+1. Všimol som nový trend - mladi marketingovi odborníci rekrutujuci sa prevažne z radov absolventov. V bežnom životnom cykle webovej aplikácie sú nepouzitelny (nemajú na to aby obsadili pozíciu developera, grafika ani sysadmina).
Mladý marketak však vehementne bude presviedčať, že je pre projek nepostradatelny - bude pre projekt zabezpečovať marketing a SEO (aj keď ako absolvent nemá žiadne "expy" v tomto obore). Jeho stratégia je: spraviť FB page, spraviť TW účet, zaregistrovať projekt do 10000 katalogov a pod.
Mladý marketak si tak sám pred sebou odvovodni svoju účasť na projekte aj keď pravda je taká, že projekt by sa zaobysiel aj bez neho.
SEO je jako náboženství - spousta lidí si na tom postavila dobré živobytí a přitom nikdo neví co je skutečně pravda a jsou jen pouhé výmysly. Jediný rozdíl mezi SEO a náboženstvím je že víme že Google skutečně existuje ;-)
Hodne kargokultistu je ted na Webexpo a zkouseji okoukat nejake nove ritualy od knezich z chramu;) Dalsi kult jsou asi slevomaty. Tento tyden to u nas poptavali dva lide a nejlepsi na tom je, ze prichazeli s "tajnym" projektem, ktery nechteji odhalit svetu. Pak rekli, ze chteji kopii slevomatu, bigbrands nebo tak neco, poslechli si odhad nakladu a sli domu.
Jedine co by me zajimalo by byly ty "zakonitosti" viralniho marketingu. To je hodne chaos a ne moc deterministický a myslím si, že v tomto ohledu jsme napodobujici opicky vsichni.
Zvýšením využívání jakéhokoliv nástroje dojde k jeho okoukání a samozřejmě snížení kvality pro koncového uživatele/cílovou skupinu - early adopters jsou ve chvíli, kdy přichází módní vlna využití toho kterého nástroje na zcela jiné úrovni, než ti, kteří přichází s módní vlnou. Což nám nezabrání psát články naznačující, že následovníci jsou idioti.
Ale oněm "idiotům" to nevadí - ona letadla přistávají, sice ne tak často, jako u těch chytrých, ale občas je to jedno jumbo na dvacet turboletů a otázkou zůstává, které aerolinky přivezou více korálků.
Dík za link na techcrunch a ... doklikal jsen i na link blobu R.Stanka .... pěkné čtení, "nádherná" pro mě nová anglická slovíčka a protože nepracuji v IT tak pro mě "neotřelý" pohled na BI....
Europeans—and all entrepreneurs—should consider that bootstrapping and focus on local markets is usually a better way to obtain the material wealth of the advanced culture rather than through magical thinking, religious rituals and practices.
Roman Staněk
Nové start-upy se budou muset naučit uvažovat od samého počátku globálně a nezbude jim než od samého počátku se učit globálně myslet, počínaje marketingem (jak to dostaneme do Singapuru?), prodejem (kdo je náš zákazník v Zurichu?), lidskými zdroji (umí tu někdo brazilskou portugalštinu?) a financemi (která banka mi půjčí v Torontu?).
Michael Rostock – Poplar
teda polygone, ty my "dáváš"... :) ..zprvu jsem si myslel, že jsi to sem dal, aby jsi ukázal na "opisování", ale...je to prča, asi jako když si řekneš "statement" :
".. kdo se moc ptá, moc se doví"
a
" .. jen blbec se nemá na co ptát"...
:)
Vždyť ty články spojuje jenom odkaz na "cargo cult", což je standardní pojem kulturní antropologie? Na odhalení toho že se různé firmy se kterými jsem spolupracoval a chování jedinců v nich splňují definici cargo cultu jsem přišel i já sám už dávno a článek p. Staňka (který, když se na něj tak koukám jsem také kdysi četl) k tomu potřeba nebyl, akorát přehled o té kulturní antropologii....
Dobrý den, (odpovídám za autora, Martin je na Webexpu) - rok článek Romana Staňka se týká podobného problému, ale z významně jiného úhlu pohledu, takže snadno nazřít jejich porovnáním, že stejné je použití slova cargocult, což je běžné označení popisovaného problému. Stane se, že o podobném problému napíše více autorů, aniž by i sobě věděli.
Ale díky za odkaz na další zajímavý článek na tohle téma.
Není pravdou, co se píše v článku, já jsem například nastoupil do práce s tím, že nebudu patřit k lidem "co vykonávají důležitou práci s nějakým hlubokým vnitřním smyslem". Dělám práci, která je NAPROSTO ZBYTECNA, kontraproduktivní a nemůže přinést zisk i kdyby chtěla. A nejsem sám - lidí jako já zaměstnává firma v ČR okolo dvaceti. Ale mně je to jedno - do práce chodím hlavně pro peníze a ty dostávám hodně nadprůměrné.
Paradoxně na místech, kde bych vykonával nějakou důležitou práci s vnitřním smyslem, bych dostával plat někdy ani nedosahující 50% mého přijmu.
--
Jednou jsem se svěřil s touto myšlenkou kolegovi, že jsme v podstatě také "kargokult" a naše činnost je absolutně zbytečná a kdybychom ji nevykonávali, tak se NIC NESTANE.
Okamžitě následovala bouřlivá reakce jak nemám pravdu a omílání tupých frází, které do nás tlačí na poradách a e-maily, ale které nejsou nijak podložené... Tak jsem to raději nechal být :-)
Každopádně lidi mají velký problém uznat, že dělají práci, která je naprosto zbytečná. Já nevidím důvod proč si ale něco nalhávat a nepřiznat si to! A není ani nemorální si za to brát peníze... Dělník v továrně taky pracuje a bere si za to peníze i když pak třeba výrobek na odbyt nepůjde a jenom shije ve skladu. Nebo výherce loterie si taky vezme peníze a netrvá na tom, že si je chce odpracovat nějakou užitečnou prací :-)
Takže proč si nepřiznat: "Ano, pracuji pro kargokult!"
"lidí jako já zaměstnává firma v ČR okolo dvaceti."
Nejaky problem s chapanim psaneho textu nebo mozek vycisteny na stranickych skolenich?
Stejne by me zajimalo, kde se vzala ta povera, ze v soukromych firmach se vsichni venuji produjktivni cinnosti a nikdo, ale opravdu nikdo se neflaka ...
Jsem rád že si to přiznáte, ale jdět ještě o krok dále a přestaňte se to snažit ospravedlnit. Je to nemorální za to brát peníze, ale já bych dělal to samé a myslím že 98 % ostatních také
Nicmene kdyby mne to nezivilo a docela dobre --- lepe nez byt jenom developer tak bych se tomu jenom za smal. Takhle mi o prijde spise k placi. Zlata slova v clanku, zlata slova. Kazdy nadava na SEO - ale dnes je to miliardovy business. Jen do Cech to proste ne a ne dorazit
kolik zbytečných lidí a příživníků ze všemožných branží - od marketingu přes webdevelopery, adminy, ekaunty až po konzultanty, manažery, sekretářky a personalisty - kolik jich všechny tyhle stále se měnící a bobtnající nadbytečné struktůry, připomínající jakousi nezničitelnou chybu v Matrixu slavné Gatesovy "ekonomiky bez tření" (jak ji vyhlásil za éry dotcomového eldoráda) zaměstnávají a živí ---
--- a o kolik to celé zdražuje dejme tomu právě ten výrobek nebo službu, kterou byste si třeba i chcete koupit, ale nekoupíte, protože znechuceně žasnete nad tím, jak a proč a čím může být tak ohavně předražený/á! :)
Lidi si vymysleli systém, že za práci budeš mít peníze, za které si všechno koupíš. Tak se holt vytvářejí nesmyslné pozice, neexistující úkoly a kontraproduktivní činnosti, aby se ty peníze nějak mezi lidi dostali. V dnešní době už málokdo pracuje tak, že doopravdy maká a posouvá lidstvo dopředu, resp. pak už se té jeho činnosti ani neříká "práce". Někdy si říkám, že by ani nebyl žádný rozdíl, kdyby všichni měli přidělený rozpočet na měsíc a ať dělají, co chtějí (mě by bavilo péct koláče:).
To mi značně připomíná představy o ideální společnosti, které nám vtloukali před rokem 1989 na povinných hodinách marxismu-leninismu. Říkali tomu komunismus.
Obávám se, že dnešní vedení EU tvoří lidé, kteří na těchto názorech vyrostli, a dělají vše proto, aby je uvedli v život.
Když Barroso mluví o ochraně biodiverzity, úsporách, ochraně spotřebitele a boji proti klimatickým změnám, je to cargo kult par excellence.
Problem je, velka spousta ritualu funguje. Knihy o vareni, spousta navodu na kdeco. Malokdo pri provadeni ritualu premysli, proc ten ritual je takovy, jaky je. (Hehe, este mne napadly navody na hubnuti :-) )
Drahé auto a oblek se může také zdát jako spolehlivý rituál na úspěšné podnikání. Ale nestačí, je to jen jeden z možných plusů. A většina předpisů, které bobtnají na nezbytném základu a úspěšně ho zakrývají, jsou v podstatě také jen rituály, které někdy vyřešily jednu více se neopakující situaci.
Další příklad je TV reklama na jistou pojišťovnu s nápisem na tričku. Zjevně tupě okopírované z nějaké anglicky mluvené reklamy, autorům zjevně nedošel princip ani smysl původní reklamy tedy pochopitelně ani to, že v češtině nic podobného nemůže fungovat, protože čeština nepoužívá změnu přízvuku ke změně významu věty.