Jakékoliv "dotace", zákazy, nařízení nefungují ani ve státní, ani v soukromé sféře. Fungují pouze ODMĚNY!
Kdyby raději dala EU například 0% DPH na všechnu ICT techniku a Internetovou konektivitu; firmám, které připojí novou lokalitu snížila daň z příjmu třeba jen na 5%. Tak veškeré investice půjdou ze soukromého sektoru a připojovat se bude úplně všechno. Nakonec firmám by to tak prospělo, že daňové odvody z tohoto zvýšeného aktivního období by byly v absolutní hodnotě vyšší (i když jenom 5%) než současné, kdy vše stagnuje.
Ale má to jeden problém - na tomto by se nikdo ze státní správy nemohl přiživovat :-), nevznikaly by nové státní funkce, úřady a orgány... Tak proto tento model nikdy nebude :-)
Ale kdepak, pokud by se vse nechalo jen na "soukrome sfere" bez jasne danych povinnosti, tak bude v novostavbach misto pripojky elektriny generator (co na tom ze je pak elektrina 100x drazdi, ber neber), pitna voda v cisterne pred domem (ber neber) a spolecne mobilni WC (ber neber). Snizeni dane je sice pekne, ale proc platit nizsi dan za neco co nemusim udelat vubec, ze.
Mnoho EU zakazu a narizeni je sice nesmyslnych, nekdy se vsak prece jen trefi spravne, jako v tomto konkretnim pripade.
Předautor chtěl vyjádřit, že máme řadu zkušeností s možná dobře míněnými záměry EU, které se pak v praxi ukázaly jako fatální omyly. Tak fatální, že se až nabízí domněnka, zda se nejednalo o prolobované akty. Příkladem může podpora tzv. obnovitelných zdrojů nebo naposledy "energetické štítky".
Říká se také, že "cesta do pekla je dlážděna dobrými úmysly".
Bohuzel to cemu se tu v devadesatych letech rikalo kapitalismus a demokracie k tomu melo dost daleko. A je take pravda, ze ackoli jsou narizeni EU "socialisticke" a v mnoha pripadech blbe, ty nase lokalni zakony jsou mnohdy jeste horsi :-/
Jak tedy jinak vysvetlite ze s necim takovym musela prijit az "socialisticka" EU, kdezto nas "kapitalismus" toho neni doted schopen ?
Ja nikde nevidim, ze by se melo neco vyjimat z kompetence statu. Jde jen o par realtivne dilcich pozadovanych uprav v zakonech (realne vsechno z toho uz v nekterych zemich EU prakticky funguje), rozhodne mnohem lepsi nez nejaky dalsi EU fond, z ktereho by profitovali zase jen nekteri (a plnili by ho vsichni).
Já zase nevidím důvod k jakémukoliv nařizování od státu ani od unie. Proč se stát nesoustředí jen na vytvoření pravidel. Proč povinné rozvody (např i na veřejných záchodcích ?) ..to ať si každý majitel rozhodne sám, nicméně stejně jako již dnes nesmí majitel domu zakázat vybudování individuální antény na příjem TV (pokud v objektu nevybuduje společnou), tak by měl umožnit vybudování internetové přípojky...dokonce si nejsem jist, zda už tohle v zákoně není.
Jakmile budeme nařizovat, dotovat a pokutovat, nikam se stejně nedostaneme.......chce to pozitivní motivaci
Privatizace telecumu a zlodejina kolem toho ma jen malo spolecnyho s tim, ze u nas operatori do siti nedavaj prakticky nic, a jen si pekne sedej na tom zaltym vejci, co jim nese miliardy.
Kdyby regulator fungoval = nikoli pro kapsy par kamaradu, ale jak ma, tak uz davno musel vsem trem odebrat llicenci pro neplneni podminek. Pokud vim, % pokryti nesplnil ani jeden z nich v pozadovanym terminu. Tudiz mela ztrata licence nasledovat zcela automaticky.
"jakykoliv trest ma byt umerny rozsahu a okolnostem provineni" - to je samozrejme pravda. Ovsem trest nesmi pusobit smesne, viz neustale pokusy obchodnich retezcu podvadet cilene zakazniky. Tady by byl na miste trest likvidacni; stacil by jeden.
A co rici na podvody schvalen primo EU. Myslim tim sizeni vychodnich zakazniku mene kvalinim zbozim s vymluvou na respektovani specifik?
Zatim jo ... EU stanovuje 15% jako minimalni zakladni DPH. Zaroven umoznuje nektere produkty prevest do rezimu tzv snizene sazby. Jake a na jak dlouho prevazne zavisi na tom kdo si co vyrval.
Jinak v germanii maji DPH 17% (tu zakladni) a potraviny tam stoji aktualne +- totez co u nas. Zato kvalita je naprosto nesrovnatelna - jeste se mi tam nestalo, ze bych nasel neco nahnileho/plesniveho/... to by zrejme prodejce rovnou zavreli. U nas zcela bezny stav, ze se lidi prehrabujou shnilotinou a vybiraj z toho to, co zatim vypada pozivatelne. V nejhorsim se to svede na prodavacky/zaplati par fufni pokuty (par vterin prodeje ...)
Myslím, že to je stále bludný kruh. Případně společenská autosugesce o tom, že až někam dotáhneme internetu bude tu jen blahobyt, HDP půjde nahoru, společnost se najednou posune kupředu.
Tak fajn, 80% nákladů za připojení by zmizelo a je to skutečně vše? V ukázkových sociálních zemích jako je sever Evropy se něco tak změnilo? nikoliv z ospalého městečka u polárního kruhu kde dávají lišky dobrou noc se žádné kulturní, ekonomické , technologické SiliconWalley nestalo.
stejně to bude u nás zapadlá vesnice kdesi v Čechách bude zase zapadlou vesnicí v Čechách .žádné ekonomické vykoupení jí zavedením internetu nečeká.
Efekt je ten, že potencionálně ti ekonomicky silnější budou mít na chalupě nebo v satelitní části obce konečně internet a ten zbytek?
To je právě to z čeho mám smíšení pocity.
Ta vize z EU, která je i v dokumentu Digitální Česko počítá s globálním dopadem na všechny obyvatele. Tedy bez ohledu na zpětnou vazbu tedy jestli se ta investice vyplatí, nebo ne.
Otázka vyplatí se státu globální investice do vzdělání? Zvedne se tak HDP? Obrazně vyplatí se investovat třeba do lidí, kteří budou maximálně pracovat ve výučních oborech?
Severské země jsou (či spíše byly) na vysoké úrovni již před Internetem. Konkurence schopnost jim, ale klesá a Internet to zásadně nebrzdí. možná pokud vzpomenu na článek na Rootu tak to urychluje protože spoustu věcí je možné po Internetu outsourcovat.
Výmluva? Ale kde že. Máte různé stupně podnikání a přístupu k němu. To máte jako s oblečením, někde máte drescode oblek, jinde si klidně můžete přijít v sandálech kraťasech a sežvaněném tričku . Někde je povoleno si nosit na pracoviště svou vlastní výpočetní techniku, jinde za připojení osobní USB disku Vás čeká vyhazov.
Co si budeme říkat NTB stojí víc než stejně výkonný tenký klient /desktop. Běh VPN serveru také něco stojí. Pojištění na únik dat , krádež NTB atd... také něco stojí. Když se to spočítá opravdu může být práce z domova pro zaměstnavatele s vyššíma náklady než když zamesnanec sedí na pobočce.
Náklady jsou na každém jak si je kdo rozvrhne.
Jiste, energie, najmy, sprava budovy ... to vse je temer zadarmo ... kdyz se to spocita, tak prace cloveka doma vs ve firme vychazi cca 1:10 v primych nakladech firmy.
A unik dat? lol ... prave se strasne smeju ... pri zabezpeceni 99% firem ... kdy si kazdej muze odnyst kdy chce a co chce ... pripadne si to poslat mailem ... (zabezpeceni nastaveno presne dle pozadavku managorstva "aby vsem fungovalo ...").
Opakovane sem resil pozadavak, kdy se managor rozhod nekoho vyhodit, a chtel po me, abych mu zakazal pristup k datum (ktere mel stejne uz davno doma) ... na jeho firemnim notesu nekde v tramtarii ... a opakovane nedokazal pochopit, ze teleportovat se jeste neumim.
Takze za "budovani" trebas mobilnich siti (ve zhruba poslednich 15ti letech) muze to, jak stat fungoval pred 25ti a vice lety?
BTW: V US jsou na tom s internetem daleko hur nez u nas, rozumny pripojeni je stejne dostupny jen v mestskych aglomeracich, jinak se tam stale zcela bezne pouzivaj modemy. Jednoduse proto, ze tahat na nejakou samotu 100km za mesto nejakej kabel ... se nikdy nezaplati.
Druha vec je, ze za par fufni (rekneme tak 2-5hodin minimalniho platu) si tam clovek poridi telefon, vcetne volani v ramci statu (tzn asi jako po 1/2 evropy), a v tom bude mit i ten net - a podle lokality bud klasickej modem nebo nejaky DSL ...
Aha, takže protože nás poškodil socialismus, tak ho budeme udržovat i nadále? :-D.
Nakonec to, že jsme tady měli 40 let socialismu je taky jen a pouze naše vina. Jestliže u nás padlo v boji za svobodu cca 50 lidí z 10 milionů, tak se potom nelze divit, že tu žádná svoboda nikdy nebyla.
To je nachystáno až na r. 2015, dnes jsou země v EU, kde je daň třeba na potraviny a další nezbytné věci k životu běžné domácnosti 0 procent a vyšší daně mají až na zbytné a luxusní zboží a služby.
Nás by takové omezení ze strany EU nemělo trápit. My chytří čechové s nejlepším ministrem financí totiž tlumíme poptávku spotřebitelů v době krize zvyšováním DPH z 15ti na 21%:
"Prezident Václav Klaus v pátek podepsal několik zákonů. Mezi nimi i daňový balíček, který od příštího roku zvýší sazby DPH z 15 a 21 procent.
Materiál, který opozice (čssd, komunisté) odmítala jako asociální, se podařilo schválit až napodruhé. Po prvotním schválení ve Sněmovně jej v obou případech zamítl levicový Senát." 21. prosince 2012
Samozřejmě, že se to musí nechávat jenom na soukromé sféře a bonusy či dotace dávat POUZE DAŇOVÉ - tedy každý může operovat jen s tolika penězi, které vydělal... Nestane se tak, že nově založená kamarádíčkovská firma "vyčerpá dotace".
Jako příklad si vezměte USA, tam je to prakticky výhradně v rukou soukromých firem a už před deseti lety tam měli takovou penetraci o jaké se nám ani nesnilo.
My máme na všechno úřady, regulace, zákazy, příkazy, ale pořád máme oproti USA holé zadky... Neměla by tedy v ČR být mnohem vyšší životní úroveň, větší mzdy, silnější měna, když zde máme regulovaný každý prd a ten, který nebyl, tak regulován brzy bude? :-).
"Takze za "budovani" trebas mobilnich siti (ve zhruba poslednich 15ti letech) muze to, jak stat fungoval pred 25ti a vice lety?"
Urcite. Je treba si vzpomenout jak to bylo s privatizaci Telecomu, monopolem na urcity druh sluzeb a kdo za tim vsim stal, z jake byl politicke strany a jak ta strana fugovala dale az do dnes ... Vse to do sebe zapada. Proste te historie se nezbavime, dokud ji nebudeme presne znat.
Sak trest odebrani licence pri neplneni predem zname podminky je naprosto adekvatni - stacilo by ho uplnatnit jednou a ostatni by se kurevsky postarali o to, aby o licenci neprisli.
Viz vejs, pokud dam marketu flastr v radech tisicikorun, muze si stim tak leda vytrit prdel, ale rozhodne to nepovede k zadny zmene. Proto v rozumejsich statech udeluji flastry pekne v % obratu a zacina se na 10% !rocniho! obratu. Nic mensiho totiz nelze nazvat pokutou.
Tenky klient se muze (teoreticky) vyplatit, ve zhruba dvou pripadech.
1) na penezich mi nesejde, jde mi o prehlednost/jednoduchost administrace a bezpecnost.
2) provozuju tisice, spis desetitisice stanic => usetrim na administraci
Jinak je to naproto mimo realitu + to sebou nese spoustu omezeni. Napr uz jen browseni po soudobem scriptovanem webu je prakticky nerealne. Nekolik malo uzivatelu pak uplne vpohode vycuca i velmy vykony srv do mrte (sme s kolegou testovali). Onen tenky klient, sice umoznoval lokalni spusteni prohlizece ... ale pak byl vykon naprosto tragicky.
Vuci desktopu se neusetri na porizovacich nakladech ani koruna, protoze o co min stoji HW o to vic stoji licence ... a narozdil od desktopu, kde kdyz se neco podela, tak to proste koupim v libovolne "trafice" a vymenim, tady musim pekne koupit komplet od konkretniho dodavatele...
Socialismus do toho netahejte, v socialističtějších státech jako je Dánsko, Finsko, Švédsko, Norsko je podle dat ITU z minulého roku procento uživatelů internetu vyšší než v USA nebo v Japonsku a to až o více než 10 procent populace, ve Španělsku, Itálii, Portugalsku naopak nedosahují zdaleka ani našich čísel a my jsme už mírně pozadu i za Slovenskem, kterému jsme kdysi infratrukturu dotovali.