Mozna jsem skarohlid deformovany skolou, ale nemohla by u grafu "Celkove pocty internetovych pripojek" a "UPC telefon vs. O2 TV" osa Y zacinat od nuly? Bylo by to trochu lepsi.
pro úplnost si ještě dovolím přidat srovnání TO2 a UPC v počtu telefonních přípojek. UPC podle posledních údajů obsluhuje 185 tis. telefonů typu VoIP. TO2 obsluhuje cca 1.750 tis. pevných telefonů (převážně analogových přípojek, částečně přípojek ISDN30, ISDN2 a VoIP) a dále obsluhuje přibližně 5.400 tis. mobilů. Aktivní kapacita TO2 je tedy o 1,5 řádu vyšší než má UPC. Na druhou stranu počet pevných telefonů UPC neustále roste a u TO2 dlouhodobě klesá. Část zákazníků hlasových služeb tak přechází od TO2 k UPC. Otázkou však je, zda to převážně nejsou bytové (= málo rentabilní) stanice, neboť telefon UPC je doplňkovou službou ke kabelové TV, kterou konzumují především domácnosti. Je-li TO2 nadále hegemonem pevných telefonů, pak UPC je určitě největší domácí VoIP sítí.
Jen pro upřesnění - UPC nepoužívá "klasickou" VoIP technologii, ale příbuznou "PacketCable". Na druhou stranu je nepochybné, že je to jeden z mála poskytovatelů veřejné telefonní služby "paketovou technologií", který má vlastní síť.
Jinak růst počtu účastníků u UPC je do značné míry ovlivněn akčními dočasnými slevami, kdy třeba tarif UPC BASIC s voláním ve vlastní síti zdarma (ceníková výše paušálu 222 Kč), je na 12 měsíců poskytován za 1 Kč měsíčně. Poměrně značné množství klientů si tak bere tento tarif "na zkoušku" právě na ten rok, a je otázka, jak dalece se to UPC vyplatí.
UPC používá Scientific Atlanta EPX2203, který pokud vím je SIPová gateway. Ale nedávno byla tato firma koupena firmou Cisco, tak bych řekl že určitě bude nový firmware mininálně s podporou Skinny. Nakonec je jedno zdali operátor používá SIP, H323, MGCP (standard pro PacketCable), Skinny, jak zde zaznělo jde jen o jinou logiku signalizace, většina VoIP zařízení umí více protokolů, popř. stačí jiný firmware. Spíše obdivuji obratnost marketingového oddělení UPC, které prodá SIP account za 200Kč/měsíčně. To ostatní VoIP operátoři takové štěstí nemají :-)
Mě naopak přijde že to jak se UPC vehementně srovnává z O2kou a nikde neuvádí že se nejedná o klasickou POTS službu, ale o VoIP tak tím mate spotřebitele. Těžko si na takový telefon připojím modem, fax atd. A nějakou tu gateway, nebo VoIP telefon dodává k svému accountu v podstatě každý operátor, instalaci si také mohu objednat. Je otázkou zdali přístup UPC, kdy bez technika mi služvu neprodá je výhoda, nebo nevýhoda. Pro BFU je určitě výhodou že mu technik přinese všechno až pod nos a vše mu nastaví, naopak já jsem to bral jako nevýhodu. Svůj VoIP účet používám doma přes Linksys, jinak se připojím přes SW klienta z notebooku. Toto mi UPC neumožnilo.
Ale vzdyt Vam rikam, ze UPC prodava telefonni sluzbu a technicke detaily nechava na technikach.
Proste mate telefonni sluzbu od XXXX, ale klidne muzete mit telefonni sluzbu od YYYY.
Kdyz tu sluzbu neprasi nejakym transportem pres http (dnes je moderni honit vsechno pres http) a funguje to, tak je jedno, jestli to jede pres isdn, sip nebo h323 :-)
Neřekl bych, že tím mate spotřebitele. Má-li ta služba parametry "veřejné telefonní služby, poskytované v pevném místě", a to má, je použitá technologie lhostejná (regulace je u ní technologicky neutrální).
Pokud chcete nomadicitu, tj. možnost připojení třeba prostřednictvím datové sítě odkudkoli, jde o jinou službu (=> veřejná služba elektronických komunikací - ostatní hlasové služby), která nesmí být poskytována s geografickými čísly. A pokud je poskytována prostřednictvím VoIP, jsou pro ni vyhrazena čísla, začínající na 910. Tuto Vámi požadovanou službu, dostupnou mimo domov z notebooku, ovšem UPC neposkytuje.
ono v dnešní době v ČR není hlavně moc důvod produkovat zisk, takže je otázkou, jak moc je ta ztráta pálí. Je hlavně otázkou, za co se utrácí - jestli je to za rozvoj sítě, tak by taková ztráta byla vykompenzována nárustem majetku (a potenciálu).
Docela by mě zajímala spíš výtěžnost obou operátorů. Ono srovnávat celonárodního operátora s de-facto lokálním operátorem (byť s více lokalitami) není tak úplně snadné a spíš je zajímavý souboj v konkrétním regionu, kde jsou oba dva. UPC mělo vždy desítky procent svých potenciálních užiků pokrytých nějakou ze svých služeb, u Telefonicy, jestli má 8 mio natahaných linek a jen 700 tisíc ADSL a celkem 1,7 užiků, tak to tak veselé není
To moc relevantní není. O2 pokrývá celou republiku, zatímco UPC jen nejlukrativnější oblasti. Zajímavé by bylo srovnání obou práve jen v pokrytí UPC a doplnění údaji co generuje O2 ze zbytku.
Nelze se divit, že počet přípojekt IPTV klesá, když celý rozvoj IPTV z pohledu zákazníka stagnuje. U konkurence je mnohem širší výběr TV staic, přes větší výběr rozhlasových stanic až po vysílání v HD.
Ten, kdo si dnes koupí HDTV musí opustit IPTV, neboť pro něj IPTV nemá odpovídající kvalitní signál. A ČT HD na IPTV to rozhodně nezachrání.