Jako ze zakazou mikrofony a studiove zarizeni - budou muset byt na povoleni?
To me teda nenapadlo, ale prijde mi to genialni. Zabije to nekolik much jednou ranou. Nejen, ze nepujde hudba kopirovat, ale neautorizovana studia (tj. mimo primou kontrolu velkych hracu, kteri RIAA "vlastni") nebudou smet ani novou hudbu nahravat.
Opakuji jeste jednou: Ano, je to naprosty nesmysl. Ale to neznamena, ze to nemuze projit a zneprijemnit zivot vetsine lidi ...
Jezevcika ti nikdo nezabavi, stejne jako nezabavi kopirovaci nastroje ruskym hackerum, proto take bude v konecnem dusledku DRM neucinne. Ale kdyby ti treba jezevcik prestal fungovat, tak nebudes mit moznost koupit misto nej neco jineho - teda ne na oficialnim trhu, mozna neco sezenes na cernem trhu mezi "stankem" s utocnymi zbranemi a "stankem" s tvrdymi drogami. ("stanek" je v uvozovkach, protoze cerny trh ve skutecnosti nevypada jako trznice - ale sehnat na nem neDRM HW bude stejne narocne jako zminene utocne zbrane).
To je ovšem naprostý nesmysl. Vyvést si audiovýstup z čehokoli dnes dokáže i dítko školou povinné a v nejhorším případě lze vstup zvukové karty připojit paraleleně k reproduktorům. Programy pro úpravu zdigitalizovaného signálu jsou na netu volně k dispozici (Audacity), nebo je lze koupit (Adobe Audition). Při troše šikovnosti lze takto získaný signál snadno obnovit v primární kvalitě. Já sám používám prachsprostého jezevčíka, koupeného za 690 Kč v Penny marketu. Vyvést výstup z CD mechaniky na 3,5 stereojack mi zabralo 20 minut času a RIAA a podobné instituce mi mohou vlést na záda.
Vizí RIAA jsou reproduktory a monitory, ke kterým přichází zašifrovaný signál. Zašifruje to velkovýrobce hudby několika stovkami klíčů, jeden dešifrovací klíč v reproduktoru bude poskytovat pouze autorizovaným výrobcům reproduktorů pouze on. Pokud výrobce reproduktoru ztratí důvěru, vypadne jeho klíč ze seznamu a vaše zařízení prostě+ přestane přehrávat novou hudbu.
O něco podobného se už pokoušeli v rámci DVD Video (CSS, tam jde zašifrovaný signál i po sběrnici a dešifruje se až v přehrávači), ale šikovní hackeři tu ochranu zlomili.
Na analogové kopírování stačí vhodná steganografie - výrobce kamery nebo foťáku bude zákonem přinucen detekovat steganografický otisk a poškodit obraz a zvuk při jeho detekci. Tak už dnes fungují některé kopírky (při pokusu zkopírovat peníze), rozšířit to na Audio/Video není technický problém.
Tak primitivní zařízení, jako je jezevčík si naštěstí dokážu opravit sám. A i kdyby ne, pořád je tu ještě možnost strčit mikrofony před repráky. Sice s tím pak bude o něco víc práce, ale dá se to.
DRM systemy mohou slouzit nejenom k ochrane hudby nebo videa proti neopravnenemu kopirovani. V nekterych podnicich a organizacich se pouzivaji podobne systemy k rizeni pohybu dokumentu, a k tomu, aby nemohli zamestnanci duverne informace nijak dostat ven z podniku.
Kdyby urady spolu s vyrobci PC a oper. systemu prinutili lidi zavest DRM systemy do domacich pocitacu i pocitacu ve vsech firmach a zivnostech, bude mozno ridit veskery pohyb informaci. To by umoznilo zakazovat a trestat nejen cerne kopirovani muziky, ale sireni jakychkoliv uredne neschvalenych dat. Velmi by se to hodilo totalitnim statum, je jedno, zda komunistickym, nebo ultrapravicovym, nebo treba islamistum. I v demokratickem state hrozi pozvolne rozsirovani pravomoci tajnych sluzeb, policie a soudu, zduvodnovane treba hrozbou terorismu, a smerujici k postupnemu zruseni obcanskych prav a svobod. DRM na ochranu hudby je teprve poloprovozni zkouska systemu, ktery po zdokonaleni a masovem nasazeni muze byt zneuzit k politickemu utlaku obcanu!
Neexistuje způsob, jak zabránit kopírování hudby. DRM může sice zabránit klonování placek, ale proti analogovému kopírování je naprosto neúčinná, stejně jako všechny ostatní ochrany. Takže v momentě, kdy analogově zkopíruji originál, získám naprosto jedinečný a neidentifikovatelný opus, který mohu nadále libovolně klonovat a nikdo nedokáže klony, ani kopii ztotožnit s originálem.