Lidé bohužel nepočítají a neměří.
Ano, to je pravda. Ale já vnímám svou roli tak, že musím lidi učit, že musí počítat, a ne na to hřešit. Neříkám, že ty na to hřešíš, ale až moc často to zaznívá jako nějaká podivná omluva bezprecedentní neefektivity.
Kontextová reklama má velmi nízký konverzní poměr. Proto se vyplatí jenom tehdy, když je cena hodně nízká. B prostě hodně často neprojde.
Ale konverzní poměr je jen jedním z parametrů, který ovlivňuje ten mnou zmíněný maximální náklad na získaného návštěvníka. Těmi dalšími jsou průměrná marže a průměrná hodnota objednávky. Ale máš pravdu, že čím je menší CPC, tím lépe. Ale i přesto může to "B" projít někdy úplně hladce. Víš moc dobře, že i částka 150 Kč za klik může být pro klienta naprosto bez problémů efektivní.
Pokud u A získáš za 1 Kč 10 zákazníků a u B za 1 Kč jednoho zákazníka, kde bys inzeroval?
Moje odpovědět bude stejná. Znovu to zjednodušuješ na vylučující poměr, což ale takto v praxi nebývá. Inzeroval bych tedy tam, kde se mi to vyplatí podle hodnoty maximálního nákladu na získaného na návštěvníka. Pokud je tedy 1 Kč jako CPC efektivní, inzeroval bych na obou místech.
Můžeme se shodnout na tom, že je možné mezi sebou obecně srovnávat eTarget, AdFox, AdContext a bbKontext, protože jde o PPC systémy pro české inzerenty a české majitele webů?
Radime, myslím, že tohle je přesně důvod, proč se v náhledu na PPC systémy my dva nikdy neshodneme (viz naše dřívější diskuze). Míchat dohromady pohled inzerenta a pohled majitele webu je naprosto zcestné, zbytečné a zavádějící, protože oba mají jiné a často protichůdné požadavky. Navíc stojí zcela mimo sebe.
Pokud jde o pohled majitele webu, tam je Váš výčet zřejmě správný, ale to je téma, které mě zas tak nezajímá.
A pokud jde o pohled inzerenta, je Vaše soustavné opomínání AdWords/AdSense opravdu neodpustitelné. Je to systém, který (stejně jako např. eTarget) distribuuje reklamu v češtině do vyhledávání i do obsahového kontextu, čili není důvod jej jakkoliv vyřazovat.
Neustále se v tomto článku i v navazujících komentářích mluví o ceně. Ta je IMHO pouze podružným faktorem. Majitelé webů by si ji přáli co největší, provozovatel PPC systému rovněž. Inzerenti by si naopak přáli cenu co nejmenší. To je přece jasné.
O tom, zda-li se jako inzerent rozhodnu pro nějaký PPC systém, samozřejmě primárně rozhoduje, zda-li je konkrétní cena za klik pro mě jakožto inzerenta ufinancovatelná. A o tom rozhoduje vždy jenom maximální přepočtený náklad na získaného návštěvníka (který se dá vypočítat pomocí konverzního poměru, průměrné marže a průměrné hodnoty objednávky). Hádat se o tom, zda-li je 5 Kč moc, nebo málo, je úplně směšné. Pro jednoho inzerenta je to prostě moc, pro druhého málo.
Rád bych ale poukázal na IMHO mnohem větší problém AdFoxu, který je mimochodem důvodem toho, že AdFoxu našim klientům vesměs doporučit nemůžeme. Tím důvodem je fakt, že nemohu jako inzerent omezit své reklamy pouze na vyhledávání.
Každý, kdo někdy přišel do styku s Google AdWords/AdSense nebo eTargetem, musel vidět, že mezi inzercí v kontextu obsahových webů a v kontextu vyhledávní je nebetyčný rozdíl. Nejen co do clickrate, ale i co do následného konverzního poměru. Pro drtivou většinu inzertních případů, které jsem kdy měl pod rukama, to nakonec vycházelo právě tak, že kampaně ve vyhledávání se vyplácí, kdežto kampaně v obsahu nikoliv.
Pokud tedy AdFox nedovoluje inzerentovi rozhodnout, zda-li chce své kampaně pouze ve vyhledávání, ačkoliv eTarget nebo Google AdWords to bez obtíží zvládnou, musím v tom vidět buď trestuhodné opomenutí nebo nekalý záměr. Obojí bohužel ale v neprospěch inzerenta. O ostatních systémech (bbKontext, AdKontext) nemluvím, ty snad ani žádné vyhledávání nemají.
Jsem inzerent. V systému A mohu inzerovat za cenu 0,1 Kč za klik, v B za 1 Kč. Kde budu inzerovat? V A.
No, Roberte, tady si myslím, že ses pustil do příliš velkého zjednodušení, když u toho výběru předpokládáš vylučující poměr.
Já jako inzerent, bych postupoval rozhodně jinak. Pokud by byl maximálně možný náklad na získaného návštěvníka (vypočtený z mého konverzního poměru, procentuální marže a průměrné hodnoty objednávky) nižší než 0,1 Kč, neinzeroval bych nikde, pokud by byl v rozmezí 0,1 až 1, inzeroval bych jen v A. A pokud by byl byl vyšší než 1 Kč (což většinou bývá), inzeroval bych v obou systémech.
Bohužel mám dojem, že lidé nabízející své služby pracují pro mnoho si navzájem konkurujících subjektů, že si nejsem jist jejich nestraností a objektivitou.
Pokud Vám bude někdo říkat, že to nevadí (jakože to dělá i v této diskuzi), tak mu nevěřte. Provádět full-servis SEO/SEM se najednou pro dva konkurenty dělat nedá.
Výběr pak můžete provést například podle referencí, které jednotlivé firmy uvádějí. A těch se případně i zeptat na spokojenost s odvedenou prací.
Co si budeme povidat, vetsina takovych stranek nejsou podvody. Urcite tam nejaci podvodnici jsou, ale to v non-adult byznysu taky.
protože většina slušných firem nechce, aby se jejich jméno jakkoliv spojovalo s pornoprůmyslem.To je právě klasický omyl. Protože je reklama laciná, více se vyplácí a inzerenti navíc mohou inzerovat i na slova, která s nimi přímo nesouvisí.
Jsem inzerent. V systému A mohu inzerovat za cenu 0,1 Kč za klik, v B za 1 Kč. Kde budu inzerovat? V A. B pak nebude mít dostatek inzerentů a/nebo bude zobrazovat nerelevantní reklamy, aby zaplnil místo. Když nebude v B systému žádná reklama, proklik bude nula a majitel stránek dostane také nic. V případě nerelevantní reklamy se na ni bude málo klikat a majitel stránky dostane málo.
V bbKontextu také přesně víte, kolik vás to bude stát. Maximální cenu si můžete nastavit. Systém vám pak podle rovnice na http://www.bbkontext.cz/bbkontext/ceny.bb>http://www.bbkontext.cz/bbkontext/ceny.bb automaticky snižuje cenu.
Co se týče dalších čísel. V lednu 2005 měl bbKontext 6 800 315 impresí. O rok později 37 174 310. Za poslední šest měsíců (poslední údaj z ledna 2006) rostl obrat oproti minulému měsící každý měsíc v průměru o 41,055 %. To značí, že inzerenti mají o reklamu v bbKontextu zájem. :-)