně-ateistickou ideologii by to bylo i krajně nelogické. Jestli se někteří občané sovětského Ruska ke Stalinovi opravdu modlili, a měli ho na domácím oltáři a přisuzovali mu nadpřirozené schopnosti a nesmrtelnost (případně další boží atributy), to nevím, ale pokud to bylo, tak možná u několika málo bláznů.
Tahle diskuze je právě o tom, že je někdo bůh se vším všudy - a nikoliv, že je "jako", nebo že ho tak berou, ale nenazývají.
Tahle diskuze je tom, že křesťanství přinutilo absolutní vládce přiznat, že jejich moc není 100% absolutní. Ne o tom, že pro dítě je rodič vším a holky zbožňují zpěváky.
Chápu, že celá diskuze je offtopic, ale vy se to snažíte táhnout ještě víc a víc off.
Použil jsem "obecně" ve smyslu "velmi často". Každá kultura to měla jinak, takže jakékoli zobecňování je jen velmi hrubé - a tak mě vůbec nenapadlo, že by někdo toto "obecně" mohl chápat jako "všichni". Zvlášť když v kontextu diskuse je úplně jedno, jestli se za Boha prohlašovalo 30%, 90% nebo 100% panovníků. Podstatné totiž je, že po nástupu křesťanství už to procento nemohlo jinak než zůstat na nule...
Pokud máte aspoň trochu jazykového citu, tak sám více, že zjevně ani jedno z toho. A přijde mi zbytečné se o tom dohadovat: to nebyl ucelený vědecký text - byl to jen stručný příspěvek do diskuse, jehož smyslem bylo připomenout jeden z mnoha významných aspektů historie.
Můžete prosím objasnit souvislost mezi občanstvím a žitím na některém území? Cítíte se odpovědný za činy vedení země, ve které přebýváte?
Nemáte rád Američany? Nejezte v KFC. Nemáte rád Němce? Nekupujte si bavoráky. Nemáte se kam odstěhovat, protože nikdo není dostatečně mravně čistý? Proč zde tedy jste? Asi tak.
Zvláštní, církev svatá ve spolupráci se světskou mocí vybíjela nekromanty, čarodejnice a podobnou havěť. Církev za nic nemohla, protože vše vykonala světská moc po odsouzení dle tehdy platných zákonů. To se dělo po více než tisíc let. Oproti tomu jsme zde několik desetiletí měli komunisty, kteří dělali naprosto to a samé, ale přistupuje se k nim naprosto odlišně. Jak se k tomuto stavíte Vy? Kde je Vaše názorová singularita? Kde je Vaše plácání nesmyslů?
Asi jsem moc natvrdlý, ale některé souvislosti mi unikají. Dovolil bych si navrhnout přemýšlet nad názorovou singularitou.
Mám podobnou zkušenost ze svého webu i-ateismus.cz. Ačkoliv jasně deklaruji svůj zájem o diskuzi s lidmi opačného názoru, zvu věřící na svůj web http://www.i-ateismus.cz/privitani-a-prehled/, tak zájem je pramalý. Na mém webu lidi opačného názoru nikdo nevyštípává, naopak je k diskuzi zvu - bohužel věřícím se na území, které vnímají jako nepřátelské, příliš nechce :/
Do jisté míry je chápu, ale je to prostě mrzuté. Asi to opravdu souvisí s lidskou přirozeností a psychikou...
Přesně jak píše Jiří Hlavenka, věřící se na internetu sdružují na webech typu christnet.cz, katolik.cz, atd., kde mezi sebou v zásadních věcech souhlasí - a konfrontovat se s odlišnými názory nemají zájem. Takže i v oblasti o kterou se zajímám pozoruji názorovou singularitu jak vyšitou :/
Potíž je v tom, že víra ve Vašem pojetí byla po staletí využívána úzkou skupinou lidí pro osobní zisky.
Kdyžtak mne opravte ale udělám menší kulturně - antropologický výlet do počátku víry (té křesťanské). Starověk - brutální doba, kde místní vládci berou poddané u držky. Přehlídka nekonečné bídy, válek, otroctví a jiných hodnotných skutků. Do tohoto prostředí se zrodí myšlenka, že až zemřete, někdo (bůh) Vás odmění věčným, spokojeným a nekonečným životem. Ovšem má to jeden háček. To, že jste se narodil je samo o sobě hříchem a celý život budete otročit majiteli víry, aby jste si zajistil místo v ráji. No neberte to!
A zrodila se církev svatá, která postupem času získala monopol na výklad víry. Nedáš 10% úrody, příjdeme si to s tebou vyřídit - naše břicha musí být plná a sami nehodlámě dělat. Zěmě není středem vesmíru - na hranici s tebou kacíři. Že jsme rozežrané svině a něměli bychom se tolik cpát - na hranici s tebou kacíři.
Dostáváme se k jádru pudla. Víra je tak nekonkrétní pojem, že pod ním každý chápe něco jiného. Za zdokumentovanou historii se s vírou asociovala taková zvěrstva, že pokud na ni nahlédnu racionálně, musím dát ruce pryč. A jsme zpět u názorové singularity.
Nesprávně zaměňujete víru (osobní vztah k Bohu/světu) a církev (spolek lidí se stejnou vírou). Ano, církev může - jako každý jiný spolek - degenerovat z obyčejného setkávání/sdílení v mocenskou organizaci. Ale to nemá souvislost s vírou, to je dáno sociálně (tendenci mocensky degenerovat má každý lidský spolek).
A co se týče křesťanství, má v historii jednu velmi světlou úlohu. Ve starověku obecně platilo, že vládce = Bůh. Tj. vládce není ničím omezován; je to on, kdo (dle své libovůle) určuje, co je správné a co špatné; protivit se vládci znamená zatracení. Křesťaství přineslo revoluční myšlenku, že vládce a podanný podléhají týmž božím zákonům. Tj. že jsou si před Bohem rovni; že oba budou stát před stejným božím soudem a souzeni za stejné hříchy. Byl to začátek cesty k dnešnímu stavu, kdy "vládce" a "poddaný" jsou si rovni i před pozemskými soudy...
Zajímavé je jak se z "nepodstatných detailů" stanou podstatné, pokud cirkevní fanatici narazí na něco, co dle jejich logiky popírá nebo zesměšňuje Bibli ( boha , víru atd. ). Stačí nějaká nevhodná socha, film, videoklip. To se najednou kromě hrozeb vytahují důkazy kdy a kde Ježiš žil a kdo všechno to odsvědčí. :-D
Za zdokumentovanou historii se s vírou asociovala taková zvěrstva, že pokud na ni nahlédnu racionálně, musím dát ruce pryč.
Zkusil jste zaměnit slovo "vírou" např. se "státem"? Dáváte ruce pryč od státu - třeba tak, že odmítáte občanství kteréhokoliv státu a žijete na území, které žádný stát nespravuje? Nebo prostě jenom tak plácáte blbosti, které nepromýšlíte?
Celý Váš web vychází ze základního nepochopení: Bible není próza, je to směs poetické prózy a čisté poezie. Copak má smysl poezii přeměřovat výrokovou logikou? Poezie cíleně pracuje s paradoxem, tj. se zdánlivou nelogičností. Takový paradox totiž dokáže být velmi stručný a přitom nést poselství, které by se jinak vysvětlovalo jen velmi zdlouhavě/obtížně. Příklad: "Je i není matkou.". Z pohledu výrokové logiky nesmysl, přitom jasné a pochopitelné sdělení (podle kontextu může nést dva základní významy: je matkou, ale nechová se mateřsky; nebo naopak).
http://bouda.blog.respekt.ihned.cz/c1-53496420-potize-s-bohem
Smyslem biblických textů tedy není historický výklad, jejich smyslem je předání duchovního poznání, pochopení, pohledu na svět. Např. příběh o stvoření světa lze chápat především jako opakování mantry "A bylo to dobré" - čili postoj, že svět je v základu dobrý. Z psychologického hlediska je takový postoj důležitý - povzbuzuje vlastní aktivitu, angažovanost a lidskost (chuť pomáhat druhým).
Pro lepší pochopení doporučuji knihu Ericha Fromma: Mýtus, sen a rituál.
A vůbec, chcete-li zkoumat víru racionálně, začněte u psychologie: ukazuje se, že člověk má stejnou potřebu víry (duchovního přesahu) jako uznání, přijetí, souznění, atd. Ta míra je u každého jiná, individuální - stejně jako s těmi ostatními touhami. Řešit, zda má tato potřeba reálný základ (ve smyslu existence duše a Boha), je irelevantní. Úplně stačí, že má reálný základ v tom, jak je konstruováno naše bytí (jste-li 100% ateista, dosaďte si za "bytí" slovo "mozek").
To jsou dohromady důvody, proč s Vámi na Vašem webu nikdo nechce mluvit. Vy tam zdlouhavě rozebíráte nepodstatné detaily, zatímco samotným smyslem víry se vůbec nezabýváte...
Omlouvám se za off-topic :)