To je ale jiný problém.
Řešíme tady EET ve vztahu k eshopum. Pokud expedujete zboží a nevíte, zda bylo zaplaceno (což asi není obvyklé, ale možné to je), tak máte evidovat v okamžiku expedice. Tomu nic nebrání. Všechny informace máte.
Dopravci řeší další zásadní problém. Pokud berou hotovost, tak spadají (pravděpodobně) pod §8 (nepřímé zastoupení). Musí evidovat cizí tržbu jako vlastní, na vlastní DIČ. A vzhledem k tomu, že jsou to dopravci, tak tu tržbu z principu musí vzít v autě.
Při rozvozu třeba zboží z eshopu to alespoň nějak řešitelné je. Dopravce přesně ví, kolik má dostat. Může tedy evidovat už dopředu (ráno, den předtím večer), řidiče vybavit dokladem a řidič předá doklad zákazníkovi. Když zákazníka nezastihne a peníze nepřiveze, tak musí tržbu stornovat (poslat mínusem). Je to hrozná pakárna, ale řekněme, že to nějak jde.
Problém mají dopravci, kteří zaváží třeba různé prodejny. Protože ti předem neví, kolik dostanou. Znají cenu objednávky, ale na místě se řeší takové věci, jako že paní tohle plato jogurtů nechce, tak vrací dvě palety z minula a nějakou remitendu. Normálně se poškrtala faktura, řidič dostal co dostat měl a po návratu se opravila i faktura.
Ale co teď? Jediná možnost je vybavit každé auto kasou. Což je hrozné. Tam se nedá dát tablet a tiskárnička za dvě kila. Řidiči to tahají se sebou, různě s tím pohazují na sedadlo, pracují s tím i když venku sněží/prší/mrzne. Nějaká hračka za pár tisíc jim nevydrží ani pár měsíců. Odolné vybavení do auta stojí 30-50 tisíc. A firma, která dělá takové rozvozy nemá jenom jedno auta. Má takových aut desítky. Zkuste si to třeba přepočítat na 50 aut. Děsná cifra.. A to je jenom za HW.
Několik našich zákazníků má požádané o závazné posouzení. Už od začátku prosince. Zatím nic. Ale myslím, že jim to nepomůže. To je na delší vysvětlování, ale myslím, že dostanou stanovisko, že pod §8 spadnou a budou muset výrazně investovat.
Jsem zvedav, jak se to stavi k situaci, kdy expedujete zbozi drive, nez dojde k platbe, dokonce i drive, nez si zakaznik vubec neco objedna. Pricemz to se pomerne bezne deje.
Mam treba od znameho informaci, ze bezne jejich zamestnanci vozi zhruba 5 produktu, aniz by byly objednany (pochopitelne zabalenych pro doruceni), vedi totiz, ze jich dorucuji desitky denne. Pricemz oni nejsou prodejci, ale pouze dopravci. Jsou pak schopni dany produkt dodat v radu desitek minut.
Proč? Doklad může (mohl být) být i psaný ručně. Navíc se vlastně jednalo o doklad o příjmu hotovosti, kde nic nemuselo být. Jenom datum, přijatá částka a kdo ji přijal.
Doklad na základě zákona o ochraně spotřebitele (kde už musí být za co konkrétně to bylo) byl a i dnes je jenom na vyžádání. Nemusí se vystavovat. Nebo se alespoň nemusí vystavit hned na místě.
Daňový doklad z hlediska zákon o DPH to stejné. V okamžiku příjmu hotovosti nemusí být.
Na místě se vlastně řeší jenom něco na úrovni dodacího listu a potvrzení o přijetí hotovosti.
Po návratu řidič předal informace dál (tu proškrtanou fakturu), opravy se zadaly do systému (to se stejně muselo udělat, protože když přivezl nazpět nepřevzaté zboží a nějaké palety, tak se minimálně tyhle věci zase musely přijmout na sklad) a systém vystavil nové doklady na reálně odebrané zboží. A ty se povětšinou posílaly mailem, nebo se to poslalo s dalším závozem.
Je to vcelku běžný postup. Stejné služby poskytují dodavatelé i koncovým odběratelům (občanům). Třeba Tesco, nebo další. ti to mají možná jednodušší v tom, že se nemusí trápit s daňovým dokladem. Občanům (nepovinným fyzickým osobám) se nemusí vystavovat.
Ale pokud je taká služba dostupná i koncovým odběratelům, tak je samozřejmě dostupná i ve firemní sféře.
Jenom se teď z toho stalo kvůli EET velmi a velmi drahé peklo.
To je nesmysl.
Trend je snížit náklady, zvýšit výnosy. Zlepšit efektivitu.
Někdy k tomu může vést cesta s vyloučeným papírem. Pokud ale papír funguje efektivněji, tak dostane přednost.
Představa, že všechno na světě se s nějakým elektronickým zařízením dá zvládat rychleji/levněji než v tužce je naprosto naivní a mylná.
Ten řidič nemá na v nákladním prostoru jenom takové dodávky. Co má naloženo a komu to poveze se odvíjí od adres adresátů, nikoliv od toho, jak budou platit.
Pokud má papír nahradit zařízení za 50K v pořizovacích nákladech plus další náklady na vlastnictví tak přínos z toho ten náklad nikdy nevyváží.
Je to blbost a vyhozené peníze.
Stejně jako představa, že EET v hospodách něco urychlila.
Nejde mi o státem předepsané doklady, ale o evidenci mezi dopravcem, jeho řidičem, prodejnou a jejím pracovníkem. Trendem je zcela vyloučit papír a vše evidovat hned na místě dle reality. Asi to klade vyšší nároky na řidiče, ale pro ty firmy je taková evidence významně přesnější. Navíc mohou něco ušetřit na přepisovačích proškrtaných faktur.
EET to jen nepřímo radikálně urychluje. Stejně jako v hospodě, kde dosud účtovali jen na papírové lístky.