To je docela problém. Podle mého názoru to mohl vyřešit 'certifikovaný dialer', který ale jak je z článku patrné nebude.
Bohužel jsem se setkal s dialerem, který se na nic neptal. Po otevření stránky se objevil dialog, který se ptal na instalaci ovládacího prvku ActiveX bez kterého nelze zobrazit tuto stránku (nebylo zřejmé ani z názvu, že jde o dialer). Po povolení prvku se nainstaloval dialer, který bez jakýchkoliv otázek ukončil stávající spojení a chystal se vytáčet jiné číslo (do zahraničí). Byl jsem rád, že nastavené omezení mu to nedovolilo. Nezměnil defaultní připojení na internet (to zůstalo ve vlastnostech připojení původní), ale při pokusu o připojení převzal iniciativu a opět zkoušel vytočit 'své' (zahraniční) číslo. Opět bez otázek.
Odpověď na vaši otázku je bohužel těžká. Špatně se bude dokazovat oběma stranám, že oznámení o vyšší tarifikaci bylo či nebylo zobrazeno. Domnívám se, že 'poctivým' dialerům, by němělo činit problémy dostat 'certifikát' například od APVTS. a ty by bylo možné bez obav používat. Bohužel existují i dialery, které o to ze zjevných důvodů nestojí.
p.s. Docela je problém některý dialer dostat ze systému.
Je otazka, az si bude klient stezovat, ze probrouzdal 15 tisic, a ze urcite zadnou takovou hlasku nevidel.
A Telecom bude tvrdit, to neni mozne, urcite jste se prehledl, ta hlaska tam urcite byla.
Měl jsem na mysli to upozornění jako součást dialeru. Např.:
ret = MsgBox ("Stisknutím tlačítka 'ano' dojde k přepojení na linku s vyšší tarifikací 60Kč/min.", 4, "Dialer")
if ret = 7 end function|sub
A není to nijak složité, aby autoři dialeru podobné ohlášení do něj nemohli přidat.
Je tu ještě jeden způsob a sice předplacený kredit, dobře známý od mobilních operátorů (používá ho i Erortel, rodný ,,bratr" Telecomu). Myslím, že by nebyl problém umožnit těm, kteří o to požádají, aby si zaplatili paušál + průměrné hovorné na měsíc dopředu, s tím, že po vyčerpání této částky by se linka zablokovala pro odchozí volání. Kredit by bylo možno kdykoli dobít a tím plnou funkčnost linky obnovit. Tím pádem by dialery nemohly nadělat takové škody jako teď a velmi rychle by zahynuly na úbytě.
System tezko prinutis zobrazit dialogove okno, jedině nějakym červem. Ale šlo by při prvním pokusu o připojení připojit na nějaký server telekomu a směrovat všechny požadavky na stránku s hlášením o zvýšené tarifikaci, informací jak opravit připojení v případě změny dialerem a formulář se souhlasem s připojením a nějakým testem jestli není formulář vyplněn robotem (kontrola na opis textu z obrázku, zadání telefonního nebo referenčního čísla). Po osouhlasení by se číslo odblokovalo a dalším voláním by se zákazník už připojil na číslo se zvýšenou tarifikací.
PODLE TELEKOMU to ale určite bude technicky nemožné.
Nikdo vám netvrdí, že oznámení o vyšší sazbě musít hlasové. Co třeba dialogové okno, ve kterém je napsáno, že pokud budete pokračovat stisknutím tlačítka 'připojit' budete platit vyšší sazbu. To vám nestačí? A je to jednoduše realizovatelné v dialeru (i před vlastním vytočením).
Povinnost informovat o cene? To je bohuzel technicky neresitelne, a tedy blbost.
1. Nevim jak vas modem, ale muj modem se mnou nemluvi. Jak mi podle vas modem rekne "linka, kterou hodlam vytocit, stoji 50 Kc/min"?
2. ISDN "modem". Pokud by po vytaceni a pred zacatkem placeni byla prehravana hlaska (tj. prenos hlasu pres ISDN), tak se proste sestavi ISDN-hlas spojeni a ne ISDN-data spojeni. Takze si poslechnu hlasku a muzu tak nejvys zavesit, protoze modem uz zadne datove spojeni navazovat nebude.
Snad jedine stanovit povinnost prodejcum modemu, aby modem vedel, jak drahou linku vytaci...