Čoveče, já vám závidím fantazii. A všem vašim morálně znechuceným odpůrcům vřele doporučuji myslet. 10 lidí uspělo, diplomka 20 hadrů, seminárka 5. Makáte 3 dny v týdnu a máte dvojnásobek platu. Výhradně studentky? Tož super. Nicméně, když pominu určité nesrovnalosti, nevidím v tom pražádný problém. Ba naopak. Vůl potřebuje titul, poněvadž bez glejtu by musel ze startu k lopatě (do Perlovky), což by byla smrt inteligenta včetně jeho rodičovstva atd.
ono je sice pravda, ze zpameti pocitam pomaleji, nez drive, ale na druhou stranu k cemu je dulezite pocitat zpameti rychle? cas to neusetri, protoze na kalkulacce se to spocte jeste rychleji a vetsinou je kalkulacka po ruce. A kdyz jednou za uhersky rok neni, tak to proste pujde o fous pomaleji, ale pujde to taky (testovano na lidech - prepocitaval jsem nejake priznani ve fronte na kusu papiru a taky to slo a vyslo to spravne.)
Cili zavislost se nekona. Jenom pomucka usnadni zivot a usetri cas straveny neproduktivnimi cinnostmi. A jak casto poterbuje clovek pocitat presne z hlavy a zavisi na rychlosti? Bezne staci, kdyz odhadne rady, pronasobi cisla zaokrouhlena a pokud mu kalkulacka da priblizne stejny vysledek, tak ho pouzije bez obav. Dulezitejsi je vedet co pocitat a jakym zpusobem, nez v hlave rychle udrzet celou tabulku a vyhledavat v ni vysledky. Se znalosti male nasobilky a kusu papiru k vysledku dojdeme i bez techniky, pokud je fakt nouze. Ale kolikrat se to fakt stane?
"... bohužel budu ale ze svých daní platit celou řadu dipl. pit. kteří mě budou buzerovat, ale za to nemůže dotyčný, nýbrž společnost která volí levici)."
Zajimave na tom je to, ze ti dipl. pit. se vetsinou hlasite vydavaji za pravici.
Jako byste viděl do budoucnosti a popisoval mého 3,5letého synovce. Naštěstí už na něm rodiče začínají "pracovat" a začínají být tvrdší a důslednější, takže to možná nedopadne tak špatně. Já, kdybych ho na pár dní dostal na opatrování, bych mu připravil jiný Saigon! Ne, žádné tělesné tresty, jen důslednost a neústupnost. Znáte to, "Ohýbaj mňa mamko, dokud su já Janko..." :-)
Diplomované pitomce vytváří škola, které je jedno co její studenti odevzdávají za práce. Podvod při psaní diplomky je jen a jen odpovědností studujícího, a jeho alma mater ho za to má okamžitě vyrazit. Nedovedu si představit, že bych na své fakutlě s cizí diplomkou prošel, už první člověk který by se o se mnou o ní bavil by si všimnul že o tom nic nevím.
A proto až se jednou budu o místo ucházet já a diplomovaný pitomec, zaměstnavatel bude velmi dobře vědět čí škola diplomované pitomce vytváří (bohužel budu ale ze svých daní platit celou řadu dipl. pit. kteří mě budou buzerovat, ale za to nemůže dotyčný, nýbrž společnost která volí levici).
Opravdu nevím jak jste přišel na to že většina vysokoškolských profesorů je idiotů.
Já jsem během svého studia "víceméně povrchně" poznal dost profesorů ale pár jsem měl možnost poznat i mimo jejich pracoviště ...
Pravda je, že přenést nadšení na studenty je věc těžká a navíc ne vždy úplně žádoucí ... musíte studentům ponechat také možnost aby se rozhodovali sami, nezaujatě na základě vlastních poznatků bez ovlivňování šílenými vědci ... tolik k profesní způsobilosti ctěných pánů profesorů a neméně ctěných dam profesorek.
Ale zcela s klidem mohu řící, že všichni tito lidé, které jsem během studií potkal byli lidé na úrovni a s patřičným rozhledem. Dnes, zpětně, si myslím že právě pobyt mezi těmito lidmi je pro studenta tím největším přínosem. Znalosti se rozmělní a zůstane jen nepatrný zlomek, pokud vůbec něco, ale styl a pohled na svět který vám škola pomohla vytvořit si vám do jisté míry zůstane. Souvisí s tím například i to jak zpracováváte informace, využíváte příležitostí, ale i to jak vnímáte své okolí v souvislosti s mimopracovní činností ...
Moje známá má chlapce a ten když mu řeknete že se má učit (udělat si úkoly), ale třeba i poklidit tak se "zablokuje".
Úplně přesně jeho rozpoložení nechápu ale jde o jeden a ten samý jev - tím si jsem jistý. Pravděpodobně o něco podobného půjde i ve vašem případě.
Ten chlapec je natolik zaměstnán vztekem, brekem, fňukáním, trápením se, ..., že už není ničeho dalšího prakticky schopen. Reaguje pouze na podněty slibující ukončit jeho utrpení. Banální manuální i duševní činnost kterou by jindy (pokud by z nějakého důvodu provozoval sám od sebe) zvládl během pár minut mu zabere klidně i několik hodin. A je to několik hodin fňukání a celkového obtěžování svého okolí. Jde to změnit tím že jste na něj tvrdí, v určité fázi se zlomí a udělá co po něm chci. Ale třeba jeho matka toho není schopná a radši mu "uleví".
Řešením je pevná ruka spolu s tím naučit ho mít zodpovědnost sám za sebe a umožnit mu "řídit si sám svůj den". Ale to si zase jeho matka myslí něco jiného ...
P.S.: Abysme nezůstali jen u dětí ... Něco podobného zřejmě občas prožívají i dospělí. Vzpomeňte si někdy když něco musíte udělat a ono to prostě ne a ne jít. No a děti jsou prostě ti šťastnější, kteří zrovna odmítají myslet na cokoliv co je zrovna nezaujme, a říkají si "už tak dlouho tvrdohlavě odmítám dělat co po mě ten XXX chce, už by mu TO konečně mohlo dojít a nechat mě na pokoji ..."
nevim sice, jestli je autor fachidiot, ale myslim, ze tohle se resilo uz v dobach televize, telefonu, zarovky atp.. Slysel jsem jeden rozumny nazor, a to ze lidi si z toho vzdycky vemou "tak akorat".. ale ne tolik, aby je to znicilo (stali se zavislymi atp.), ikdyz mozna je to postupny dedicny proces adaptace, ktery se muze zvrhnout ve fachidiotstvi.. Tipl bych, ze jsme tak na prahu.. Ale zaroven internet je posledni utociste a zachrana vseljakych nestastnych lidi, ktere by pro jejich odlisnost mnohdy v minulosti popravili atp..(Kazdy si na internetu muze najit svuj svet a muze byt vice stastny).. Mno abych to shrnul, myslim ze internet je dobry i spatny... Z hlediska prakticnosti spise spatny (i z hlediska osobnich vztahu je to primo jed), ale urcite se lidem muze zit lepe ted, kdyz je internet.
Uspesne se podarilo odstavit exaktni predmety na n-tou kolej (n>>1), okecavani ma prednost ... no a v praxi jako kdyz najdes. Schvalne, kdo bere vic: managor nebo technik/vyvojar/vyzkumnik? A co se tyce vedy - o tom skoda mluvit. Prave ted probiha dalsi pokus o fakticke zlikvidovani AV ...
Nutno ovsem take podotknout, ze i pamet se musi cvicit. A prave k tomu napr. slouzi/slouzilo [neuveritelne otravne] uceni basnicek ...
Nj, jenze ona vubec netusi, ze to ta obrazovka pred ni umi. Videl sem na vlastni oci scitat relativne dlouhou radu cisel !!v excelu!! na kalkulacce. Dotycna pak napsala soucet do policka pod cisla. Bylo to samozrejme spatne.
A takovito lide s naprosto klidnym svedomim napisou do CV ze umi pracovat s PC.
Ja niekedy žasnem ako si napr. účtovníčka pri PC s otvoreným Excelom počíta dosť náročné (rozsahom) výpočty na "železnej" kalkulačke. Keď sa občas pomýli, nahadzuje celý siahodlhý výpočet znova :-) Pritom nahodiť to do tabuľky je oveľa jednoduchšie a pre prípadnú kontrolu a opravu chýb oveľa efektívnejšie.
Hm, tak s tím se u mladýho (7. třída) potýkám denně, jemu prostě nepřijde divný, když dělí číslo v řádu tisíců desetinným číslem větším než jedna a vyjdou mu desetitisíce. Postup má správně, ví jak to počítat a pak ztroskotá na látce 3. třídy. Navíc škrábe tak, že nerozezná hPa od kPa. Ale nemyslím, že by to bylo používáním kalkulačky, prostě tomu nerozumí nebo nechce rozumět a já ho to neumím naučit.
Za mladsich let jsem u babicky pomahal kosit ...
Takze z vlastni zkusenosti mohu rici, ze to neni zas az tak obtizne, ale kdyz clovek neni zvykly, tak ho potom boli cely clovek.
Priklad z "praxe":
Nas mladej mel spocitat prikladek z fyziky. Spocital. Na kalkulacce. Jenze misto deleni zmackl nasobeni a vubec ho nenapadlo, ze vysledek je o nekolik radu jiny, nez je ocekavatelny.
A jeste jecel, ze to pocital na kalkulacce, takze to musi byt dobre ... :-)
Moje osmileta neter je pomerne zbehla v pouzivani pc a internetu a pritom ji jeste dela problemy nasobilka a cte pomalu. Nezda se mi, ze by mela problemy s beznymi cinnostmi jako je "hrat si" (: Technologie z nas nedelaji pitomce, prijde nam to tak jenom proto, ze jsme drive veci delali trochu jinak. To je cele.
Předně bych si na webu našel porovnání různých metod sečení trávy, nejlépe ve formě feature comparison. Pak by to chtělo někde sehnat dema nejnovějších verzí kosy, srpu, elektrické sekačky, benzínové sekačky a případně i trial verzi Lawn Mowing Service. Následně si vygůglím recenze a pročtu si support fóra abych měl přehled i o cizích zkušenostech. S těmito informacemi se pak už dá leccos podniknout - např si vytvořit přehlednou tabulku ve spreadsheetu která zohlední např. poměr vynaložená práce / kvalita sestřihu, a na jejím základě se rozhodnu o nejvhodnější metodě péče o můj trávník.
Snad se shodneme že v tom není nic fachidiotského, ale že je to v dané situaci prostě nejvhodnější způsob rozhodovacího procesu.
IMHO autor nekritizoval to, že návod budete hledat na webu, ale spíš naznačil, že většina lidí je natolik závislá na technice, že tím vygoogleným návodem to také skončí, protože ho nebudou schopni prakticky realizovat. Co se mne týká, nehodlám riskovat zranění a zůstanu u osvědčené sekačky.
Videl jsem cloveka u maturity na "prestiznim" gymnaziu hledat (marne) na mape Cinu.
Kantoru idiotu je v nasem vyssim skolstvi .... vetsina. Malokdo rozumi (opravdu) svemu oboru, natoz aby mel aspon vseobecny rozhled a dokazal prenest nadseni z vědění na sve studenty.
Ale abych se nenavazel jenom do pedagogu ... kolik procent lidi v jakemkoli oboru jsou spicky? Kolik % pracujicich jenom pozvolna koroduje? Ve kterem oboru v CR to OPRAVDU funguje?
já si spíš myslím, že jde o vtip, než o skutečnou příhodu. Nevěřím, že na SŠ studují takoví pitomci. A taky si myslím, že když něco neumím a chci to, musím se to naučit. Protože za prachy inteligenci nekoupíš.
přemýšlel jste někdy o důsledcích Vašeho podnikání? Vy vlastně vytváříte diplomované pitomce, kteří na základě takto získaného titulu mohou zastáva důležitá místa, ve kterých mohou nadělat velké škody. Vy na to hledíte pouze z pohledu člověka, který si našel prima job. Nevím v jakém oboru podnikáte, ale pokud byste kupříkladu takto vyráběl doktory, tak potěš pánbůh.
...což je děs a běs.
Pominu otázku, zda vás hanba nelíská, protože evidentně nelíská, hanba evidetně nelíská i tu svoloč.
Jak je na tom učitel, který není schopný poznat, že jeho žáci to či ono nespáchali, radši ani nechci vědět.
Chjo.
Tak nevím, jestli se mám urazit nebo ne. Před pár měsíci jsme se přestěhovali do vlastního domku a jedna z věcí, které se chystám podnikat na zahradě je kosení kosou. Samozřejmě, že informace si k tomu hledám na internetu. Přeci kvůli tomu nebudu ztrácet čas v knihovně, když na webu je mnoho zajímavých zdrojů včetně obrázků a třeba i videa.
Nějak netuším, co tím chtěl autor říci, ale asi si jen vybral špatný příklad ;-)
Třea k tomu, aby člověk mohl dělat nejakou slušnou práci? (Tedy něco sice také dobře placeného, ale aniž by při tom musel říkat každému co chce slyšet a být navlíknutý v obleku?)
Hehe, tak to s LANem je opravdu husté. To už by podle mne bylo lepší, kdyby si to dotyčný nechal udělat Vámi za nějaký rozumný peníz. I když by se stejně nic nenaučil o LAN, tak by aspoň pochopil to, že v životě platí, že když něco neumím a chci to, tak to není zadarmo.
Nemyslim, ze kalkulacka je natolik nebezpecna. Clovek v prve rade musi vedet co pocita. Kalkulacka cinnost urychluje a v mem pripade reguluje chyby vypoctu.
Jeste stale si pamatuji jak nam na stredni puvodne kalkulacky zakazovali. Pote co nam je dovolili tak se toho stejne moc nezmenilo. Priklad se stejne musi dostat do nejake faze pro kalkulacku a je vyzadovan i postup vypoctu. Vlastnim programovatelnou kalkulacku a urcite nestaci pouze vlozit priklad. Diky kalkulacce muze clovek resit problemy slozitejsi a kontrolovat ruzna reseni.
Hlavne si myslim ze je to o urovni VS, ktere zasobuji studenty teoretickymi informacemi a mnohdy nepouzitelnymi znalostmi (a nemyslim ze se jedna pouze o zminene skoly). Jednoznacne chybi nejake prakticke propojeni, ktere prave zamestnani vyzaduje. Mnohdy se ani nedivim, ze si nekdo zaplati seminarku nebo i diplomku. Sam jsem v dobe studia, videl zadani praci, ktere byly uplne k nicemu a nutili studenty k tupemu googlovani.
Zásadně nesouhlasím s tím, že bychom tenhle vývoj nepociťovali. Já například studuji informatiku v ekonomice na SŠ a divil byste se jak jsou někteří moji spolužáci neschopní vyhledat relevantní informace. Zažil jsem památný -referát- na téma spouštění LAN (lokální sítě), který začínal slovy: ,,Uvážeme lana na kmen stromu přibližně ve dvou třetinách výšky...":-D Dotyčný si něco stáhl z internetu a ani se nenamáhal čtením, až před tabulí se divil co to je.
Vzdyt ten papir je dnes spolecne s ochotou navleci se do obleku a rikat kazdemu co chce slyset vstupenkou na dobre placene misto. K cemu nejake dalsi znalosti ? Realita ... :-/
Asi vás překvapím, ale nedivím se. Víceméně to vysvětluje úroveň znalostí některých mých kolegů (absoloventů pedagogických, ekonomických, sociálních a podobných VŠ), nad kterou sem tam pouze tiše žasnu.
To snad platí, co se ovládání počítačů týká, ale článek je zaměřený na něco jiného. Z vlastní zkušenosti vím, že pro studenta je počítač velké usnadnění, ale svádí k okopírování práce někoho jiného. Stejně tak kalkulačka, i když víte k čemu přesně při daném výpočtu dochází a za jakým účelem ho provadíte, za čas zjistíte, že váš mozek už není schopen ho provádět s takovou přesností a rychlostí jako dřive, protože jste ho neprocvičoval. Každá pomůcká usnadňující nám mentální práci sice urychlí naší činnost, ale jen z krátkodobého hlediska, protože se naní stáváme zavislí. Navíc dnes studneti běžně používají "kalkulačky", do kterých jen opíší příklad a spolehnou se, že ho kalkulačka už zvládne sama. A přestože taky raději chápu, než si zpaměti pamatuji postup, tak lidský mozek časem nezapomíná jen informace, ale ztrácí i neprocvičované funkce.
Nesouhlasim. Za to ze plno lidi nepouziva mozek opravdu nemohou technologie :-) Vidim zde zakladni rozpor, mezi tim "naucit se nazpamet (bez pochopeni vyznamu)" a "pochopit". Vzdy jsem preferoval ten druhy zpusob vyuziti mozku, na to prvni mame knihy, poznamkove bloky a dnes jiz i techniku. Ackoli u pocitace a Internetu travim hodiny denne, nikdy by me napadlo si napriklad zapsat schuzku jinam nez do papiroveho kalendare. Je to snadne a oproti technice neuveritelne spolehlive ;-)
Vsimnete si, ze toto je obecne problem starsi generace (nemyslim to nijak zle) pri pouzivani dnesni techniky. Oni byli zvykli se vse "naucit", jenze dnes je snaha o intuitivni ovladani, takze se presouvame do polohy "porozumet". O nebezpecnosti pouziti kalkulacky na primitivni vypocet nejsem presvedcen, pokud dotycny vi co a proc pocita. Daleko nebezpecnejsi je podle mne neschopnost lidi porovnavat verohodnost nam predkladanych informaci, at jsou z jakehokoli media. Informace v mnozstvi vice nez potrebnem jsou dnes bohuzel nutnou soucasti zivota.
Nebo si na internetu najde kontakt na někoho jako jsem já a tu diplomku mu za 20 000,- nebo seminárku za 5 000,- taky napíšu.
Divil byste se, ale minimálně 10 lidí v ČR má titul na základě mých prací... No na druhou stranu, já mám alespoň velice slušný plat a volnou pracovní dobu :-D
Pracuju tak tři dny v týdnu a příjem mám dvojnásobný, než když jsem dělal v práci. Ještě, že je lidská blbost tak rozsáhlá... Ještě mám jeden poznatek: Nechci se nikoho dotkout, ale zatím se na mě obrací výhradně jenom studentky :-D Studenti si to nejspíš dokáží nějak sesmolit sami.
Njn, tohle vsechno je jen dusledek starnuti. Garantuju vam, ze dnesni mlada generace toto dilema nepocituje a uziva si prilezitosti moderni techniky plnymi dousky (:
píšete, že dnes žák procvičuje jen práci s vyhledávačem. Ale vyhledávač vám jen najde informace, stejně jako je najdete v knize. Ty informace nakonec musíte nějak vyhodnotit a zpracovat do podoby výsledné práce, jinak je jen hromada informací, ale ne práce. Nebo vezmete hotovou práci a oprásknete ji, ale to pak není vaše práce ale plagiát a nemá žádný smysl.
Takže jediný význam, který internet má je ten, že vyhledávání informací výrazně zrychluje a umožňuje naprostou časovou flexibilitu (můžete hledat, kdy se vám zachce). To je podle mě výhoda, protože ten ušetřený čas můžete investovat do zpracování těch informací. Ale žádnou práci za váš internet nenapíše.
Podle mě jde o to, že člověk díky technologii ztrácí základní schopnosti. A nejen schopnosti, zapomíná i jak používat mozek.
Vlastní příklad: mám rád počítače a elektroniku, programuju, hodinky mám přes bluetooth spojené s kapesním počítačem... klasický technoid. Pak přijdu ke své babičce, jejíž jediná technika je dálkový ovladač k TV a jednoduchý mobil. A garantuju vám, že 6 x 12.5 vypočítá z hlavy rychleji než já.
To samé paměť. Pokud si potřebuju něco pamatovat, zorganizovat apod., raději si do pda naprogramuju aplikaci, která to za mě udělá, a já už se pak nemusím starat. Jednoduše si necvičím paměť, na všechno používám technologie. A výsledek se dostavuje. Je třeba přemýšlet, jestli tu není něco špatně :-).
Tak tohle už jsem zažíval na základce s kalkulačkami. Místo počítání v hlavě někteří spolužácí řešili kalkulačkami i počty typu 6*12,5. Je snad na každém a jeho nejbližším okolí (rodina), jestli bude fachidiot nebo ne. I s tím Googlem se dá pracovat podprůměrně nebo excelentně. Jako s tužkou - někdo si sotva sesmolí domácí úkol, jiný napíše román. Web díky hypertextovosti zase dokáže úžasně informace propojit a tak se vědomosti mohou soukat do hlav žáků v daleko širším kontextu. Ta "škola hrou" jde s webem daleko lépe. Třeba když se učím v zeměpise o těžbě něčeho, za nás se nešlo podívat na ortofotomapu největších dolů a dalším klikem na nejmodernější zpracování a využití té či oné suroviny ve videoukázce. Bohužel tohle by chtělo i reformu školství, které je pevně dělené do škatulek jedotlivých předmětů. V rámci výuky by pak mělo smysl třeba na škole v přírodě vybavit žáky jenom knihami a nechat je off-line. Asi by to byl zajímavý pokus :-) Jinak jako vystudovaného informatika/knihovníka mě dost vadí, že se někde ve školních pracech trpí uvádění použitých zdrojů značně vágně www.wikipedia.com nebo dokonce www.google.com, případně zdroj: Internet. Jako by se použitá "tradiční" literatura uváděla jen jako kniha nebo časopis, případně papír.