Vlákno názorů k článku Jiří Hlavenka: Mají české e-shopy právo na zisk? od Hlavenka - Děkuji za zajímavou diskusi, která se zde rozvinula,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 29. 10. 2014 18:43

    Hlavenka (neregistrovaný)

    Děkuji za zajímavou diskusi, která se zde rozvinula, vyjádřím se souhrnně k pár věcem.

    1) Ekonomická otázka "výdejen" zboží. Není samozřejmě pochyb o tom, že zvedají tržby eshopům, ale ptám se, zda cena, kterou za to eshopy platí, není příliš vysoká. Je to ukousnutí z marže (které u zásilky není - tam se naopak ještě vydělá na poštovném, které e-shop účtuje dráž než sám platí). Samozřejmě že e-shop dělá ekonomické propočty, je otázka, zda dokáže i včetně rozpouštění provozních a jiných nákladů vždy korektně vypočítat profitabilitu "zásilkové" a "výdejnové" větve či divize své firmy. Já jsem se v několika případech setkal s tím, že to eshopy ani takto nedělí (s odkazem že "by to bylo moc složité"). Mám přitom současně pocit - nemusí být vždy pravdivý - že velké eshopy hodně touží po tom růst a zvyšovat čísla, zvyšovat obraty, za každou cenu, jako hlavní imperativ, a že tomu podřizují i strategii budování těchto výdejních míst.

    2) Současně, zdá se mně, velké e-shopy si jsou velmi dobře vědomy toho, za jakou částku se prodal Mall.cz a a namísto hledání setrvalé, bezpečné profitability trošku sní o tom, že i oni prodají ztrátový e-shop s miliardovým obratem za miliardu a půl. Tj. "nevadí že prodělávám, však Mall taky prodělával a kolik za něj pak majitelé dostali. Hlavně že rostu".

    3) Je mně naprosto jasné, že řada zákazníků by takřka nemohla nakupovat na Internetu, pokud by fungovala jen dnešní úroveň logistiky, tj. "dopravím ti to kdy my chceme a ne kdy chceš ty, nejlépe tobě domů někdy dopoledne, kdy jsi v práci". Pro řadu dalších z nich ale je výdejní místo jen pohodlím - sice skvělá služba zákazníkovi, ale, opět, za nemalých nákladů prodejce.

    4) Jak zde uvedl jeden diskutujících: " Fyzická přítomnost internetového prodejce je pro mě plus, za které si většinou rád něco připlatím." To je zajímavá bizarnost: nakupujete na Internetu, abyste si pak popovídal s člověkem. Chápu, že to tak leckdo cítí - nic proti, je to autentické - ale myslím, že to představuje spíš jakési přechodné období.

    5) K poněkud extrémnímu názoru (anonymní diskutující), že "90% českých obchodníků jsou podvodníci" bych jednak dodal, že to neodpovídá zkušenostem nejen mým, ale zřejmě i ostatních zdepřítomných čtenářů a diskutujících. Ale váš dojem je váš dojem, neberu ho. Spíše je důležité říci, že v internetových obchodech je zákazník docela silně chráněn - výrazně silněji například v reklamacích než u obchodu kamenného.

    6) Tomáš Kapler: Tomáši, už jestli říkáš, že zákazníků s Heuréka košíkem je "zaplaťpámbů málo" a pak řekneš, že jsou to nízké desítky procent (tedy 20-30%?) - na to, jak krátce tu Heuréka košík je, tak to tedy já říkám "potěš pámbu". Kolik to bude za pět let? Možná 80%? Nevím, jestli i pak budeš říkat "díky bohu".
    Konverzní poměr stavíš jako fetiš, ale je to velmi nejednoznačná veličina. U jakého zboží? Za jakou dobu? V jakých cenách to zboží bylo? Víš sám, že konverzní poměr lítá nahoru dolů.
    Je jasné, že značka má smysl - ale její budování je nesmírně drahé a dlouhodobé. Už to, že například Alza má 3x větší konverzní poměr než nějaký neznámý eshop s elektronikou, je spíše potvrzením mého názoru než tvého - fakticky by ten no-name obchůdek měl být úplně ze hry. Ale on má třetinovou konverzi jako Alza, plus mu ještě dají přednost zákazníci Heuréka košíku! Tohle je přece dost zásadní jev.

  • 29. 10. 2014 19:20

    fd (neregistrovaný)

    ad 1) pomijite balne - vetsinu vyrobku nelze predat poste tak jak je doda distributor, ale je treba je jeste nejak zabalit, coz je nejaka manipulace nejakeho cloveka, ktera ekonomicky prijde mozna draz, nez kdyz to stejny clovek preda zakaznikovi do ruky presne tak, jak to dostal od distributora.

    Dalsi soucasti budou vsemozne logisticke chyby. Jsem u logistiky celkem blizko, takze mam celkem predstavu, ze predevsim vetsi obchodnici budou defakto denne resit vsemozne zameny, chyby, pozkozeni ... a to vse jsou nikoli nepatrne naklady.

    Jak to vyjde v sume je pochopitelne individualni, ale vubec bych se nedivil, ze pri nejakem objemu generovanem fyzickou pobockou vyjde ta pobocka proste vyhodneji. Nebo mozna nakladove nastejno, ale ma to jine prinosy.

    ad 2) tak to nepochybne, kdo by neco takoveho nechtel.

    ad 3) spousta zakazniku (rekl bych, ze drtiva vetsina) resi predevsim duveryhodnost. Je pro ne radove prijatelnejsi vymena zbozi za potistene papirky z ruky do ruky, nez libovolne zasilani cihel. Predevsim se pak pri osobnim odberu dost pravdepodobne nestane, ze si odnese neco jineho, nez si odnest chtel a nemusi pak resit vraceni zbozi, penez atd.

    ad 4) on si s clovekem vubec kupujici povidat nemusi, ale az mu ta vec zitra prestane fungovat, nebude muset resit, jak ji nejak zabalit, kam ji poslat, kdo ten balik ztrati/znici a podobne. Berte trebas tak, ze u nekterych produktu si muzere priplatit delsi zaruku, tak tady si priplacite (teoreticky) lepsi support. Ale viz predchozi, mozna ani nic nepriplacite.

    ad 5) ono to lze brat tak, ze sice neni podvodnik jako podvodnik, ale kdyz se na vec podivam ocima zakaznika, tech 90% nebude daleko od reality. Nepravdive informace jsou i na duveryhodnych shopech, a at uz za to muze kdokoli, jakozto zakaznik jsem defakto podvaden. Ne kazdy je shopen/ochoten krizove po internetu dohledavat, ze nabizeny produkt ma opravdu vlastnosti, ktere prodejce deklaruje.

    ad 6) ja bych se toho zase tak nebal, oni totiz tihle vsemozni prostrednici ve finale casto realneho dodavatele stoji vic, nez kolik vygeneruji.

  • 29. 10. 2014 19:44

    thr

    Ad 1 - jenže pro "univerzální výdejní místa" typu Uloženka se obvykle musí balit také, není to jen o předání krabic bez práce.
    Balné odpadne jen u opravdu vlastních výdejních míst, kde to má daný eshop pod kontrolou, ale upřímně - náklady na balné budou ucela jistě menší než náklady na pracovníky výdejního místa (o nájmu a energiích nemluvě). Otevřeně si to vaše tvrzení, že při jistém objemu vyjde pobočka výhodněji dovolím označit za nereálné, čistě ekonomicky to prostě nesedí. Jistá naděje je v tom, že opravdu bude hodně zákazníků, kteří nakoupí právě jen kvůli přítomnosti odběrného místa a tím se tedy zvednou objemy, ale v praxi je to asi dost sporné a hlavně jak tu padlo - trochu to popírá celý princip eshopu.

    Ad 5 - pokud berete jako podvod každou chybu v popisu, tak pak se klidně dostanete na 95% ne-li více :-) Ony jsou mimochodem často dost zavádějící i oficiální materiály výrobců a nadávat za to prodejci mi přijde přeci jen trochu přehnané. To samé v reklamacích - nevěřím, že se vůbec najde nějaký eshop, kde by se nenašel aspoň někdo ukřivděný, to ale přece není totéž, jako záměrná nesolidnost...
    Pod pojmem podvod si představím přeci jen trochu větší kalibr chyb a tady musím zaklepat na dřevo, že jsem se za posledních několik let opravdu rozzuřil vlastně jen jednou (totální lhaní o možnostech dodání, v tomto případě i v přímé komunikaci, nešlo jen o nešvar s informacemi přímo v eshopu). Když to vezmu do relace s tím, kolik jsem toho po internetu nakoupil, tak problémy nedělají ani 10%, u méně zkušeného zákazníka to možná skočí trochu nahoru, ale nevěřím, že přes 20-30%.

  • 30. 10. 2014 9:52

    fd (neregistrovaný)

    Ono se staci podivat, kolik eshopu tvrdi, ze ma produkt skladem. Pokud ma nekdo produkt skladem, tak ocekavam doruceni jeste dnes, nejpozdeji zitra.

    Pak samozrejme nasleduji vsemozne vymluvy na tema ze nelze na webu zobrazovat aktualni stav skladu, ze je zbozi v externim skladu atd. aby z toho nakonec vysla ta realita, ze teprve v okamzik objednani shop zbozi objedna nekde v tramtarii, a kdy jej bude mit aby mi jej mohl poslat vlastne vubec nevi.

    Zajimave to je predevsim v souvislosti s tim, ze pri nekolika desitkach objednavek v zahranici mi vzdy nejpozdeji druhy den prislo nejake tracking ID. A velmi casto mi produkt dorucovany pres 1/2 planety dorazi driv, nez od dodavatele, ktery sidli doslova za rohem. Zazil jsem uz i takove objednavky, kdy me (US) prodejce do nekolika minut kontaktoval, vyzadal si prislusne detaily a za dalsich par minut jsem mel plne funkcni SW cast objednavky, HW dorazil za 3 dny.

    Tudiz mne opravdu dojima neustaly plac ceskych shopu.

    Ad chyby popisu, pokud vznesu na prodejce zcela konkretni dotaz, ocekavam zcela konkretni odpoved, v horsim pripade ve smyslu "nevime". Ne ze me bude poucovat na tema co umi ci neumi ten ktery protokol, kdyz me zajima, zda neco zcela konkretniho (neuvedeno v popisu) umi zcela konkretni produkt. Chcete vedet zda TV o ktere uvazujete umi 1:1 pixel mapping? Prodejce vam zacne vysvetlovat, co umi hdmi ...(casto stim, ze jste prece uplny idiot, kdyz si to neumite najit).

  • 30. 10. 2014 10:19

    thr

    Nedělejte si iluze o zahraničí, se zmatkem ve skladu jsem se setkal i tam (naposledy při nákupu z Rakouska, ale v minulosti to samé například v USA) :-( Ona ta online aktualizace prostě někdy skřípe, hlavně v momentu, kdy má shop i kamennou prodejnu.

    Pro mě je podstatné následné jednání, shodou okolností mám příklad starý 10 minut - objednal jsem si něco značené skladem x kusů, prodejce asi po 30ti minutách napsal odpověď, že má skladem už jen y kusů, jestli to chci nebo ne. Tohle dokážu přijmout - objeví se chyba, ale v krátkém čase přijde jasná reakce, které lze věřit. Problém je ale s obchody, které v tomto mlží systematicky a jejichž provozovatel chybu "řeší" dalším lhaním (pak už jde opravdu o lhaní, ne o chybu) - situace se asi proti minulosti mírně lepší, ale pořád to asi je v žebříčku nešvarů českých eshopů hodně vysoko.

  • 31. 10. 2014 20:55

    karel (neregistrovaný)

    Ad 5: Pokud máte zkušenost, že 90% prodejců jsou podvodníci, pak bude chyba spíše u Vás, resp. ve výběru takových prodejců (cena?).

  • 30. 10. 2014 0:47

    Miloslav Ponkrác

    „5) K poněkud extrémnímu názoru (anonymní diskutující), že "90% českých obchodníků jsou podvodníci" bych jednak dodal, že to neodpovídá zkušenostem nejen mým, ale zřejmě i ostatních zdepřítomných čtenářů a diskutujících. Ale váš dojem je váš dojem, neberu ho. Spíše je důležité říci, že v internetových obchodech je zákazník docela silně chráněn - výrazně silněji například v reklamacích než u obchodu kamenného.“

    Pokud ověřitelně lžete v ověřitelných faktech, je docela, pane Hlavenko jisté, že lžete i v tom ostatním.

    Doporučil bych se neztrapňovat, protože ten anonymní diskutující je v každém příspěvku podepsán, totiž „Miloslav Ponkrác“, jak si můžete klidně ověřit.

    Pokud nemáte dostatečné kognitivní schopnosti, doporučuji vám příště na pokusy se ztrapněním protistrany slovem „anonymní diskutující“ se příště vykašlat. Já, jako autor tohoto příspěvku nemohu za mentální handicapy ve vnímání, které má pan Hlavenka. ale je to jeho chyba.

    Miloslav Ponkrác

  • 1. 12. 2014 21:09

    tragikomix (neregistrovaný)

    Ne, jako jméno diskutéra se mi zobrazuje u vašich příspěvků: "Uživatel si v profilu nezvolil přezdívku"

  • 31. 10. 2014 15:27

    LSD (neregistrovaný)

    Mě třeba jako něco, co je na hraně podvodu, připadá, když mi eshop nabízí "prodloužení záruky" za příplatek. V naprosté většině případu, kdy jsem se začal zajímat o podmínky, tak se ukázalo, že se vlastně nejedná o prodloužení záruky, ale o jakési pojištění zajišťované třetí stranou. Když mi po dlouhém dohadování zašlou detailní pojistné podmínky, nestačím se divit, co všechno je z plnění vyloučeno. Chápu, že by se lidi asi zarazili, kdyby se to místo "prodloužení záruky" jmenovalo třeba "(omezené) pojištění poruchy".
    Ale zase bude od začátku jasné, že se ve skutečnosti nemůžu dovolávat záruky, protože se jedná o úplně jiný typ smluvního vztahu.

  • 31. 10. 2014 15:49

    Marek (neregistrovaný)

    A přitom je to skvělý byznys pro obchodníky, většinou jsou tyhle "služby" jediné pořádné zboží s marží, takže se pořád vyplácí tohle nabízet.
    Jediný kdo pak zapláče nad výdělkem je zákazník, téměr jako vždy.

    A opravdu, prodloužená záruka zní podstatně lépe :)

  • 3. 11. 2014 9:12

    fd (neregistrovaný)

    V tomto oboru podnikani se ale taktez ve velkem podvadi - zarnym prikladem budiz Alza. Zcela bezne pozaduje priplatek za "prodlouzeni zaruky" u produktu, na ktere dava 3-5let garanci vyrobce.

    Osobne jsem pak garance vyrobce vyuzil nekolikrat, a nikdy s tim nebyl zadny problem. Stacilo onu vec (hdd/gpu) zabalit, poslat (1x cr, 1x de) a do tydne dorazila zpet nahrada. Tedy reakce byla defakto nekolikanasobne rychlejsi, nez "standardni" prubeh zakonne reklamace u prodejce.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).