Záhada zvaná Slovak Sport
O Slovak Sportu je možné de facto hovořit jako o zázraku. Televize, která odstartovala teprve před rokem (na satelitu Astra 3B to bylo přesně 25. června 2012), zázračně získala vysílací práva už na několik atraktivních soutěží. Začalo to tenisovou WTA, pokračovalo vybranými zápasy kanadsko-americké hokejové NHL a vygradovalo ziskem anglické fotbalové Premier League, o které se dlouhou dobu hovořilo v souvislosti s Novou Sport. Na tu by se tato liga vrátila po několika letech poté, co ji vysílal Digi Sport, který byl však exkluzivně dostupný pouze pro klienty satelitního operátora Digi TV a kabelovky Digi Slovakia. Pokud zapátráme v archivu DigiZone.cz, zjistíme, že v roce 2010 prodávala práva pro Premier League agentura Important Media House.
Tehdy se hovořilo o tom, že firma prodala vysílací práva pro
čtyři země, konkrétně Českou republiku, Slovensko, Maďarsko a Rumunsko,
a to za částku 42 milionů dolarů, v přepočtu tedy přibližně 823 milionů
korun. Pokud bychom použili selský rozum a domnívali
se, že částka pro dvě země by byla přesně poloviční, dostali bychom se na
milionů jednadvacet (v USD). Je tedy možné, aby Slovak Sport.TV za vysílací práva na Premier
League zaplatil v přepočtu alespoň 400 milionů českých korun? Částku, za kterou
stanice získala tuto soutěž, bych odhadoval na 15 až 20 milionů eur,
řekl
serveru DigiZone.cz šéfredaktor serveru RadioTV.cz Juraj Koiš, který se v mediální
branži pohybuje už od konce 90. let minulého století a sám před několika lety vážně zvažoval spuštění vlastní sportovní televize.

Premier League vysílala Nova Sport naposledy před třemi lety. V roce 2010 o ni prohrála boj s Digi Sportem, nyní získal vysílací práva do roku 2016 Slovak Sport.
Investice do programu překročily stovky milionů
Šéfredaktor RadioTV.cz zároveň upozorňuje na to, že cena
vysílacích práv se odvíjí také od toho, zdali má jejich držitel exkluzivitu,
případně se o ně s někým dělí.
Proto cena pro Slovak Sport bude pravděpodobně ještě vyšší než částka,
o níž se spekuluje. Nova se přitom ještě nedávno ohledně jednání o Premier League cítila jako ryba ve vodě.
Vyjednávání tehdy probíhala podle internetového deníku Insider se společností Pragosport. Zatím
není nic rozhodnuto, ale je to na dobré cestě,
uvedl začátkem února pro server
DigiZone.cz ředitel Novy Sport a Fandy Marek Kindernay a dodal, že ve hře je i
možnost dělení se o práva s některým dalším subjektem.
Při pohledu do slovenského Obchodního rejstříku nenarazíme po zadání
společnosti Slovak Sport na nic zajímavého. Zjistíme, že statutární orgán
tvoří jednatel Róbert Greguš, tedy současný šéf televize, a dále pak Jaroslav
Jánošík a Lukáš Greguš. Podle společné adresy a jména není nijak zvláštní, že
oba „Gregušovci“ jsou příbuzní. Celkový vklad všech tří společníků do této
firmy byl 8 300 eur, tedy v přepočtu přibližně 216 tisíc korun. Firma se tedy základním
měním neliší od jakékoliv jiné. A přesto… Investice do programu už musely
překročit jednu miliardu korun, případně se k ní alespoň významně přiblížily.
Žádný investor vám nepůjčí peníze, aniž byste mu negarantovali návratnost,
konstatuje Koiš a dodává: Jediné, co mě tedy napadá, je, že za televizí stojí
nějaký silný hráč.

Slovak Sport získal pod vedením Róberta Greguše už několik atraktivních sportů. Kde na ně televize vzala, šéf televize prozradit nechce.
O televizi se v minulosti zajímal vlastník televize Joj
Společnost Slovak Sport si před nedávnem namlouvala bohatý
protějšek, a to slovenskou televizi Joj, respektive firmu
Joj Media House. Informaci přinesl
začátkem letošního roku server Mediálne.sk. Z plánovaného vstupu do nového
televizního kanálu ale nakonec velice brzo sešlo. Už za pouhý týden psal
opět server Mediálne.sk o tom, že zúčastněné strany se nakonec nedohodly. Podobně
jako na českém trhu vycházejí po letech najevo některá propojení, například, že
za studii RTA stál miliardář Jiří Šmejc (viz ekonomický
deník E15 z prosince 2011, pozn. red.), tak může po několika letech
vyjít najevo i zajímavé napojení týkající se Slovak Sportu,
domnívá se Koiš.
Šéfredaktor serveru RadioTV.cz se domnívá, že kromě vlivného finančníka
může za televizí ve skutečnosti stát i osoba aktivní ve slovenském sportu. Ať
už ve fotbale, případně v hokeji, jsou na Slovensku dva oligarchové, kteří
mohou mít zájem na propagaci sportu i tímto způsobem a nechtějí být vidět.
Nechci se pochopitelně nijak dotknout pana Greguše, může jít nakonec o
úvěrování bankami a jinými prostředky, ale je to velice nepravděpodobné. Osobně
bych byl v tomto směru velmi skeptický,
říká Koiš a dodává: Dnes je
velmi těžké kohokoliv přesvědčit, aby vám poskytl úvěr na novou televizi. Sportovních
kanálů už je u nás příliš mnoho. Byla by to riziková investice.
Samotný Róbert
Greguš se k tomuto tématu navíc odmítl serveru DigiZone.cz vyjádřit.

Jednu dobu se o Slovak Sportu hovořilo jako o třetím kanálu do rodiny TV Joj. Nakonec Joj Media House spustil stanici Wau.
Původní plány se změnily
Okolo tematického kanálu Slovak Sport zavládly v posledních
týdnech nejasnosti. Nejprve se tvrdilo, že první program bude kódovaný a
připraví se druhá stanice, která bude šířená volně, nakonec bylo vše naopak.
Slovak Sport 1 má být onou volně šířenou stanicí, jež bude dostupná pouze na
Slovensku, Slovak Sport 2 se stane mezinárodním, respektive česko-slovenským
programem. Chceme, aby se diváci dostali ke slovenskému sportu, ale protože
budeme vysílat i některé sporty, na něž máme práva pouze pro toto území, budeme
ho nabízet pouze na Slovensku. Přesný termín startu televize ještě není
stanoven. Čekáme na licenční radu, až nám vydá licenci,
konstatoval Greguš.
Už před několika týdny padlo, že ke startu televize by mělo dojít
v červenci, což platí i nadále. Zahájení vysílání není spojeno s žádnou
významnou událostí. Odstartujeme, jakmile bude vše technicky připraveno,
sdělil šéf Slovak Sport TV. Cokoliv ohledně financí, případně ekonomické stránky
programu, odmítá jeho ředitel jakkoliv komentovat. Robert Greguš se dokonce
nevyjádřil ani k případnému jednání s vybranými operátory. Tuto
otázku bych nechal otevřenou,
uvedl stručně a dodal: V našem zájmu je
pochopitelně to, aby program sledovalo co nejvíce diváků. Vždy se snažíme
dostat ke každému operátorovi, ale záleží na podmínkách.
Co se týká distribuce
obou kanálů prostřednictvím satelitu, jednání jsou stále otevřená.

Jak to bude nadále s obchodními vztahy satelitní služby Skylink a zástupci Slovak Sportu? Ještě se uvidí.
Co bude s česko-slovenskou verzí Digi Sportu?
Bezpochyby zajímavá otázka. Když stanice před třemi lety
vznikala, jejím hlavním pilířem se stala právě anglická Premier League, sázet
mohla také na slovenskou fotbalovou ligu. Německá satelitní platforma ArenaSat před lety získala práva na fotbalovou Bundesligu, když o ně přišla, tak to pro
ni de facto znamenalo konec. Produkt už neměla čím jiným vyvážit,
uvedl Juraj
Koiš. U Digi Sportu je situace podobná. Majitelem společnosti Digi Slovakia,
která stanici provozuje, se stal nedávno Slovak Telekom. Jde o velkou
korporaci, která bude pochopitelně koukat na to, zdali je tento program
ufinancovatelný i do budoucna. Pokud by se ukázalo, že to bez Premier League
nepůjde, dají přednost jiným značkám.