Co je DMR opravdu nevím, proto bych očekával, že mi do toho vnesete trochu světla. Předpokládám, že se DMR nebude moc lišit od DRM.
Nevím co je "A tytul", osobně rozlišuji hry na dobré a špatné a za ty dobré mohu uvést třeba
XCOM: enemy unknown - 2XX CZK
Alan Wake - 6X CZK
NHL 2014 - 4XX CZK
....
Ad1 - Za to, že je to víceúčelová věc, (tedy na hodně věcí a všechny špatně), si připlácíte, tedy nějaký poplatek tam je a co si budeme namlouvat tablety jsou hlavně pro zábavu, něco na nich dlouhodobě vytvářet je onanie na entou, ať si guruové říkají co chtějí.
Ad 4 - Netuším v jakých hrách někdo spoléhá na to, že nějak ty vložené peníze vyhraje zpět. To že se někdo stane "závislým" na jejich produktu, je marketingový sen snad všech firem. Každý kdo se podívá na premium balíčky a má trochu soudnosti, tak ví, že za ty peníze se dá pořídit "klasická" hra bez omezení, i když dneska možná problém :-) Ale kdo jsem já nebo vy, abychom lidem říkali, za co mají utrácet?
Ale no tak.
ad 1) Pokud si koupím tenisovou raketu, asi těžko na ní budu smažit vajíčka nebo používat za jiným účelem, než je hraní tenisu. Tím, že si pořídím mobil, neplatm nějaký "entry fee" za to, že můžu hrát hry. To je jenom vedlejší pozitivní efekt toho, že můj telefon/PDA/tablet je víceúčelová věc.
ad 4) Nemáte tak úplně pravdu. To je asi podobné, jako když je zloděj, co lidem ukradne milióny a oni mu ještě sami dávají příspěvky ve výši desítek tisíc s vidinou, že mu to pomůže vyřešit problém a vrátí jim ty původní statisíce/miliony. Tito nebožáci jsou totiž v situaci, kdy buď ztrátu odepíšou úplně a nebo "ještě trochu zaplatí a třeba se jim vrátí všechno". Podobně je to s hráči, kteří investovali spousty hodin a třeba i peněz do hraní nějaké freemium hry. I když pak zjistí, že to po nich už zase chce peníze, tak mají mnohem větší tendenci ještě další kousek přihodit než odepsat ten čas a peníze, co je to dosud stálo. A kdybyste jim před rokem, než tu hru hrát začali, řekli, že jednou do ní nasypou tolik a tolik peněz, do krve by se s vámi hádali, že by to nikdy neudělali, že než tak drahou hru, že by raději zvolili jinou, levnější.
Ad 1 - Většina freemium je zadarmo, nechápu k čemu je nějaké měřítko. Entry fee do šachů je zcela jiné, až do hokeje nebo lyžování. jestli berete to nezbytné k hraní freemium, nezapočetl jste mobil nebo jiné počítací zařízení a najednou jste "entry fee" srovnatelné nebo větší výši než vetšina sportů :-D
Ad 2 - vypichujete zlomky promile hráčů, kteří jsou schopni do hry tolik investovat, většina pokud vůbec, investuje v stokorunách. Tak si to přepočítejte, už to bude asi odpovídat ;-)
Ad3 - vychází z předchozího horečnatého snu, nemá cenu komentovat.
Ad 4 - je možné, že to některé hry přepísknou, pak spláčou nad výdělkem, protože to prostě omrzí a málokdo je ochoten nechat ze sebe dělat blbce a pořád cvakat peníze za nesmysly.
Vás těch deset tisíc dotyků stojí více času, než ten jeden dolar, prostě je to o prioritách.
vy berete freemium jako zlo, někdo to může brát (když je to z jeho pohledu dobře vyvážené) že při hraní platí jen za to co chce a tak dlouho jak on chce.
Je zajímavé, že nějaké dvě třetiny diskusních příspěvků se točí okolo jedné až skoro off topic věty z článku - zda ve fyzickém sportu jsou/nejsou potřeba peníze k vítězství, případně, zda ta "freemium dřina" není vlastně správné řešení ve stylu "bez práce nejsou koláče".
Podstatné věci jsou tyto:
1) Mějme na mysli správná finanční měřítka, která jsou mezi skutečným (hmotným) a digitálním světěm někde, řekněme, jedna ku stu. Jestliže obvyklá mobilní hra stojí dolar či tři ("entry fee"), pak podobné entry fee do reálného sportu jsou tisícikoruny nebo desítky tisíc. To ale nejsou ty "peníze k vítězství, o kterých píšu!". To je v podstatě jen jakési nezbytné vybavení k provozování hry/sportu - jak tu kdosi psal "kopačky chrániče balón".
2) Jestli ve freemiu je hladina na "pay to win" někde v desítkách až stovkách tisíc korun, pak by tomu ve fyzickém sportu odpovídaly hladiny v desítkách miliónů korun. A to už jednoduše není pravda. Můžete se dostat do světové špičky v dlouhé řadě sportů bez utrácení těchto částek.
3) Jistě utrácení miliónových částek ve fyzickém sportu - za trénování 12 měsíců round the world, za špičkové trenéry, maséry, bůhvíco - vám může trochu pomoci v cestě k nesmrtelnosti. Ale to je už případ, kdy daným sportem žijete a neděláte nic jiného, je to vaší profesí, kterou děláte jako profesionál. Ve freemium hře vám k nesmrtelnosti stačí jen vyťukat číslo zlaté kreditní karty s vysokým limitem.
Nevidíte zde ten rozdíl?
4) Samozřejmě uznávám dřinu jako nutný předpoklad k úspěchu. Problém však je, že ve freemium hrách je ta "dřina" záměrně stavěna spíše jako frustrující překážka. Například odehrajete 4 kola a hra vám řekne, že musíte čekat 4 hodiny, protože je tam "cooldown", neboli vychladnutí. Ale když si zaplatíte, mašinka vychladne hned... Dřina v reálném sportu znamená, že trénujete s tenisovou raketou u zdi a každý den dáte deset tisíc úderů. Ale s každým úderem se nepatrně zlepšujete - fyzička, koordinace, úderová technika, automatizace pohybů, a tak dále. Ve freemium hře se 10000 kliky taky "zlepšujete" (klikáte stále rychleji a přesněji), ale je vám to zcela k ničemu - tohle není věc, která vede k vítězství. Navíc když hráč vedle váš namísto 10 000 kliků nebo tapů utratí dolar a má to co vy za těch 10 000 dotyků. Takhle si prosím "dřinu k vítězství" nepředstavuji.
Mate o WOT velmi zkreslene predstavy. Existuji modely sice vyrazne horsi, ale ...
Dlouhou dobu byla ve hre specielni prubojna munice koupitelna vyhradne za skutecne penize. Dnes si ji sice muzete koupit za herni menu, ale castky rozhodne nejsou male.
Dale, pokud si neplatite tzv premiovy ucet, mate (i pokud jste hodne dobry) problem od urovne 8+ udrzet alespon vyrovnany rozpocet. Pokud budete dlouhodobe v minusu, nebudete mit ani na opravy ani na munici. Podotykam, ze aby vas zniceny tank v rezimu hry zdarma byl opraven (= aby si na opravu vydelal), musite v bitve znicit alespon nekolik protivniku a nesmite pritom vystrilet moc munice. Osobne jsem zazil bitvy, kdy jsem zcela osobne znicil (a to 100%, nikoli zadny dostrel) vice nez polovinu protivniku, a vysledkem byla +- kladna nula.
Tzn platici hrac nemusi az tak resit, jestli o tank prijde, a kolik toho vystrili. Vysledek je velmi podobny tomu, jako kdyby vam nekdo dal jen 10 granatu, ale vas platici protivnik jich mel 30.
Tak z druhé strany:
1. I kdybych vyhrál ve sportce, tak maraton ani skok do výšky nevyhraju. Ani ve fotbale se nikam nedostanu, leda bych si koupil tým a pak vyhrál "z pozice majitele".
3. To není lenost, ale nedočkavost. Čekat tři hodiny koukáním na animované okénko, zatímco se něco jako staví, to je spíš na psychiatra.
8. Pokud vás dopředu informují, že hraní je za 1000 Kč měsíčně, tak v tom není žádný morální problém.
Jinak váš argument s World of Tanks je zřejmě odpovědí na vaši nechápavost. To je totiž hra, která dokonale ukazuje, jak to vypadat má. Pokud je právě tohle vaše zkušenost s "freemium", pak je zcela pochopitelné, že v něm neshledáváte žádný problém. Bohužel většina produkce takhle dobrá není. Představte si, že by přišlo pár změn:
1. Doba čekání na začátek boje by byla 30-60 minut. Po zaplacení poplatku 50 centů by se po dobu 24 hodin od zaplacení zkrátila na 1-5 minut.
2. Tanky by šly vylepšovat (+50% rychost, 50% odolnost proti poškození, vidění skrz zeď, +50% dostřel apod.) Náhodné vylepšení byste získal za každé vítězství, takže jich teoreticky můžete mít desítky. Po první prohře ale o všechny přicházíte. Za poplatek 1 Euro si můžete koupit dvě vylepšení (stále náhodně vybraná) a ty vydrží i tři prohry.
3. Servery byly přestěhovány do austrálie, doba odezvy vzrostla z 20ms na 150ms. Za poplatek 5 Euro budete moci týden hrát na evropském serveru, kde máte ping 20ms. Na něm budou i ostatní hráči, ale těm se bude uměle zhoršovat ping, protože nezaplatili.
4. Za poplatek 5 Euro budete mít měsíc "prioritu" při čekání na bitvu. Pokud se přihlásíte v době, kdy je server plný, tak bude náhodně vybraný neplatící hráč odpojen, případně bude celá jejich bitva ukončena s oznámením, že došlo k technickému problému. Součástí oznámení bude i odkaz kde zaplatit, aby následující týden odpojováni nebyli.
A vymýšlejme si další "motivační balíčky", jak z lidí dostat peníze. Samozřejmě vše pečlivě realizované tak, aby to nebilo do očí a neopruzovalo moc. Tedy odpojení jen dvakrát do týdne (dost aby to motivovalo, ale stále to nebylo "to se nedá hrát"). Vylepšení vždy dostane jeden z týmů, takže "to přeci může mít každý", ale náhodně generovat ne tak dobrá, což ještě zvýší motivaci si koupit dvě navrch, která vydrží. Správně "vykomunikovat" proč se uměle zhoršuje ping (pronájem serverů v Evropě je dražší, proto jsou jen pro premiové užívatele, ale aby nebyli sami, tak se tam pustí i neplatící, ale s handicapem, aby to bylo fér, ne?). Případně se ohradit bariérou mlčení (jaktože 1000 lidí čeká půl hodiny, protože "zatím se nepřipojil dostatek hráčů, počkejte prosím"?, případně "proč vůbec dochází k odpojení neplatících hráčů, když to vůbec není technicky nutné?")
A pak se rozhodněte, zda byste to i za takových podmínek hrál. World of Tanks tohle nedělá, protože jim jde o prestiž. Ve chvíli, kdy by tam bylo cokoliv "pay to win", tak na turnajích končí. Bohužel je dost her, které tohle nerespektují. A ty jsou zde právem kritizovány.
To jste pane Havlenko tedy zahnil.
1. Kopačky, balón, chrániče a další věci vám zadarmo nikdo nedá.
2. Nikdo vás nenutí tyto hry hrát.
3. Argument "bez peněz je to těžší a trvá to déle" je klasickou ukázkou dnešní lenosti a hloupých požadavků mít vše hned.
4. Nic jako právo na hraní komerční hry zdarma neexistuje.
5.Když si chcete zahrát koupenou hru s přáteli, musí si ji koupit všichni.
6. Hry se programují za peníze a jsou zbožím, bez ohledu na způsob prodeje.
7. Své děti mají hlídat rodiče, kteří jsou za jejich chování a výchovu zodpovědní, nikoliv technologie.
8. Při ceně "pultové" hry tisíc korun, tyto peníze můžete investovat do onlinovky, s tím rozdílem, že platíte za již vyzkoušené a nečeká vás tedy žádné překvapení.
9. Těchto tisíc korun můžete "investovat" do více her.
10. Hry se hrají pro zábavu. Kdo se chce jen chlubit statistikami, ať za svoji hloupost klidně platí.
Závěrem: rok hraji World of Tanks, je mi 42 let a za ten rok jsem tam utratil 1500,- Kč + 600,- Kč jako dárek k narozeninám.
Váš článek je pláčem komunisty, podsouvající myšlenku zlých kapitalistů a bezbraného chudáka, který není odpovědný za své vlastní chování, natož za své děti, a k tomu nemá peníze (jen na cigarety a pivo jich má dost).
A Emgetonky byly aspoň u nás naprostá tragedie, jak bylo něco na emgetonu, tak těch her nešla ani půlka. Pak jsme vykupovali obchody s kazetama většinou TDK a Sony a ve velkém nahrávali hry.... a taky si pamatuju na ty nekonečný boje, jestli je lepší Commodore, Atari nebo Didaktik (ZX), posléze Amiga / ST i když to se tu nikdy až tak nechytlo na hry. Pak přišlo PC, éra herních časopisů (mimochodem, na E15.cz je rozhovor s Andrewem ;-) a nastalo období nekupování her za tisíce, ale těžké kopírování po disketách a následně pálení CDček.... no jo, zlatý časy i prakticky bez internetu.
ad 1. - není pravda, kartu můžeš mít zaregistrovanou a přesto to při každém nákupu chce heslo - rozumná člověk to tak má (neplatíš tak často aby tě zadání hesla moc obtěžovalo) a pak nemusí mít strach zařízení komukoli půjčit. Pokud máš nastaveno že se na hčeslo neptá, je to podobná situace jako když si na kreditku napíšeš PIN - možná to je pohodlné, ale nesmíš ji dát z ruky jinak máš problém :)
"Opačně to nejde, s malým rozpočtem není možné vyhrát titul a vyhrát závod je možné jen výjimečně." Pokud to vztahujes pouze na F1, coz je trochu atypicke, tak pak mozna ano. Ale obecne urcite ne. Treba takovy Ivan Lendl, Martina Navratilova... Smutne je, ze dnes vetsina mladych lidi ma tento zvraceny nazor a jsou prilis lini aby neco zacali vlastnimi silami a tak cekaji a cekaji az jim nekdo neco da, dostrka az pod nos.
Ale ani tomu hráči se nákupem udělátek nezlepší reakční doba, výdrž a schopnost lépe myslet při řešení problémů. (tedy pokud uvažujeme o nákupech ve hře:-) )
Přesto se dostává v žebříčcích před hráče, které jsou třeba v některých ohledech lepší, ale nemají to zázemí a výpomoc.
Abych to přirovnal těm nákupům ve hře - nemusí se na trénink kodrcat MHD, ale budete tam za pár minut autem a může tréninku věnovat více času.
Vám ale nedochází podstata toho rozdílu... Jistěže se ve sportu lépe trénuje "profíkovi", který je finančně zajištěn a neřeší zaměstnání, to nikdo nerozporuje. Jenže na nutném objemu jeho tréningu to nic nemění, naopak je obvykle příčina jeho kvality právě v tom, že může trénovat více a intenzivněji.
Prakticky ale neexistuje sport, kde by si sportovec mohl schopnosti přímo koupit, tedy nic nedělat a jen investicí najednou být lepší. Tohle prostě nejde, dokonce i démonizovaný doping není vesměs o přímém posílení, ale spíš zase o tom, že s ním lze utáhnout ještě více přípravy atd. V kolektivním sportu sice majitel hráče "nakoupí", ale ti zase nespadli z nebe, ke svým kvalitám se nějak dobrali a i po tom, co je top klub koupí musí tvrdě makat, aby se na úrovni udrželi.
U freemium jde ale právě o přímou koupi schopnosti - přirovnal bych to k situaci, že atlet leží na posteli, někam pošle milión a druhý den zaběhne o 10% kratší čas. V reálném sportu absurdní představa, u řady her ale přesný popis jejich fungování...
Ve většině sportů rozhodují peníze.
Když chce Plzeň nebo Sparta vyhrát fotbalovou ligu, mají dvě možnosti. Buď si vybudují fotbalovou akademii s nadějí, že za 15-20 let možná vychovají dostatek hráčů, se kterými tu ligu vyhrajou. Nebo je druhá možnost, že majitel klubu sáhne do portmonky, vytáhne nějaké ty stovky miliónů a za 2-3 roky skoupí to nejlepší, co vychovali jinde. Protože když do ní nesáhne, budou se plácat v divizi nebo národní lize. Dneska už i průměrní hráči v krajském přeboru chtějí peníze.
A v jednotlivcích je to podobné. Jakou šanci má lyžař, který chodí normálně do práce a trénuje ve volném čase, proti profíkům, kteří mají lyžování jako práci, za zadkem jim stojí kupa servismanů, kteří se jim starají o první poslední. Když jsem si tuhle přečetl, že u trati během závodu stojí podržtaškové s připravenými lyžemi, aby závodník mohl včas přezout, říkám si, jestli to je ještě sport nebo divadlo.
Ony jsou u většiny sportů peníze spíš prostředkem k tomu, aby se člověk mohl soustředit jen na sport a nikoli nejprve řešit, kde si na výbavu a tréningy vydělá a pak trénoval jen ve volném čase. Nicméně ale prakticky neexistuje sport, kde se větší schopnosti dají přímo koupit, v hrách je to ale bohužel dost běžné :-(
docela bych s článkem souhlasil až na jednu věc, již rok občas hraji candy crash sagu a jsem v 264 levelu, zatím jsem do hry nevrazil ani korunu natož dolar, takže hrát se to dá, i když je to krávovina a záleží hlavně na tom co vám to hodí za bobnbony, nicméně nejsem žádný náruživý hráč věnuji se hře cca 20 - 30 minut každý druhý den
Naopak, malokdy. V atletice o zadne vybaveni nejde. I levni treneri mohou byt vynikajici. Mozna u cyklistiky, kde potrebujete drahe kolo a hlavne tym, ktery hlavniho cyklistu vyveze, ale u vetsiny sportu, ktere jsou na olympiade, zadnou drahou prupravu nepotrebujete.
Dneska uz si i uplny zacatecnik muze koupit v podstate stejne vybaveni jako vrcholovy sportovec.
Presne tak, zrovna jsem to sem chtel napsat, ale koukam, ze mne nekdo predbehl.
I v obycejnem rekreacnim sportu se pres nektere hranice bez penez nedostanete - zjistite, ze souperi, co vas porazeji, si plati trenera. Vyplati se "koupit" lepsi zivotni styl. Pokud sport potrebuje nejake nacini/naradi, tak vetsinou s tim drazsim docilite lepsich vysledku, atd...
Chtel jsem clanek prave komentovat slovy, ze tim se hrani pocitacovych her nelisi od sportu ;-)
Osobně už kolem tří let používám pro domácí zábavu výhradně iPad, jelikož jsem počítač prodal a samozřejmě na něm i hraju hry, jakožto bývalý a náruživý hráč PC her. Bohužel musím konstatovat, že Free to Play model zkazil už několik her které jsem zkusil a i celkovou herní scénu (jestli vůbec nějaká je) na mobilních platformách. Krásným příkladem může být naprosto kompletní portfolio studia Gameloft, u kterého jsem se už zařekl, že si nenainstaluji jediný nový titul. Nebo například u takového Real Racingu 3, který jsem miloval a nahrál jsem v něm stovky hodin, jsem si řekl, že ani od EA si už nehodlám nic nainstalovat. Není a nebylo to nikdy o tom, že bych měl problém zaplatit. Právě naopak, když jsem viděl snahu vývojářů a dobrou podporu hry, zaplatil jsem vždy už jenom kvůli odvedené práci. Pokud ale někdo ignoruje bugy ve hrách (Gameloft), nebo neustále zvyšuje nároky na průchod hrou (EA) a hází hráči neustálé klacky pod nohy, tak na to už nemám žaludek. Jediná hra, kde mi zatím model Free to Play nevadí, je WoT Blitz, který aktivně hraju. Jasně, je tam taky spousta akcí, super kůl tanků za reálné peníze, ale ani jedna reklama, nebo něco co by bez reálných peněz nešlo. Je to jenom o čase a přiznám se, že třeba u této hry jsem byl ochoten investovat nemalou částku (na mobilní hru) za premium účet...
Přistání je základní příklad na programování. Mám někde na půdě ještě nalepený kód vytisknutý ze Sapi 1 z JZD. Měl jsem to jako příklad v knížce k počítači před 30 lety. A asi se to nyní používá jako příklad na Android když je toho tolik na Play a vypadá to stejně..
Ještě se tiskly bioritmy.
Ja freemium teda nejvic chapu jako obrana proti piradstvi. Kdyz napisu hru a budu ji prodavat, zejmena na Androidu si 80% lidi hru ukradne a ja dostanu par korun. Pokud to udelam jako freemium, vytaham z tech lidi vic, protoze je to zacne bavit a pak radi zacvakaji.
Podle me idealni reseni by bylo neco jako demoverze, kde by jste si za penize koupili pozdeji all-access pristup.
Tohle spraseni v podobe goldu/platimum a podobnych virtualnich men na nakup inventare mi prijde pekne prasacka zalezitos.
Konkrétně v F1 mají nejvíc peněz ty stáje, za kterými stojí bohatý vlastník (Red Bull, Ferrari, Mercedes). Nejdřív musel vlastník investovat velké peníze a teprve potom přišly výsledky. Opačně to nejde, s malým rozpočtem není možné vyhrát titul a vyhrát závod je možné jen výjimečně. Týmy se středními rozpočty mohou občas příjemně překvapit, ale dlouhodobě se na vrcholu také neudrží.
Na druhé straně velký rozpočet nezaručuje úspěch (Toyota, Honda, poslední dobou i Ferrari).
"Zjistěte si něco o tom, jak vypadala liga fotbalu"
Clanek je prevazne o pusobeni principu tohoto "hrani" na detskou populaci, liga fotbalu je ve srovnani s tim naprosto mimo. To byste spis musel srovnavat s desetitisici decek co se odpoledne snazi na placku cutanim micudu dopravit do branky ze dvou skolnich tasek. A tam soupereni vicemene ferove (je tam v podstate vyloucen vliv penez).
Kamo tak tohle ti podepisu :)
Ne ze bych toho v posledni dobe hodne nahral,nejak neni cas.
Tu a tam skocim po nejake starsi hitovce,a i synek se odpoji od minecraftu s dotazem,zda by nemohl dostat vlastni,abychom si zahrali spolu po siti :)
Ten soucasny model radobyzadarmiko her je mor.
Mne se clanek libil a kterymu troubovi ne,jiste dokaze vyrobit vlastni,tak dobry,ze mu ho nejen vydaji,ale i treba zaplati :)
Mě tedy nenapadá moc sportů, kde by se dalo dostat do špičky jen penězi. Ano, pokud máme dva stejně fyzicky disponované stejně tvrdě pracující sportovce, tak asi vyhraje ten, kdo do toho naleje více peněz, kterými získá různé doplňky přidávající pár procent navíc. Ale je prakticky vyloučeno, aby si někdo vítězství vyloženě zaplatil aniž by musel hnout prstem (teď nechme stranou korupci). Ani v extrémech typu motorsportu to není s přínosem peněz tak jednoduché, ale to jsou opravdu extrémy.
Problem ale je, že v některých fremium hrách to je opravdu víceméně jen o penězích, kdy investicí pár set či dokonce tisíc USD může naprostý začátečník získat nad zkušeným hráčem s malou ochotou investovat převahu zcela absolutní a neřešitelnou. Není to zkrátka o tom, že se investicí vynaložené úsilí dále zhodnotí, ale je to do značné míry "jen" o té investici...
Nenapadá mě jaká ačkový titul je s kategorie "Pay to win" či "Freemium". Nejhranější Ačkové hry jsou placené a hlavně nejsou na mobily....
Ono možná je tu drobné nepochopení, ale v segmentu mobilního hraní tedy her pro iOS, Android WindowsPhone nejsou Ačkové tituly. Mobilní segment a konzole spadly do průměru spíše podprůměru. A "Pay to win" či "Freemium“ je jediný způsob jak na těch debilnostech vydělat.
Pokud mluvíme o skutečně dřevních dobách, tak tam hraní vypadalo tak, že na sálové mašině někdo naprogramoval jednoduchou textovou hru, a pak to tam chodila zkoušet půlka podniku plus jejich děti. Když to nikomu nešlo dohrát do konce, dostal autor pokyn, ať se převede, a pokud to sám nedal, občas jich pár symbolických dostal. :-)
Kouzelné na tom bylo, jak jsme byli vděční za to, že to vůbec funguje. Hrál jsem třeba "simulátor" přistání na Měsíci, kdy hra předávala údaje o rychlosti a výšce nad povrchem, hráč zvyšoval nebo snižoval tah motorů. Jenže celá komunikace se odehrávala přes nekonečný papír na dálnopisu, protože to byl počítač Mera (údajně polská výroba), který neměl displej a komunikoval jen přes tiskárnu/dálnopis.
Je to krapet složitější. Máte segment PC, segment konzolí a mobilní segment. Dále máte casuality segment a v uvozovkách "hardcore" segment.
Po příhodu prvních „nextgen“ konzolí se prorokovalo zánik hraní na PC. Jenže opak je pravdou na krach naopak byly konzole a XonE, PS4 jsou teď „lowend PC“ které nezvládají FullHD na plné detaily. U mobilů a tabletů je to to samé, žádný zabiják PC her nepovstal.
Výsledkem je to že spíš PC hraní se drží, možná naopak zažije renesanci. Obchody firem Steam, Orgin, Blizzard atd… rozhodně netrpí hrami Free-to-play které jsou často tvz „pay to win“ ale generují neskutečné zisky.
PC Progaming také generuje neskutečné peníze a rozhodně se v něm nehrají debilní hry jako Slice Fruit, Clash of Clan atd… ani hry na konzole. Dominuje zase PC počty lidí co sledují turnaje jsou neskutečné . Firmy vyrábějící HW pro progaming jsou štěstím bez sebe.
Problém je v tom, že výdělečný segment HC her na PC je již rozdělen a nový vývojář nemá tolik šancí. V segmentu mobilního hraní, nebo konzolí se může chytit, jenže…. … úroveň toho HW i hráčů je nízká, takže nemůže čekat zázraky. Osobně bych v tom byl kritičtější, ale víc než 50% her na mobilní segment a konzole jsou určeny i pro osoby trpící silnou retardací. Tedy osoby, které by se u spousty PC her nedostali ani přes úvodní pasáž natož dali 1000,- za hru nebo 300,- měsíčně za game time.
Prostě mobilní segment her je analogií na telenovely. Prostě v tomhle segmentu jinak než systémem „pay to win“ nevyděláte.
Mr Hlavenka je pomerne slusny sklerotik. Takove hrani z drevnich dob vypadalo tak, ze se nakoupilo par kazet emgeton, a vyrazilo se ke kamaradovi, ktery od jineho kamarada ... a zaclo se probirat co ano a co ne, nacez se to na ty kazety nakopirovalo.
Koupit to totiz vubec nebylo kde, a stejne by na to nikdo nemel. To podotykam, jako hrdy majitel 4 originalnich her, ktere ovsem byly dodany primo s onim pocitacem.
Dale bych pripodotknul, ze na model p2w jsou hraci pomerne hodne citlivi, a takovy model nema mnoho sanci uspet, je velmi rychle odhalen a zatracen. Drtiva vetsina online hracu pak hraje hry, kde, pokud vubec existuje pvp, je spise vnimano jako nechtene.
Na popisovany model f2p pak pristoupi leda hlupak, a pochopitelne podobne "hry" prevazne take nemaji mnoho hracu (tim nechci rict, ze to nehraji desitky a stovky tisic lidi, ale jine hry hraji miliony). Opet, je podobny system pomerne rychle odhalen a zatracen.
Ovsem obdobny model existutuje uz drahne let i u placenych her - kde jsou zcela bezne hry prodavana po castech, v podobe DLC. Opet, jedine blazen na neco takoveho pristoupi. Clovek pri smyslech si tu hru koupi (pokud si ji tedy vubec koupi) az v okamziku, kdy je kompletni, a prevazne nabizena za zlomky puvodni ceny.
Ve skutecnosti je jediny dlouhodobe funcni f2p model takovy, kde ma hrac pocit, ze zcela dobrovolne prispiva tvurcum/provozovatelum, a ze pokud by neprispel, tak hra casem skonci, ale neni nijak zvlast omezovan.
Ale kdeze, ty takzvane AAA tituly zabiji tak maximalne jejich tvurci. Za poslednich nekolik let totiz nevyslo nic, co by po vydani slo alespon spustit, natoz dohrat.
Jako bonus je platici trouba penalizovan instalaci vsemozneho crapware, nektery smejd se dokonce odmita spustit, kdyz zjisti v systemu kuprikladu daemon tools, spousta toho smejdu "nefunguje offline" (klidne konkretne posledni simcity), v pripade online veci je nekolik tydnu po vydani nehratelno, protoze "jsou servery pod DOSem zlych lidi" (realita je takova, ze vydavatel neni schopen ani docasne nakoupit za doslova par $ dostatecnou vykonostni rezervu).
Jako soudní spor na téma - koupil jsme si zbraň na zeleného pána dungeonu a její vlastnosti nestačí na červeného?
Bylo někde deklarováno, že s ní lze přemoci i červeného?
Nebo by mohl být soudní spor - podle hintu jsem měl nalézt účinější zbraň a když jsme jí po třech dnech objevil a použil, zjistil sem, že není tak skvělá jak bylo deklarováno a tři od tvůrce hry proplatit tři dny života a psychyckou újmu?
Tak beh (resp sporty, kde nemusis nakoupit vybaveni) jsou temi vyjimkami. A i tak myslim, ze musis byt sakra talent, abys trumfnul cloveka s profi zazemim. Naopak nejkriklavejsi protipriklad jsou motosporty - proc prumerny jezdec F1 po prestupu do spickove staje zacne vyhravat?
Nazev je trosku bleskoidni, ale jinak je to moc peknej souhrn toho co se deje.
Podle meho nazoru je to zajimave prave z te vyderacske casti, kdy clovek plati za neco co ani nevi jakou to ma hodnotu. Tzn. typicky koupis zbran, ktera je v dalsim kole k nicemu, takze to chce plabu za dalsi atp.
Jak mohl uzivatel vedet, ze ten pristi bos bude jeste mnohem silnejsi.....
Osobne se dost divim, ze se toho v americe neujal nejakej soudni spor, protoze bych cekal ze ve vetsine prave tech vyderacskych her by muselo studio prohrat.
Vyborny clanok. Dakujem. Ja tam vidim este dva ine problemy
1. Prilis jednoduche platenie cohokolvek po prvom zadani udajov o karte. Toto je chyba google. U tomto modele hrania by to malo byt inac. Aby som synovi mohol dat do ruk mobil na hranie nesmiem mat na mobile prepojene na kartu. Citat este nevie ale hrat ano. Bez problemov by tukol na cokolvek :-)
2. Tento "free" model zabija vysoko rozpoctove kvalitne Ackove tituly na ktorych som aspon ja vyrastal.
Ale porad te muze predbehnout cernoch z afriky, kterej kazdy den od svych 5ti let behal do skoly 50km tam a zpet.
Tzn. bud mas natrenovano, nebo musis natrenovat. Nicmene souhlas, ze s penezma je to jednoduzsi, ale penize normalniho "trubku" na trun nedosadi. Sance ze te predbehne talent je realna.
"Ve sportu a hře vítězí ten lepší – nikoli ten bohatší. Úspěchu se dosahuje pilováním vlastních schopností, nikoli tím, že utratíte peníze."
To uz par (desitek) let neplati a naopak je to stejne jak freemium - az na par vyjimek, kdo si muze nakoupit lepsi vybaveni/trenery..., tak proste vyhrava...