Stahovalo se, stahuje se a stahovat se bude. Pred 10lety bylo pripojeni, pocitace i softver nasobne drazsi, tudiz mene rozsirene, tudiz bylo legalni stahovani komercne nezajimave.
Avsak domnenky, ze zapadni svet, ktery je za svym ekonomickym zenitem, bude nakupovat dusevni vlastnictvi ve vetsi mire, jsou odvazne.
Spis s rostouci uzivatelskou privetivosti stahovacich programu, do nichz budou integrovany VPN, sifry a buhvico, budou lide prechazet ke stahovani zdarma.
"Pravděpodobně funguje princip zkoušení nelegální hudby a poté nákupu toho, co se nejvíc líbí." tak tohle se muze tykat tak CDcek a nejakych oldschooleru, pripadne desek a fajnsmekru. Za par let bude CD mrtve a predstava ze bude nekdo tu samou stazenou mp7ku stahovat znova... eh. To je ekvivalentni tlacitku "donate", a nevsiml jsem si, ze by pod temi tlacitky byly nejake astronomicke sumy. I hodne ideologicky web zvedavec.org ma problem vybrat svych 1000E/mesic. Einsturzende neubauten se uzivi diky svym fanouskum, ale to proto, ze jsou to posuci /oni i fans/ a jejich "vztah" je preci jen o necem jinem nez tovarna na sny mezi Lada Gaga a 13letymi devcatky, resp. 33letymi zpruzenymi otci devcatek, co drzi rodinnou kasu.
Porad se tu hleda jakysi kompromis, ale je to jednoduche - kompromis se nenajde. Bude prichazet cim dal tvrdsi cenzura, ktera nedosahne toho, ceho chce. Je to stejne jako ekologicke problemy. System speje ke kolapsu a bude upadat. A ja se na to tesim :)
tak to mi povidej
bydlim v Brazilii a cestny pionyrsky na to, ze v Evrope si muzete o nejakym soucasnym ci budoucim ekonomickym rozvoji nechat jen zdat
Jenze takovy pruzkum neresi otazku, jestli lide vice nakupuji, protoze stahuji, nebo jestli se jedna o lidi s vetsim zajmem o hudbu, kteri prirozene v prumeru vice stahuji i nakupuji nez lide, kterym je hudba fuk. Predchozi vyzkumy ukazovaly spise na druhou moznost.
Plus jeste dodatek k "Situace se pomalu, ale jistě zlepšuje":
Rozhodne se nezlepsuje pokud by jejim vyjadrenim byly trzby nahravacich spolecnosti, ty se dosud vyvijely volnym padem a tento rok tezko bude vyjimkou. Mozna proto take mohou vznikat sluzby bez jasneho zdroje prijmu jako Spotify, protoze pro hudebni spolecnosti neni zadna ztrata dam jim svuj obsah velmi levne.
JJ, kdysi jsem četl průzkum kde se samozřejmě zjistilo že většina uživatelů tvrdých drog měla dříve zkušenost s marihuanou. Výsledná "geniální" interpretace byla, že marihuana je vstupní branou k tvrdým drogám ...
Co se týče tohoto průzkumu, živě jsem si představil co by tam zaškrtávala většina populace v Čechách. Ehm, no nic :-)
Co se týče Vašeho příspěvku, skutečně tam neřešili jestli si někdo stáhne pár zvonění do telefonu a tím pádem se odškrtne jako poctivý zákazník. Prostě suchá statistika kde nebyly položeny správné otázky (a přitom při správně položených otázkách mohla být velice zajímavá). Druhou věcí je kontrola psychologa. Nejvíce mě rozesmála strana 14, kde lidé hodnotili zda díky neplacenému stahování kupují více muziky.
Na druhou stranu to ale pořád vyvrací oblíbené tvrzení nahrávacích společností, že kdo stahuje, ten nekupuje vůbec. Stáhnout se dá prakticky cokoliv, co za posledních pár let vyšlo, včetně žhavých novinek. Přesto ale piráti neváhají za to, co by mohli mít zadarmo, zaplatit.
Jo, je to naprosta kravina, ta sudie je naprosto bezcenna.
Ja jsem udelal vyzkum, ze lide kteri alespon jednou v zivote prekrocili padesatku v obci, pomohli vicekrat nekomu s odtahem vozidla jinemu, kteri padesatku nikdy neprekrocili. Ti co prekracuji padesatku pomahaji vice nez ti slusni. (protoze kazdej motorista nekdy prekrocil padesatku, ten co ne, neni motorista)
Taky mohli udelat studii, ze ti co pouzivaji leky na artrozu, plati za hudbu mene.
Když je mi nějak (kamarádi, časopis, blog) doporučena dobrá hudební skupina / dobré album, tak na zkoušku stáhnu nějakou jejich hudbu. Sbalím to s sebou a poslouchám... poslouchám... po pár přehráních odpadnou interpreti typu Lady Gaga, kteří jsou na první poslech super a na pátý poslech opruz - prostě taková ta hudba, která děsně vydělávala v době, kdy to člověk jednou uslyšel v rádiu a už běžel do krámu, aby si koupil singl (samozřejmě neplatí pro české země, kde se jednak neprodávaly singly, jednak byly hudební nosiče předražené). Naopak na tom vydělává náročnější hudba a tzv. "growery" - je mi líto, ale nebudu pět hodin zevlit v hudebninách a poslouchat stále dokola jedno cédéčko.
Hudbu kupuji velmi ráda, ale pokud je to možné, tak kvůli tomu navštívím Drážďany nebo Vídeň - lepší ceny, větší výběr, a člověk nákupem CD Lola Angst nepodporuje Karla Gotta. Pokud je něco OPRAVDU DOBRÉ, tak si koupím všechny existující nosiče (většinou CD, deluxe CD, vinyl). Jo, a na Soulseeku sdílím asi padesát giga. Je to dobrá hudba, a já chci interpretům pomoci - ten člověk na druhé straně si je třeba taky oblíbí, a pořídí si jejich album na fyzikém nosiči... anebo přijde na koncert (a třeba si tam nakoupí i nějaký merchandising) - což kapele prospěje ještě víc. Nahrávací společnosti to samozřejmě můžu být fuk, ale pro hudebníka je je (finančně) výhodnější. Teď nepočítám nějaké Gotty a Vondráčkové, kteří si myslí, že v roce raz dva vydají placku a zbytek života budou žít z tantiémů.
Nedávno sem stahnul z T-Music nové album HorkýžeSlíže. Zvažoval jsem jestli donate udělat hned nebo až si to poslechnu. Nakonec jsem si to jednou přehrál. Nic moc (takže donate nebude), ale půjdu si je poslechnout až tady budou mít za měsíc koncert, jestli to nebude naživo lepší.
Jejich CD bych si nekoupil nikdy. Na koncert bych naslepo taky nešel. Tzn. to že sem si stahnul jejich album zadarmo (kupodivu legálně) jim vidělá aspoň pár korun za vstup na koncert. Navíc je vydání alba online nic nestojí (ušetří za distributora). Třeba takový Rob Costlow nevydává svoje skladby na CD vůbec - jeho Woods of Chaos byly jen v MP3 :) A ze začátku byly zadarmo ke stažení na webu.
Po vsech tech letech nakupovani (a kopirovani) LP (a z LP), MC, CD a ripovani a stahovani MP3 doslo u me k poslednimu stadiu: nestahuju, nekopiruju, nekupuju, neposloucham.
Chodim jen na koncerty a festivaly, semtam kouknu na YouTube a jsem spokojeny.
ja teda tak daleko jeste nejsem, ale cerstva zkusenost: dlouho se mi na disku vali A bude hur stahnute kdyz jsem koncil na kolejich stylem co neni uplne techno tak postahovat, casem to proposloucham a promazu sracky. takze ted me nejak nahodou chytlo do usi prave tohle tak jsem koukl co ze to je, hned po vyplate objednavam 2CD + nejaky triko nebo co budou mit. Jak budou nekde pobliz hrat tak jdu na koncert. 150-200,- za CD dam rad kdyz vim ze se mi ta hudba libi. hudebnici by se meli zivit koncertama a ne prodejem CD za 800.- na kterem za neco stoji max jedna pisnicka(treba ty horkyze od dob Festival Chorobna jdou uplne do hajzlu, to same kabati od colorada...)
Kdy jsi naposledy kupoval CD, že píšeš o ceně 800,- Kč. Kupuju měsíčně 2-3 CD (i novinky) v cenách většinou v rozmezí 200 - 400 Kč a pokud jsou, tak rozšířené speciální edice.
Ono dávno neplatí, že jsou CD předražená, vemte si třeba kolik stojí knížky a potom si přepočítejte, kolik času trávíte s jednou knížkou a jedním CD. I za předpokladu, že se obojí hodně líbí, tipuju jasné vítězství CD.
Ale kdo chce stahovat, ten si vždycky najde hromadu důvodů, proč nekoupit.
Můžu tě ujistit, že většina CD, která jsem nakoupil za posledních cca 10 let je od menších vydavatelství a že nemám nejmenší důvod zastávat se cen CD, nemám z toho vůbec žádný prospěch.
Vím, že výrobní cena CD, tedy toho nosiče, je zanedbatelná částka. Když si budu chtít vytisknout kvalitní booklet (nejen titulní obrázek a obal, potisknout CD, dostanu se už na jinou částku (nepočítám tisk někde zadarmo v práci). Digipack, digibook, různé boxy a podobné speciality si nevyrobím už vůbec. A to mluvíme stále jenom o tom nosiči.
Desku zadarmo nenahraješ, ale to nebudu řešit, protože moc nevím, jaké všechny náklady to obnáší.
Hudba nejsou jenom hitparádové hvězdičky. Kritizuj nenažranost velkých firem, nenažranost nafoukaných interpretů, vypočítanost producentů... to je ale něco jiného.
Já říkám, že CD za +-300 není předražené. Ano nekoupím si jich tolik, kolik si třeba ty stáhneš a nahromadíš na disku, ale zase je poslouchám a určitě ne jenom jednou a celá (nekupuju desky kvůli singlům). V poslední době mám stále častější nákupy přímo od kapel, je to třeba trochu dražší, ale zase vím, že to dostane ten interpret, který je rád za každou prodanou kopii... A to všechno i přesto, že hodně toho převedu a poslouchám z mp3 přehrávače, pokud nejsem doma.
podle mne jsou lidi ochotni platit za dvě věci:
1) malé částky za pohodlí, spousta lidí má zaplaceno účty na rapidshare, czshare a podobně. je to prostě jednodušší než řešit čekání, captchu a limity. a o něčem také svědčí prodej 49kč CD.
2) platit podstatně větší částky za něco, co je nadchne. odtud jsou zisky z koncertů, merchandisingu, ale i jedno dvě koupené CD ročně na základě toho, že daného zpěváka/skupinu hodlají podpořit. to opravdu ale spíš odpovídá tlačítku "donate" než "buy"
Ono jde taky o to, ze MP3 a jina data budou za par let bezcenna (resp. uz jsou ted). Stejne jako jine kopie.
Originaly - zejmena LP (ale taky CD) budou mit cenu vzdycky :-)