Vlákno názorů k článku Jiří Hlavenka: Proč by mohly být elektronické knihy levné od Miloslav Ponkrác - Autor je možná šikovný v psaní, pokud autora...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 22. 1. 2014 15:08

    Miloslav Ponkrác

    Autor je možná šikovný v psaní, pokud autora berete jako heslo v encyklopedii.

    Reální lidé nebývají tak vyhranění.

    Kromě toho čeští obchodníci mají kdejaké móresy. Sám si vzpomínám na marné pokusy jedné mé známé knihu dostat do knihkupecké sítě. Zdůrazňuji kvalitní knihu. Trvali na tom, že knihy neberou, pouze přes velkoobchody. A když se dozvěděla, kolik si ukrojí marže velkoobchod, kolik maloobchod, tak se na obchodníky vybodla. Knihu si prodala sama a velmi rychle se po ní zaprášilo.

    Problém je, že v Česku jsou služby na pendrek, asi tak jako v Africe. A u obchodníků to platí zrovna tak.

    Tedy nejde jen o to, kdo co umí, ale také motivaci, zda je ochoten rozumně spolupracovat. Pokud na tom není enormně velký vývar, český obchodník nezvedne zadek ze židle.

  • 22. 1. 2014 15:18

    A.S. Pergill (neregistrovaný)

    Naprostá většina autorů nepíše 8 hodin denně (výjimky jistě jsou). Ten zbytek má dost časového prostoru pro nějakou komerční činnost.

  • 22. 1. 2014 12:58

    Tomáš (neregistrovaný)

    Samozřejmě hypoteticky může knížku prodávat už sám autor, ale byl by hloupý, pokud by to dělal. Autor je totiž šikovný v psaní a bude-lisvůj čas věnovat psaní, využije ho lépe, než když bude (špatně) dělat obchod. Dobře ho dělat nebude, od toho jsou obchodníci. Takže já jako autor samozřejmě raději půjdu do rozumné dělby práce. A stejně je to s hudbou, filmem a čímkoli dalším.

    Co je ještě důležitější: Někdo si myslí, že existuje něco jako nepřímá úměra mezi cenou a počtem prodaných kusů. Ale není to pravda, resp. pravda se má asi takhle: Každá kniha/nahrávka/film má nějakou cílovou skupinu. A ta má jakési pevné jádro a měkké okraje. Bude-li cena moc vysoká, nekoupí ani to jádro, pokud klesne na první kritickou hranici, nakoupí ji jádro mé cílové skupiny. Tedy pokud současně dokážu oslovit (tedy mj. musím do ceny knihy započíst náklady na reklamu) celou cílovou skupinu. Pokud cena bude klesat, bude v určitém úseku stoupat počet prodaných kusů. Ale ne vždy a nejde o lineární nárůst. A v okamžiku, kdy pokryji svou cílovku, je už úplně jedno, jestli zlevňuju dál - další kusy neprodám. A to mluvíme o ceně zboží, ale ne o marži nakladatele. Protože při zlevňění knížky třeba o 10% nedojde o poklesu marže o 10%, ale třeba o 50%. A to proto, že d ceny knížky musím započíst fixní náklady, které nejsou závislé ani na ceně ani na počtu prodaných kusů. Že se při snížení 10% může počet kusů zvýšit o 20% (a k překvapení laiků, skoro jistě se to nestane), stejně povede ke ztrátě na straně nakladatele. A stejné je to u jiných médií - hudby, filmu. Prostě elektronické knihy mohou být levnější než tištěné, ale určitě ne tak, jak si představuje autor článku.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).