Milý pane Nevosáde,
kdybyste svůj článek napsal tak před 5 lety, v podstatě byste jen shrnul tehdy časté a možná i převažující názory na SEO a budoucí vývoj vyhledavačů. Jenže článek je datován 9.11.2005, a to je jeho největší vada. Druhá největší vada je, že není označen jako glosa.
U glosy totiž jde pochopit, když autor v zájmu rozvíření polemiky ignoruje fakta a prognózuje budoucnost v protikladu k historickému vývoji a všem vysledovatelným trendům. U běžného článku v odborném magazínu to však lze pochopit jen těžko.
Mám neodbytný dojem, že jste posledních 5 let prospal, včera jste se probudil, kdesi zahlédl zkratku SEO a začal o ní uvažovat od nuly. Díky tomu vám uniklo např. to, že:
Mám ještě pokračovat? Myslím, že by to bylo zbytečné. Další věcné chyby vám správně vytkl již Radim Smička.
Bavime se zde o dvou vecech - PFI (Pay for Inclusion) a PPC (Pay per Click). O modelu PFI v clanku nepadlo ani slovo a nazor na nej mam uplne stejny jako Vy.
V článku spekulujete o tom, že by si vyhledavače mohly začít účtovat za kliknutí na výsledky přirozeného vyhledávání. Jenže to je přesně ten model kombinovaného PFI/PPC, o kterém jsem psal já. Vyzkoušely ho Looksmart a Inktomi v kombinaci s MSN a Yahoo a zavrhly ho jako neživotaschopný.
Tolik k prvnim ctyrem bodum Vasich vytek
Kdepak, ještě zbývá první bod ;-) Proč Google přestal prodávat prémiovou reklamu na horní pozici? Proč Ask Jeeves zredukoval počet horních placených pozic z osmi na tři (jak píše vedle Radim Smička)? Atd.
O tom, ze by reklama nemela byt oznacovana, clanek take nehovori. Pouze zduraznuji, ze zde je vyhodne spise "aby reklama nevycnivala" a byla snadno k zameneni s prirozenymi vysledky.
Ano, a já zdůrazňuji, že trend je přesně opačný - od neoznačované reklamy k jasně odlišeným placeným odkazům. Až někdy budete používat PPC ve vyhedavačích jako inzerent, pochopíte, proč tomu tak je, a vyhledavače, které placené odkazy zřetelně neoznačují, budete ignorovat.
Sam ze zkusenosti urcite vite, jake je rozdeleni CTR odkazu na strance vysledku vyhledavani. Pokud by se vyhledavaci podarilo dostat na prvni tri pozice reklamu (oznacenou nenapadne) tak, aby to uzivatele akceptovali, prijmy z reklamy pro vyhledavac se vyrazne zvysi.
Ano, máte pravdu. Přibližně vím, jaké je CTR na horních třech pozicích výsledků vyhledávání. Je to cokoli mezi 5 až 50 procenty. Jinými slovy v CTR první pozice je řádový rozdíl normální. Nejde totiž zdaleka jen o pozici, ale především o relevanci odkazu vůči dotazu a ostatním nalezeným odkazům.
Pokud jde o Seznam, nemá to s PFI nic společného. Vtip té změny je v tom, že významně zvyšuje objem vyhledávání, takže by se Seznamu vyplatila i v případě (nebo především v případě), že by používal PPC.