Osobně si nemyslím, že nastane doba, kdy za každý klik ve vyhledávači bude majitel stránky muset platit. V takovém případě by se z vyhledávače stáhlo 90% stránek. Kdo by pak využíval služeb vyhledávače, který by měl nejmenší databázi?
Dá se ale předpokládat, že jednou budou odkazy na celé první stránce placené.
Je to absolutní nesmysl... Kdo by vyhledával ve vyhledávači, kde by bylo pár komerčních stránek? Kdo by dělal stránky jen tak pro srandu by se na to, z prominutím, vyprd, jelikož platit kvůli pár návštěvníkům by se nevyplatilo.
Z toho vyplívá, že konkurenčním vyhledávačům by se několikrát zvýšili zisky, a to by mohli placených odkazů ubrat...
Jasně, a kdo si chce vyhledat firmu pořád může zabrousit do oborových katalogů kde jsou převážne placené odkazy že jo. :-)
Ale souhlasím klidne z celou první stránkou jako reklamní odkazy, stejne když něco hledám listuju dál, i když max do 3 strany ...
Neco takoveho si v nejblizsi dobe Google nedovoli. Velmi by to redukovalo atraktivitu a praktickou pouzitelnost jejich sluzby. A je treba vzit v uvahu, ze se pomalu ale jiste schyluje k bleskove valce vyhledavacu, ktera se nejspis ponese v podobnem duchu jako valka prohlizecu. Microsoft nastavi svoji vyhledavaci sluzbu MSN napevno jako vychozi do noveho MSIE7.0 v novych Windows Vista a procenta se budou pomalu ale jiste prelevat na stranu MS. Az proda dostatek WinVista vyda MSIE7.0 i pro WinXP a jejich podil opet na ukor Google stoupne. Nepujde ani tak o ferovy souboj kde hlavni roli by snad mela hrat kvalita sluzeb, ale spise o typickou Microsofti BUNDLE akci (se kterymi bezne prosazuji sve technologie mimo OS - WMP jako zaklad pro rozsireni WMV/WMA, ... atd. prikladu je opravdu spousta).
btw, imho podle stavajiciho pristupu Google (imho relativne cestneho pristupu vuci zakaznikum) soudim ze by si to nedovolil ani v pripade neexistence hrozby MSN.
Pokud se pamatuju, tohle uz tu bylo a je, aspon za dob w9x (dal nejak neregistruju, protoze IE nepouzivam) se napr pri spatne zadane adrese automaticky hledalo na MSN. Tudiz uspech to mit muze, pokud budou vysledky relevantni. Pokud ne, upadne to v zapomeni.
Ono pro lidi, ktere vyhledavace pouzivaji, neni dulezite, jestli jsou ty pozice na prvni strance placene nebo ne. Dulezite je, jestli jsou relevantni. Dat na prvni stranku vyhledavani toho, kdo da nejvic, i kdyz jeho stranky budou s tematem souviset jen volne, to je koledovani si o pokles navstevnosti ... ale umim si predstavit, jak vyhledavac najde prvnich (napr) 30 dotazu vyhovujici dotazu podle dosavadni metodiky (pagerank a podobne) a potom k relevanci pricte reklamni bonus a opravi razeni ... pro firmy bude porad vyhodou, ze jsou o neco vyse (zvlast pokud se posunou z druhe stranky na prvni), uzivatel to pritom nerozlisi od nejakeho odporneho SEO triku a stranky, ktere skutecne hleda, o tech par pozic niz najde ...
Tohle je podnětná úvaha, která, narozdíl od té v článku, stojí za hlubší zamyšlení. Kdyby váš námět šlo realizovat, byl by možná zájímavý. Osobně si ale myslím, že hned tak realizovat nepůjde.
Proč?
1) Většina dotazů je nekomerčních, pouze malá část je potenciálně komerčních.
2) Z těch potenciálně komerčních je opět jen malá část skutečně komerčních. Ze samotného dotazu to ale nejde nijak poznat. Když hledám "chorvatsko", chci tam jet, nebo o něm píšu referát do školy? Když hledám "dovolená", chci si koupit zájezd, nebo mne zajímají pracovně-právní předpisy?
3) Kvůli bodu 2 se pokročilé vyhledavače obvykle snaží namíchat do prvních n nalezených odkazů relevantní odpovědi na všechny možné výklady daného dotazu.
4) Po aplikaci vašeho modelu by kvůli bodům 2 a 3 měl platící "inzerent" jen velmi omezenou garanci jakéhokoli efektu. Pravděpodobně by se efekt častěji nedostavil než dostavil. Kolik inzerentů by bylo ochotno za těchto okolností platit?
Asi už chápete, kam směřuji. Vaše myšlenka je principielně zajímavá, ale její realizace by byla natolik komplikovaná a neprůhledná, že by ji nejspíš pohřbila.
Obavam se, ze na tento krok uz je pozde. Google je prilis znamy a uspesny. Jeho postaveni ve vyhledavacich je podobne jako je postavemi MS v oblasti operacnich systemu. Mnozi uzivatele PC si mysli, ze OS = Windows, browser = IE a office balik = MS Office, jenze ti stejni uzivatele si zaroven mysli, ze vyhledavani = Google. U nas to neni az tak patrne, ale v USA ma Google obrovskou prominenci vcetne obcasneho pouzivani noveho slovesa to google ve smyslu vyhledavat na webu, obrovske pokryti ve sdelovacich prostredcich a obecne pouziti v korporacich ("nase nejdulezitejsi aplikace ve firme je Google"). To ze Microsoft nejakym zpusobem napevno zakomponuje MSN do Windows + IE mu tudiz moc nepomuze ve chvili kdy pro bezneho uzivatele vyhledavat znamena napsat do horniho okenka www.google.com a pak zadat dotaz.