Vlákno názorů k článku Kabelové sítě v roce 2005: nástup telefonie a digitální televize? od Martin - tak já používam skype na PIII 800 a...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 13. 4. 2005 20:28

    Martin (neregistrovaný)
    tak já používam skype na PIII 800 a funguje v pohodě. Rozhodně jsem si nevšiml nějaké hardwarové náročnosti. Jestli to nebude tim, že je mikrofon zapojen do kvalitní zvukovky ;o)
  • 13. 4. 2005 16:11

    ViR (neregistrovaný)
    Pokud se týká toho jednotného odchozího (pro CLIP) a příchozího čísla, teoreticky to technicky ani právně není problém. Pouze reálné nasazení je u nás poněkud v plenkách. Existuje totiž mezinárodně i v ČR standardizovaná služba tzv. "Univerzální personální telekomunikace" (UPT), na kterou "myslí" dokonce i číslovací plán ČTÚ. Služba předpokládá dosažitelnost uživatele na jediném telefonním čísle, bez ohledu na právě využívanou propojenou telekomunikační síť (DECT/GSM/UMTS/CDMA/EDGE/ISDN/VoIP/.....) a používané zařízení. Uživatel této služby má v ČR přiděleno "osobní číslo" ve tvaru 700xxxxxx, které je přenositelné mezi operátory. Ústředna služby má číslo ve tvaru 701xxx420. (Existuje i mezinárodní služba UPT, která má od ITU přidělený "prefix země" +87810). Uživatel se se svým právě užívaným zařízením "přihlásí" k UPT ústředně "svého" operátora, která tak ví, kde uživatele hledat. Hovory pro/od takového uživatele pak probíhají dvoustupňově. Po vytočení jeho "osobního čísla" směrují běžní TelCo operátoři hovor na příslušnou UPT ústřednu (Ta je v ČR zatím jediná s č. 701110420, patří Telecomu a je patrně zatím se stovkou "osobních čísel" v testovacím či "polosoukromém" provozu pro "papaláše".). Ta zjistí, zda je majitel čísla dosažitelný, a když ano, hovor mu ve druhém kroku propojí. Pro odchozí hovory s použitím CLIP osobního čísla zavolá uživatel "osobního čísla" obodbně jako u "Karty X", "Telekonta" či služby "SmartCall" svou ústřednu, autetifikuje se, DTMF zadá volané číslo a ústředna pak zajistí spojení i se správným "osobním" CLIP.

    Otázkou je pochopitelně účtování služby, protože je zřejmé, že u příchozích hovorů je nutno "někomu" naúčtovat cenu "přesměrování" k cílovému zařízení. Existují v zásadě dva modely. Vzhledem k tomu, že volající neví, kde se volaný nachází, a tedy nemá cenu hovoru pod kontrolou, plyne z logiky věci dělené účtování, kdy volající zaplatí dle svého tarifu jen "pevnolinkové" volání na ústřednu UPT. Příjemce hovoru s osobním číslem pak platí i za příchozí hovory, podobně jako u mobilního roamingu. Třeba v UK ovšem často používají druhý model, kdy volající platí cenu odpovídající zhruba volání do mobilních sítí, a pokryje tak celé náklady spojení....



  • 13. 4. 2005 9:22

    J (neregistrovaný)
    Skype je p2p sit, takze mnoztvi klientu je vcelku irelevantni. Skype (na rozdil od jinych SW) bez problemu pres NAT projde a to i v pripade ze je na obou stranach.

    Samo ze ma i sve mouchy, napr. velka HW narocnost (CPU pod 1GHz je nepouzitelny), uzavrenost protokolu, ... .
  • 12. 4. 2005 21:54

    PetrA (neregistrovaný)
    Jsme malá firma a uvažoval jsem spíš volání z domu. Kromě toho ani ve firmě na pevné žádný velký účet nemáme, skoro se z ní nevolá. Když někoho potřebujeme, najdeme ho stejně v 90% případech na mobilu, ta pevná je absolutně zanedbatelná.

    Na to, že se ČTc začne chovat rozumně a něco výhodně pronajímat se v týhle republice už čeká skoro 10 let. Zatím zákazníci ubývají, rostou mobily a wifi a ČTc se neustále snaží zvednout paušál za linku na 500,-. Bude to luxus pro horních 10.000.

    Je jasný, že by každýmu jedno číslo stačilo. Tady to bohužel nefunguje, ale třeba v Itálii měli už hrozně dávno programy, že když se člověn nacházel v nějaké zóně (doma, v práci), tak volal na pevnou za místní poplatky, tedy prakticky stoprocentní náhrada pevné.
  • 12. 4. 2005 21:47

    PetrA (neregistrovaný)
    Internetovou konektivitu neignoruju, ale jak jsem napsal, musím ji platit tak jako tak. Takže pro přesnost v mém případě znamená telefonování přes inet tak maximálně zvýšený objem přenesených dat (náklady 0, nula skoro nic). Kdo by si kvůli levnějšímu volání zřizoval nebo zvyšoval připojení k internetu, měl by s náklady samozřejmě počítat.

    To, že by to Skype neudýchal strach nemám. Zatím jsem si nevšiml, že by na internetu někdo při rostoucím počtu zákazníků (a příjmů) je postupně nebyl schopen obsloužit (snad s výjimkou CDMA od Eurotelu, ale to je spíš totální neschopnost). A když to nebude Skype, tak to bude někdo jinej, podobných řešení jsou dnes mraky.
  • 12. 4. 2005 19:10

    Petr Souček (neregistrovaný)
    Uvažujete docela vysoké tarify, pokud aspoň trochu telefonujete, tak hovorné u ČTc v tarifu BUSINESS KOMBI A 2004 bylo (při aplikované slevě na objem hovorného 2000 Kč měsíčně) 1,- Kč/min místní volání a 1,50 Kč/min dálkové, a alternativci jsou na tom ještě lépe. (ceny ve špičce, bez DPH)
    Volání uvnitř VPN Oskara je za 1,- Kč/min.
    Ceny se stále snižují a není pricipiální důvod, aby nepoklesly ještě mnohem více.

    Dneska často dráty i optika ČTc leží v zemi bez užitku, protože je cena pronájmu neúnosně vysoká, může ale nastat doba, kdy ČTc dospěje k závěru, že je lepší je pronajímat za nízkou cenu než nechat shnít. Dneska je zřejmě pro něj lepší držet ceny vysoké, protože je pořád ještě dostatek zákazníků, které je aplikují.

    Stejně by se mi ale nejvíc líbilo řešení, kdy bych měl telefon, který by se v kanceláři přilogoval k pobočkové ústředně, mimo kancelář do sítě mobilního operátora a umožňoval by vždy nejvýhodnější volání - a s jedním telefonním číslem, odchozím (kvůli CLIP) i příchozím.
    To, jakými technologiemi toho bude dosaženo (DECT/GSM/UMTS/CDMA/EDGE/ISDN/VoIP/.....) je mi úplně jedno, pokud bude služba kvalitní.
  • 12. 4. 2005 17:10

    Zdenek Pavlas (neregistrovaný)
    > (Pro šťouraly nepočítám náklady na inet, který potřebuju stejně a bez kterého bych se na rozdíl od pevné obešel.)

    Nechybí tam negace? V obou případech byste ale náklady na internetovou konektivitu ignorovat neměl. Platí ji za vás snad někdo jiný?

    > A jakýkoli operátor se bude muset se Skypem a podobnými službami vyrovnat, maximálně si něco naúčtovat za příchozí číslo, ale jinak tam moc prostoru pro vyšší poplatky nevidím.

    Pokud počet uživatelů dosáhne úrovně že si toho operátoři všimnou, stlačí ceny hluboko dolů. Ale osobně si myslím že takové množství klientů Skype pravděpodobně neudejchá (převaha přivátních IP adres, chybné NAT boxy, přetížené adresářové služby, nedostatek financí na provoz, atd).
  • 12. 4. 2005 16:18

    PetrA (neregistrovaný)
    Existující telefonní infrastruktura je možná ideální, ale při cenách za její využívání je mimo, i kdyby byla 100x odepsaná. Volání z pevné do mé kanceláře mě stojí okolo 4 Kč/min přes ČTc, okolo 2 Kč/min přes alternativce, okolo 1,5 z mobilu a okolo 1 Kč/min přes Skypeout a zadarmo přes Skype na počítač. Paušální měsíční poplatky pro jednotlivé služby klesají skoro stejným způsobem, pevná za 300/měsíčně je taky nejdražší. (Pro šťouraly nepočítám náklady na inet, který potřebuju stejně a bez kterého bych se na rozdíl od pevné obešel.)

    Jinak volání přes Skype (pokud si pro jednodušší zaměstnance pořídíte normální sluchátko) není o nic složitější než obyč. telefon, mně se dokonce vytáčení ze seznamu na monitoru zdá mnohem pohodlnější. A jakýkoli operátor se bude muset se Skypem a podobnými službami vyrovnat, maximálně si něco naúčtovat za příchozí číslo, ale jinak tam moc prostoru pro vyšší poplatky nevidím.
  • 12. 4. 2005 14:54

    Michal Krsek (neregistrovaný)
    VoIP byl hype v letech 1998 a 1999. Dnes je to normalni byznys :-)
  • 12. 4. 2005 11:03

    Zdenek Pavlas (neregistrovaný)
    S trochou štěstí přinese VoIP snížení cen (a tedy i zisků) telefonním operátorům, nikoliv ale výrazné snížení jejich tržního poddílu. Není pro to žádný důvod.

    Přidané služby nad IP využije jen minimum zákazníků, a existující telefonní infrastruktura je pro poskytování hlasových služeb efektivnější řešení- poskytuje je s nižšími náklady, spolehlivěji, a hlavně je už vybudovaná, dávno splacená, a zřejmě i účetně odepsaná.

    Proč lítat z jednoho konce města na druhý letadlem, když jsem tam za 15 minut na kole. Sice hype, ale jako nástroj na vyhnání žáby na prameni je to dobré. ;-)
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).