Ono se to v case meni, obcas dojde k utlumu, ale jen kratkodobe.
V dlouhodobem horizontu to neustale stoupa. Vidim to na tom, kolik spamu denne odchytne Spamassassin na mem privatnim postovnim serveru. Za uplynule 3 roky alespon u me pocet mailu, oznacenych denne jako spam vzrostl 4x (!!). Ty E-mailove adresy pritom existuji jiz delsi dobu.
Obcas se stava, ze nektery spammer pouzije "moje" adresy ve From: a pak je server ostrelovan hlaskami postovnich serveru po celem svete, ktere se snazi sdelit, ze adresa prijemce neexistuje, ze zpravu nelze dorucit apod....Hrne se to pak nekdy i po stovkach za minutu, prislusne nastaveni MTA, aby se nenechal zahltit je pak nutnosti (jde o privatni server, kde neni prioritou vykon, ale mala spotreba energie).
A to radeji ani nepisi o firemnich postovnich serverech. Drive pred lety stacil delat postaka pomerne nevykonny stroj a jeste se vetsinu casu flakal. Dnes uz mnohdy potrebujete nadupanou masinu, aby byla vubec schopna z te zaplavy balastu vysekat uzitecne maily :-(
Spam skodi tim, ze triggeruje ty nejhorsi vlastnosti u fasizujicich spravcu firemnich siti. Ten nas proste zahazuje veskerou postu, ktera (v nesmyslnem a na cestinu nefungujicim, false-pozitiva davajicim) ma vice nez 80% pravdepodobnost spamovitosti. Z dorucovani firemni posty je razem loterijni zalezitost. Ano, asi 70% spamu to odfiltruje, ale 30% porad prochazi. (A spambayes mi tech 30% uhlida stejne ucinne jako predtim tech 100%, tj. bez chyb.)
V medicine by se tomu reklo "alergicka reakce organismu". Zabiji ucinneji nezli puvodce.
Já stejně pořád nerozumím, že se takový spam uživí. Vždyť když většina spamu končí ve spamové složce a ten zbytek snad každy smaže hled jak vidí "Only 99 usd..." nebo "Viagra", tak za to přeci nikdo nemůže dávát slušný peníze. To musel dělat ty smapeři vcelku za babku, ne? ...a jestli jo, tak sou to hrozny hovada, protože způsoběj tolik škody o problémů pro lidi po celém světě.
Znáte snad někoho, kdo každý den prochází 100 nových nabídek Viagry a vybírá tu zaručeně nejlepší? Nebo snad vydělávají na tom, že lidem třeba při čtení e-mailů proběhne kočka přes klávesnici a šlápne na enter zrovna když chtějí označit nový e-mail jako spam ? :-)
Me osobne moje snaha spis prodelala ponevadz problemy co jsem mel nestaly za tech par dolaru.
Ze par lidi si nakupi? Co je na tom k podivu? Vetsina lidi co posilaji maily prodavaji fungujici produkty a sluzby - vzhledem k tomu ze je to levna forma propagace si mohou dovolit bezkonkurencni ceny. Takze ja si treba pres mail objednal cigarety jez jsou dorucovany mimo celnici a usetril jsem 30% z bezne ceny.
Na druhou stranu clovek si rika, kdyby se to v globalu nevyplatilo - proc by tolik lidi to delalo?
A hlavne: Jestli se to vyplati asi bude relativni. Pokud to vydelava treba 30 Kc na hodinu ... tak se mi jako Cechovi vyplati vykaslat se na to a svuj cas a schopnosti zkusit zurocit jinak. Pokud bych byl v Cine / Indi / Brazilii / Egyptu ... pak by ty 2 dolary asi mely uplne jinou vahu.
Dal si myslim ze treba to spis lidi zkousi nez si zaplati treba PPC reklamu. U PPC reklamy clovek riskuje velke ztraty - u mailingu dnes tak spise nulovy zisk.
Z me zkusenosti (brigada u maleho ISP) vim ze Cesi spamuji docela dost (hlavne anglicke maily smerujici engl. mluvicim adresatum) a nekteri -po tom, co jsme jim vynadali- nam poslali nejake ty penize navic:) ... tak jsme to nechali byt. Co se penez tyce jsem nenasytny - tak co, ze. vzdycky se hodi.
Ale co mi fakt vrta hlavou? Vydelava mailing nekomu dobry profit? Protoze to, ze ho je tolik vubec neznamena ze je to dostatecne vydelecne - treba to jen spouusty zoufalych chudych lidi zkousi...
Já to docela chápu. Otázka není "uživí/neuživí", ale "vyplatí se/nevyplatí se".
Pokud si někde někde jako totální BFU koupím hotový program na spam, který mě stojí 20 USD a rozešle milion mailů, tak se určitě na jde někdo, kdo mi někam klikne, nebo něco koupí. Milion e-mailů je strašně moc a jenom jedno jediné procentoi je 10 000 lidí. Když vezmeme, jakou úspěšnost mají hry typu letadlo, tak to by bylo, aby mi takhle akce nevydělala alespoň 100 USD. A když to sečtu:
- náklady 25 USD
- práce - nula
- výdělek 100 USD
- čistý zisk 75 USD za nic.
Takže proč ne.
Dokud někdo nevymyslí, jak těmhle xindlům pořádně šlápnout na krk, tak to bohužel budou dělat pořád. A nám, co spravujeme nějaké mail servery, zbudou jenom oči pro pláč a další a další investice - finanční do silnějších strojů a časové do řešení problémů.
No taky vysvetleni. Jenze vetsina spamu je odesilana udajne z tzv. botnetu - napadenenych pocitacu... ktere nekdo zneuziva ke svym zajmu... tam to ale nebude o bfu uzivatelych.
No ale jak se rika vse zle je k necemu dobre.... vyvoj antispamovych ochran uplne posunul nektere jine obory v IT.. napriklad se speje k vyvoji PC-umele inteligence
Nekde jsem cetl, ze jim staci, kdyz na 100tis. mailu nachytaji jednoho cloveka a vzhledem k tomu, ze rozesilani spamu je skoro nic nestoji, kdyz to delaji robotem pres napadeny nezabezpeceny pocitac, asi jim to stale vychazi...
musis to brat tak, ze se snizujici se cenou za internet a za PC stale pribyvaji novi uzivatele, kteri proste nevedi, ze rada nabidek je podvod a ttreba je vyuziji proto, ze chteji nekomu udelat radost. No a kdyz zjisti, ze byli podvedeni, myslis, ze to nekomu reknou a ztrapni se?
ISP by měli být celosvětově aktivnější. Do smluv dát klauzuli o okamžitém odpojení po obdržení určitého počtu stížnosti na dané IP, a standardně blokovat SMTP mimo své vlastní servery a povolovat to jen na žádost (BFU to nepotřebuje).
To blokování SMTP je dost nepříjemné zejména pro ty uživatele, kteři cestují a používají tak různé sítě. Pak by si musí pokaždé zjišťovat povolený SMTP server a ten si znovu a znovu přenastavovat místo toho aby pouzívali stéle svůj stejný SMTP server.
To blokování mi opravdu nepřijde jako celosvětová spása před SPAMem.
Lenost způsobuje, že SPAM pořád není takový problém, aby lenosti ostatních nějak překážel.
Dříve bylo možné za provoz na síti někoho hnát k zodpovědnosti. Když jsem v dávných dobách na ČVUT FEL rozeslal nevinný HOAX, měl jsem problém s vedoucím katedry, který se mě snažil vysvětlit, že něco takového se nedělá (dostal stížnost od jiného ISP).
Dneska ISP nemají žádnou zodpovědnost. Nic jim prakticky nehrozí. V době boje o zákazníka postihovat své klienty je proti smyslu podnikání. Naopak, zlobivý klient nepůsobí škody mě, ale konkurenci, která musí ty problémy řešit na své straně... Ty nepřímé faktory na kvalitu připojení nejsou tak bolestivé jako by byly přímé.
Cestující uživatel zablokované SMTP naopak řešit musí a to hodně. Žádné jméno a heslo mu při zablokovaném SMTP portu nepomůže.
Jako použitelné řešení většinou funguje nepoužívat SMTP port 25, ale SMTPS port 465. To ale neznalý uživatel většinou nezná a né všechny SMTP servery tento port používají.
Ale hloupost. Zablokovaný SMTP neznamená v tomto kontextu zablokovat port 25. Obecně to znamená zablokovat odeslání pošty přes SMTP poskytovatele, kde je v podstatě jediná možnost odeslat poštu bez přihlášení. Takže jednoduše, stačilo by, aby poskytovatelé nepovolili odesílání pošty bez autorizace. Pak i cestující uživtel by byl v klidu, protože by se od jednoho poskytovatele (připojení) připojoval na svůj SMTP server, kde by se však musel autorizovat. Prostě to takhle má už dnes nastaveno spousta lidí, kteří s notebookem cestují a nemají sílu na to, aby stále zjišťovali adresu serveru SMTP poskytovatele, přes kterého jsou zrovna připojeni a jestě aby jí navíc museli pokaždé měnit.
Samozřejmě, toto neblokování portu 25 je účinné jen do té doby, dokud vir rozesílající spam nepoužije svůj vlastní SMTP na který se třeba i autorizuje. Pak přichází na řadu druhý krok, opět na straně poskytovateů připojení, že budou tyto SMTP servery automaticky blokovat. Což ovšem nezabrání tomu, any si spamer nezakoupil připojení k netu se SMTP autorizací a nezneužil řádné SMTP servery. Zde pak přicházi na řadu další krok poskytovatelů a sice, omezit počet mailů odeslaných za den / za hodinu. Pro fajnšmekry, kteří opravdu potřebují odesílat velké množství mailů to bude pak už jen otázka podání písemné žádosti o zvýšení limitů za nějaký ten poplatek. A tak i poskytovatel SMTP nakonec na tom vydělá. Ale dokud se to systémově nebude řešit, doté doby bude ze spamem jen stálý boj bez konce a bez úsěchu.
to bohužel není tak úplně pravda. Stále častěji se setkávám se zablokovaným portem 25 ven ze sítě. Takže vlastní SMTP ti nepomůže. Klienti mi zoufale volají, že jim nefunguje odchozí pošta a já se vždycky musím dopátrat toho, kde vlastně sedí, kdo je tam poskytovatel a najít informaci, jaký SMTP server mají použít.
Pro většinu "normálních lidí" je řešením web mail. Minimálně se hodí na to, aby mi poslali mail, že jim nefunguje Outlook :-)
Pro firemní řešení doporučuji VPN do vnitřní firemní sítě, případně k vlastnímu SMTP serveru. Zatímco SMTP port zablokovaný bývá, ostatní už ne tak často. Není to vůbec složitá záležitost. Já osobně to takhle řeším nejčastěji.
Můžete mi někdo ilustrovat, který pitomec třeba zavolá, že mu nejde posílat mail Outlookem?
Zřejmě takový pitomec, který ještě neslyšel o WWW.
Normální organizace přece každá má i čtení a posílání (své vlastní) pošty přes Webovou nadstavbu. Takže já prostě nechápu, v čem je problém při cestování. Přece každý normální člověk už z důvodů bezpečnosti čte poštu přes Webovou nadstavbu Firfoxem, podezřelé (členěné) dopisy dekóduje Total Commanderem. A přesně ze stejného důvodu prostě neotevře Outlook, jako jeden z největších zdrojů virů.
to je jednoduché, na každý pracuje pro velkou organizaci.
U jednoho zákazníka (cca 50 zaměstnanců) neradi používají web mail. Takže nejdříve zavolají a kdyby to bylo opravdu neřešitelné, tak jdou na web.
Ale také zákazníky mezi drobnými podnikateli - automechanici, dopravci, řemeslníci, ... kteří mají v notebooku naučené postupy jak se co dělá a když to nefunguje, tak jsou v koncích. Což je samozřejmě v pořádku, protože já si třeba podlahu podle návodu taky položím sám, ale jakmile se objeví něco nestandardní, tak jsem v pr...
Asi jste nepochopil napad puvodniho pisatele. Jeho myslenka byla "poskytovatel zakaze pristup na vsechny SMTP servery, krome sveho". Tj. napr. u Telefonicy O2 by byly zakazane vsechny SMTP servery krome smtp.iol.cz, smtp.etmail.cz, atp.
V takovem pripade se "cestujicimu" uzivateli opravdu znesnadni zivot. Jednou se takhle pripoji pres ADSL O2 (napr. u znamych...) a pokud jeho SMTP server lezi jinde, nez v siti O2, nic si neposle...
Nic to nevyřeší - SPAM odesílají napadené počítače normálních uživatelů. Stěžovat si na jednotlivé IP skoro nemá cenu .. a i kdyby, tak je to jako jít vylejvat bazén sběračkou......
Blokovat SMTP mimo své vlastní servery je to nejhorší co může udělat. Strávil jsou spoustu času vysvětlováním, že tohle spam nezastaví a uživatele to otravuje.
Ano, uživatelé budou muset odesílat poštu přes SMTP ISP. Normálnímu uživateli to nevadí, fajnšmekři se budou muset přizpůsobit, spammeři (viry) to utlumí úplně.
Ne, spammeři mohou samozřejmě použít i bránu ISP, a spoléhat na to, že ISP je pasivní a kašle na to. Pak se ale nesmí divit, že jeho síť je zabanovaná na kterémkoliv veřejném SMTP serveru pro příjem pošty.
No ono to vadí i normálnímu uživateli. Třeba pokud má notebook a připojuje se ve více sítích. Navíc firemní maily posílám, přes firemní mailserver, který implementuje STARTTLS - protože vnitrofiremní komunikace musí být šifrovaná.
Proč by měl být můj poskytovatel konektivity výhradní poskytovatel SMTP služeb??
To ani nemluvím o možnostech typu SPF. Metoda "zakažu všechny SMTP komunikaci" snižuje účinnost těchto metod.
Je to jen o lenosti SMTP, pro které to je nejjednodušší řešení, když přijde stížnost.
Ona by stačila i transparentní proxy. Veškeré dotazy na MX záznamy vracet na SMTP server umístěný v ISP síti. Pak by i přímo odeslané maily šly přes server ISP, který by mohl monitorovat e-mailovou činnost svých uživatelů.
No až se v tomhle směru začne něco dít, asi to bude bolet. Ale na druhou stranu, ku prospěchu věci. A ti kteří budou brečet nakonec příjdou na to, že to není až tak špatné.
PS: Jak poznáš, že tam nemáš transparentní proxy? Kromě přímeho dotazu na MX záznam?
Snažím se vás přesvědčit, že to ku prospěchu věci nebude. Ku prospěchu bude až každé odeslání mailu bude vyžadovat přihlášení k mailserveru, kde máte svůj účet schodný s adresou odesilatele. A až mailservery nebudou přijímat poštu, která neodešla z mailserveru, který je daný pro doménu odesilatele.
Co se týče transparentní proxy tak to poznám, třeba tím, že mi selže pokus o přihlášení nebo, že se nepodaří navázat SSL spojení. ISP vlastně v takové případě dělá Man-In-The-Middle Attack.
Jinak ISP k nasazení transparentní proxy vůbec nepotřebujete falšovat MX záznamy. To je jen úprava na firewalu, která přesměruje všechny požadavky na port 25 na daný mailserver. Takže přímý dotaz na MX záznam je zrovna k ničemu.
Kdo rikal neco o prihlasovani na mailserver. Klidne bez prihlasovani. Spamera lze identifikovat ciste statisticky. Mas moc mailu (desitky za sekundu), jsi spamer.
Znam docela ucinnou metodu jak bezbolestne zabranit spamovani. Kazdy klient ma povoleno provest dalsi SMTP spojeni vzdy az za nejaky cas. Po prvnim emailu to muze byt treba za 10ms, po druhem za 20ms, po tretim za 30ms. Po 100 emailu je to uz sekunda, po dvoustem 2 sekundy a spammer se většinou po odeslání tisicovky e-mailu zablokuje sam (10sekund). Pokud neposles e-mail nejaky cas (dejme tomu minutu), citac se ti zase vyresetuje.
Ani neni potreba cist obsah komunikace, staci jen zpracovat data statisticky. U portu 25 je nutne hlidat pocet transakci (v ramci jednoho spojeni mohu udelat mnoho transakci). U SSL nemohu provadet vic transakci na ruzne MX servery, vzdy musim navazovat znova, a to taky postaci. A SSL spamy se az tak casto neposilaji.
Tohle by klidne proti spamu stacilo. Musi to ale udelat vsichni ISP.
To je zas taková obezlička, která sice funguje ale rozhodně bych to nenazval koncepčním řešením. Navíc ne každý "hromadný mail" je spam. Uživatelé se mohou zaregistrovat, že chtějí přijímat informace o nových produktech, updatech, článcích apod. Nebo co mailové konference?
V tom máte nějaký zmatek poslechněte...
Mluvil jsem o rozesílání, ne o příjmu. Na příjem e-mailu to nemá vliv. A pokud někdo doma rozbíhá konferenci, tak si může u ISP zažádat o výjimku.
Problém spamu je problému BFU. BFU s nezabezpečeným počítačem. BFU nepotřebuje mít přístupný port 25. A ten kdo ho potřebuje má buď výjimku, nebo VPN (což doporučuji všem, kteří naříkají, že by jim zablokovali port 25 - co třeba SSL tunel přímo s mým soukromým mailserverem?)
Takže najednou jde dělat výjimky. Původně to mělo být pro všechny. A neměla by platit spíše presumpce neviny? Tedy zakazovat až v případě problémů?
BFU potřebuje mít přístupný port 25, ze spousta důvodů, které jsem tu už říkal. A zapínat před každým odesláním pošty VPN je pěkný opruz a pro BFU dost nestravitelné. Navíc v mnoha případech to nejde.
Ten SMTP server není můj soukromý, je firemní a poskytuje mi nějaké služby navíc. Jeho služby musí využívat například i sekretářka (dosaď libovolný příklad BFU) pokud posílá mail z domova.
bfu žádný port 25 nepotřebuje..
jestli pustíte ke svému serveru "cizí počítač" jste tupoun..
jestli sekretářka maká z domova, firemní stroj, vpn ahotovo.. stroj si pouští vpn automaticky (všechno jde skrz vpn tunel) aby nebyla v pokušení na firemním stroji "chodit na net"..
A proč by měla jít jinou cestou? Jedná se přece o jednu službu. To že to je rozděleno na dvě nezávislé služby je z historických důvodů. Původně nic jako relay server neexistoval, klienti posílali poštu přímo k cílovému serveru. Až poté se to přesunulo na zvláštní server, který se postará o doručení i v případě krátkodobého výpadku cílového serveru.
Současné šíření spamu je daň za špatný koncept, na kterém jsou emaily založeny.
SMTP není špatný protokol. Je založen na celkem dobré myšlence. Právě možnost relay je celkem inteligentní myšlenka ovšem používána špatně.
Koncept, kdy by klienti posílali poštu přímo je špatný, protože tak to funguje teď. SMTP server přijímá vše, co mu příjde a bez ověření to ukládá do schránek. Používání relay serveru umožňuje ověřit SMTP serveru, že druhá strana je důvěrihodná. A věřte mi, že se to dělá, dělá to například Seznam.cz Tím lze odfiltrovat mnoho spamu. Ale protože stále ještě se najdou šílenci, kteří si chtěji posílat poštu přímo, bez relay serverů, tak i Seznam musí chtě nechtě propustit poštu od neověřeného SMTP.
Problém je trochu v logice věci. Chci přijímat poštu, ale jak poznám, že to není SPAM. Musím přijímat vše, co když by mi psal někdo, komu nenaslouchám? Stejně tak jednou dopadnou SMSky. Ale stejně tak bojujeme s letáky ve schránkách, a můžeme nadávat, že schránka je špatný vynález. I obyčejná česká pošta je tě schopná zavalit spamem, když někdo přesvědčí stovku lidí, aby ti poslali dopis. Je česká pošta špatná?
A proč zrovna spam je u e-mailu a proč se tak neděje u pošty nebo SMSek? Odpověď je jednoduchá, protože je to zadarmo! Poslat dopis nebo SMSku stojí nějaké náklady. Poslat spam je zadarmo, protože to zaplatí napadený počítač (mluvím o nákladech na připojení a elektrický proud).
poštovní protokol zatím nikdo lepší nevymyslel, a asi nevymyslí. Vždy bude trochu anonymni (uděleš tam identifikaci, a hned všichni pujdou po tobě kvůli ochraně osobních údajů), neověřený a nejistý. Kdokoliv se může maskovat za někoho jiného.
Jediným a nejúčinnějším řešením je znemožnit spammerům jednoduše odesílat poštu. V počítačovém světě se místo penězmi platí časem nebo výkonem. Nechť každý e-mail znamená výpočet nějaké operace, nebo, jak jsem navrhoval výše, nechť každý počítač v síti má omezený počet odeslaných e-mailů za časový úsek. Pak rozeslat spam může takového spammera stát spoustu času a stane se pro spamera nevýhodný.
SMTP není špatný protokol ale je zcela špatně používán. S tím s vámi souhlasím. Bohužel to používání co navrhujete je také špatné.
Netvrdím, že by se neměli používat relay servery. Naopak jejich používání bych vyžadoval. Nechci to ale vynucovat tím, že zakážu 25 kde můžu. Chci aby relay pošty byla služba, která je poskytována po přihlášení s vazbou na existující schránku. Tudíž adresa odesilatele by byla vždy existující mailová adresa. A pouze určené servery mohou odesílat maily pro danou doménu (SPF). Právě tímto se snažím dát serveru více možností ověřit důvěryhodnost druhé strany.
Používaný princip pro přenos emailů je špatný, protože umožňuje komukoliv poslat mail s jakýmikoliv údaji. Může vám přijít mail s adresou odesilatele nekdo@firma.cz a vy nemáte spolehlivou metodu jak poznat, že někdo z firma.cz ten mail poslal. Dokonce i jako adresa příjemce se může objevit cokoliv. Prostě naprostá anarchie.
Tedy pokud budu dostávat spamy, tak si budu stěžovat správci domény, z které maily chodí a on může odstřihnout konkrétního uživatele. Případně můžu já odstřihnout celou doménu.
Ale máte šanci poznat, kdo mail poslal, tedy přesněji počítač. Stačí si prohlédnout hlavičku e-mailu. Ta sice může být celá podvržená, ale jeden záznam v ní určitě bude pravý a to záznam posledního MX serveru, ten u vašeho poskytovatele emailové scránky. A v jeho záznamu je vidět IP adresa počítače, který e-mail odeslal. A všechny blacklisty a whitelisty jsou na tom založené. Existuje databáze zablokovaných a povolených IP adres, samozřejmě placená služba a nikdy není 100% spolehlivá. Než se adresa objeví na BL, pošle spammer milioný e-mailů.
Když pak půjdete do rDNS a do WHOIS zjistit, komu IP patří, narazíte většinou na zavirovaný počítač. Pokud byste kontaktoval majitele, zjistíte, že je to BFU šedesátiletá babka, která internet používá k tomu, aby sa kamarádkama vykecávala po chatu. (nebo šestnáctiletá puberťačka).
Mohu vám garantovat, že 99.999% spamů, které zachytíte bude mít podobnou historii. Proto jsem pro zablokování odchozího portu 25 u ISP a pouze na žádost povolit výjimky. On si totiž žádný BFU o výjimku žádat nebude, když to nepotřebuje.
Alternativně lze provoz na odchozím portu 25 monitorovat a přílišnou aktivitu zablokovat. Pak i sekretářka z vašeho příkladu nahoře nepotřebuje výjimku, pouze provozovatel nějaké e-mailové konference a tam je to opravdu nutné sledovat, protože právě konference se dají dost děsivě zaspamovat.
Mě ale nezajímá jaký počítač mail poslal. Většina lidí komunikuje s uživatelem (člověkem) a ne s počítačem. A nehodlám kontaktovat majitele každého IPčka z kterého mi přišel spam. (btw. netušil jsem, že z WHOIS poznám, že počítač je zavirovaný ;).
To co se snažím prosadit je aby identifikace odesilatele nebyla podle IP adresy (počítače) ale podle email adresy (člověka). A odpovědnost za spamy byla v rukou správce mailové domény a ne poskytovatele připojení. Tuhle možnost ale paušálním zakázáním portu 25 ztrácíte.
Monitorování portu 25 na přílišnou aktivitu a pak teprve zakazovat je z tohohle pohledu lepší. Nebere mi aspoň možnost připojit se k mému SMTP serveru odkudkoliv. Ale zcela odmítám abych musel žádat o výjimku pro službu, kterou považuji za zcela standardní.
Má te vtom zmatek. Chcete něco, co nejde. Mohu klidně jít na poštu a poslat balíček a jako odesílatele označit Frantu Opičku z Horní Dolní a když se pak zjistí, že v balíčku byla bomba, za kým půjdou? Půjdou zavřít Frantu Opičku nebo Vás? To by musela pošta ověřovat Vaší identitu. Pro podání balíku by nebylo možné někoho poslat za Vás, nebo by pošta musel požadovat plnou moc. To by bylo řevu, že pošta je standardní služba!
A to samé máte v SMTP. Pošlete e-mail z počítače na SMTP server (poštu) a označíte odesílatele a příjemce. SMTP dokonce oplývá funkcí, že do obálky připíše IP adresu počítače, jenž toto učinil. Ale jak to souvisí se správcem domény? Za bombu v balíku snad může pošta v Horní Dolní?
To co chcete je ověření identity. Ona plná moc na poště. To, že když napíšu na e-mail, že jsem vopička v horni.dolní, že to opravdu jsem já. Jenže bez autorizace to nepůjde. De facto, je to o té plné moci, co jsem popsal nahoře. Je na diskuzi, zda to takhle chceme. Na druhou stranu, z části už to tak funguje, pokud jde o freemaily. Uživatel se skutečně přihlásí na freemail a poštu posílá přes jejich SMTP server dál. Ano, i tak to může skončit...
Ano, v současném systému to nejde, ale mohlo by jednoduše jít. Proto považuji ten systém za špatný. A s ověřováním identity to nemá nic společného. Pokusím se to ještě jednou polopaticky vysvětlit:
1. Uživatel si založí na freemailu schránku s názvem franta@mail.cz. Pokud bude chtít poslat mail, kde bude jako odesílatel franta@mail.cz tak musí použít SMTP server, který urči správce mail.cz, a přihlásit se svým jménem a heslem. Server mu nepovolí použít jiného odesilatele (maximálně jeho zvolené aliasy).
2. Když nějaký mailserver příjme mail s odesilatelem franta@mail.cz tak ověří jestli přišel ze správného mailserveru (podle SPF záznamu v doméně mail.cz). Pokud ne, tak ho rovnou zahodí.
Důsledky:
- adresa odesilatele je vždy platná a skrývá se pod ní skutečná schránka na kterou lze odpovědět, odeslat upozornění o nedoručení apod.
- Nelze odeslat zcela anonymní mail.
Co na to spameři: můžou si registrovat doménu a zavést všechny napadené počítače do jejich SPF záznamů. Ale:
- Taková doména bude brzo odhalena a blokována (a doména není zadarmo).
- Prozradí tím umístění všech svých napadených PC.
Nevím proč se stále snažíte to připodobnit ke klasické poště. Myslíte, že to je vzor dokonalosti?
Takové pokusy tu byly. Problém je v tom, že určití admini velice neradi otevírají přístup na port 25 z velké firemní sítě, aby si někdo, kdo posílá soukromou poštu provedl autorizaci. Dalším zádrhelem je to, že neuvažujete variantu, že všechny tyto ověření projdou a přesto to bude spam. Například proto, že doména může být podvržená a i SPF záznam. Není problém na napadeném počítači rozběhat DNSko a na dotazy ověření vracet pozitivní výsledek. Je fakt, že vám nepříjde mail z mail.cz ale třeba franta@32.78.broadband6.net. Takových e-mailových adres si zavirovaný počítač vymyslí hafo. Mnoho zavirovaných počítačů vyrobí mnoho domén (ty chytřejší zvládnou i registraci L2 nebo L3 domény) a jak pak budete chtít blokovat takové e-maily? A jsme zase tam, kde jsme byli, s jediným rozdílem... další opruz pro uživatele...
Testovat existenci uživatele od jisté doby nejde, po tom, co to spameři používali k hledání fungujících adres.
Ne, podle mého názoru je nejjednodušším řešením regulace provozu na portu 25 samotnými ISP. (Ne nadarmo se říká, že nejlépe zabezpečený počítač je ten, který není připojen k síti).
Podvrhnout SPF záznamy v existující doméně není jen tak, to už neběží na počítačích BFU. A pokud se to spamerum podaří tak to je dobrý důvod takovou doménu zablokovat.
Rozběhat na napadeném počítači DNS spameru nepomůže, protože pořád ho musí zaregistrovat do nadřazené domény (tedy hacknout ji). Navíc můžu blokovat celou nadřazenou doménu pokud mi přijde spam z více jejich poddomén.
Pro uživatele to opruz není, většina mailových klientů tyto logiku už dnes podporuje. Ke každému učtu definujete server pro přijímání a odesílání pošty. Naopak je opruz zjišťovat jaký zrovna smtp server můžu použít a přenastavovat to když se s notebookem připojím jinde. To je na mrtvici..
Ano, problém je v tom, že se zakazuje port 25 a to nejen ve firemních sítích (btw ve firemní sítí by jste neměl posílat soukromou poštu).
No právě že se port 25 zakazuje proto, aby správce sítě mohl dobře kontrolovat odesílanou poštu zevnitř sítě, a třeba dělat antivirovou kontrolu, provádět antispam na odesílanou poštu a v případě problému si ihned na hříšníka posvítit. Pokud by to nešlo přes jeho MX server, bude na pranýři správce domény a domáhat se nápravy u odesílatele může být problém. A zablokovat hříšníka nic nevyřeší, protože si dotyčný založí e-mail znova. Zablokovat odesílací počítač taky není dobrý, protože to může být firemní gateway. A v neposlední řadě, SMTP "proxy" má stejné výhody jako oblíbená HTTP proxy. Počítače nemusí být připojeny k internetu ani přes NAT. Lze filtrovat velikost pošty, obsah pošty, atd... Výhod je mnoho. Vůbec to není o tom, zda lze nebo nelze soukromou poštu posílat z firemní sítě.
Podle mého názoru by SMTP server klidně mohl být součástí BOOTP protokolu (DHCP), stejně tak jiné nastavení (HTTP proxy, Socks proxy, atd). Bohužel není, což je právě špatně, a stejně tak že musím nastavovat HTTP proxy, musím měnit i SMTP server.
Správce sítě může firemní poštu kontrolovat i bez toho aby zakazoval port 25. Pokud jste pochopil co jsem navrhoval tak je vám jasné, že firemní pošta musí jít přes firemní mailserver. Čili všechny výhody, které uvádíte pro SMTP proxy platí i zde.
Soukromá pošta už chodí přes jiné mailservery a zodpovědnost za spamy z těchto adres je na správci dané domény. Správce firemní sítě by ani neměl zasahovat do soukromých mailů.
Nevím co jste myslel tím, že si hříšník založí e-mail znova. Spamy rozesílají především roboti, kteří si tak snadno nový e-mail nezaloží (freemaily mají proto CAPTCHA). A pokud se chci domáhat nápravy tak u správce mailové domény, pokud se nedomůžu, blokuji emailovou adresu případně celou doménu. Proč by to měl být problém?
btw. SMTP server už v DHCP je ale moc se to nepoužívá. Problém je většinou v mailových klientech, kteří si nedokáží tuto informaci zjistit.
To je samozřejmě jedno z nejhoších řešení na, které někdo může přijít.
Jak pak chcete řešit např. striktně nastavené SPF na pouze jeden odesílací server pro danou doménu? Cestující uživatel by pak v podstatě nemohl odeslat email.
Najsem odborník, ale nemohla by nějaká veřejná služba zadáním velkého množství pokynů blokovat adresu např. obchod s léky uvedený ve spamu. Lidi by posílali spam k vyhodnocení a když nějaký odkaz bude už po 10000cí tak ho tato veřejná antispamová služba zablokuje.
Chápu, že by to postihlo provoz na celém serveru, na kterém takový odkaz je, ale třeba by ho pak provozovatel hostingu sám blokoval a odstřihnul.
Nikdo nebude nic dělat zdarma. To co píšete, skutečně existuje, ale je to součást placených antispamů. Firmy, které to dělají musí zaplatit lidi, kteří se o to starají.
Myšlenka pěkná leč obtížně realizovatelná. Ty servery se většinou nacházejí v takových zemích, kde je blokace dost velký problém, pokud se vůbec povede
Myslím si, že spíš než kolik SPAMu vlastně je, by se měl napsat nějaký článek o tom, jak se mu bránit.
Například na můj e-mail na GMailu přijde v průměrů asi 1 SPAM za 2 dny a vždy přijde do složky SPAM. I když zrovna GMail má tak "dokonalý" SPAM, že se do té složky občas zatoulá i e-mail od známého s fotkou, kterou zrovna očekávám. :-) Vzhledem k malému počtu SPAMu ale "neSPAM" vždy najdu.
Nejde ale jen o to vybrat si e-mail u vhodného poskytovatele, ale i nepsat svoji adresu do každého formuláře, který vidím. Jako nejlepší řešení se mi potvrdilo mít jeden e-mail čistě "reklamní" a druhý využívat pro důležité zprávy. Pokud se navíc registruji někam, kam zavítám jednou za měsíc, využiju krátkodobého e-maily, například služba (i v češtině) 10 Minute Mail ( http://10minutemail.com/ ) umožňuje založení e-mailové adresy ve tvaru xxxxxxxyyyyyyyy@vansoftcorp.com na 10 minut a tudíž si jen například přečtete potvrzovací kód a následně si e-mail prostě smažete, resp. smaže se sám.
Pokud už nutně potřebujete umístit e-mail někam na web, tak již poměrně starou metodou je zapsání pomocí obrázku, nebo textu + obrázku, či třeba jako: abcdef(at)ghi(dot)jk nebo například: abcxyz(@)pes-jde-na-nakup(.)com . ;-)
O tom by se dalo polemizovat. Soudě dle počtu spamů, které dostáváte, tak se asi moc neživíte s pomocí e-mailu. Na Google mám schránku, přijde mi na ní tak max 5 mailů do měsíce ale kolem 1000 spamů. Tu adresu jsem nikde moc neventiloval a přesto se dostala do databází. O vybírání e-mailu u vhodného poskytovatele je zbytečné se rozepisovat, spousta lidí má své vlastní domény, maily u poskytovatele a ten již dnes umožňuje slušné promazání od spamu. Denně mi na tyto maily chodí kolen 400 mailů, spam pokud není nárazová vlna je tak do počtu 10 ks. Co se týče počtu smazaného spamu na serveru,odhaduji to, podle statistik dřívějších, kdy jsem spam nemazal ale stahoval, na množství kolem 5000 denně. Schránky speciální, které jsem zveřejnil pouze mezi cca 20 lidí, a pozor, samí odborníci s počítači, jsou kupodivu také zaspamované. Vy si vystačíte z dvěma schránkama, já jich používám, odhadem, přes 80. Leta letoucí mi chodí spam i na adresu, kterou jsem jen jednou jedinkrát uvedl při nějaké registraci. Není to tak jednoduché, jak si myslíte.
Zapoměl jsem ješte dodat, že adresy uváděné ve tvaru: abcxyz(@)pes-jde-na-nakup(.)com jsou naprostý bulshit. Jednak ztrácí komfotr klikatelnosti a jednoduchého použití a jednak se sbírací roboti velice jednoduše doučí jakýkoliv zápis tohoto provedení. pokud napíšete standa(at)domain(dot)com, je to už v podstatě totéž, jako byste napsal adresu přímo, tedy standa@domain.com