Povinnost informovat o cene? To je bohuzel technicky neresitelne, a tedy blbost.
1. Nevim jak vas modem, ale muj modem se mnou nemluvi. Jak mi podle vas modem rekne "linka, kterou hodlam vytocit, stoji 50 Kc/min"?
2. ISDN "modem". Pokud by po vytaceni a pred zacatkem placeni byla prehravana hlaska (tj. prenos hlasu pres ISDN), tak se proste sestavi ISDN-hlas spojeni a ne ISDN-data spojeni. Takze si poslechnu hlasku a muzu tak nejvys zavesit, protoze modem uz zadne datove spojeni navazovat nebude.
Snad jedine stanovit povinnost prodejcum modemu, aby modem vedel, jak drahou linku vytaci...
Nikdo vám netvrdí, že oznámení o vyšší sazbě musít hlasové. Co třeba dialogové okno, ve kterém je napsáno, že pokud budete pokračovat stisknutím tlačítka 'připojit' budete platit vyšší sazbu. To vám nestačí? A je to jednoduše realizovatelné v dialeru (i před vlastním vytočením).
System tezko prinutis zobrazit dialogove okno, jedině nějakym červem. Ale šlo by při prvním pokusu o připojení připojit na nějaký server telekomu a směrovat všechny požadavky na stránku s hlášením o zvýšené tarifikaci, informací jak opravit připojení v případě změny dialerem a formulář se souhlasem s připojením a nějakým testem jestli není formulář vyplněn robotem (kontrola na opis textu z obrázku, zadání telefonního nebo referenčního čísla). Po osouhlasení by se číslo odblokovalo a dalším voláním by se zákazník už připojil na číslo se zvýšenou tarifikací.
PODLE TELEKOMU to ale určite bude technicky nemožné.
Měl jsem na mysli to upozornění jako součást dialeru. Např.:
ret = MsgBox ("Stisknutím tlačítka 'ano' dojde k přepojení na linku s vyšší tarifikací 60Kč/min.", 4, "Dialer")
if ret = 7 end function|sub
A není to nijak složité, aby autoři dialeru podobné ohlášení do něj nemohli přidat.
Je otazka, az si bude klient stezovat, ze probrouzdal 15 tisic, a ze urcite zadnou takovou hlasku nevidel.
A Telecom bude tvrdit, to neni mozne, urcite jste se prehledl, ta hlaska tam urcite byla.
To je docela problém. Podle mého názoru to mohl vyřešit 'certifikovaný dialer', který ale jak je z článku patrné nebude.
Bohužel jsem se setkal s dialerem, který se na nic neptal. Po otevření stránky se objevil dialog, který se ptal na instalaci ovládacího prvku ActiveX bez kterého nelze zobrazit tuto stránku (nebylo zřejmé ani z názvu, že jde o dialer). Po povolení prvku se nainstaloval dialer, který bez jakýchkoliv otázek ukončil stávající spojení a chystal se vytáčet jiné číslo (do zahraničí). Byl jsem rád, že nastavené omezení mu to nedovolilo. Nezměnil defaultní připojení na internet (to zůstalo ve vlastnostech připojení původní), ale při pokusu o připojení převzal iniciativu a opět zkoušel vytočit 'své' (zahraniční) číslo. Opět bez otázek.
Odpověď na vaši otázku je bohužel těžká. Špatně se bude dokazovat oběma stranám, že oznámení o vyšší tarifikaci bylo či nebylo zobrazeno. Domnívám se, že 'poctivým' dialerům, by němělo činit problémy dostat 'certifikát' například od APVTS. a ty by bylo možné bez obav používat. Bohužel existují i dialery, které o to ze zjevných důvodů nestojí.
p.s. Docela je problém některý dialer dostat ze systému.
Je tu ještě jeden způsob a sice předplacený kredit, dobře známý od mobilních operátorů (používá ho i Erortel, rodný ,,bratr" Telecomu). Myslím, že by nebyl problém umožnit těm, kteří o to požádají, aby si zaplatili paušál + průměrné hovorné na měsíc dopředu, s tím, že po vyčerpání této částky by se linka zablokovala pro odchozí volání. Kredit by bylo možno kdykoli dobít a tím plnou funkčnost linky obnovit. Tím pádem by dialery nemohly nadělat takové škody jako teď a velmi rychle by zahynuly na úbytě.