Registraci pod různými nicky bych zakázal. Jen Facebook nebo OpenID. Jasně i pod takovými "prověřenými" accounty se může schovávat hrozba, ale už se to tak nenabízí jako v případě v podstatě anonymního přístupu.
Co bych určitě přidal, je hodnocení spolujezdců (což by zvedlo na důvěryhodnosti oněch anonymních uživatelů i "normálních" lidí.). Přeci nevezmu někoho, kdo je nedochvilný, smrdí a podobné věci, co mě nebo mým kamarádům vadí. Jasně onen uživatel si může založit nový účet, ale jelikož nebude mít žádné hodnocení, přednost bude mít někdo s lepším hodnocením.
No, vám to možná jedno je. Ale já (a řada dalších) nebudu používat službu, která je nepřehledná a hnusná. Stejně tak, jako si radši koupím hezkou košili místo ošklivější :)
Takže pokud si mohu vybrat, vybral jsem si hezkou a přehlednou službu. A v danném případě, pokud bych si vybrat nemohl, tak mě ani nenapadne zmíněný server použít, protože mě to prostě neláká.
klíčová je dle mého věta "většinou jezdí, co se nějak znají" - a to je další skupina, která tenhle server nepoužije
jeden dotaz na facebooku kamarádům a známým dá dohromady partu včetně doporučení opravdu známého
a ve finále - je to všechno jedno - protože KDE tam jsou peníze a v ČEM je to investovatelné?
řeknu to hrubě, ale tady máte dvě skupiny socek a na které chcete vařit? a stejně tak kdo bude chtít této skupině něco prodat, tak zase musí počítat s mizivou kupní silou => což znamená prodávat hodně za málo (s malou marží) ...
dle mého existují efektivnější způsoby jak zasáhnout cílovku "studenti" ...
ad motivace: Na delsich trasach si chteji ridici povidat aby neusnuli - sam jsem zazil, ze me jeden privital slovy "bav me".
Jinak celkove jsou stopari vetsinou lide neobycejni, casto tak ti co je berou, takze poznavate nove lidi, rozsiri se obzory atd. Muzou z toho byt dlouholete znamosti a zazitky, ktere v okruhu svych znamych tezko budete mit. Proste vsechno nejde prepocitat na prachy a komfort atd. Obecne mi prijde, ze lidi kteri "by nevzali" a stopem nejeli jsou bud prehnane opatrni nebo nejakym zpusobem povrchni, takze je vlastne asi dobre, ze se tyto dve skupiny nepotkaji na nekolik hodin v aute. Ja z vlastni zkusenosti muzu rict, ze to neni o nic rizikovejsi nez jizda precpanym nebo nocnim MHD, nebo treba lyzovani.
Sam jsem stopem dost jezdil, protoze to ma vyhody jake jinde nenaleznete a ted beru abych to vratil... :-)
Hlavní rozdíl vydím v grafice, ten je samozřejmě propastný. Použitelné mi ale připadá obojí.
Ještě k vašemu vyjádření "s tím prvním bych nejel": Myslíte snad, že na méně graficky (nebo i funkčně) propracované weby chodí méně důvěryhodní řidiči nebo spolucestující?
Pokud bych hledal řidiče nebo spolucestujícího bude mi jedno na jakém webu ho najdu (samozřejmě mohu mít minoritní názor). Důležité je jak se s ním domluvím a to provozovatel webu neovlivní.
Odjakživa mi jízda stopem přijde jako věc na hranici zodpovědnosti. Nevím, co je ten člověk zač, jak jezdí, jak se chová, ... jestli to není vrah či úchyl je už jen perlička na dortu.
Každopádně na finanční model jsem též zvědavý, neb můj zjednodušený pohled na věc je ten, že cílovka jsou lidi, kteří nemají peníze na svou dopravu, tak chtějí jet zdarma (?) s někým jiným.
Článek jsem prošel zběžně, jestli je tam někde monetizace popsána, tak se omlouvám.
Ať se podívají sem: http://www.mitfahrgelegenheit.de/ a tady se učí, jak to má fungovat :)
No já tam taky ten byznys model nevidím. Užitečnost služby a potenciál nalákat dost uživatelů tím ale nezatracuju. Jen na interním inzertním webu jedné studentské koleje je inzerátů na odvozy v desítkách týdně. Když se kouknete třeba na ten waybook, tak nějaké uživatele tam taky máte. Bez extra propagace, a chybí tomu ty funkce popsané v článku - notifikace apod. - v podstatě kvůli jejich absenci jsem já waybook odepsal.
A že jsou studenti "socky" z kterých těžko něco vytáhnout? Těžko říct, určitě ne všichni. Hodně studentů si nějak vydělává, a "provozní" náklady jim přitom platí rodiče. Tedy peníze mají a utrácí relativně dost. Na to se stačí podívat do hospod a klubů. Nejsem obchodník, tak potenciál monetizace nedokážů zhodnotit. U této služby bych byl spíš pesimista.
Jo a podívejte se na to nakladatelství Studenta.cz - 4 × za rok to vychází v papíru v nákladu 60k ks, vždycky stojí někdo před univerzitou a osobně to každému vnucuje. Web taky něco stojí a radakce to nedělá zadarmo. A žije to celé jen z inzerce. Investice na zbohatnutí to ale zas určitě není...
To sice ano, ale jde o to, jak z tech lidi dostanete prachy.
a) reklama - imo nic moc, mozna na uziveni serveru + jednoho az dvou obsluhovatelu
b) nejaka platba od spolujezdcu (sms/...) ovsem tady narazite na to, ze existuje a bude existovat N seerveru, ktere podobnou/stejnou sluzbu poskytnou zdarma => opet nic
c) pokud chci vzit nejaky lidi ktery neznam, neni nic jednodussiho se cestou stavit na nadrazi a nalozit 2-3 osoby, za cenu busu a s 1/2 dobou dojezdu vzdy takove najdu (+jako bonus je i razantne mensi riziko nejakych potizi, protoze tohle si dost tezko nekdo predem naplanuje).
Na komercni stranku veci jsem nereagoval.
Predevsim je treba si uvedomit, ze jde o lidi, kteri chteji _usetrit_, a proto
pokud plati b), je sance mala. Existuje tu snad jen jedina klasicka MFZ (spolujizda.cz), kde se plati za zprostredkovane kontakty. Nevim, jestli funguje celorocne. Ad c) - ano, sem tam to tak nekdo dela.
Stále jste neřekl rozumný důvod.
Co je pro řidiče motivací pokud to nebere jako poslání a charitu. Když na druhé straně máte někoho kdo se chce svést a nechce platit?
Vzít stopaře je bezpečnostní riziko , ztráta komfortu a soukromí při cestování , v případě většího množství lidí nebo zavazadel i vyšší spotřeba.
To co jsem psal jinde je to, že sroste poptávka , ale neroste nabídka a neporoste. Pokud by došlo k zdražení pohonných hmot, nepřinese to poptávku po těch kteří by mohli pomoc s náklady, ale naopak poklesne počet jízd.
Tak samozřejmě pokud by se jednalo 2500,- měsíční úspory je to asi velká úspora a je to o oboustranné prospěšnosti nemusí být pochyb.
To co se týká mě je tak cca 50,- až 200,- měsíčně. Pokud to takhle je jen na Vás jak chcete být objektivní a jak si spočítáte rozdíl proti veřejné dopravě a jak moc si věříte, že skupina kterou reprezentujete je početná.
Tak tenhle pohled na věc nemám už vůbec.
Ano patřím k těm co neberou stopaře, ani nikdy nejel stopem. Argumentovat nebezpečnosti MHD naprosto nechápu. V MHD je mnohem větší prostor jak se vyhnout problémů, jak případně manévrovat. V případě špatného spolucestující problém. Není moc šancí. Takže mě připadá mnohem bezpečnější jet metrem s několika skinama, pankačema a podobně , než si vzít do auta jednoho neznámého baťužkaře.
Cestovani je pro mně činnost s nějakým účelem a tím není kultura.
Ano takhle spočítáno to smysl má.
Jen je to třeba brát jako možnou eventualitu a že strany řidičů jako možnost né povinnost.
Ohledně odhadu lidí osobě myslím, že to nebude tak optimistické. Tipuji, že na deset spolujezdců je tak jeden řidič. A to ještě v ideálním případě, že se shodou na podmínkách jizdy. Pokud by jsme filtrovali ty, kteří mají FB a OpenID. Dostaneme se na 1:100 možná i 1:1000.
Je videt ze nekomu to za to nestoji, ale obecne jde o vzajemne vyhodnou vec. V Nemecku to funguje uz roky a dobre (www.mitfahrzentrale.de).
Za vstupem investora však vidina výdělku bývá. Z mého pohledu tam buď nějaký skrytý finanční potenciál je, nebo je zde za investora označován někdo, kdo jím v pravém (ustáleném) slovasmyslu není. Pak by ovšem článek (a zejména titulek) byl dosti tendenční. Když mi moje babička půjčí 100 000,- na s. r. o. budu ji označovat jako investora?
Vím, že moje poznámky zní jízlivě, ale pokuste se nad tím zamyslet.
jedním je http://www.somvprahe.sk/spolujazda s kalendářem a možností odvézt, nebo se svézt a taky je jedna skupina na Yahoo Groups, kde tě na referenci admin přiřadí do distribution listu a tam člověk může napsat email, že hledá odvoz, nebo mu chodí emaily, kdo co za odvoz nabízí. Ale nedá se tam nic filtrovat, prostě jenom email. To první zkvétá, to druhé dle mého stagnuje až upadá, určo bude nějaká skupina na spolujízdu ina FB.
A propos k názvu, je to prachsprosté využívaní všeobecné známosti Slevomatu, tak to krade kde kdo, i jedna banka to má dokonce na nějaký svůj produkt.
ackoliv asi ne uplne znamy, autostop funguje 10 let a revoluce se moc nekonala.
mozna proto ze na hlavnich tazich praha-plzen-brno-ostrava-hradec-olomouc je proste jednodussi se k tej krajnici postavit, mit zajimavou ceduli a do 20 minut clovek jede.
jizdomat.cz ma mozna max potencial toho 2.0 pozlatka a vytvorit fud u nactiletejch hipsteru ze stopovani a bejt namackanej v auto je in :))
Pecka, tak to je moje babička IN, protože používá TatraMAT a nemusí se za to stydět :-D Ono "MAT" na konci slova většinou znamená, že se jedná o automat, tedy v případě slevomatu je to automat na slevy apod. Jízdomat je kravina, více méně jde o kopírování. Vymyslet dobrý název je fakt náročné, sám zákazníkům hledám názvy domén a je to fuška. Ale pár návrhů se mi líbilo a jsou použitelné, takže rozhodně o nejhloupější název nejde. Jedusvezu si zapamatuje dle mého názoru každý. www.jedu-svezu.cz - prostě pecka!
Mohu se zeptat, na jakém obchodním modelu je projekt založen? V článku uvádíte sice reklamu, ale předpokládám, že kvůli tomu by do Vaší firmy investor nevstoupil.
Kdysi jsem měl podobný nápad, koupil jsem kvůli němu i doménu http://spolujezdec.cz ale po důkladné rešerši jsem od záměru upustil. Došel jsem k jednoznačnému závěru, že vydělat se na tom nedá. Reklamu nepovažuji za perspektivní obchodní model. Služba si určitě zaslouží pochvalu, zpracování je velmi pěkné, ale nepůjde jen o "dobročinnou" záležitost?
Ano, ale kolik takovývh lidí je? (no bude jich víc, než si myslím)
Mě šlo hlavně o to hodnocení spolujezdců. Aspoň jakás takas odezva od řidičů, kteří ono člověka vezli. Je mi jasné, že s trochou vůle, se i toto dá obejít, ale to je se vším. Pokud jde zloděj na jistotu, tak jde ukrást vše.
Pak mě napadá ještě uvádět jiné auto, než na jaký má zálusk. :-D
Já tedy stopem nikdy nejel, ale přečtěte si http://dusan.pc-slany.cz/stop/ (píše to internetová celebrita :) Třeba změníte názor.
Navíc jak kdo jezdí a jak se chová nevíte nikdy. Už jsem jel s šíleným autobusákem, stejně jako se známým autem, který se zdál být v pohodě, ale když jsme jeli 170 - 180 km/h celou cestu, tak jsem byl počůraný strachy. Vrahů a úchylů snad v populaci mnoho není a vždycky můžete říct, že si chcete vystoupit.
Na stopu mi vadí, že v případě nehody se můžete ocitnout v řádném průseru, ať už jako stopař, tak jako řidič. A ten web to nijak neřeší. Dovedl bych si představit například nějaké hromadné pojištění.
Myslím, že tyhle autostopové servery jsou slepou uličkou a nečekám, že by se na nich dalo vydělat víc než na portálu pro včelaře, nebo majitelů Britské Modré.
Základem je, že nenabízejí žádný kvalitní produkt a ani nemohu. Nemají nad klientekou kontrolu. A na straně poptávky a nabídky nejsou finance. Se změnami v dopravě které nastanou se propast mezi osobní dopravou a hramadnou ještě prohloubí. Těch mezi bude stále ubívat a bude velice malý výběr. Tohle žádný portál to nezmění. A řekl bych, že tvůrce vybral neperspektivní oblast zájmu.
Budoucnost patří efektivní hromadné dopravě , individuální doprava bude uzavřenou záležitostí. Těch mezi není dost aby uživili takový projekt.
Ale asi funguje, ono tam funguje spousta věcí co tu ne, nebo obráceně.
Otázka zní co z toho. Lze ten model bez změn přejmout? Nepřipadá Vám, že sociální a ekonomické rozdíl mužou mít velký dopad?
Nejvíc mě vždy baví kdý čtu o takový projektech jak si tvůrci neuvědomují, že opouštějí svět IT a vstupují do jiného světa kde platí jiné zákonitosti.
Jinak výhodné to je až od nějaké kylometráže, do nějaké spotřeby , jen mezi některýma sídlama.
Ikdyž asi o to nejde, protože někdo si tím jak čtu, spíš léčí nedostatek komunikace.
>> neb můj zjednodušený pohled na věc je ten, že cílovka jsou lidi, kteří nemají peníze na svou dopravu, tak chtějí jet zdarma (?) s někým jiným.
Zásadní cílovka jsou např. studenti vysokých škol, co se zpravidla každý týden dopravují ze školy domů a zpět. Nemalá část studentů má auto, a samozřejmě se snaží náklady na cestu rozložit mezi víc lidí. A zase ostatní radši pojedou autem s někým, protože je to rychlejší, pohodlnější a za stejnou nebo menší cenu než veřejná doprava. A tyhle webové služby řeší, jak přivést ty 2 skupiny lidí k sobě.
Riziko tam je, většinou spolu jezdí lidi co se tak nějak znají. Takže proto ten systém hodnocení jak řidičů tak cestujících.
Tak ještě jednou není to výhodné oboustranně !
Pokud jste na korunku jezděte vlakem a autobusem, to je levnější. Pro řidiče to vzhledem k opotřebení vozu, spotřebě a případným rizikům výhodné není.
Představa, že by mě někdo zaplatil jednou dvakrát týdně x/4 je směšná. To zůstanu nějakou hoďku přesčas v práci a je to to samé.
Pokud to bude známí/kamarád tak nic za to nechci , to trasou prostě pojedu tak jako tak a je to věc co udělám pro něj. Ale ostatní cizí na tohle nárok nemají.
Prostě nemáte co nabídnout.
Ale ten na druhé straně, co se sveze, samozřejmě řidiči platí. Kde je napsané, že ne? Je to jiný koncept než stopaři. Motivace řidiče je prostě ekonomická. Jestli mě cesta jako řidiče vyjde na X nebo X/4 je pro mě rozdíl. Navrch když X/4 je třeba méně než kolik stojí vlak/autobus.
Co se týče nabídky/poptávky - tak nabídka může v určitém segmentu (např. studenti) růst díky rostoucí kupní síle a vyšší dostupnosti koupě a provozu auta. A z druhé strany dražší pohonné hmoty mě budou motivovat sehnat k sobě do auta na pravidelné cesty někoho dalšího. Jezdit nepřestanu, protože nějak se do práce / do školy dostat musím. A veřejná doprava v mnoha případech není reálná alternativa.
Jezdíte-li každý týden tam a zpět, to máte za měsíc 9 cest. V mém případě je jedna cesta asi 150 km. Jeden člověk mi dával 130 Kč, což bylo stejně nebo míň jak vlak/autobus po studentské slevě! Takže 2 lidi × 130 × 9 vychází cca těch 2500,- rozdílu než kdybych jezdil sám.
Mezi studenty rozhodně funguje, že každý radši jede s někým autem než veřejnou dopravou, je-li možnost. Protože je to zásadně pohodlnější, a rychlejší a můžete se cestou bavit. Jsou směry, kam se veřejnou dopravou dostanete nejrychleji třeba za 4 hodiny, a autem za hodinu a kousek. Většina lidí dojíždí tak 100 - 200 km.
Ty desítky tisíc potenciálních uživatelů nemusí být přehnané. Jak a jestli z nich jde vytáhnout peníze, toť otázka.
Já mám na Facebooku cca 10 různých identit, mnohé poměrně důvěryhodné a s rozumným počtem kamarádů. Účty jsou spárované s mobilem.
Známý v nejmenované reklamce má takových účtů stovky, má na to i speciální software. Účty dokonce virtuálně "žijí" na své zdi, texty se berou odjinud z internetu.
Tolik k důvěryhodnosti Facebooku.
Znám ve svém okolí desítky lidí, kteří něco takového považují za oboustranně výhodné.
Asi to uzavřeme to s tím, že tady se neshodneme. Pohybujete se možná v jiné sociální skupině lidí, kde to chodí jak píšete. Tomu rozumím. Že po známých/kamarádech nic nebudu chtít, to je jasné. Pokud to ale nebude každý den.
Pokud takhle budeme jezdit 2 nebo 3 lidi jedním autem do práce každý den 60 km tam a zpět, tak ve společnosti, kde se pohybuju já, takové náklady už lidé obvykle řeši a považuje se za slušnost se nějak vyrovnat. Můžeme diskutovat, nakolik je široká ta skupina, o které mluvím já. A jestli to jsou socky nebo ne.
Nepotřebuju nic nabízet. Jen říkám, co vidím kolem sebe. Já teď končím na vysoké škole. Vaši směšnou představu jsem provozoval 5 let, a znám mnoho dalších, co to jako řidiči dělají/dělali úplně stejně. Možná je to mládím, ale rizika pro řidiče nikdo nikdy neřešil. Jestli bych jezdil v autě sám, nebo s dalšími dvěma lidmi, by byl rozdíl třeba 2500 Kč za měsíc. Dost na to, abych nad tím nemávnul rukou.