To mi značně připomíná představy o ideální společnosti, které nám vtloukali před rokem 1989 na povinných hodinách marxismu-leninismu. Říkali tomu komunismus.
Obávám se, že dnešní vedení EU tvoří lidé, kteří na těchto názorech vyrostli, a dělají vše proto, aby je uvedli v život.
Když Barroso mluví o ochraně biodiverzity, úsporách, ochraně spotřebitele a boji proti klimatickým změnám, je to cargo kult par excellence.
SEO je jako náboženství - spousta lidí si na tom postavila dobré živobytí a přitom nikdo neví co je skutečně pravda a jsou jen pouhé výmysly. Jediný rozdíl mezi SEO a náboženstvím je že víme že Google skutečně existuje ;-)
Další příklad je TV reklama na jistou pojišťovnu s nápisem na tričku. Zjevně tupě okopírované z nějaké anglicky mluvené reklamy, autorům zjevně nedošel princip ani smysl původní reklamy tedy pochopitelně ani to, že v češtině nic podobného nemůže fungovat, protože čeština nepoužívá změnu přízvuku ke změně významu věty.
Lidi si vymysleli systém, že za práci budeš mít peníze, za které si všechno koupíš. Tak se holt vytvářejí nesmyslné pozice, neexistující úkoly a kontraproduktivní činnosti, aby se ty peníze nějak mezi lidi dostali. V dnešní době už málokdo pracuje tak, že doopravdy maká a posouvá lidstvo dopředu, resp. pak už se té jeho činnosti ani neříká "práce". Někdy si říkám, že by ani nebyl žádný rozdíl, kdyby všichni měli přidělený rozpočet na měsíc a ať dělají, co chtějí (mě by bavilo péct koláče:).
Jsem rád že si to přiznáte, ale jdět ještě o krok dále a přestaňte se to snažit ospravedlnit. Je to nemorální za to brát peníze, ale já bych dělal to samé a myslím že 98 % ostatních také
Drahé auto a oblek se může také zdát jako spolehlivý rituál na úspěšné podnikání. Ale nestačí, je to jen jeden z možných plusů. A většina předpisů, které bobtnají na nezbytném základu a úspěšně ho zakrývají, jsou v podstatě také jen rituály, které někdy vyřešily jednu více se neopakující situaci.
Problem je, velka spousta ritualu funguje. Knihy o vareni, spousta navodu na kdeco. Malokdo pri provadeni ritualu premysli, proc ten ritual je takovy, jaky je. (Hehe, este mne napadly navody na hubnuti :-) )
kolik zbytečných lidí a příživníků ze všemožných branží - od marketingu přes webdevelopery, adminy, ekaunty až po konzultanty, manažery, sekretářky a personalisty - kolik jich všechny tyhle stále se měnící a bobtnající nadbytečné struktůry, připomínající jakousi nezničitelnou chybu v Matrixu slavné Gatesovy "ekonomiky bez tření" (jak ji vyhlásil za éry dotcomového eldoráda) zaměstnávají a živí ---
--- a o kolik to celé zdražuje dejme tomu právě ten výrobek nebo službu, kterou byste si třeba i chcete koupit, ale nekoupíte, protože znechuceně žasnete nad tím, jak a proč a čím může být tak ohavně předražený/á! :)
Nicmene kdyby mne to nezivilo a docela dobre --- lepe nez byt jenom developer tak bych se tomu jenom za smal. Takhle mi o prijde spise k placi. Zlata slova v clanku, zlata slova. Kazdy nadava na SEO - ale dnes je to miliardovy business. Jen do Cech to proste ne a ne dorazit
"lidí jako já zaměstnává firma v ČR okolo dvaceti."
Nejaky problem s chapanim psaneho textu nebo mozek vycisteny na stranickych skolenich?
Stejne by me zajimalo, kde se vzala ta povera, ze v soukromych firmach se vsichni venuji produjktivni cinnosti a nikdo, ale opravdu nikdo se neflaka ...
teda polygone, ty my "dáváš"... :) ..zprvu jsem si myslel, že jsi to sem dal, aby jsi ukázal na "opisování", ale...je to prča, asi jako když si řekneš "statement" :
".. kdo se moc ptá, moc se doví"
a
" .. jen blbec se nemá na co ptát"...
:)
Dobrý den, (odpovídám za autora, Martin je na Webexpu) - rok článek Romana Staňka se týká podobného problému, ale z významně jiného úhlu pohledu, takže snadno nazřít jejich porovnáním, že stejné je použití slova cargocult, což je běžné označení popisovaného problému. Stane se, že o podobném problému napíše více autorů, aniž by i sobě věděli.
Ale díky za odkaz na další zajímavý článek na tohle téma.
Vždyť ty články spojuje jenom odkaz na "cargo cult", což je standardní pojem kulturní antropologie? Na odhalení toho že se různé firmy se kterými jsem spolupracoval a chování jedinců v nich splňují definici cargo cultu jsem přišel i já sám už dávno a článek p. Staňka (který, když se na něj tak koukám jsem také kdysi četl) k tomu potřeba nebyl, akorát přehled o té kulturní antropologii....
Europeans—and all entrepreneurs—should consider that bootstrapping and focus on local markets is usually a better way to obtain the material wealth of the advanced culture rather than through magical thinking, religious rituals and practices.
Roman Staněk
Nové start-upy se budou muset naučit uvažovat od samého počátku globálně a nezbude jim než od samého počátku se učit globálně myslet, počínaje marketingem (jak to dostaneme do Singapuru?), prodejem (kdo je náš zákazník v Zurichu?), lidskými zdroji (umí tu někdo brazilskou portugalštinu?) a financemi (která banka mi půjčí v Torontu?).
Michael Rostock – Poplar
Dík za link na techcrunch a ... doklikal jsen i na link blobu R.Stanka .... pěkné čtení, "nádherná" pro mě nová anglická slovíčka a protože nepracuji v IT tak pro mě "neotřelý" pohled na BI....
Není pravdou, co se píše v článku, já jsem například nastoupil do práce s tím, že nebudu patřit k lidem "co vykonávají důležitou práci s nějakým hlubokým vnitřním smyslem". Dělám práci, která je NAPROSTO ZBYTECNA, kontraproduktivní a nemůže přinést zisk i kdyby chtěla. A nejsem sám - lidí jako já zaměstnává firma v ČR okolo dvaceti. Ale mně je to jedno - do práce chodím hlavně pro peníze a ty dostávám hodně nadprůměrné.
Paradoxně na místech, kde bych vykonával nějakou důležitou práci s vnitřním smyslem, bych dostával plat někdy ani nedosahující 50% mého přijmu.
--
Jednou jsem se svěřil s touto myšlenkou kolegovi, že jsme v podstatě také "kargokult" a naše činnost je absolutně zbytečná a kdybychom ji nevykonávali, tak se NIC NESTANE.
Okamžitě následovala bouřlivá reakce jak nemám pravdu a omílání tupých frází, které do nás tlačí na poradách a e-maily, ale které nejsou nijak podložené... Tak jsem to raději nechal být :-)
Každopádně lidi mají velký problém uznat, že dělají práci, která je naprosto zbytečná. Já nevidím důvod proč si ale něco nalhávat a nepřiznat si to! A není ani nemorální si za to brát peníze... Dělník v továrně taky pracuje a bere si za to peníze i když pak třeba výrobek na odbyt nepůjde a jenom shije ve skladu. Nebo výherce loterie si taky vezme peníze a netrvá na tom, že si je chce odpracovat nějakou užitečnou prací :-)
Takže proč si nepřiznat: "Ano, pracuji pro kargokult!"
+1. Všimol som nový trend - mladi marketingovi odborníci rekrutujuci sa prevažne z radov absolventov. V bežnom životnom cykle webovej aplikácie sú nepouzitelny (nemajú na to aby obsadili pozíciu developera, grafika ani sysadmina).
Mladý marketak však vehementne bude presviedčať, že je pre projek nepostradatelny - bude pre projekt zabezpečovať marketing a SEO (aj keď ako absolvent nemá žiadne "expy" v tomto obore). Jeho stratégia je: spraviť FB page, spraviť TW účet, zaregistrovať projekt do 10000 katalogov a pod.
Mladý marketak si tak sám pred sebou odvovodni svoju účasť na projekte aj keď pravda je taká, že projekt by sa zaobysiel aj bez neho.
Zvýšením využívání jakéhokoliv nástroje dojde k jeho okoukání a samozřejmě snížení kvality pro koncového uživatele/cílovou skupinu - early adopters jsou ve chvíli, kdy přichází módní vlna využití toho kterého nástroje na zcela jiné úrovni, než ti, kteří přichází s módní vlnou. Což nám nezabrání psát články naznačující, že následovníci jsou idioti.
Ale oněm "idiotům" to nevadí - ona letadla přistávají, sice ne tak často, jako u těch chytrých, ale občas je to jedno jumbo na dvacet turboletů a otázkou zůstává, které aerolinky přivezou více korálků.
Hodne kargokultistu je ted na Webexpo a zkouseji okoukat nejake nove ritualy od knezich z chramu;) Dalsi kult jsou asi slevomaty. Tento tyden to u nas poptavali dva lide a nejlepsi na tom je, ze prichazeli s "tajnym" projektem, ktery nechteji odhalit svetu. Pak rekli, ze chteji kopii slevomatu, bigbrands nebo tak neco, poslechli si odhad nakladu a sli domu.
Jedine co by me zajimalo by byly ty "zakonitosti" viralniho marketingu. To je hodne chaos a ne moc deterministický a myslím si, že v tomto ohledu jsme napodobujici opicky vsichni.