Operatori zduvodnuji propojovaci poplatek naklady. A cenu propojovacim poplatkem. Takze zjevne maji.. Naklady odjakziva ovlivnuji trzni cenu. Se divim ze to nekdo, po tech letech trzni ekonomiky, jeste nevi :-)
To nemusí být pravda. Různí operátoři mají různé poměry příchozích/odchozích volání z/do cizích sítí. A v rámci jednotlivých zákazníků jsou ty poměry až dramaticky různé. Proto se všechny tarify staví "ze zajištěné obrany". Čili musím si zajistit, že na žádném zákazníkovi nebudu na výdajích a příjmech za volání v mínusu. Výjimkou jsou možné jenom u tarifů s obrovským paušálem. V okamžiku kdy by si operátoři neplatili žádné propojovací poplatky (nebo byly ty poplatky identické jako do pevných sítí), tak si některý z operátorů může dovolit trhnout kartel a přinést celkově levnější volání. Nejsem telekomunikační analytik, abych věděl, jak se zachová zrovna český trh a jak moc jsou operátoři domluveni. Nicméně principiální cesta k celkovému zlevnění tímto směrem vede.
Jenže náklady se právě nesníží. Z hlediska té "kontroly součtem" propojovací poplatek není nákladem, protože ho platí jeden operátor druhému, takže v součtu vyjde na nulu.
Za prvé: takhle to jde udělat, když budu týden na dovolené. Ne celý rok. Za druhé: fascinuje mne ta vaše (ničím nepodložená) víra v to, že budou mít všichni (nebo aspoň výrazná většina) levnější volání.
Ano, platí. A proto například jsem-li v zahraničí déle než jeden den, nechávám všechny hovory přesměrovat do schránky se vzkazem, že jde-li o něco opravdu důležitého a neodkladného, ať mi pošlou SMS. Tak můžu vyhodnotit, jestli je to opravdu tak urgentní, a v pokud ano, zavolám dotyčnému sám.