> On si s tím totiž nikdo hlavu neláme - typicky český přístup!
Mohu vas uklidnit, sjezdil jsem stopem kus evropy a nikdy se mi nestalo, ze bysme pri nastupovani vyjednavali o zodpovednosti a pojistnem plneni. Mozna to je sokujici, ale neslysel jsem o tom ani ze stoparskych vypraveni po americe, africe nebo asii. Skoro to vypada, ze cely svet je silene nezodpovedny!
Projekt je to možná skvělý, ale rozhodně ne pro mne. Riziko, jak na straně řidiče, tak spolujezdce, je příliš veliké. Já sám tvrdě odmítám si vzít do auta někoho, koho neznám. Protože pokud náhodou dojde k nehodě, může se snadno stát, že následky by mohly být pro řidiče likvidační; stačí, když spolujezdec bude vychcánek.
> kdo má potřebu to využívat
Treba ja rad beru stopare (sam jsem hodne jezdil), ale uz jich moc neni, tak se realizuju takhle :-). Navic mi prijde dobre trochu zaplnit auto na delsi cesty...
Vyuzivaji to hodne studenti kteri by asi driv jezdili stopem, ale dneska maji vic penez, asi to je pro ne take pohodlnejsi. Myslim, ze se lide na jizdomat casto podivaji prave predtim, nez by si koupili tu jizdenku.
Penize tim snad opravdu nikdo vydelavat nechce.
Holt jste jina natura, vsak vam to nikdo necpe. Mam hodne zkusenosti jak stopar tak ridic a nevsiml jsem si nejak rozdilneho rizika. Spis bych rekl, ze ho podstupujete uz jen tim, ze se vydate na silnici.
Jednou jsme jako stopari bourali, tak jsme sehnali pomoc a s ridicem jsme se slusne rozloucili a pokracovali dal, on musel resit to auto, tak to ve vysledku bylo stopem rychlejsi :-)
Popravdě zatím je tam bohužel tak málo jízd, že jsem nikdy nenašel odvoz a to zkouším Praha / Brno, tj. nic tak málo častého. IMHO by marketing měli věnovat právě do billboardů na hlavních silničních tazích (www.bigmedia.cz), nějaké ppc jsou k ničemu, proč by to proboha někdo hledal?
Jinak osobně bych do auta klidně někoho vzal do auta zadarmo, spíš by mě zajímalo, co to je za člověka než cokoliv jiného. Tj. dokážu si představit vylepšení např. do komunitních sítí, kde bude moci někdo napsat "příští středu jedu ráno do brna" a ono se to projeví i v jeho fb profilu, na twitteru atd.
Jízdomat vypadá jako zajímavá služba, ale nechápu, kdo má potřebu to využívat. Jasně, dokážu si představit, že někdo si chce přivydělat nebo že někdo chce trochu ušetřit za cestu. Na druhou stranu, když se chci někam dostat, tak nebudu přece spoléhat na to, že se najde náhodou nějaké volné místo u někoho v autě, ale jednoduše si koupím jízdenku na běžný spoj a mám to bez starostí.
Peníze se snad vydělávají jiným a jednodušším způsobem. Ale dobře, když to někoho baví :-)
Napadlo mne ale, že by podobný nápad šlo využít jiným zábavným způsobem:
Automat / Busomat - představte si inzerát, že někdo si pronajme auta / autobus a bude takto nabízet volná místa na trase na frekventovaných trasách třeba PHA-Brno se sloganem - Chcete do Prahy / Brna za X korun? (využití i jako reklama pro Jízdomat)
Bydlomat - mám volný pokoj a nabízím pronájem pokoje, jedu na měsíc pryč a nabízím pronájem bytu,... (využití i jako seznamka)
Pivomat - chci si koupit bečku piva a nabízím "sdílení obsahu", kdo se přidá?
No a tak by šlo pokračovat skoro ve všech oblastech lidské činnosti na podobném principu. Záleží jen na invenci a schopnosti realizace každého soudruha :-)
Cílová oblast je jasná lidi pro které jsou ceny za veřejnou dopravu nevýhodné. Tedy ti kteří si třeba nemohou koupit týdenní , měsíční jízdenku, nebo zpáteční atd...
A pokud si pamatujete článek zde minule, pro mnoho lidí se jedná o věc, která má společenskou váhu. A ono je to baví nikoliv, že by to bylo čistě ekonomicky výhodné.
Auto_mat - do toho netahejte. To je ekologické-extremistické názorové uskupení. To sou takoví ti co pro Vaše dobro blokujou jednou za čas cyklojízdama města.
Pivomat – ten už tu je
Busomat – nabídky za výhodnou cenu už se objevili také na nějakém slevovém serveru
Bydlomat – a bydlení taky nebude to ořechové.
Ano obor kde by to nešlo se hledá těžko, ale úspěch není to v moci tvůrce. Stejně jako sociální síť obsah a funkčnost nakonec dělají klienti. Takže na 10 studentů kteří chtějí z Olomouce do Prahy každý týden může jen teoreticky připadat jedna jízda ( 3 místa ) a to počítáte s ideálním stavem že jse dohodnou na čase.
On si s tím totiž nikdo hlavu neláme - typicky český přístup! Dokud to nějak funguje, tak na to dlabeme a až se něco stane, tak to (možná) začneme, se zpětnou platností, řešit! Já osobně sice také nevím, co by to konkrétně znamenalo, ale tuším, že nic dobrého, takže do toho preventivně odmítám jít a do auta zásadně nevezmu nikoho, koho neznám! Ale kdo chce kam...
Podle mně to s tím kolem jsou výmluvy :)
Můžete si pořídit elektrokolo a nebo kolo s přídavným motorem, tudíž se tolik nezpotíte. A bezpečně zaparkovat? I když vám kolo tu a tam někdo ukradne, tak se vám to možná pořád cenově vyplatí než jízda autem, které vám také můžou ukradnout :)
Můžete si také kolo více zabezpečit.. (několik řetězů či podkov, sledovací systém, alarm? a nebo si kupte favorita za 500Kč.. :D). Nebo si kupte skládací kolo a dejte si ho v práci pod pracovní stůl, pong, nebo někam opřete.. :)
Je pravda že po praze za inverce jezdit asi není příliš příjemné, ale když pojedete autem tak ten smrad budete sám vytvářet :) navíc nemusíte jezdit pouze na kole vždy, ale třeba jen za počasí které vám vyhovuje a když nebudete mít spoždění.. :)
> To sou takoví ti co pro Vaše dobro blokujou jednou za čas cyklojízdama města.
... ktera jsou jinak uplne vymetena chtel jste dodat? Muzete byt v klidu, kdyz uz cyklojizda prijede na nejakou rusnou tepnu (magistralu), tak se slusne zaradi do kolony a pri opusteni na to mohou nestastni motoriste slapnout a v mziku tu kolonu zase dohnat. Ve vysledku o nic neprijdou.
Pokud je dana ulice volna, tak je to opet ok, protoze cykliste nekolikanasobne zvednou kapacitu trasy - tolik lidi v autech tam za jednotku casu proste neprotlacite.
Celkove nebudou nasledky vetsi nez pri takovem prazskem maratonu nebo odborarskych demonstracich... :-)
Dnes se píše pouze o startupech, o ničem jiném.
Přičemž definice startupu je tato:
- projekt bez zjevného obchodního modelu
- vysoce ztrátový projekt
- jedíny zisk, který to má je možný "exit"
- projekt často bez reálné potřeby
- něco co se samo označuje za startup - to je dnes přece IN
Lupo, lupo kam jsi to dotahla.
Ven chodím jen minimálně, jen za dne a zásadně ve dvou. Děti máme už dospělé a navíc bydlíme v relativně bezpečné čtvrti. A Vám osobně přeji, aby si na Vás v metru nesmlsla nějaká parta chuligánů, jak se dnes v Praze celkem často stává. Kamera to sice natočí, ale než se tam nějaký poliš dokýbluje, (je jich zoufale málo a nemají na benzin), jsou grázlové i s Vaším majetkem dávno v prachu.
Ono asi takhle, daleko efektivnejsi je se stavit cestou na nadrazi a nabrat spolujezdce tam. Bez problemu zaplati cenu busu, v 90% pripadu tim ziskaji casovou usporu minimalne hodinu, pohodlnejsi jizdu ... a dotycny ridic nese daleko mensi riziko, ze nabere nenakyho zlodeje ... protoze je dost nepravdepodobny, ze na nadrazi bude cekat nekdo s planem nekoho okrast.
No já tuším, že ty šance mám značné. Kamarád, co dělá pojištění mi vysvětloval, že rozsudků v tomto smyslu je dost - pokud něco kryje POV a pojišťovna nezaplatí poškozenému dost, že se poškozený nemůže hojit na mě, jako na viníkovi.
Nicméně co má být teda ten problém se stopařem? To, že nebude spokojen s penězi z mého POV a bude mne žalovat o více. Nebo je na tento případ nějaká zábavná výluka z POV? Pár lidí tu důrazně varuje, ale konkrétně nepíše nikdo nic, v čem má být problém.
Doporučuju elektrokolo s PAS režimem (nejede samo, ale pomáhá šlapat - i do prudkého kopce stačí šlapat zlehka). Člověk se na tom nezapotí, ale ani nezahřeje :)
Jezdím na něm do práce tři roky, baterka (LiPol) zatím drží (1 jízda tam a zpět cca 1/2 kapacity baterie). Údržba nulová.
Povinné ručení je jako každé jiné pojištění. Kryje všechno možné, kromě toho, co se vám stane. Takže z povinného ručení pachatele se pokryjí (částečně) škody, které pachatel někomu způsobil, čili pokud vás někdo naboří, tak na to, že pojišťovna uhradí náklady na opravu v plné výši, můžete klidně zapomenout, jediné, co zaplatí do mrtě, jsou náklady na ekologickou likvidaci nabořeného vozidla. Jenže pokud není váš spolujezdec s náhradou škody spokojen, může se s vámi začít soudit o odškodnění a vy máte dvě možnosti: Buď platit, nebo se soudit s pachatelem. Jaké máte v tomto případě šance asi tušíte.
Sance mas slusny, samo to chce slusnyho pravnika - napr. ono oblibene kraceni plneni "protoze to auto je stary" ne neopravneny, a existuje na to rozsudek NS, ktery konstatuje, ze pojistovna musi (pokud nejde o totalni skodu) vzdy zaplatit i nove dily, nebot u naboreneho auta nemuze byt v zadnem pripade reci o jeho zhodnoceni + poskozeny se nemuze soudit s pachatelem skody, neb ten je pro takove udalosti (ze zakona) pojisten.
Pojistovna si samo muze v nekterych pripadech nasledne vymahat vyplacene plneni po svem klientovi, ale zaplatit to musi.
Mno a mame tu pojistovny, ktere bez kecu a diskusi zaplati jakoukoli rozumne zdokumentovanou skodu a pak ty, ktere jsou mozna "levne" ale budete se snima muset soudit a pak tu je ta jedna, o ktere nema smyslu ani uvazovat, protoze je zdaleka nejdrazsi a soudit se sni musite v kazdem pripade.
To není hajzlík, to je chudák - kolik času stráví každý den cestováním? Já bych s ním rozhodně neměnil.
Jinak máte podivuhodnou schopnost generalizace - většina lidí, které jsem kdy svezl, auto neměla. Zrovna jako já, když jsem jezdíval stopem - jo, a nejvíc jsem stopem najezdil o dovolené na civilce. Na civilce mi totiž "žold" nestačil ani na jídlo (žil jsem zčásti z úspor, zčásti z dotací rodičů), takže cesta vlakem/busem nepřipadala v úvahu.
O tom, že můžu jít sedět se bavit nechci - to můžu při každé dopravní nehodě, kterou zaviním. Pochopitelně člověk navíc v autě je pravděpodobnost navíc, to je jasné.
Měl jsem zato, že když způsobím nehodu, tak POV tohle všechno kryje všechny škody na majetku i na zdraví, které způsobím ostatním. Proto jsou tam ty limity plnění v desítkách milionů. Renta za stížené společenské uplatnění jde mimo? Pak trochu nechápu smysl POV.
Bolestné podle tabulek? Měl jsem pocit, že tohle je stejný případ - ať někdo není spokojený s plněním ať za škodu na majetku, nebo na zdraví, tak to musí řešit s pojišťovnou viníka a žaloba přímo na viníka má minimální šanci na úspěch (dle mého kamaráda je to podle nějakého judikátu šance nulová, ale není to právník).
Mám za to, že tyhle problémy - např. placení dlouhodobé renty - se týkají lidí, co před jízdou pili, takže jim pojišťovna odmítla plnit, nebo plnění zásadně pokrátila.
Fakt je to tak, že POV u střízlivého řidiče tohle nekryje?
Automat je extremistické názorové uskupení s levicovým až anarchistickým pozadím.
To autům mat je boj proti systému. Pokud by chtěli zdraví a ekologii propagovali by sport a hromadnou dopravu . Ale to nebudou protože to je konzumní společnost a systém. A to oni jsou proti.
Ty kola sou import myšlenek z německých a holandských squatů. Dezinterpretace příklady měst kde to "funguje" zanedbáním drobného detailu, že volba kola jako dopravního prostředku. Tam není dobrovolná, ale má původ v urbanistickém omezení dané lokality.
Jinak k efektivitě kolik se vám vejde s bezpečným odstupem jízdních kol na půdorys malého 5ti místného auta? Kolo není řešení, je to zvolitelná použitelná alternativa, ale nelze v něm vidět dlouhodobé a globální řešení dopravy ve městech nebo příměstké dopravy. Tou bude až ekologická asi i autonomní MHD . Představte si pod tím třeba elektro robotický minibus na palivové články. Který bude reportovat polohu na WEB a jízdní plán může efektivně centrálně mněnit. Vy ho budete moci sledovat na svém tabletu ,nebo jiné vychytávky Internetu věcí založeném na IPv6.
Tak můj názor.
POV je primárně určeno na krytí škod, vzniklých na veřejném majetku. A na to, že by vám někdo z běžného povinného ručení zaplatil plnou cenu za uvedení vozidla do pojízdného stavu, klidně zapomeňte, jsme totiž v Klausistánu a pojišťovny jsou tu od toho, aby vydělávaly. A že by za vás někomu platili nějakou rentu? Tak to už vůbec ne! Zaplatí jednorázové odškodné (možná) a pokud se s tím postižený nespokojí a bude uplatňovat trvalé následky, budete to platit vy. Stále platí dvě zásady! 1/ Každý dobrý skutek musí být po zásluze potrestán a 2/ Pro dobrotu na žebrotu.
Souhlas. Viděl bych to asi takto: Bateriové elektromobily pro max. 4 osoby, stojící na nabíjecích stanicích, které budou zároveň nástupními terminály a budou řízené počítačem GPS + SW, který už se zkouší). V nástupním terminálu si na dotykovém displeji určíte cíl cesty a počet přepravovaných osob, automat spočítá jízdné, které zaplatíte buď v hotovosti, nebo kartou, načež přišumí vozítko, na jehož čelním displeji je název cílové stanice. Nastoupíte, stisknete tlačítko Jízda, vozítko si spočítá, zda počet přepravovaných osob souhlasí se zaplacenou částkou a vydá se na cestu. Zastaví vám přede dveřmi, počká, až vystoupíte a vyložíte zavazadla, načež odjede na nejbližší nástupní terminál, kde se připojí k dobíjecímu zařízení, aby mělo pro další jízdu plné baterie.
Jizdomat je velmi pekne spraveny, a vo vela veciach inspirujuci,
ale co sa tyka spolujazd na Slovensko, som dost skepticky,
tie funguju uz roky na komunitnom portale Slovakov v Prahe - http://www.somvprahe.sk
a na rozdiel od tych 3 spolujazd na Slovernsko co Jizdomat ponuka, tam ich su stovky.
http://www.somvprahe.sk/spolujazda/ponuky/kalendar/2011-11
Nesmysl. Na to, abych se dopravil z bodu A do bodu B, nepotřebuju mít kolem sebe 1-2 tuny železa. Ona ta přeprava dvacetinásobku mojí hmotnosti je jaxi zbytečné plýtvání energií. Takže v případech, kdy nepotřebuju přepravit velký nebo těžký náklad (drtivá většina jízd) je kolo (nebo jiný malý/lehký dopravní prostředek) racionální volbou.
Automatu jde o to, aby cyklisté -když chtějí- měli kudy jezdit. Krakonoš si stěžuje na cyklisty motající se mezi auty: opravdu si myslí, že by to dělali, kdyby měli možnost jet bezpečněji jinudy? Já kvůli tomu jezdím do práce trasou o 4km delší, než kdybych jel rovnou cestou po hlavní (tj. 14km místo 10km), ale stejně se té hlavní nevyhnu (2km po ní musím).
A myslíte si že převyšuje poptávka a nebo nabídka?
A proč by si to na tom mělo lámat zuby? Prostě to neuspokojí veškerou nabídku, není to jediný způsob přepravy..
Ekologickoekonomicky by mě přišlo nejvýhodnější kombinace vlaku, MHD, spolujízdy a kola případně pro individuální osobní přepravu nějaký druh velomobilu s přídavným plynovým motorem :D
Já jezdím autem jako spolujezdec na montáže, kdy je osobní auto většinou plně naložené a často se využívá střecha a přibude asi přívěs.. Sám po Praze jsem dříve jezdil MHD (pod oknem mi jezdí tramvaj) ale vzhledem ke stoupajícím cenám MHD jsem jí přestal používat a jezdím na kole jako na primárním dopravním prostředku (ale někdy mi připadá opruz když jedu domů pozdě v na kole do velkého a dlouhého kopce na kterém bydlím a vedle mě jezdí prázdné tramvaje..)
"co to je za člověka než cokoliv jiného" - vychcaný hajzlík. Cca před 3 roky jsem jezdil denně do práce z Prahy do Plzně busem SA, občas jsem jel autem. Při cestě z Prahy do Plzně jsem na nájezdu na D5 zastavil chlapíkovi... Svěřil se mi, že tak jezdí denně, z Chrástu jede svým autem do Plzně, jde na stopa, nechá se odvézt do Prahy, a odpoledne obráceně.
Tak jsem si řekl, proč jsem vůl, co jezdí za své busem, a od té doby jsem žádnému stopařovi nezastavil...
Bohužle je to o tom, že naše slinice jsou různými Laciny a Trpišovskými zamořeny natolik, že jezdit autem je opravdu o ústa, zejména když se někde, kde jezdí kamiony najednou objeví náledí. Navíc jako řidič nemám žádnou právní jistotu, že se na mě nebude stopař kvůli bouračce hojit. Pokud by někdo do nějakého zákona napsal, že jízda stopem je výhradní riziko toho, kdo stopuje a řidič v žádném případě nesmí nést žádnou odpovědnost za to, co se stopaři během jízdy stane, bylo by to o něčem jiném, jenže takovýto zákon u nás nemá šanci, na čem by pak advokáti vydělávali?
Ano poptávka nebude s nabídkou vyrovnaná.
Když děláte zboží můžete ho vozit jinam, pokud poskytujete služby tak ne. Populace a její potřeba není homogenní prostředí stejně se liší finanční možnosti.
Spolujízda je optimalizace nákladů, nebo to nazvěte optimalizace přenosové kapacity. Nikoliv charitativní akce , nikoliv happening, nebo snaha o ekologické gesto. Základem je se dostat z bodu A do bodu B v určity čas, za určitý čas a za určité náklady. To je základ na kterém by jste měl stavět. Globální nabídka tedy nemůže optimálně postihnout regionální poptávku.
Ano rád bych také jezdil do práce na kole , ale prakticky to nejde. Není kde kolo bezpečně zaparkovat, není se kde osprchovat, 30km po státovce taky pro zdravý je mínus než plus.
Občas někoho znásilní, nebo zavraždí, občas se někdo beze stopy ztratí, ale kdo by si s tím lámla hlavu; ztráty jsou povoleny, že? Dokud to někdo nezažije na vlastní kůži, tak je mu to putna a dokonce se najdou i tací, kteří, když mají štěstí a přežijí, stopují znovu. Blbost je ,bohužel, nevyléčitelná. Můj kamarád přišel o syna, stopnul opilého řidiče a havárii nepřežil. (Řidiči se nic nestalo, dostal šest let natvrdo).
Povinné ručení považuji sám pro sebe za nutné zlo, takže volím zásadně pouze nejlevnější produkt a pro jistotu měním každý rok pojišťovnu. A platit několikanásobek ,,povinné" částky jen proto, abych se nemusel bát vzít do auta někoho cizího? To bych musel být padlý na hlavu!
Poté, co kamarád boural se stopařem, bych nikdy nikoho cizího už do auta nevzal.
Jízdomat je naprosto neuvěřitelná hra s obrovským rizikem.
Dokud nebude součástí služby pojištění pro oba účastníky transakce, tak je to nedůvěryhodná služba, která může mít naprost šílené konce.
Ať si berou klidně provizi s plateb, ale ať je to s pojištěním!
Takový zákon by byl samozřejmě nesmysl. Jednou jsem jel stopem s někým, kdo na naprosto nepřehledné klikaté silnici v lese suveréně předjížděl (plná čára od nevidim do nevidim). Říkal mi "to je v pohodě, já to tady znám nazpaměť" - zřejmě myslel včetně protijedoucích aut :)