Analýza hotova, podnikatelský plán připraven, mám zdroje a partnery.
Setkal jsem se však s přístupem "náš tým bude jen malý, najde prvního zákazníka a na něm se všechno naučíme." Na pozadí toto názoru patrně stojí snaha přesunout většinu nákladů na ubohou oběť. Považuji tento přístup za krajně nepoctivý ať už k zákazníkovi tak i k vlastním zaměstnancům. Mám však otázku - je to podle vašeho názoru obvyklý přístup?
Aleš
Prvni zakaznik je nejdulezitejsi faze pro Vasi vlastni sebereflexi - kde jsem udelal chybu, proc. Co prekvapilo pozitivne klienta, proc. Dostal za sve prostredky, to co pozadoval? Jake byly moje naklady - resp. puvodci nakladu? Ucte se na nem s "zdravou mirou rizika", dejte vsak mu vedet, ze je Vasim klientem a kvalita Vasi prace je dulezita. V urcitych pripadech jsem klienta seznamil s chybami, ktere vznikly v prubehu zakazky a ukazal mu reseni. V pripade jeho spokojenosti, nebo nespokojenosti je to 20:80 (o dobre veci rekne 20% znamym, o Vasi chybach 80%). Napiste si 5 problemovych momentu, zobecnete si je - treba i formou opatreni a neopakujte je u druheho klienta. U nej si take poznamenejte 5 problemovych mist atd. Po urcite dobe (3 mesicich) se podivejte zpet a udelejte si analyzu toho, co se behem Vaseho podnikani delo.
Myslim, ze v uvedem clanku jsou nektere uzitecne informace. Dulezity je i pohled nekoho jineho, nez svuj osobni na problematiku podnikani. Zkratka a dobre kazdy stripek uzitecne informace Vam muze v budoucnu dat naskok pred konkurenci. Diky pane Jirasko.
Zadna spionaz - spionaz je vesmes neeticka a nelegalni. Pan Jirasko se venoval tomu, cemu se ve svete rika "Competitive Intelligence" - cinnosti o ktere mnohe ceske firmy nemaji ani zdani, ze existuje a ze by ji mely provadet. Kdyby zasel jeste dale (coz my nevime, ve clanku se ale nezminuje), tak si zjisti i neco o tech firmach a jejich planech, ne pouze o jejich produktech/sluzbach. Naopak ony firmy, pokud si dobre hlidaji otevrene zdroje, nyni vedi o neco vice o panu Jiraskovi a jeho zamerech a podnikatelske situaci. Vstupovat na trh nepripraven, bez znalosti konkurence, muze dneska jen blazen.
Trefa, produkty a sluzby jsou v jiste rovine vizualizaci osobnosti firmy, zalezi tedy jen a jen na Vas, co si z jednani odnesete a jak "prectete" zaznamy, ktere jsou verejne dostupne v kancelari.
Kazdy clovek se musi rozhodnout na zaklade faktu, zda bude podnikat a jak. Zaroven je treba se take podivat do sve spolecnosti - rada vnejsich znaku a projevu ukazuje na chovani organizace, ktere pak mohu ocekavat i smerem k sobe a vlastni osobe. Proto je dulezite poznat nejen svou konkurenci, ale co ja povazuji za dulezite, je pochopit, jak pusobim na okoli moje spolecnost a zda nejsou velke rozpory mezi tim co rikam, co delam a jak to prezentuji. Poznani druhe strany je vyhodou a dava naskok.
Mimochodem, já si vůbec nemyslím, že by bylo špatné, kdyby se dva konkurenti dohodli na oboustranně výhodné spolupráci ... minimálně proto je to dobré, že by to zavařilo další konkurenci ;-)
Pouvažujte nad tím. Třeba doplňkový obchod nebo slovník odborných výrazů, seznam turistických tras, databáze turistických center v zahraničí... Všechny náročné práce je lepší rozložit mezi více lidí, a potom sdílet zdroje tak, aby nikdo nebyl ošizen. A konkurence přichází o výhodu.
Podivejte se poradne na projketu treknet.cz a dobrodruh.cz - jsou to konkurenti? Konkurentem je sluzba oslovujici stejneho ciloveho zakaznika a nebo ten, kdo ma stejne produkty?
upřímně řečeno, by mě v podstatě těšilo, kdyby při spolupráci www.dobrodruh.cz a www.treknet.cz jsme dosáhli takového podílu a významu na trhu, že by musel zakročit antimonopolní úřad...
máte nějaké špatné zkušenosti se spoluprácí dvou "konkurentů"?