Zákonů máme dostatek, jejich vymahatelnost je však tristní. Právo na to, aby po mě úřad nevyžadoval data, která má v Základních registrech, je už v zákonu 111 z roku 2009. Existuje ale hromada dalších registrů, a dokud nebudou spolehlivě propojeny, bude sice platit úžasný nový zákon, ale stejně jako va stojedenáctce v něm bude výjimka, a budete tahat z kapsy papíry od auta a podobně. Zároveň nikdo nepřinutí nestátní subjekty, aby si tahaly data že Základních registrů, byť už nyní mohou, tudíž další papíry od pojišťovny, elektráren, vodáren, telekomunikací, bank. Další zákon jen dubluje zákon 111 a je na ho-(žení do koše).
Moc se mi líbí, jak z lidí, které považujete za "geronty", automaticky děláte nevzdělané blbce. Patrně předpokládáte, že budete stále mladý a nikdy nezestárnete. Takže pro rozšíření Vašich obzorů: Jako čerstvý důchodce, který se posledních cca 30 let živil jako ajťák, Vám položím otázku: Kdo si myslíte, že před 20 - 30 lety pilotoval dopravní letadla, prováděl složité srdeční operace, projektoval turbíny, složité mostní konstrukce apod.? No přece dnešní důchodci. Vy jste to nebyl určitě.
Namátkou už jen proto, aby Občan nemusel snášet následky, když stát (úředník, politik) něco jako obvykle úžasně doprasí, jako například Datové Schránky s mizejícími zprávami po 90 dnech od otevření, se zanedbaným a nenaimplementovaným kvalifikovaným časovým razítkem a z toho plynoucí limitovanou životností platnosti podpisu i dokumentu samotného, s dodateřnými náklady na dlouhodobé úložiště zpráv, s náklady vpravdě astronomickýho na konverzi každé stránky.
Další aroganci stát předvedl třeba u podávání DPH a KH, kde zavedl násilně jen elektronické podání. A o pokutách pro lidi, kteří si (hloupě) aktivovali DS a pak si dovolili podat papírové DPFO se již také napsalo mnoho.
Zkráceně - stát má být pro Občana vlastně Sluha anebo korektněji Placený zaměstnanec a služebník, ale v žádném případě Hegemon, Diktátor a absolutistický Vládce.
a jéje, zase se tady argumentuje počítačově negramotnýma důcodcema/skorodůchodcema. No, realita naštěstí není tak hrozná, navíc onen imaginární důchodce moc těch papírů na úřad nenosí, Jak se dívám na moje rodiče, kteří jsou70+ (oba maji smarfony a mají doma i kompa, byť ho moc nepoužívají, od té doby co mají smartfouny), tak ti na úřad vlastně nemusí vůbec. Nikdo po nich nic nechce.
A vlastně, jak se to řeší s negramotama teďka? To je vlastně dost podobná situace,
A k tomu právu vše vyřídit on-line je třeba také ruku v ruce právo na vyřízení všeho i off-line a to bez obstrukcí, bez znevýhodňování a BEZ POPLATKŮ A POKUT za off-line cestu. Oba způsoby musí být rovnocenné a stát nesmí nutit k využívání jen jedné cesty. Může se pouze snažit zaujmout tím, že on-line cesta pohodlím a rychlostí ušetří uživateli-občanovi fyzickou cestu na úřad.
Stat by mohl zacit tim, ze se nauci "normalne" zajistovat dodavky IT produktu a sluzeb. A tam zacit tim, ze si sam sobe stanovi takova pravidla, aby vyberova rizeni a nasledne dodavky rozumne fungovaly.
Clovek se citi jako mimozemstan (ne ten od Alzy), kdyz vidi, jak si stat stezuje sam na sebe, ze si stanovil nepouzitelne predpisy.
Proč návrh vrací do právního řádu ČR znovu pojmem "Právní úkon" odstraněný rekodifikací soukromého práva v roce 2014? A jak to bude s plnými mocemi dle správního řádu uloženými u správního orgánu? A jak s plnými mocemi dle daňového řádu uloženými u správce daně? Návrh je super, ale pozor, aby ho nezabila zbrklost.
Spíš se obávám, že se sice něco nařídí, ale úřady na to budou s klidem dlabat, protože tam nejsou sankce (a i kdyby byly, dotknou se úřadu, ne úředníků). Sice se občan může soudit, aby si vymohl něco konkrétního - ale po několika letech u soudů se dočká toho, že se třeba poskytne ta jedna konkrétní věc u jednoho úřadu, ale u čehokoliv dalšího bude potřeba se soudit znovu.