Mrzí mne, že se vyjádřilo málo vrituálních operátorů. Ale protože jsem s nimi ve styku, pokusím se situaci vysvětlit.
1) Ano, síly docházejí a málokterý majetkově nepropojený virtuál už věnuje jen GSM byznysu. Potom ne každý virtuál je ochoten nebo schopen pročítat mnoho stran odborných textů a fundovaně na ně reagovat. Ani nemusí mít prostředky na právní záštitu, na rozdíl od velkých MNO.
2) Avšak ne málo virtuálních operátorů již záměry ČTÚ připomínkovalo, dodávalo podklady oficiálně... věřím, že budou použity v další argumentaci. Protože jde o připomínky a podporu změnám stále platnou a stále nevyslyšenou.
Dřívější připomínky například zde: https://www.ctu.cz/vyzva-k-uplatneni-pripominek-k-navrhu-opatreni-obecne-povahy-analyzy-trhu-c-a8xx2015-y-trhu-c-8-0 nebo zde https://www.ctu.cz/sdeleni-o-zahajeni-konzultace-k-predbezne-analyze-velkoobchodniho-trhu-mobilnich-sluzeb a mnohé další.
3) Za aktivity ČTÚ jsme většinově rádi, i když existují i MVNO, kteří se regulace bojí. Ano, je to velký zásah do tržního prostředí a může mít i negativní vlivy. Nicméně ve FAYN máme letité zkušenosti s regulovaným trhem pevného volání a považujeme jej za fungující. A nutno též dodat, že historicky to byla právě regulace, která umožnila zlepšení situace na tomto trhu, pokud to dokonce nebylo vůbec impulzem k udržení toho trhu na živu (v počátcích).
A nakonec jen okrajově. Pan předseda doporučuje paragraf 80 ZEK. K tomu snad jen to, že jsme naposledy panem mluvčím Úřadu byli doslova peskováni zato, že jsme místo něj nepoužili paragraf 127. Takže případným zájemcům lze doporučit i nastudování paragrafu 127... byť situace kolem těchto sporů je složitější.
Lukáš Honek, FAYN Telecommunications s.r.o.
Za Český bezdrát podporujeme názor FAYNu, že dokud nevznikl trh č.1 - velkoobchodní služby ukončení volání v jednotlivých veřejných tel. sítích poskytovaných v pevném místě, nedělo se vůbec nic. Dobře si vzpomínám, když jsme se chtěli propojit s Telefonicou O2 (dnešní CETIN / O2) na úrovni propojení transitních ústředen, trvalo přes rok jen uzavření smlouvy o propojení (od 11/2015 do 5/2007) a pak další 1/2 roku testování bez jakékoliv technické podpory ze strany Telefonica O2.
Přitom pravidla , které fungují na trhu č.1 se dají uplatnit i na novém trhu č.5 - velkoobchodní trh přístupu k mobilním službám. Všichni tři sítoví operátoři (MNO) to dobře ví a kdyby jenom trochu chtěli, nebylo vůbec potřeba žádné regulace. Celou dobu si ale z virtuálních mobilních operátorů dělají jen kasičku, která jim pomáhá hradit dotované tarify pro státní správu, ministerstva a velké podniky. Protože jedině tam maloobchodní trh mezi MNO funguje.
Virtuálové za to nemají naprostou šanci zde působit, protože jejich vstupní ceny nejsou 2 x , ale tak 5 x vyšší. A to říkám s plnou vážností.
Podporujeme proto aktivity ČTU - zavedení nového regulovaného trhu č.5 a věříme v reálnou regulaci do konce roku 2019.