A co kdyby ten podkovář vybíral za každé došlápnutí okovaného koně, na okovaném koni by směl jezdit jen jediný vybraný jezdec, kůň by se nesměl nikomu půjčovat a byl by seznam povolených povrchů, po kterých by se mohlo na okovaném koni jezdit.
Dále by se platil zvláštní poplatek za každého neokovaného koně a běda, pokud by si člověk koně okoval sám a nevyužil nikoho z cechu podkovářů! Byl by to trestný čin.
To by byl krásný svět, co? Naštěstí podkováři jsou hloupí, vezmou si jeden poplatek za práci a materiál a s okovaným koněm si můžete dělat, co vás napadne.
I ja, jakozto naprosty laik vim, ze pokud si zaregistruji znamku a nekdo ten nazev pouzival uz predtim, muze ho pouzivat i dale. A on "prof. JUDr. Jiří Srstka" s patnacti tituly to nevi... no to se nedivim, ze ta jejich ochrana autoru je tam, kde je...
Jinak se mi samozrejme stav, ze se veci vystavuji na internetu nelibi. Je jedno jaky je pravni stav, zakladem vseho by mela byt elementarni slusnost a pokud si autor/drzitel prav neco nepreje, melo by se to respektovat. Tedy pokud nechce volne sireni, necht to ostatni respektuji. Pokud nekdo tvrdi, ze v pripade placeni by se na to nedival, by to neposlouchal, by to necetl, protoze je to brak, tak proc to dela zdarma? Pokud nekdo tvrdi, ze si to stahuje proto, ze to neni mozno koupit, tak co se na to proste nedivat? Jak rikam, zaklad je respekt k druhym a az pak zakony.
Ale ono to funguje jinak. Dám příklad. Stáhl jsem si několik záznamů divadelních představení (divadelní záznam ČT a někdo to uložil a dal ke stažení). Představení se mi tak líbila, že jsem od té doby byl několikrát na hrách toho režiséra v divadle. Pirátění mě přivedlo k tomu, že kupuji lístky do divadla. Totéž hudba. Na některé koncerty chodím jen proto, že jsem si nejprve stáhl mp3 a líbilo se to, tak je chci vidět naživo. A zaplatím jim tím lístkem na koncert. Nakonec, když se mi líbil poslední film, co jsem viděl v kině, tak jsem si jej stáhl a pustil po pár týdnech ještě jednou doma. Všechno to spadá do škatulky pirátění a přesto jsem ve všech případech přinesl peníze autorovi. Jen ne přímo a ihned.
"Je jedno jaky je pravni stav, zakladem vseho by mela byt elementarni slusnost a pokud si autor/drzitel prav neco nepreje, melo by se to respektovat"
Zkuste to dovést do důsledku a dojdete k naprostým absurdnostem.
Představte si, kde by lidstvo bylo, kdyby nesmělo vyrábět letadla, protože ten, koho první napadlo použít křídla by si nepřál, aby je ostatní používali. Nebo by nesmělo využívat skutečnost, že existují určité fyzikální zákony, protože jejich objevitel (a autor jejich srozumiteného vyjádření) by si to nepřál a tak dále a tak dále.
V momentě zveřejnění určitých myšlenek se tyto myšlenky svým způsobem stávají majetkem všech. Lidstvo není množina nezávislých uzavřených jednotek. Kde bychom byli, kdyby si každý musel všechno vymyslet sám, protože někdo jiný si nepřeje, aby jeho myšlenka byla jakkoli dále využita?
Já mluvil o důvodech, proč se pirátí. Eknihy prostě nejsou, přesněji, je jich málo a i dnes jen málo vydavatelů vydá současně eknihu s tištěnou knihou. A pak je to monopolní prostředí. Tutéž knihu by mělo současně vydat více nakladatelů, aby cenu mohla ovlivnit konkurence. Je jasné, že si nikdo neřekne "Kulhánek je drahej, tak si radši koupím něco od Neomillnerový". To je blbost. :-D
Proč?
Abych se tu francouzštinu naučil tak, abych byl schopen rozpoznat jazykové nuance mezi literaturou a, dejme tomu, třeba návodem na použití veřejného WC, mi ty jeho bláboly rozhodně nestojí (ptřeboval bych na to odhadem mnoho let). Nehledě k tomu, že ten zákaz překladu svědčí mj. i o jeho lidských kvalitách.
Tak budeme bazírovat na něčem jiném. Na paušálním "Lidi kradou..."
Kradete vy? Vaše rodina? Tak to se polepšete, protože normální (údajně) je nekrást.
Jsou zloději - s tím nic nenaděláte. Středověcí kapsáři mívali žně mimo jiné i při veřejném trestání dopadených kolegů z branže. A jsou lidi, co si obsah kupují. To je vaše cílová skupina a říkat jí: "jste všichni zloději" není nejlepší způsob, jak prospět svému podnikání.
Neřešte lidi, co musí "ukrást" sw za 20 Kč, protože ti budou "krást" i když budete stejný sw rozdávat zadarmo. Starejte se o ty, co vám těch 20, nebo 100Kč zaplatí - třeba už jen tím, že jim nebudete zbytečně komplikovat život.
Když za něco zaplatím, nestojím o to, aby každou chvíli odněkud vybaflo upozornění od FBI, NSA, CIA, KGB, FSB atd., že tento obsah krást je trestné. Nestojím o komplikace s hardwarovými klíči, originálními disky v mechanice, Star Force drivery, nutností trvalého připojení k internetu a vším dalším, co ještě nějaký (píp) vymyslí na "ochranu". Já za to sakra zaplatil. A začínám toho litovat, protože piráti tyhle problémy nemají!
Radku, teď přijde nějaký chytrolín řekne, že to má zaplaceno v koruně navíc za prázdné cédéčko :)
Některým lidem to nevysvětlíš. Většina normálních "nekarlogottů" má z těch poplatků za prázdné cédéčko prdlačku.
A s tím vývojem je to taky haha argument. Představuji si jak umírají lidé nemocní rakovinou, protože neviděli posledního Harryho Potera.
Myslím, že každý člověk má plné právo dělat se svým dílem a nápadem co uzná za vhodné, například zvolit jakým způsobem ho zhodnotí, jakou mu dá licenci. A pokud udělá třeba opensource, nebo bude chtít prodávat nefunkční program Trotlík za nesmyslné peníze, má to být jen jeho volba, jeho právo.
Každopádně dík za rozumný názor, těch se moc nevídá.
Vytvořit eknihu z papírové knihy(tak, aby se za ní digitizér nemusel stydět(sic)) je otázkou desítek hodin práce, tuhle práci by nikdo dobrovolně nedělal, kdyby tu daná ekniha byla ke koupi. Od doby co se k vydávání knih používají počítače je ekniha odpadním produktem papírové knihy, fakt, že se nakladatelé rozhodli tento odpadní produkt neprodávat, stvořil digitizéry. Pokud bude každá kniha současně vydána i v epodobě, za cenu nižší než papírová, pak pirátění zajde, nebo se výrazně omezí.
Jen mě zarazila myšlenka - ekonomicky závislý na umění. Umělci byli vždy závislý na někom, kdo je živil ( dříve šlechta). Pochybuji že nevolníci něco kupovali. I ta kapela v hostinci hrála buď za vstupné (osobní kontakt) nebo jim zaplatil hostinský.
V dnešní době by chtěl umělec vydat dílo, elektronicky ho prodat do celého světa a být bohatý. Ale ta samá elektronika mu v tom brání. Tudíž správná cesta je opět osobní kontakt.
Nebo obrazy, kdo mi zabrání udělat si zvětšeninu obrazu.
Ale ty nevolníci musí mít dost peněz, aby je nemuseli vydat jinam.
Proti tomu nejde bojovat, musí se najít jiný způsob. Dříve byli originály - jeden a velká cena.
Nyní miliony kopii a malá cena.
Dokud to autoři nepochopí ...
k tomu jak to fanda ripne da na net a autor ma po ptakach mate jiste nejaka hard data ze?
pokud ne, tak doporucuji si najit napr. nejstahovanejsi filmy vsech dob, podle vasich meritek by meli autori/tvurci uz davno zemrit hlady. no a ejhle on ten zebricek nejstahovanejsich naprosto presne kopiruje zebricek nejvydelecnejsich. jak tohle jde dohromady hmmm?
Autor by chtěl dostat zaplaceno...
OK, souhlas, ale proč jsou tedy chráněna i díla dávno mrtvých autorů?
- Když vymyslím perpetum mobile, je můj výtvor chráněný pouze pokud si ho zaregistruju na patentovém úřadě, pouze proti komerčnímu zneužívání a je chráněný pouze 20 let.
- Když vymyslím knihu nebo písničku, je můj výtvor chráněný automaticky, je chráněný i proti nekomerčnímu rozšiřování a je chráněný až do mé smrti + 70 dalších let.
PROČ TAKOVÝ ROZDÍL? Obojí je výsledkem něčího originálního myšlenkového úsilí.
Nikoliv. Ten další totiž nemá právo nerespektovat rozhodnutí autora o tom, že mu nepředá všechna práva, především pokud je touto dohodou podmíněno užití díla. V takovém případě uživatel porušil smlouvu, což se ve slušné společnosti nedělá, ať už na to zákon je a nebo není. Vztah autora a uživatele není otázka ani tak práva jako morálky - když mi autor poskytne svoje dílo za podmínky, že ho nikde nebudu šířit, jsem prostě hajzl, když ho šířit budu.
I ja, jakozto naprosty laik vim, ze pokud si zaregistruji znamku a nekdo ten nazev pouzival uz predtim, muze ho pouzivat i dale.
Díky, že jste to řekl nahlas. To mne na celém článku zarazilo nejvíce. Představa, že bych si mohl zaregistrovat ochrannou známku na již existujicí název, a pak se tímto způsobem domoci k doméně (nebo jinému statku), je poněkud děsivá. A zaráží mne jakou elementární neznalost v tomto případě právníci Dilie předvedli.
Nejlepší by bylo, kdyby jim tu ochrannou známku Úřad na ochranu průmyslového vlastnictví zrušil :), třeba na základě něčí námitky, jelikož se jedná jasně o registraci ochranné známky, která byla dříve používaná, za účelem násilného převzetí...
Piráti, kteří mají jinak vždy spoustu řečí, by si mohli prostudovat, jak takovou námitku podat, a pak podat návrh na výmaz OZ.
@ "obsah a médium" - ono je to sporné, kde končí médium a začíná obsah. Když se podíváte na to optické médium blíž, zjistíte, že ten obsah je na něm zaznamenán spoustou mikroskopických dírek. Mikroskopických, ale naprosto dokonale hmotných. A způsob, jak ty dírky dekódovat, je všeobecně známý a veřejně dostupný. Ale když je médium moje, jsou přece moje i ty dírky. Nebo snad chcete říct, že máte svoje dírky v mém médiu? :-P
@ "nikdo nemá právo" - Právě že *každý* má právo autorův požadavek nerespektovat. Vždyť umění, narozdíl od toho kováře nebo pekaře atd, je v podstatě žebrota, tj. činnost bezvýhradně závislá na dobré vůli druhých. Kovář, aby vydělal, musí něco hmotného vyrobit a to něco předat kupci. Kdežto komediant zahraje, zazpívá, a já mu hodím do klobouku minci. Nebo taky nehodím, třeba proto, že zrovna nemám, nebo proto, že se mi jeho fidlání nelíbilo. To umělec pochopitelně nemohl vědět, když se pouštěl do páchání umění; ale takové už je v tomto oboru riziko věci. Kam bychom přišli, kdyby si žebrota diktovala podmínky? (To byla řečnická otázka. Došli bychom pochopitelně přesně tam, kde jsme teď - tedy po hlavě do pr...)
@ "nebýt pirátů" - nebýt pirátů, stálo by DVD ještě dneska sedm stovek a počítačová hra dvanáct stovek. Cena novinkových titulů by možná byla o něco málo menší, ale cena výběhových titulů by klesala podstatně pomaleji. Jedině díky pirátům a jejich okamžité elektronické distribuci je dnes možné koupit rok staré tituly za dvě stě korun, ty starší pak za desetikoruny.
Digitální distribuce nemohla "fungovat běžně", když pro ni neexistovala infrastruktura. Patnáct let zpátky síť neměla kapacity na to, aby si někdo někam prsknul veliký server a prodával na něm digitální kopie do celého světa. Piráti to v podstatě celé vydupali ze země "odspoda", distribuovaně. Nebýt pirátů, možná ještě dneska jako vrchol moderní techniky sosáme MIDI soubory po 33.6 kb/s (a nějaký mameluk nám za to nadává do pirátů).
Já mám některé věci stažené, i když je mám na DVD, proto, že některá DVD se prostě kvůli ochranám přehrát nedají. Maximálně si občas říkám, kdo je vlastně větší zloděj, zda ten, kdo distribuuje bez nějakého varování bezcennou placku, která se nedá přehrát, nebo ten, kdo si její obsah stáhne.
Jenomže to je problém způsobu zveřejnění. Pokud autor zveřejní dílo v digitální podobně, pak se logicky šíří v digitální podobě.
Kdyby ho zveřejnil předčítáním v kavárně nebo vlastním zpěvem unplugged :) tak mu ho nikdo myslím digitálně šířit nebude :))))
To je je prostě logický důsledek, buď výhody i nevýhody, nebo nic :) Ale přece nejde si vybrat že chci jen výhody digitální distribuce, ale nevýhody nechci :))) Takhle to nefunguje nikde, takže ani v autorskoprávním světě.
Spousta už to pochopila, např. youtube je dneska plný nejnovějších videoklipů ve fullHD, protože i velké labely pochopily, že proti větru močit není dobrý nápad :)))) a raději ho tam nahrají sami v top kvalitě než aby se tam mastil nějaký ripnutý šumák a dělal jim špatné jméno.
Rozhodne neco takoveho zcela obecne plati. Sam sem clenem sdruzeni, ktere provozuje web ... mame na ucte dost na 10let provozu ... samo, od minima uzivatelu, vetsina nic neposila, ale vzhledem k tomu kolik tam je ani neni treba (a zadna reklama na webu neni).
Znam minimalne 10 jinych podobnych spolku, ktere provozuji vsechno mozne - od free wow serveru, pres diskusni fora, IRC servery ... prevazne spis nevedi co s penezi. Kupovat novy HW rok co rok je totiz jaksi zbytecne.
Nevim o tom, ze by se divadlo nebo koncert dalo digitalizovat ... samo, da se poridit zaznam ... znej vetsinou clovek usoudi, jestlo stoji za to tam jit nebo ne ... a to byva ten problem ... v 80+% dojde k zaveru, ze je to sracka, kterou se nema smysl zaobirat ...
možná reaguji pozde, ale u toho kovaře vidím co kupuji. Když kupuji knižku nebo film tak de facto kupuji "mačku vo vreci". Tedy vubec nevim co kupuji, ale autor si řekne predem cenu. Kde ja pak mužu reklamovat že to byl shit ?
kdysi "umělci" potulní kejklíři udelali kdesi na placku vystoupení a pak chodili s kloboukem a vybírali dobrovolne príspevky. Komu se libilo zaplatil komu ne .. nedal ani mědák.
Takze udelejte si pořadek v tom co deláte .. nebudu predem platit za něco co nevím co to je. Když se mi knížka líbí klidne Vám zaplatím .. možná 50 Kč ale třeba i 2 nebo taky 200. Detto s hudbou filmem...
Ad filmy .. když si stahnu film a je dobrej rad si na něj zajdu do kina kvůli zvuky velkosti obrazu atd .. proste pro ten zažitek. Ale abych zaplatil a zvedal se v puli filmu z kina .. tohle dělat nebudu
Ono je to dokonce naopak, když někdo nějaký název používá, a jiný vykuk si ho zaregistruje jako známku a chce mu z titulu té známky bránit v používání označení, které používal už dřív, tak o tu známku velmi pravděpodobně přijde, tím pravděpodobněji, čím usilovněji se bude snažit jí použít proti tomu, kdo byl dřív.
Říká se tomu registrace v rozporu s dobrými mravy, nebo taky nekalosoutěžní jednání. Naprosto nepochybuji, že ctěný c.k. pan ředitel to ví :)
Řekl bych: Stejný případ. Kdyby byl každý film, píseň, software ve kterémkoli okamžiku v dokonalé kvalitě dostupný za přijatelnou cenu, nebyl by důvod je pirátit. Je to reálné? Asi ne. Opravdu je to o ceně. Proč hra na PS stojí 1500,- a na Android 99,-? Přičemž vizuální stránka i herní čas jsou srovnatelné. Proč se nakladatelé diví, že prodají jen 2000 výtisků bestselleru když je cena výtisku +- 300,- a reálná cena eknihy byby v případě 5000 prodaných kopii míhla být 70,-?
No a co? Když distributoři chtějí, zvládnou uvedení filmu na celém světě ve stejnou dobu. Pokud pociťují potřebu některé regiony z distribuce vyloučit, tak je to jen jejich volba. Ta volba má své důsledky - rozšíření informace: "to nestojí ani za psí štěk" je jeden z nich. Pokud nějaká škoda vznikla, je přímým důsledkem rozhodnutí distributora.
Lidi "pirátěj" to, co z nějakého důvodu nemůžou získat "legálně". Není li dostupná ekniha, tak zdigitalizují papírovou. Je, v zásadě, nepodstatné z jekého konkrétně důvodu lidi "pirátěj", jestli kvůli vysoké ceně, nebo nedostupnosti produktu na trhu. Pokud nedokážeme změnit chování zákazníků, musíme změnit chování prodejců. Stěžovat si, že mi někdo zdigitalizoval knihu, když jsem sám tak tupej že ji nevydám v digitální podobě je kryšpínství. Jako kdyby se pekárny rozhodli nepéct chleba a pak pronásledovali lidi za to, že si ho pečou sami.
Nevim o tom, ze by se dala patentovat gravitace, to je zase absurdni priklad z druhe strany. Jinak v soucasne dobe ochrana napr. toho letadla prece funguje, ano ma omezeni na urcitou dobu, zde bych problem nevidel, ale proste nelze prece argumentovat tim, ze proste vyvoj by se zastavil, takze az delas co delas, hned ti to vezmu a budu si s tim delat co chci a v projektech typu ulozto navic na tobe i vydelavat a ty z toho nemas nic.
Zkuste byt napr. ekonomicky zavisly na psani textu, skladani hudby, tvoreni filmu. Vytvorite album, povede se, vydate hudbu elektronicky i na CD a ejhle, prvni franta to ripne, hodi na ulozto a mate po ptakach. Uz vidim, jak budete tleskat, ze je to vlastne majetek lidstva a je to tak spravne.
Ja zde nehajim nejaka mega vydavatelstvi, ale to mysleni nekterych, kteri proste kaslou na vsechno a jenom alibisticky kecaji, jak "kdybych si to nepredplatil v tiskarne, tak bych nestahoval" nebo "ja bych na to do kina nesel, ale je to zdarma, tak na to koukam" apod.
Ale je to nekonecne tema v diskuzich. Proste jak jsem uvedl. Zakladem by mel byt respekt k tomu, kdo to dilo vytvoril a verim, ze zrovna u filmu, hudby, knizek nejde o to, ze by se zastavil vyvoj lidstva, kdyby si to druzi nenastahovali.
Pribuzny si kopil v krame nejakou sadu her (tusim bylo 5 kousku v sade). Prines si to domu, a z tech 5 her se mu po nekolika hodinach snazeni povedlo rozchodit jedinou. Neni samozrejme zadnym odbornikem, je to bezny spotrebitel, ktery umi PC +- pouzivat, ale ne administrovat.
Kdyz sem byl u nej, pozadal me, abych mu rozchodil ty ostatni hry ... stacilo k nim stahnout prislusne cracky. Ptal se me, v cem je problem - rek sem mu, ze v tom, ze ho prodejce oznacuje za zlodeje. Kdyz videl, jak trivialni je totez ziskat na netu, zdarma a zcela funkcni, prohlasil, ze uz si vzivote nic nekoupi.
Stejne tak bych chtel videt, co dnes delaji "majitele" s temi soubory jednicek a nul z ilegalne ... nejspis si je nakladaji s octem.
Lidi si kovaj valstni podkovy, presne stejny, ale vlastni. Zcela zjevne naprosto nechapete princip fungovani trhu - je vzdy na kupci, zda zaplati nebo nezaplati, je to akce zcela dobrovolna a zcela nevynutitelna. Vy muzete tak maximalne doufat, ze vyprodukujete neco, co za koupeni nekomu stoji.
Mimochodem, az zacnete zbrblat, jak nikdo nezaplati ... zajimave je, ze existuji (napriklad) free herni servery, kde muze hrat kdokoli zcela zadarmo, presto ze provoz zadarmo rozhodne neni ... ale kupodivu se najde dost lidi, kteri nejaky ten peniz investuji. Stejne tak jsou provozovany tisice web serveru ... a pokud pujdeme do tech velkych projektu, tak trebas wiki, osm ... a dalsi - nikdo nic platit nemusi, presto se najdou lide, kteri na to penize daji.
A pak se staci podivat lehce do minulosti, a zjisti se, ze ta "umelecka" holota fungovala az do vynalezu filmu a LP uplne stejne ... mno zkratka se jen je treba vratit k historicky overenym principum.
Pan kapitalista by moh vedet, ze v kapitalisticme zrizeni si lide porizuji veci s minimalnimi moznymi naklady. A cim lip to umej, tim lip prosperujou. Proto nejvic prosperuje Cina, kde se zcela legalni placka widli da koupit kolem $5. A proc se tam da koupit tak levne? Protoze to je presne cena odpovidajici hodnote produktu, kterou je ochotno zaplatit rozumne mnoztvi lidi na zcela funcnim volnem trhu - tedy na trhu, kde si stejne tak kazdy muze ty widle sosnout z netu.
Apríla už bylo. Právě díky pirátům digitální distribuce funguje a protože svobodně, funguje tak, jak si přejí zákaznící a ne nějací ma(na)goři z nějakého vydavatelství, kteří s vydáním čehokoli nového nikdy moc nepospíchají, protože jen oni vědí, co je pro jejich klienta nejlepší a když se na ně znechucený klient zcela legálně, protože stahování legální je), vykvajzne, ječí nesmysly o porušování jakýchsi pofidérních práv. Vážení: autorský zákon ztratil smysl v momentu, kdy se prodal první magnetefon. Že vám to dodnes nedošlo a dojít nechce je jen a jen váš problém.
No tak drobný rozdíl je v tom, že kniha dá o několik řádů více práce než podkova. A taky v tom, že o knihu - narozdíl od té podkovy nebo toho lejna před barákem - je zájem (protože jinak by se nekopírovala).
Já nejsem vůbec příznivcem přebujelých autorských práv, ba naopak, ale tahle argumentace je krajně pitomá. :-)
Vůbec ideální by bylo propojit elektronické knihy s nějakým platebním klikátkem. Člověk by si stáhnul knihu zadarmo, přečetl by si ji zadarmo a zároveň by mohl kdykoliv v průběhu čtení poslat autorovi jakoukoliv částku přímo na účet. Mělo by to vedlejší efekt v podobě zpětné vazby: autor by okamžitě viděl, při kterých pasážích čtenáři nejčastěji platili.
Lidi si kupodivu spoustu veci kupujou, a proc by si meli kupovat neco, co jim velmi casto neprinasi zadnej uzitek? Hry jsou zabugovany, casto zcela nehratelny, proc by ze to nekdo mel davat prachy? A presto se kupodivu takovych lidi najde dost ... zajimave ... proc tedy vydavatele stale vydavaji dalsi a dalsi hry, kdyz se jim to nevyplati? Tak at to nedelaji, jak jednoduche.
Jenze on je na obzoru zcela jiny princip ... hraci si najdou vyvojare, a poslou jim prachy za to, ze napisou hru takovou, jakou chteji hraci a ne jakou ji chce vydavatel ... a to budou teprve vydavatele vpr...
Je treba vzit v potaz, ze pro spolecnose je naprosto nejvyhodnejsi zcela nulova ochrana. Proc? Protoze kdyz lide nebudou utracet za "umeni", utrati ty penize jinde. A umeni na to rozhodne nezanikne, sposuta lidi ho provozuje jako konicek jen par jednotlivcu ma pocit, ze se tim chteji zivit, a kdyz jim to nefunguje, protoze nic neumi, tak chodi brecet, ze za to muzou pirati.
Cisla totiz zcela jasne rikaji, jaka je realita. A ano, vazne bych chtel byt tvurcem nejstahovanejsiho filmu vsech dob nebo nejstahovanejsi hry vsech dob nebo nejstahovanejsi muziky ... oslavoval bych piraty na kazdem rohu, blahorecil bych jim.
Ja bych byl stasten, kdyby se mi vyplatilo i jen o 1/2 min nez tem vydavatelum ...
Ta bublina jaksi splasknout nemuze, protoze vyvojar, kterej svy investory podrazi, si uz jaksi neskrtne a bude muset jit hazet tou lopatou (nebo nadavat, jak ho pirati okradaj, to je pravda jednodussi)
Jenže ta úvaha je pitomá, protože v jiném městě může existovat jiný umělecký kovář, který toho prvního nikdy ani neviděl a který vytvoří úplně stejné zábradlí. Není se co divit - způsobů, jak udělat zábralí, zase tolik není.
A přijde k němu ten první kovář a začne na tom druhém vymáhat jakési autorskoprávní poplatky.
Jakým právem?
Jakým právem má mít ochrana prvního kováře větší hodnotu, než právo druhého kováře na originální tvorbu?
Marna snaha, tohle proste bolsevikovi nevysvetlite. Ten bude porad mlit o tom, ze kopirovani je zadarmo a... Nejaka CIZI prava? Nezajem! On dostava jednou zaplaceno za kusovou praci a ze by nekdo mohl chtit prodavat svuj vytvor vsem, to je mimo rozsah jeho mysleni. Podle nej to je proste hajzl, ktery (dosadte dle libosti)
lol ... zase bludy, to ze se neco kopiruje vubec neznamena, ze je o to zajem. Kdyz rozdavaj v marketu burty zadarmo, tak si je taky spousta lidi veme, presto ze za penize, by se ten but nevzali.
Dat do knihy odkaz na paypal nebo jakykoli jiny kanal je trivialni, ovsem ctenari prevazne nejsou ochotni platit vydavateli/nakladadeli/... a dalsim parazitum. Kdyz si tam da vlastni ucet primo autor, jiste mu neco prijde.
Ale ne ... fakta ty prece nikoho nezajimaj ... sak vsichni chodej o zebrote ... ty miliardy na jejich uctech ... ty tam vlastne nejsou ...
Mimochodem, ja mam taky pocit, ze bych vlastne moh to svoje ranni vonavoucky ... prodat kazdymu na planete ... po korune ... to mame nejakych 7G ... sem chudak, kazdej den me okradou o 7G ... tragedie. On si kazdej dela svoje ...
To se pletes, ja si to zcela legalne, a bez jedineho zavahani neb mam bohate predplaceno, sosnu na TPB ci jinde, kde presne tento support dostanu, a jako bonus zcela gratis. A stejne jako ja to delaj denne stovky milionu lidi ... Jako bonus dostanu titulky k vecem, ktery nikdy ofiko titule nemely, dostanu spoustu resersi a hodnoceni od lidi, kteri to videli predemnou ... a ze z toho "pan autor" nic nema? No to je mi srdecne jedno.
Zase meles, vid? jako dycky... chci si sosnou HDcko, protoze ted sem doma a chci si to pustit na velky TV. Za mesic budu nekde uprostred puste, ale chci si sosnou ten film na mobil - v odpovidajicim formatu. Za 10let to budu chtit pustit svym detem ... v 8k ...
Vazne nevim co bych jako mel delat s plackou, kterou za 2-3 roky neprectu, protoze shnije a vazne nevim, proc bych mel nekde skladovat hory placek (i tak jich mam dobre tisicovku - zcela legalne koupenych - a postupne je prevadim na disk a likviduju, nektery sou necitelny, tak si to s radosti a gustem sosnu na tpb). Takze laskave naplacej hovadiny.
A podotykam, ze samozrejme nebudu platit za nejakou pseudo DRm vec, ktera mi zamesic, az prodejce krachne, prestane fungovat - viz ilegalne).
Lidi by chtěli všechno zadarmo a hned. Měli by být zákony přizpůsobené takovému způsobu myšlení? Pokud vím, od války se s tím i u nás 40 let experimentovalo a nefungovalo to moc dobře...
Lidi je třeba naučit respektu a slušnosti jednoho ke druhému, pak nebude potřeba zastupující (poněkud fašistické) organizace, nesmyslné poplatky a podobnou buzeraci platících zákazníků...
Pod takovou námitku by se musel někdo podepsat a to je pro piráty nezajímavé. Ona ta ochranná známka je Dilii stejně na nic, u arbitra nepomohla a nevěřím, že by ji chtěli na něco jiného.
Padl i návrh, že za tu cenu, kterou Dillia dala za právníky, ochrannou známku a arbitráž (odhad je přes 50 tisíc) by se vyplatilo jim doménu prodat - ale zase to končí na nutnosti podpisu smlouvy...
Ale to není to stejný jako chleba... Aby se dala situace připodobnit k pečení chleba, musel by si pirát tu knihu znovu napsat (byl by stejný příběh, stejná myšlenka, ale kniha by byla napsaná jinými slovy) - k čemuž ale nedochází (něco jako placený open-source - zaplatíš a dostaneš zdrojové kódy, se kterými si můžeš dělat, co chceš, ale nesmíš celý produkt vzít jak je a vydávat ho za svůj).
Jestli nevidíš rozdíl mezi hrou pro PS3 a pro Android, pak asi nemá cenu ten rozdíl vysvětlovat :) Napovím, že distribuční řetězec i náklady na výrobu jsou diametrálně odlišné. Můžu udělat dvacetihodinovou hru za 100 tisíc, ale můžu ji udělat taky za 100 milionů. A to je ten rozdíl.
U knih nedokážu náklady srovnat, nicméně za tištěnou knihu v hardcover bych klidně přes 400 dal, kdežto u eknihy bych litoval i stokoruny.
Milé xko, komentuješ sice všechno, ale kvantita dost zásadně přesahuje kvalitu. Běž zítra za šéfem a řekni mu, že chceš dostávat jen polovinu svého platu, protože jinak máš hrozně moc peněz, že nevíš, co s nimi. Že se někdo něčím velmi slušně živí ještě neznamená, že můžeme říct: "Ten má dost, na víc už nemá nárok" a přestat mu platit (důvod se vždycky najde).
Ona to naštěstí pořád ještě většina není, kdyby byla, nebylo by co pirátit...
me by zajimalo co by se stalo, kdyby ta cena te lopaty byla treba 1000Kc nebo dokonce 5000Kc, tak jestli by se kopirovala nebo ne, resp vyrabela doma na kolene. Podle me o tom nemuze byt pochyb ze by to lidi vyrabeli pokoutne doma.
Nicmene lopata je docela stary vynalez a trh to vycistil, takze si velmi slusnou lopatu bez jakychkoliv omezeni (muzete ji beztrestne pujcit komukoliv v hospode nebo prodat treba na Aukru). A to vse za cenu cca 200Kc viz napr zde: http://tinyurl.com/cm78rh2 (kasa cz)
Co jsem tim chtel rict - vse to je o pohodli a cene, ta lopata je presne ten pripad kdy se nevyplati lopatu shante po vsech certech (kopirovat lopatu od souseda), tak si ji radci kazdy rad koupi za tech 200 Kc a pouziva ji ke spokojenosti radu let a nemusim se obavat, ze by nejak tratila na hodnote (znicilo ji drm).
noo nesmíte na tom vydělávat a bejt to váš zdroj příjmu a čekat že z toho co pošlou useři zaplatíte nájem v paneláku nebo splatku na byt :D melo by to bejt v ramci ziti webu .. 300 za doménu za rok není nijak finančně neůnosné. hosting za 2500 rocne sezenete a server data nakej sempron co nikdo nechce :) pokud neplanujete teda meganavštěvy :)).
Autoři to chápou už dlouho, různě po světě digitální služby naprosto v pohodě fungují. Autoři se ale bojí konkurence "zdarma", které se prostě konkurovat nedá, proto čekají, než se i lidi u nás naučí za služby platit (až se jim z hlavy vymaže poněkud komunistické "chci všechno, ale nechci za to platit, tak si to prostě vezmu") a pak teprve můžou přijít s digitální distribucí.
Free servery z drtivé většiny nejsou sponzorované běžnými hráči, ale buď týmem adminů a nebo je financuje někdo, kdo má dost peněz z jiného zdroje. Pochopitelně, někteří hráči asi přispívají, ale z těch peněz se provoz ufinancuje v jednotkách případů, rozhodně něco takového neplatí obecně.
O web serverech platí totéž - uživatelé provoz zaplatí svými příspěvky jen u naprosté minority, zbytek financují soukromí investoři nebo reklama.
Jenže před vynálezem filmu a LP neexistoval internet, kde se na tvoje představení může podívat zadarmo každý dokonce už ve chvíli, kdy to představení hraješ (třeba natočené a uploadované z iPhonu)...
Vzhledem k tomu, v jaké kvalitě dokáže dneska nahrávat obraz i zvuk standardní chytrý telefon, už není problém sdílet předčítání v kavárně nebo koncert.
No právě že digitální distribuce nemá pro autory příliš výhod... Nejvýhodnější by pro ně byla optická média - kdyby je nešlo ripnout a sdílet digitálně...
Jenže to video na Youtube taky není jen tak, aby tam bylo - je tam proto, že přináší nějaký zisk (levná reklama nebo příjem z reklamy apod.).
On přeci nikdo nikomu nebrání vzít svojí placku a vyrobit si z ní 150 dalších. Pro vlastní potřebu to přeci není problém - nesmí je dál šířit.
A nejsem autor... Jen nemám rád debilní výmluvy a důvody pirátů a remcalů, kteří se tváří, jak jim pořád někdo ubližuje (nemůžou tohle, nemůžou támhleto, ale že spoustu z toho můžou a ten zbytek nemůžou ani u jiného zboží, kde jim to ale vůbec nevadí, už si jaksi neuvědomují).
"... vazne bych chtel byt tvurcem nejstahovanejsiho filmu vsech dob nebo nejstahovanejsi hry vsech dob nebo nejstahovanejsi muziky ... "
Tak tomu verim. Jenze to by se napred muselo umet a pak makat :-)
"... oslavoval bych piraty na kazdem rohu, blahorecil bych jim."
Zlaty voci!
Zkuste se stat ... rekneme podkovarem ... aha, on na koni nikdo do prace nejezdi ...
Tak jinak, co trebas ... rekneme ... takovy svec. Aha, ono si 99% lidi koupi strojove nakopirovane boty v marketu...
Zjevne by sme mely dotycne ochranit, a lidem zakazat jezdit autem a naridit vratit se ke konim, stejne jako k rucne sitym botam.
Takze soudruhu, bez doprdele.
Shodneme se na tom, že kradení obsahu v případě nedostupnosti nepovažujeme na nemorální. Byl bych ale opatrný s tvrzením, že tím nevzniká škoda:
Stáhnu film, který se nedá legálně sehnat. Podívám se na něj. Patří mezi onu většinu filmů, které stojí za to vidět nejvýše jednou a pustím ho z hlavy.
A za rok ten film distributor pustí i k nám. Kdybych ho už nebyl viděl, nejspíš bych to zaregistroval a koupil si ho. Ale protože už jsem ho viděl, tak to neudělám...
srovnavas nesrovnatelne. Kdyz kovar udela podkovu, tak ji ma na stole a ceka az si ji nekdo koupi. Kdyz by mu ji ze stolu nekdo vzal, je to kradez. Kdyz nekdo napise knihu, vystavi ji nekde v obchode a ceka az si ji nekdo koupi. Jenze u toho spisovatele kdyz si to nekdo okopiruje a dale siri dal, tak se realne nema jak branit a vy to berete jako spravnou vec.
Problem je proste v tom, ze nekdo vytvori neco hmotneho a druhy v obdobne forme ne. Toho prvniho chranime a mame to za spravne a toho druheho ne.
Takze nez zacnete operovat s vyrazy o soudruzich, zkuste pouzit tu ucpavku krku.
No, co si vzpomínám, tak poté, co několik let vycházel Prostor (ten časopis, co ho prodávají bezdomovci), si někdo zaregistroval Prostor jako název časopisu a chtěl od těch bezdomovců výpalné. Bezdomovci se práva nedovolali a museli si ten časopis přejmenovat na Nový prostor. A podobným způsobem ta osoba, pokud vím, zlikvidovala několik periodik.
Jenže ta lopata se zkopírovat tak jako soubor nedá a tak když ji dáte někomu jinému, tak ji nebudete moci používat vy a budete si buď muset pořídit jinou nebo se smířit s tím, že ji nebudete moci ve stejném čase používat s někým jiným.
Ono je to celé vlastně o tom, že duševní dílo lze zachytit jako digitální data, která je jednoduché a velmi levné zkopírovat a vytvořit mnoho jejich replik. Zatímco vyvoření onoho duševního díla trvá dlouhý čas a jeho kopírování je levná záležitost počítána na vteřiny až minuty, nosič informací také levný, lopatu tak jednoduše zkopírovat nemůžete. Sice máte předlohu, jenže musíte mít nástroje na obrobu materálu, musíte mít onen materál, a následně musíte mít zručnost díky které lopatu vyrobíte pořádně. Zatímco tedy lopata obsahuje jen malou složku ceny za nápad, a velkou složku ceny za výrobu a materiál, u duševního díla je to naopak. Bohužel duševní dílo je to co se dá v dnešní době zkopírovat snadno. Materál replikovat neumíme. To však neznamená, že souhlasím s bezhlavým kopírováním duševního díla. V podstatě se jedná o krádež.
A proč by je někdo měl stahovat, když jsou takhle na prd? :) Vydavatelům se pochopitelně vydávat hry vyplatí, ale rádi by, aby se to vyplatilo víc...
Tenhle princip dřív nebo později ztroskotá na tom, že si hráči zaplatí za to, aby vývojáři udělali takovou hru, jakou hráči chtějí, ale vývojáři si jí udělají podle sebe nebo shrábnou prachy a neudělají nic. A celá ta bublina praskne... Případně bude těch projektů tak moc, že hráči nebudou mít šanci je všechny ufinancovat - a zase se celej ten princip sesype jak domeček z karet.
Koukam ze tu nekdo zjevne nechape, ze soucasti toho zazitku je ten osobni kontakt, moznost se na neco zeptat, ziskat podpis ...
To je vyhodny tak leda pro zombie z minulyho stoleti, spousta daleko lepsich autoru se dostane do povedomi lidi jen a prave proto, ze je sireni jejich tvorby absolutne nic nestoji - staci to nekam nahrat.
Ty ses vazne neuveritelnej blb.
Ja se zivim tim, cim si myslim ze se uzivim. Kdybych mel pocit, ze mam malo, tak se du zivit necim jinym. Jasny?
Pokud mas tedy jako ten nebohej piratenej autor ten strasnej pocit, ze te to neuzivi, tak bez zebrat pod most, trebas dostanes vic.
Mimochodem, narozdil od tebe ja za svou praci neodpovidam do vyse 3 platu ale veskerym majetkem.
...hmm, na sousedícím poli průmyslových patentů a vzorů je však takové chování běžné. Jakákoliv banalita, na kterou by přišel i podprůměrný konstruktér (programátor, autor) je patentována a nároky kolem patentu vykolíkovány do rozsáhlého claimu. Prvenství držitele patentu obvykle nespočívá v geniálním nápadu, ale v tom, že se rozhodl banalitu patentovat jako první. Spekulativní motiv je zcela jasný, stejně jako záměr prudit ty, kteří něco dělají.
Kdyby to byla koruna za prázdný cd, to bych si pískal. Jenže seznam věcí, na kterých visí nějaké ty autorské poplatky je poněkud delší. :-)
Na to, že nekarlogotové nemají z poplatků nic, si stěžujte přímo tady: http://www.osa.cz/
Oni rozhodují, jak se vybrané peníze dělí, v tom "piráti" nejedou.
Se svým dílem si opravdu můžeš dělat co chceš. Ale proč se potom divíš přímým důsledkům své volby?
Pirati nic odspoda nevykopali. Pirati se jen vezou na tom, co infrastruktura a pravni prostredi umoznuji.
Ale Pirati nejake veci opravdu zpusobili. Napriklad to, ze platim nejake koruny nesmyslne kolektivni organizaci jen za to, ze si koupim pametovou kartu do fotaku, na ktere nikdy nebylo zadne jine dilo, nez moje.
Na všechno musí být dva. Ten, který nabízí a ten, který nabídku akceptuje, pokud se mu zdá přiměřená. Nebudu kupovat cokoli za X Kč v samce na rohu, když to jinde koupím za X/3, nebo i méně. A pokud mi to někdo nabídne zdarma, byl bych vůl, kdybych odmítl; přitom podle zákona nejsem povinen zjišťovat a tudíž mne ani nenapadne, abych to dělal, jak se k tomu ten prodávající dostal. Takže milánkové, napřed si sebekriticky zhodnoťte reálnou cenu své produkce, což je směšný zlomek toho, co chcete, a pak brečte. (Reálná cena jakéhokoli hudebního alba, např. se dnes rovná ceně prázdné placky)! A pokud vás umění neuživí, zkuste něco jiného, opici polidštila manuální práce, ne tvorba nesmyslů.
Zkuste to dovést do důsledku a dojdete k naprostým absurdnostem.
Hmm, dokážete nalézt libovolné normativní (hodnotící) tvrzení, pro které tato vaše námitka neplatí? Mě momentálně žádné nenapadá, i triviální tvrzení typu "mám rád sluníčko" lze snadno dovést do absurdna ("tak si udělej výlet na Merkur a pak povídej").
Dírky jsou samozřejmě taky vaše, ale to pořád neznamená, že to dílo je vaše. Ostatně ta natištěná písmenka v knize jsou taky vaše, ale dílo ne.
Ne, nikdo nemá právo ten požadavek nerespektovat, protože svoboda jednotlivce končí tam, kde začíná svoboda druhého a nerespektování rozhodnutí autora je porušení jeho svobody.
Řádění pirátů a následné snížení ceny se ale projevilo i na kvalitě fyzických produktů (kvalita papíru, paperbacky, u videoher degradace balení na pouhou DVD krabičku s referenční příručkou atd.)
Digitální distribuce nemohla fungovat běžně před 15 lety, ale před 5 lety už jo. Nebýt pirátů, mohli jsme např. z iTunes nakupovat už léta (dle zdejší diskuse si někteří myslí, že to nejde dodnes) - a to není jediná služba, která nebyla dostupná kvůli pirátům.
Na druhou stranu, kdyby hudební vydavatelství, filmová studia, knižní nakladatelé umožnila už někdy v devadesátých letech pohodlný nákup hudby, filmů a knih v elektronické podobě, tak by se několik generací zejména českých uživatelů nenaučilo, že mp3, avi nebo mobi mohou kupovat jen američané a britové a že o vaše české koruny nikdo nestojí.
Je to podobné jako když lidé někde chodí patnáct let přes trávník, protože nikomu nestálo za to postavit chodník a pak když po tak dlouhé době ten chodník konečně vybudují (a po něm je to delší cesta jak po té trávě) , tak se pánové diví, že lidé stále chodí po té trávě.
Takových situací bylo v historii vynalézání daleko víc.
Například když Ericson přišel se svým projektem pancéřové lodi (která posléze svedla pod názvem Monitor rozhodující námořní bitvu americké občanské války s jižanským obrněncem Virginia /Merrimac/), tak už zástupce velení US námořnictva měl na stole několik projektů (včetně svého), nicméně projekt Monitoru ostatní natolik převyšoval, že byl přijat (podrobněji viz L. Součak "Rakve útočí").
Prostě - nastane-li potřeba určitého technického projektu, tak to zpravidla řeší více vynálezců současně a protože se pohybují nad stejnou věděckotechnologickou základnou, tak i navrhovaná řešení mohou být velice podobná.
Placky jsou jeho a ještě z nich zaplatil (z prázdného media) autorský poplatek, stejně tak, z flešek, hardisků, které obsahují jeho fotografie, papíru do kopírek a tiskáren, na které se tisknou ve firmě projekty, faktury, směrnice.
Kam jdou tyto peníze??? Komu a podle jakého klíče jsou rozdělovány?
Zasadni omyl, vy jako autor se naopak snazite omezovat svobodu druhych nakladat se SVYM majetkem. Stejne jako muze nekdo vzit svoji motyku a podle ni vyrobit 150 dalsich motyk, tak proste muze vzit svoji placku a vyrobit podle ni 150 dalsich stejnych. To plati po miliony let, a vase nekolikaleta prechodna snaha stim nic neudela. Ale jen se snazte, za par let se o vas bude v historii ucit jako o inkvizici co palila knihy.
To přirovnání dost kulhá :)))
Když jdu ven, tak automaticky nepředpokládám, že mne bude někdo bít, protože to není normální.
Když svoje dílo zveřejním, tak musím automaticky předpokládat, že ho budou poslouchat, sledovat nebo jinak vnímat, protože PROTO jsem ho zveřejnil :)))) Pokud ho zveřejňujete a přitom si nepřejete aby ho další lidé viděli, nebo slyšeli, máte hodně velký problém, ale určitě ne právní :)))))
Spíš jde o to, že je několik úrovní kradení autorského obsahu a ne všechny jsou škodlivé. Dnešní držitelé práv chtějí dosáhnout stavu kdy jakékoliv kradení obsahu je nelegální. Třeba kradení, protože se k tomu nemůžu dostat, škodlivé není. Prostě dnešní společnost využívá technických prostředků pro přístup k informacím. Nemůžeme přece konzervovat společnost a zakazovat jí nové technologie.
Škodlivé kradení obsahu je jenom takové, kde vznikne nějaká škoda. A v případě že se k nějakému obsahu nebo informaci nemám šanci legálně dostat znamená, že žádná škoda kradením nevzniká.
Stejně tak absolutní právo autora rozhodovat o tom co se děje s jeho dílem není nic samozřejmého a nikdy nebylo(např. každý časopis, noviny a knihy jsou ukládané v knihovnách, kde k nim může každý). Elementární slušnost a respekt jsou sice zajímavé pojmy, ale nemůžeš měnit myšlení lidí, musíš přizpůsobit zákony tomu jak lidi přemýšlí.
Však s tím papírem nebo optickým médiem si taky můžete dělat, co chcete. Jen nesmíte dál šířit ten obsah. Ale to už jste zase někde jinde... Mimochodem, žijete pár let pozadu. Dneska už se pomalu uvolňují i ty vazby na jeden distribuční kanál - člověk už si dneska zakoupené digitální dílo může běžně stáhnout a pak s ním dělat, co uzná za vhodné (což nemění nic na tom, že sdílění na veřejných úložištích je na pár facek).
Abychom zůstali u těch kovářů - umělecký zakázkový kovář mi vyrobí zábradlí ke schodišti na zakázku. Jakýkoliv jiný kovář (třeba já, když odkoukám, jak přesně to dělá) může použít stejný materiál, dokonce i stejný postup, ale pokud vytvoří úplně stejné zábradlí, mohl by z toho mít problém (pokud bude originál chráněný nějakým certifikátem originality - ať už je to patent nebo cokoliv jiného). A je to tak správně, protože kovář dal do toho zábradlí o něco víc než jen materiál a práci...
Všechny tyhle diskuse začínají z jednoho prostého důvodu - někteří nikdy nic jedinečného nevytvořili a proto nechápou, proč je ta jedinečnost chráněná a proč někomu stojí za to, aby se ji snažil ochránit. Což je smutné...
Navíc pořád nechápu, proč někteří považují za špatné, že autor požaduje za svoje dílo finanční odměnu. Proč by sakra nemohl? Vy taky požadujete za svoji práci odměnu. Jak byste se tvářili, kdybyste udělali práci a odměnu dostal někdo jiný? Autor má právo požadovat za užití jeho díla platbu. A nikdo nemá právo jeho požadavek nerespektovat (pokud se tedy nedohodnou jinak). To je celé - je jedno, jestli autor prodává dílo sám nebo zvolí prostředníka v podobě vydavatele. Podmínky jsou nastavené, pokud s nimi nesouhlasíte, dílo prostě ignorujte a najděte si nějaké, které autor uvolnil zdarma.
Nebýt pirátů, už u nás mohla digitální distribuce fungovat běžně.
A koho zajima ze z toho maj prdlacku? To je jejich problem. Kdyz vemu jen kolik firma zaplatila za disky, tiskarny, kopirky ... jsou to statisice... a to na nich ze zakona NESMI mit jina, nez svoje dila.
Kazdy ma pravo se svym vytvorem delat co chce, dokut ho neukaze nekomu dalsimu. Pak zcela automaticky dava tataz prava i jemu.
Co to zese meles ... podkovar tu podkovu proste neproda => chcipne hlady nebo si najde jinou praci. Ten co napsal knihu je na tom naprosto zcela stejne.
Co myslis, kdyz to rani lejno vystavis pred domem, kolik lidi si ho koupi? Mozna ti da jeste nekdo pres hubu, kdyz do nej slapne.
Zadny rozdil v tom neni, absolutne zadny. Pokud se necim chces zivit, musis brat v potaz situaci na trhu. Az bude bezne k dostani replikator, kolik vyrobcu hmotnych veci se uzivi?
Ochranu maj oba zcela stejnou, naopak, se tu snazi nekdo chranit svoji neschopnost najit misto na trhu.
Tu svoji dutinu muzes pouzivat jako buben, jiste to bude znit velmi nahlas, vzhledem k nulovymu obsahu uvnitr.