Díky za zajímavou diskusi, podnítilo mě to k souhrnné reakci:
- význam uživatelského rozhraní: myslím, že je to trochu přeceňováno. Naprosto rozumím, že lidem s výtvarným okem ze špatné typografie krvácí srdce, snad se tam mohu počítat taky, ale nějaké 95% populace je to šumafuk a Microsoft vždycky cílil na většinu.
- otázka firem: jedná se hlavně o malé a střední firmy, a tam se příliš na jiných platformách nejede, u nás ani v zahraničí. Obří korporace jsou jiný příběh (ale tam Apple taky jako standard není)
- básníci versus inženýři. Samozřejmě je to určité přirovnání, které vždy kulhá, ale myslím, že se to pochopit dalo. Nehodnotím osobní vlastnosti klíčových představitelů (Gates, Jobs), pokud hovoříte o tom, že Jobs byl geniální despota, hrabivec i filantrop... nedá se totéž říci o Gatesovi? Četl jsem jakousi psychologickou studii o Gatesovi, kde autor říkal, že Gates je člověk, který je v podstatě amorální, protože není schopen vnímat hranici mezi morálním a zločinným, ale jen mezi tím, co je technicky možné a co není. Tím jen říkám, že napsat se dá leccos - třeba i to, že Jobs je termonukleární vojevůdce, to je stejná kravina postavená na jednom jeho bonmotu.
Ale je tu podstata a ta je zásadní: Gates je technik, člověk s primárně technickým vzděláním a technickým pohledem na svět, Jobs je člověk s humanitním vzděláním a humanitním pohledem na svět. Gates rozumí strojům a Jobs rozumí lidem. V tom je ta podstata - vtělená do nadsázky Inženýr vs Básník.
- kožený diář prošitý režnou nití vnímám stejně jako čtenáři jako příšerný úlet, který nechápu. Respektive chápu, protože velkou firmu už nelze uhlídat a úlety se v ní stávají. Berme, že se jedná o design u asi třech aplikací u jedné platformy, nic víc, nic míň. Pěkně se k tomu vyjádřil Jonny Ive (googlujte sami).
- otázka niterného záměru Jobse "měnit svět" a tak podobně. O tom se jistě můžeme bavit rok, ale do mozku Jobsovi nikdo neviděl, myslím, že nikdo doopravdy neví, co chtěl a co nechtěl (totéž o Gatesovi atd.).
Jestli firmy jdou nebo nejdou proti sobě, jestli je lze nebo nelze poměřovat. Jestli byznysově (podnikatelsky) proti sobě fakticky nejdou, tak je skutečně nelze poměřovat - je to pak jako poměřovat výrobce televizí s výrobcem holicích strojků (trochu zveličené, ale co naděláte). Jinak mě naopak přijde jako trochu nepřiměřené porovnávat dvě obří firmy (!) podle toho, jak pracují s uživatelským rozhraním! Jde o produkty, cílové skupiny, vývojové prostředí, aplikace, způsob obchodu, atd. atd.