Pro někoho může Blesk a Respekt soutěžit na stejném trhu a ve stejném sortimentu, pro někoho to bude naprosto rozdílný trh. Stejně to může být s Alzou a CZC. A stejně jako si většina čtenářů Respektu nejspíš nepřeje, aby soutěžil s Bleskem v počtu čtenářů, někteří si možná nepřejí, aby existovaly jenom e-shopy s elektronikou, které se budou snažit soutěžit s marketingem Alzy.
Naštěstí máme na výběr, takže jsou tu i e-shopy, které pokrývají tržní niky, které Alza pokrývat nechce nebo nemůže. Nemáme tu jen CZC ale spoustu dalších ještě menších e-shopů, a vzhledem k tomu, že fungují, asi mají své zákazníky. Vy byste napsal, že asi Alza dělá něco špatně, když nemá i tyhle zákazníky. Já tvrdím, že se nelze zavděčit všem. Dvojky, trojky i padesátky na trhu nemusí dělat nic špatně, prostě jen oslovují jinou cílovou skupinu, než jednička.
Žádného Samaritána z CZC nedělám, jenom se mi prostě nelíbí agresivní přístup Alzy k (potenciálním) zákazníkům i k zákonům. Že vám to nevadí vám neberu, zkuste se ale smířit s tím, že ne všichni jsou jako vy. Právě proto mají význam i ty dvojky, trojky i padesátky na trhu.
Je asi uplne jedno zda pro vas jsou nebo nejsou konkurenti a k cemu Alzu ci CZC prirovnate. Podstatne je, ze souperi na stejnem trhu ve stejnem sortimentu. Tudiz bojuji o zakazniky, kteri si chteji kupovat urcite zbozi a oba ho maji v nabidce. To je jedine relevantni, takze proste jsou to primi konkurenti a to, ze Alza ma dalsi sortiment v tom nehraje roli.
Je taky uplne jedno, komu se vy vyhybate. Ano, CZC je eshop, kteri si radi vybiraji ti, kteri potrebuji hlasat napravo a nalevo, jak by v Alze z principu nikdy nekoupili, ono taky pro nic za nic CZC nemiva ty svoje geekovske reklamy, protoze prave na ne miri, resp. ti je radi vyuzivaji, protoze maji pocit, jak nejsou ovce ve stadu naklupujicich u Alzy.
Jinak nevim jake praktiky pouziva Alza, ale nemam pocit, ze by CZC komunikovalo jinak. Slevy si taky vymysli z nejakych nesmyslnich doporucenych cen, casto jsou to jen imaginarni, kdyby meli vice penez, tak by i zaplavili trh vice reklamou apod. Nedeljete tu z CZC nejakeho samaritana, co dela svet lepsim a z Alzy nejakeho ble ble zleho.
Verte tomu, ze v CZC s tou pozici smireni nejsou, jenom co jim taky zbyva rikat ze.
Alza je jedničkou určitě díky reklamě, ale bez rychlého spolehlivého doručení a přijatelné ceně by to nestačilo. Cena zboží + cena doručení je u většiny výrobků na srovnatelné úrovni s konkurencí, ale rychlost doručení a navíc dlouhá otvírací doba jim dost významně pomáhá aby zákazník akceptoval i mírně dražší cenu. To je ten rozhodující základ, díky kterému je pak marketing efektivní.
Pro mne Alza a CZC nejsou konkurencí. Alzu bych přirovnal k Blesku nebo Lidlu – snaží se tvářit, jak mají nízké ceny, neustále nějaké slevové akce, neustále tlačí na pilu a hledají, co ještě snesou zákazníci a co zákon. Pokud chcete vidět e-shopový obraz takového toho hypermarketu, před kterým ráno před otevřením stojí nastartovaní důchodci s košíky a letáky se slevami, je to právě Alza.
Pro to být jedničkou na trhu je to asi dobrá strategie, ale já se i proto Alze vyhýbám jak jen to jde a jsem rád, že je tu nějaká dvojka. Protože pro mne je lepší ta dvojka – Alza se snaží být jedničkou za každou cenu. Ano, CZC je v něčem horší – v tom tlaku na zákazníka i na zákony. A já jsem rád, že jsou v tom horší. Takže třeba pro mne je důležitá ta informace, že je CZC smířený se svou pozicí dvojky a nebude se snažit Alzu předstihnout praktikami, které používá Alza.
Tak ale zrovna ve srovnání s Alza je CZC také dost jiné, v podstatě je CZC podmnožina... Kdyby se porovnávalo jen s obchody s podobným záměrem (Mironet, Ts Bohemia...), tak jsou na trhu jednička, Alza je porovnatelná spíš s Mall jako celkem.
K té reklamní kampani - já to chápu jako snahu tvářit se, že zkrátka dvojka má vyšší motivaci se snažit, než jednička, která leniví. Nakolik dobře to funguje neumím posoudit, ale jako vyložená blbost mi to nepřipadá, celkem to má hlavu a patu.
Jenze Respekt a Blesk jsou dva odlisne periodika, ktere nejsou stejne. Stejne jsou jen v tom, ze jsou z papiru a ze se ctou. Vltava a Impuls jsou sice radia, ale opet uplne jina. TO je jako rici, ze obchod s obuvi a obchod s elektronikou jsou to stejne, protoze oboje jsou to obchody.
CZC neni nejaky unikat s unikatni nabidnou. Ma to stejne co mall, alza, ts bohemia a dalsi konkurenti na trhu. Tudiz je plne porovnatelna s temito subjekty. A pokud v ramci sveho oboru je dvojka, tak ocividne musi byt nekdo lepsi, nez jsou oni. Takze nemohu souhlasit. POkud jsem na trhu ve svem oboru, opakuji ve svem oboru, dvojka, musim byt v necem horsi, nez ta jednicka.
To samozrejme neznamena, ze jsem nejaky nekvalitni, nebo podvodnik, to vubec, jen mi neco chybi k tomu, aby ti zakaznici u mne nakupovali radeji, nez u te uspesnejsi konkurence. A ono stavet na obdiv, ze proste nejsem tak dobry je proste zajimave. Nicmene opet... dle meho to vychazi z interni DNA CZC, kdy si tak nejak ziji vlastni zivot. Ale je to jejich vec samozrejme a ja to respektuji.
Jen bych mozna komunikoval pro lidi neco, co by je mohl pritahnout k nakupu, nez to ze jsem dvojka. Jestli maji ovsem z pruzkumu zjisteni, ze blokerem k nakupuje to, ze lidi nevi, ze jsou dvojka a chteji dvojku, tak pak to chapu.
Být dvojka je někdy dokonce lepší. Pokud je někdo jednička, tak pád z prvního místa bolí víc, než když dvojka padne na tři nebo se samozřejmě vyšvihne na jedna.
U CZC je dobrá třeba služba bezplatného sestavení PC z u nich zakoupených komponent. V TS Bohemia to úplně zrušili a prodávají jenom vlastní sestavy.
Jak nesnáším Alzu, tak se jí jedna věc nedá upřít- práce s daty. K vyzvednutí na pobočce ve 12:00 ale dosud žádná dodávka ani kamion nepřijel a skladník položku, která měla už být doručena nenapíp ? Automaticky posílají SMS že se to zpozdilo (aspoň tam nestepujete a nečuměj na vás co že chcete když to tam ještě není).
CZC se děsně podělalo když migrovali na nový web a smazali klubové členství a okrouhali výhody.
U CZC je asi největší problém pomalé doručení zboží. Co je jinde k dispozici klidně ve stejný den, trvá u CZC několik dní, i když je to skladem a ještě se na datum doručení ani tak nedá spolehnout. Takže u CZC beru víceméně jen, když je tam výrazně lepší cena. Jinak já chápu, že se občas věci zdrží, ale pak to chce komunikovat. Naposledy jsem ve stejnou dobu bral na Amazonu a CZC. Na Amazonu po dni zpoždění doručení zpráva, že je balíček zpožděný a to až u dopravce a že řeší. U CZC týden nic a dokonce došel dřív email, jestli jsem se svou novou elektronikou spokojený :D.
Zacatek kampane o dvojce byla spise interni sranda, kterou nikdo na trhu nepochopil a zakaznici uz vubec ne. Byt dvojkou neni "hanba" ale na druhou stranu to dava otazky, v cem je tedy horsi, nez ta jednicka, protoze kdyby byl prece lepsi, tak bude jednicka on. Jak znam lidi v CZC, tak proste spousta veci se tam resi tak, ze se bavi doma, bavi se s klukama z mallu a alzy jaka je to sranda, ale zakaznik krouti hlavou a nechape, co ty reklamy maji vlastne rici.
Navic pisete o budovani znacky, pritom co kvartal to uplne jiny styl komunikace. Barevne podani jako u mallu apod. Snaha zabavit jako u Alzy apod. Tezko tam najit nejakou nit, co to opravdu spojuje a je v necem jedinecna.
Navic mi to trochu pripomina to, jak se jednoho naseho sportovce na olympiade ptali, jake ma ambice a on jim rekl, ze zadne, ze hlavne ze se tam dostal. No co si o takovem reprezentantovi myslet ze.
Jinak proti CZC jako takovemu nic nemam. Nakupuji tam obcas, tak jako i jinde, kde je to zrovna nejvyhodnejsi a to nejen financne, ale treba i sluzbami, ktere nabizi apod.
Nicmene at se vam dari.
Petr