Systémová chyba je v tom, že organizované struktury které ovládají stát mají již vše podchycené. Od vymýšlení státní zakázek, přes zadávání až po případné kontrolní a trestní orgány. Včetně tvorby pravidel a zákonů. Občas se sice postaví někdo na zadní jako např. pan Michálek v kauze Drobil, ale to nic nezastaví, maximálně zdrží. (trestní stíhání Drobila je již zastavené, státní zástupci a policie se nemohou shodnout, kdo jej vlastně zastavil).
Neexistuje žádní kontrolní komise, která by měla, natož chtěla něco kontrolovat.
Zbývá jen tlak z venku. Kdysi jsem si myslel, že by to mohlo být z Bruselu, ale to je hodně dávno. Pak je tu ještě veřejnost. Různí aktivitsté a šťouralové a novináři. Ti ale potřebují informace. Přes zákon 106 je to zdlouhavé a stát má možnost dělat obstrukce. Díky za to, ale člověk musí vědět (např. od insidera) na co se přesně ptát.
Řešením by mohla být maximální možná transparence toku peněz ve státě. Co souvisí s penězi (faktury, smlouvy, výběrová řízení ...) by bylo automaticky na Internetu a lidi si to již nějak přeberou. Kde je vidět, tam se hůř krade.
kdy jsem na uvedem urade pracoval. Dany urad mel co do cineni s onou spolecnosti. Jen mezi lety 2001 - 2006 (muj odchod) bylo podepsano cca. za 750mil. Proto predpokladam, ze rozhodne neni tezke predikovat, ze i za 3 roky bude dalsi smlouva podepsana prave se spolecnosti NESS. Zarazejici je jine. Za 10 let co je NESS na urade, musely vyfakturovat neco k 1,5 Miliardy Kc. To uz je pomalu druhy Indos a kde to je videt. Tolik penez nestal ani vyvoj navigacniho software pro NASA (viz jejich rozpocet). Tohle neni kritika NESSU (naopak s nimi mam ty nejlepsi zkusenosti). Tohle by proste melo nekoho zajimat - treba nejakou revizni komisy. Porad to je ale nic oproti podobnemu schematu - Statni duchodovy fond (Duchodak) a Siemens. Stejny model, stejne schema, akorat cisla o rad vyssi. Nestesti pro tuhle zemi je prave tento druh - UREDNICKEHO KAPITALISMU.