Je mi lito, ze jste nenasel dobre polozene odpovedi a clanek Vas neuspokojil. To co ve svem komentari uvadite je zajiste pohled z dobre perspektivy, ale je smerovan na velmi specifickou oblast - infrastrukturni sluzby. Clanek totiz neni o tom, jak na Internetu vydelavat nebo jak zajistit jeho provoz (to by byla uplne jina pisnicka). Clanek je predevsim o tom, jak prostredi Internetu vyuzit pro praci se zakaznikem. V obecne rovine - tedy bez ohledu na produkt/sluzbu. A uz vubec ne o business modelech.
Jinak rozdeleni uzivatelu, platcu a take decision-makeru je pro jakykoli BM podstatne, a na Internetu se rozdil v rolich projevuje velmi vyznamne. Ale opet upozornuji, toto je na uplne jiny clanek, ktery by se zabyval financovanim provozovani sluzeb spojenych s Internetem. Internet je velmi komplexni prostredi na rozdil treba od telco site, kde je jednotny platebni i distribucni kanal. Prave proto je casto problem shodnout se vubec na zakladnim vymezeni problemu.
Mimochodem e-banking jako takovy nema s Internetem nic spolecneho, vyuziva pouze jeho prostredi,respektive infrastruktury.
Titulek článku slibuje mnohem více než přináší jeho obsah.
Autor několikrát používá spojení "špatně položená otázka", bohužel jsou zde i špatně položené odpovědi, které synergicky nespojují znalosti z oblasti komunikace, marketingu, internetu a informačních technologií a jejich uplatnění v podnikové sféře, jak by podle profilu autora měly.
Téma samo je ovšem velmi závažné, pokud se pamatuji, již bylo jednou (panem Krskem?) zmiňováno, bohužel bez větší odezvy.
Dovolte mi přispět s mojí troškou do mlýnice.
Uživatel je ten kdo užívá nějakou službu/produkt. Současně musí existovat "business model", který poskytovateli této služby hradí jeho náklady. Samozřejmě ne vždy jsou tyto náklady hrazeny spotřebitelem služby, viz např. vzdělávání.
Uživatel TV není ten, kdo na ni "čučí" jak píše autor. Uživatel je ten, kdo vlastní TV-přijímač a je tedy dle zákona nucen platit koncesionářské poplatky. Sledovanost jednotlivých kanálů a pořadů jak víme slouží pro zcela odlišný business model - a to stanovení ceny reklamního času pro daný divácký segment. Obdobně je to s tištěnými periodiky, nezaměňujme kupující a čtenář.
Z pohledu internetu je podstatné, kdo za poskytované služby platí. Tato otázka a zejména "dobře položená odpověď" na ni je pro ISP/ASP kritická.
Služby (pro retailový trh) můžeme rozdělit např.-
1-přístup, 2-placený content (př.porno), 3-interaktivní aplikace, 4- e-business.
Neexistuje univerzálně platný business model pro ISP a současná vlna vystřízlivění na ITC trzích to potvrzuje. (malá odbočka - loni zrealizovaná cena za VOL téměř odpovídá - uvažujeme-li opci - letošní ceně za České radiokomunikace). Domnívám se, že jediný "prakticky funkční" model v českém prostředí (s ohledem na disponibilní příjem uživatelů) je platba za připojení. I ta se realizuje většinou nepřímo, tj. revenue sharing z generovaných minut.
Z tohoto pohledu je uživatelem internetu ten, kdo generuje provoz svému poskytovateli. Aby toho bylo dosaženo, musí poskytovatel zabezpečit kromě dobré konektivity i "dobrý" content. Proto se ISP-čkům daří u incumbentů, ať již telekomunikačních (Telecom), contentových (Mafra) či finančních (e-banking). Všechno ostatní je nadstavba, kterou je sice možné podchytit pomocí dobrého CRM, ale nejsem přesvědčen o životaschopnosti modelu.
no tak daleko jsem opravdu nesel. nemyslim, ze bych nepochopil, kam autor smeroval, ale presto nesouhlasim s vymezenim uzivatelu internetu jako uzivatelu jednotlivych serveru. kdyz uz, tak pouzivejme pojem sluzba pro jednotlive protokoly (nebo proste formy); pouzivam mail, web, irc... tvrdit, ze pouzivam iDnes je jako tvrdit, ze pouzivam soutez o poklad anezky ceske. obavam se, ze bychom nejdriv museli definovat, co je a co neni sluzba, etc. etc.
mozna by se dalo polemizovat i s nazorem, ze dynamicke prostredi neni sluzba. IMHO to sluzba je, protoze nekdo to dynamicke prostredi vytvari, samo nevznikne.
A co takto? Internet = "informacni dopravni prostredek". Pak muzeme tvrdit, ze nejsou uzivatele dopravnich prostredku, ale uzivatelke kolobezek, aut, vlaku... A to uz trochu sedi. Lide dnes, bohuzel, nerozlistuji, zda neco nasli na webu nebo v news konferenci, ale reknou jen "na Internetu". Je to stejne, jako kdyby rekli, ze to videli na papire ci ze jim to donesly elektromagneticke vlny.
Základní omyl je možná v tom, že Internet není služba, Internet je pouze dynamické prostředí, jehož vztah ke službám je podobný, jako vztah hmoty a časoprostoru. Pokud odstraníme veškerou hmotu, prostor a čas zmizí.
Pozor na zjednodušování, je vidět, že jste zřejmě zcela nepochopil, o čem je řeč:o). Skutečnost je taková, že Internet není automobil ani televize, což jsou mj. konkrétní produkty/služby a ani v této oblasti nám nějaké globální údaje příliš nepomohou. Internet je závislý na nesmírně široké škále služeb a produktů a pohyb uživatele je většinou (resp. vždy) vázán jejich konkrétní částí. Ačkoli samozřejmě můžeme říci, kolik lidí je např. připojeno k Internetu, takový údaj nám bude naprosto k ničemu. Proto se musíme ptát jinak:o)