Agendu sice tri roky nikdo nevyuzil, ale nez aby se zrusila... tak se to radsi pouzije jako argument, proc je potreba odklad. Aneb mysleni uradu v praxi - digitalizace se stale vnima jen jako proces prevedeni stavajicich tiskopisu do pocitace, a ne jako prilezitost pro revizi mnohdy zastaralych byrokratickych reliktu z davnoveku.
Ten konkretni odkaz ale vede na agendu, ktera ale viditelne elektronicky funguje (neb se primo nabizi moznost odeslani zadosti datovou schrankou a nebo emailem). Obcas ale narazime na veci, ktere je problem skrze datovku vyresit a je natvrdo vyzadovana osobni navsteva na uradu - dost casto jenom proto, aby jste ten papir rukou podepsal.
A funguje treba tak i PCR - pozadavek na zablokovani IMEI ukradeneho mobilu muzou operatorum vydat jen oni (operator naprimo takovou povinnost nema). Ale proto, abyste zablokoval IMEI ukradeneho telefonu se musite dostavit na sluzebnu a potiskne (!) se kvuli tomu 15 stranek papiru, z nichz vetsina je pouceni - tedy copy&paste vybranych paragrafu. To, ze jim poslete potrebne udaje datovkou nestaci - takze u veci na par minut zabijete realne bez obtizi vice jak hodinu.
Paskvil jsou prave ty ruzne papirove tiskopisy... kdy ty agendy paradoxne nabobtnaly s nastupem pocitacu. Protoze kdyby to i urednik musel mlatit do mechanickeho Consulu, tak by si dvakrat rozmyslel, jestli takovou agendu doopravdy potrebuje.
Na místě pana Kupky bych taktně mlčel. Jeho digitalizace je tak skvělá, že když dáte RZ do depozitu, tak na to úřad nemá k dispozici nic, neb velké TP jsme pro jistotu zrušili, takže vám úředník vytiskne printscreen obrazovky na A4 z karty vozidla, tam tužkou něco dočmárá a přihodí k tomu štempl. Protože ze skvělého systému nic jiného neleze.
ROFL.
Heh, to mě připomělo, jak jsem byl včera na odběr krve
Předtím jsem přišel, za přepážkou seděla bába, co si vzala kartičku pojišťovny a žádanku na odběr, odbavila a poslala mě dovnitř nebo do fronty.
Teď do tohodle procesu vrazili automat, kde se vrazí kartička (nebo rodné číslo), tam mě pošle do fronty k té bábě, ta si odbaví žádanku, ...
Fakt by mě zajímalo, jak si tímhle polepšili? Bába tam stejně furt sedí (na ní neušetří). Pacienti mají o krok navíc.
Krach zjednoduseni celeho stavebniho rizeni po 30let vc odpiskani centralniho stavebniho uradu ukazal jak hluboce disfunkcni a zbytecne komplikovany ten system je.
Na bartose to akorat spadlo. Tak jako by spadlo na jakkehokoliv politika protoze se na to kasle.
Vite uz mne nebavi trast se kdy se uz po xte zmeni stavebni zakonik a ja budu na piskoviste nebo psi boudu ktera neni pevne spjata se zemi potrebovat opet stavebni povoleni (to neni nadsazka, nejakou dobu to tak fungovalo).
Hlavně se to má udělat obráceně. Tedy nejdříve zjednodušit a zefektivnit jednotlivé agendy (a procesy v nich) a na tomto základě pak postavíme služby a portály. Rozhodně ne naopak, jak se to děje dnes, kdy se tvoří portály na zastaralé služby, které nikdo neaktualizoval podle současných podmínek a požadavků pro to, aby to bylo efektivní.
Paskvil jsou prave ty ruzne papirove tiskopisy... kdy ty agendy paradoxne nabobtnaly s nastupem pocitacu.
To je taková česká specialita, kdy "převedení na počítač" často spočívá často v tom, že se všechno udělá přesně stejně jako doposud, jen se to pak nakonec ještě z toho papírového formuláře přepíše do nějakého programu. Potom se není čemu divit, že lidé nadávají, že jim "počítač jen přidělává práci", když je to vlastně pravda. (Tedy až na to, že jim ji samozřejmě nepřidělává počítač, ale ten, kdo to takhle vymyslel.)
Malá využívanost agendy není důvod pro její rušení. Občas prostě nějaký ten výzkumný tým do Antarktidy vyjet potřebuje. Nebo je potřeba ten jaderný reaktor spustit. Na druhou stranu, je třeba toto digitalizovat portálovým řešením a vytvářet k tomu ještě navíc popisy pro veřejnost v rámci centralizovaného řešení (viz níže)? Tohle všechno ale bylo jasné již roky, protože celá ta slavná "digitální ústava" je neskutečný paskvil.
No tak kdyz nekdo hloupe lpi, ze to musi byt primo a prezizne vypsane na tom formulari - i kdyz ten vlastni obsah obdrzi datovou zpravou, kde je odesilatel podani jednoznacne identifikovany...
Aneb tu informaci pri elektronickem podani mate i jinde - staci, aby si to zpracoval prijemnce onoho podani. Ale to by musel urednik... ehm... makat, ze? ;-)
Ano, popisujete stavajici legislativni stav - kdy realne ale opravdu jen "digitalizujeme" postupy a procesy z dob c.k. cisarepana. A urednici samozrejme vselimozne lpi na tom, aby tomu tak bylo i nadale - protoze oni jsou na to zvykli, ze?
Tak by mohli rovnou uzákonit, že na "digitální služby je nárok za dva roky" . Takže pro letošek od roku 2016, v příštím roce od roku 2017 a v roce 2540 na to bude nárok od roku 2542. Takhle to nějak s prioritami vlády funguje, že?
Trochu mi to připomíná prioritu digitálního vzdělávání na školách o kterém mluvila už (ne)blahé paměti Petra Buzková. Od té doby se zvýšil počet vyučovacích hodin informatiky na SŠ o celkem 0 hodin, takže informatiky je během studia SŠ polovina toho, co tělocviku. Na FI MU se dlouhodobě plánuje likvidace učitelského programu, který na rozdíl od té tragefie na PedF MU má aspoň nějakou úroveň, absolventů stabilně ubývá. Ale jinak je to samozřejmě priorita už čtvrt století...
Jo treba u zmeny trvaleho bydliste mate povinnost nahlasit zmenu zdravotni pojistovne. Elektronicky to muze udelat jen cizinec. Cech musi na pobocku(VZP).
Pojistovna si zmenu trvaleho bydliste sama zjisti takze byste ani nic hlasit nemuseli.
Zadny formular neni potreba digitalizovat. Jen by bylo potreba z obcana sejmout povinnost zmenu hlasit a presunout ji na statni instituci.
A v tom je zasadni problem, presun odpovednosti z obcana na urad.
Nesmysl. Cituji: "po prokázání totožnosti uživatele služby s využitím elektronické identifikace zajistí automatizované doplnění údajů nezbytných pro poskytnutí digitální služby vedených v základním registru nebo agendovém informačním systému"
Což lze zajistit bez jakéhokoliv portálu chechboxem s tím souhlasem a výčtem údajů, na které se vztahuje, a pak ať si to úřad doplňuje, jak chce a kde chce. Žádný portál netřeba. Jenže to by padla úřednická modla v podobě vytváření absurdních dvacetistránkových formulářů s údaji, které má stát už dávno k dispozici.
Tam je to o to vtipnejsi, ze uz pred deseti roky se chlubili napojenim na zakladni registry. Z druhe strany to aspon neni prestupek, pokud to formalni oznameni clovek neucini... aneb at zije nase gumova legislativa :)
V tomhle pripade ani neni potreba zadne hlaseni ci ... proste kdyz instituce potrebuje aktualni adresu, sahne si do ROB pro aktualni udaje. Ani neni potreba vymyslet nejake "presouvani" nejake povinnosti. Ty pristupy jsou auditovane a obcan i ma moznost si nechat poslat vypis, kdo a kdy kam lezl.... coz je samo o sobe rozumny zpusob, jak omezit eventuelni zneuzivani.
Fakt by mě zajímalo, jak si tímhle polepšili? Bába tam stejně furt sedí (na ní neušetří). Pacienti mají o krok navíc.
Ale takhle je to modernější. :-)
Vážnější odpověď by byla, že jde o klasický příklad Cargo kultu.
22. 11. 2024, 19:03 editováno autorem komentáře
A co byste na to potreboval? K cemu potrebujete potvrzeni o depozitu? Vzdyt si to kazdy muze overit ve verejnem registru vc treba pojistovny,notare,pravnika atd.
Pokud potrebujete mermomoci papir nemuzete zazadat o proste vydej dat z registru? Tohle muze byt tak max dobre pokud resite treba neco se zahranicim a potrebujete to prelozit a poslat dalsim simlum.
22. 11. 2024, 16:45 editováno autorem komentáře
@Danny - Přesně, stát stále podceňuje analýzy, analýzy mít digitalizované na nějakém SW a trvale je udržovat! Analýzy totálně chybí, ani se o nich zatím neuvažuje, největší mínus.
Pokud je analýza, a to je ze všeho v digitalizaci nejnáročnější (a nejen v digitalizaci, nýbrž i v agendách nadále prováděných "papírově"), tak následné provedení projektu je už jen o šíři digitalizace, nákladech a času.
22. 11. 2024, 08:29 editováno autorem komentáře
No jasně že . Ostatně - přece právě krach pana Bartoše v případě digitalizace stavebního řízení ukázal, proč to zatím není možné.
Právě proto, že to "právo na digitální služby." zahrnovalo jako nezbytný předpoklad, že se provede včas úplná digitalizace státní správy, tedy všech agend. Aby tedy všechny ty úkony bylo možné už od vstupu zpracoval v co největší míře automaticky.
Skutečně, pokud se snad dala na začátku to právo dalo vykládat tak, že si sice "občan digitálně podal žádost" může - třeba přes datovou schránku. Ovšem na straně druhé je úředník, který si tu jeho žádost přečte na obrazovce ale bude jí postaru vyřizovat klasickým způsobem (a dokonce případné přílohy si bude shánět na jiných úřadech ručně sám, místo žadatele), tak právě tenhle způsob "digitalizace" naprosto zhroutil stavební úřady a Bartoše stál místo ministra...
E-mail ani datovka ale nejsou elektronické formuláře. Podle § 4 odst. (3) Zákona č. 12/2020 Sb. to je tak, že elektronický formulář musí umožňovat předvyplňování údajů z Identity občana. To bez portálového řešení takřka nelze udělat a na argumenty, že pro službu, která je využívána 1x za rok, to nedává smysl, dosud nikdo moc neslyšel. A těch požadavků je v praxi daleko více, viz:
https://archi.gov.cz/nap:portaly_verejne_spravy_a_soukromopravnich_uzivatelu_udaju#agendovy_portal1