Vidím, že už tu v podobném duchu reagoval Tonda. Všichni tu plácají, že matematicky je to nesmysl. To všichni víme. Ale pro úředníka je důležitý zákon, nikoliv matematika a zákony určují poslanci.
A já se domnívám, že prostě ten zákon dával za pravdu úředníkům, protože ta formulace mi přijde jednoznačně pitomá a spíše nahrávající tomu, že se to mělo sečíst.
Soud rozhodl tak jak rozhodl, protože soud vždy musí rozhodnout podle toho, co je pro poškozeného výhodnější. Ale úředník takhle postupovat nemůže.
Úředník může jen upozorňovat na to, že je něco nějak, a to oni dělali, dopředu to deklarovali, jak budou postupovat.
Ale chyba je tady jednoznačně na zákonodárcích, takže když kritizují úředníky, tak si serou do vlastního hnízda
Protože soud vždy musí rozhodnout podle toho, co je pro poškozeného výhodnější
Dafuq?! :-)))
Ale pro úředníka je důležitý zákon, nikoliv matematika a zákony určují poslanci.
Zcela elementárním postupem je nad slunce zjevné, že úředníky zvolený výklad je suverénně ten nejhorší možný a zcela absurdní (neboť by mohl vést k tomu, že "ověřený" počet petentů bude záporný). Pan Henych je nemyslící ovád.
Proč dafug? Je to jedna ze zásad práva. Viz http://cs.wikipedia.org/wiki/In_dubio_pro_reo
Myslím, že o rovnosti před zákonem (ústavní princip) se vyučuje už v občanské nauce na střední škole. To, že ústava je ostatním nižším zákonům nadřazená taktéž. Přepočítat to "nelogicky" poškozuje některé kandidáty, tím porušuje výše uvedený ústavní princip a nižší zákon, třeba i úplně vadný, je nutné aplikovat v souladu s ústavou, tedy "logicky" tak aby kadidáti poškozováni nebyli. Tečka. Není třeba vůbec mudrovat co a jak je tam napsané. Proti matematice prostě jít nelze. Vyřešeno.
A já se domnívám, že prostě ten zákon dával za pravdu úředníkům, protože ta formulace mi přijde jednoznačně pitomá a spíše nahrávající tomu, že se to mělo sečíst.
Která formulace? Tahle?
odečte od celkového počtu občanů podepsaných na petici počet občanů, který procentuálně odpovídá chybovosti v obou kontrolních vzorcích
Ta formulace je srozumitelná a jasná, popisuje přesně, co je cílem (na rozdíl od mnoha jiných špatných ustanovení, která se snaží popsat cestu, jak k tomu cíli dospět, a dělají to špatně). Jediná drobnost je, že se píše o procentech místo o podílu, ale vzhledem k tomu, že procenta jsou jen podíl vyjádřený v setinách, není to nijak na závadu.
Chybovost je podíl počtu chybných prvků množiny na celkovém počtu prvků množiny. Na tom se snad shodneme, ne? Množinou jsou podle zákona "oba kontrolní vzorky". Takže zjišťujeme podíl počtu chybných podpisů v "obou kontrolních vzorcích" na počtu všech podpisů v "obou kontrolních vzorcích". To je jednoznačné zadání a plyne přímo ze zákona a z definice chybovosti.
Aby se nemusela množina "obou kontrolních vzorků" znovu prověřovat, dá se využít toho, že už máme přepočítaný každý vzorek zvlášť. Dá se snadno dokázat, že například sečtením počtu chybných podpisů v prvním vzorku a počtu chybných podpisů ve druhém vzorku dostaneme počet chybných podpisů v "obou kontrolních vzorcích", to samé pro celkové počty. Takže stačilo spočítat (chyby1+chyby2)/(celkem1+celkem2).Údaje pro tenhle výpočet vnitro také už mělo, tak mohlo počítat podle tohohle vzorce, když výpočet podle již zjištěných chybovostí jen nad síly vnitra. Taky se dá snadno dokázat (roznásobením předchozího vzorce), že výsledný podíl lze získat i jako průměr chybovosti každého vzorku vážený velikostí vzorku, v případě stejně velkých vzorků tedy jako součet chybovostí obou vzorků dělený dvěma. Čehož se dá využít v případě, kdy už chybovost obou vzorků máme spočítanou, jako v tomto případě. Všimněte si ale, že tohle je jen zkratka, jak z již zjištěných hodnot vypočítat zákonem požadovaný údaj o chybovosti. Když na vnitru nevědí, jak si správnou zkratku matematicky odvodit, měli to počítat "zdlouhavě" podle definice.
(5) Ministerstvo vnitra ověří správnost údajů na peticích namátkově na náhodně vybraném vzorku údajů u 8 500 občanů podepsaných na každé petici. Zjistí-li nesprávné údaje u méně než 3 % podepsaných občanů, nezapočítá Ministerstvo vnitra tyto občany do celkového počtu občanů podepsaných na petici.
(6) Zjistí-li Ministerstvo vnitra postupem podle odstavce 5 nesprávné údaje u 3 % nebo více než 3 % podepsaných občanů, provede kontrolu u dalšího vzorku stejného rozsahu (dále jen „druhý kontrolní vzorek“). Zjistí-li Ministerstvo vnitra, že druhý kontrolní vzorek vykazuje chybovost u méně než 3 % občanů podepsaných na petici, nezapočítá Ministerstvo vnitra občany z obou kontrolních vzorků do celkového počtu občanů podepsaných na petici. Zjistí-li Ministerstvo vnitra, že druhý kontrolní vzorek vykazuje chybovost u 3 % nebo více než 3 % občanů podepsaných na petici, odečte od celkového počtu občanů podepsaných na petici počet občanů, který procentuálně odpovídá chybovosti v obou kontrolních vzorcích.
Přečti si to vícekrát klidně. Nenahrává to sečtení ale průměru. Resp. (chybovost v 1. vzorku + chybovost v 2. vzorku) / (podpisů v 1. vzorku – těch je 8500 u obou + podpisů v 2. vzorku)
Mě se to moc nelíbí jak to vymysleli, protože takhle klidně můžete kadému říct, ať se podepíše aspoň 2x, a pak je šance 1:=>∞ že na vás přijdou oproti tomu, že v pohodě projdete, ale jinak je vzorec jasně daný a uředníci ho napsali špatně. Ale nemyslím si, že je to záměrná chyba, prostě úředník, co moc neumí převést slova na matematiku a je z toho oheň na střeše...
"který procentuálně odpovídá chybovosti v obou kontrolních vzorcích" - to prostě není možné chápat jako sčítání. Sčítáním chybovosti se lze dostat na číslo vyšší než sto procent, a to v žádném případě nesplňuje podmínku, že to "odpovídá chybovosti v obou kontrolních vzorcích". Takže sčítat nelze, z logiky formulace, nejen z důvodu matematiky.
Švejk se tu spletl ve slovní formulaci. Měl tedy napsat "který odpovídá součtu procentuální chybovosti v obou kontrolních vzorcích".
Při výkladu zákona se nezohledňuje blbost a nevzdělanost čtenáře, jinak by zákon platil pro každého jinak, podle jeho možnosti chápat.