Shrnutí:Abychom zajistili návštěvnost svého webu, můžeme využít na Internetu řady nástrojů a technik, které nám mohu přinést střídavý úspěch. Otázkou je, zda se nám podaří získat návštěvníky, kteří jsou naší cílovou skupinou a zůstanou nám věrni. Jak tedy získat návštěvníky, jenž mají zájem o projekt a přinesou tolik očekávaný příjem? Musíme mít vlastní chat, nebo obrázkový server se „zajímavým vztahem“ k autorským právům, abychom zajistili svou existenci? Pochybuji, že vytváříme projekty z lásky k uživatelům – spotřebováváme tedy pracně získané injekce od investora nebo snad příjmy z jiných projektů. Jak tedy nalézt platícího zákazníka a udržet si jej?
Koncept a aktualizace
Cesta za stálým návštěvníkem, který používá stabilně stránky našeho projektu, je klikatá a složitá. Uživatel by měl mít důvod pro návrat. Důvodem může být užitná hodnota stránek (kvalitní informační služba, katalog, novinky, zajímavosti, tipy). Cesta původního obsahu je však náročná na čas (náklady), který se musí vynaložit při jeho zpracovávání. I tak nemusíme mít jistotu, že právě obsah udrží návštěvníka na stránkách. Na Internetu často nalezne podobný obsah i na jiných webech. Záleží na vaší představě, jak budete dodržovat koncept serveru.
Obsahem mohou být novinky, zajímavosti, testy a nápady – právě tyto části obsahu jsou velice náročné na čas a zpracování. Zajímavou částí obsahu je PR prostor – prostor pro prezentaci produktu (služby, lokality, kraje) klienta na našem serveru. V případě, že přeženeme placený PR obsah na serveru, dostatečně tím své návštěvníky otrávíme a ztratíme je.
Aktuálností stránek si zvykají vaši návštěvníci na pravidelný přísun informací, které je zajímají. Zde je zapotřebí věnovat pozornost právě skladbě jednotlivých příspěvků tak, aby odpovídaly záměru webu.
Návštěvnost z Internetu
V Českých zemích existuje řada míst, na kterých doporučují a odkazují autoři na zajímavé weby. Mezi ty, jenž mají pozitivní dopad na návštěvnost (zůstane vám prokazatelný rozdíl mezi počtem návštěvníků serveru před a po) patří třeba Svět namodro, Kudykam či Novinky.
Autoři hodnocení na těchto serverech doporučující uživatelům návštěvu vašeho projektu. Zpravidla si stránky prohlédnou, stručně popíší služby, cíl stránek a připojí na závěr své hodnocení. Takto zpracovaná reference k vám přivede návštěvníky, kteří mají o daný druh služby zájem. Je dobré, pokud se dostanete se svým projektem mezi tipy.
Návštěvnost mimo Internet
Dalším zdrojem zákazníků a uživatelů pro váš projekt jsou magazíny a vycházející časopisy. I tato média mají své rubriky, ve kterých doporučují (testují) nově vzniklé weby. Kvalitně zpracovaná recenze na váš projekt publikovaná v CHIPu a Internetu přinese uživatele. Měřitelný efekt a návratnost (návštěvnost a prodaná komodita) přináší rovněž publikování inzerátů.
Velice dlouhodobý efekt měla spolupráce s časopisy vydavatelství Computer Press. Díky podpoře šéfredaktora magazínu Mobility, vycházel seriál reportáží Dobrodruh doplněných o internetové odkazy a zkušenosti s používáním mobilních telefonů v zahraničí. Současně rovněž vycházely videopřílohy na CD časopisu Computer. Příloha obsahovala videozáběry podmořských světů natočené během cest a offline verzi projektu Dobrodruh. Ještě po více jak roce se lidé, se kterými se setkávám na cestách, na tyto přílohy pamatují.
Přidaná hodnota
Udržení návštěvnosti podpoří také přidaná hodnota, tedy něco, co uživatel získá a má pro něj cenu. Užitná hodnota by měla jít ruku v ruce s cílem projektu – nenabízet něco, co se serverem a projektem nesouvisí.
Přidaná hodnota pro uživatele:
- ezin s informacemi
- prezentace sponzorů na serveru
- emailová schránka pro autora
- průvodce po zemích
- mobilní telefon se zaplacenou kartou TWIST na cesty
- filmy a zajímavé slevy na vyvolání
- část obsahu jako AvantGo kanál
- emailová konference
Pohádka na závěr?
Hodně štěstí a hlavu vzhůru – důležité je věřit tomu, co děláte, nenechat se odradit a znát svou cenu. Neexistuje univerzální cesta a řada lidí vás ještě bude svádět jinam.
Když gazelu za úsvitu v Africe probudí sluneční paprsky, ví, že musí dnes zase běžet rychleji než lev, protože jinak se stane jeho kořistí. A lev zase ví, že musí běžet rychleji než gazela, protože jinak zahyne hlady.
Jaké z toho plyne ponaučení?
Je úplně jedno, zda jsi lev, nebo gazela, ale jakmile vyjde slunce, musíš běžet.