Díky za dobrý článek a hodnocení. Nesouhlasím jen s tou poslední větou: 'Stejně jako firmy by měly pochopit, že "nebýt na Facebooku" je dnes už totéž jako "nemít webové stránky".'
To je trochu přehnané tvrzení. Víte, že jsou úspěšné firmy, které nemají ani web stránky, natož FB?
Aha. Takže podle tebe je smysl Facebooku v tom, aby firmy přestaly používat své vlastní stránky k účelu tomu určenému (propagace a prodej svého zboží) a tyto aktivity přesunuly na Facebook? To je tak trošku konina, řekl bych. Facebook může byt tak maximálně doplněk vlastních stránek.
Jinak se můžeme všichny vykašlat na věci jako webové stránky, eshopy, emaily, domény, vyhledávače. Všechno prostě budeme řešit jen na Facebooku :-D
No jestli to není jako to bývalo ještě předloni Nebýt na Second life... a kde je SL ... v propadlišti dějin.
Nemyslím si, že krom firem, které se zaměřují na zboží pro pubescenty to má pro ostatní nějaký smysl. Krom příjmu z reklamy pro pár zainteresovaných, kteří se nás poslední dobou snaží masírovat, jak je to nezbytné.
Zdá se mi, že zde na Lupě to jde od 10ti k 5ti.
Možná by stálo za to oddělit z Lupy internet byznys do samostatné části tak, jako je oddělen Root.
Chápu že může být zajímavé používat Facebook jako příjemnou drbárnu mezi kamarády, ale nic víc. Ale ukaž mi pár smysluplných českých firemních stránek na Facebooku které mají nějaký smysl.
Petře, samozřejmě že Facebook je doplněk. Stejně tak jako doplněk může být Twitter. Možná to chce přestat zavírat oči. Facebook umožňuje oslovit 2 miliony aktivních lidí měsíčně. Je to prostě marketingový nástroj. V předchozích komentářích bylo uvedeno několik velmi dobrých příkladů toho, jak jej některé firmy umí využít. Nic víc a nic míň.
Hlavní rozdíl mezi SL a FB a důvod, proč Lupa tvrdí, že na FB má smysl být, což o SL netvrdila nikdy, je to číslo. 2M českých uživatelů FB, 99,9% penetrace věkové skupiny 15-20 let. Pokud prodáváte seniorům, je pro vás FB obchodně zbytečný. Pokud mládeži, tak slovy Paroubka: ukažte mi, kdo to má...
Souhlasím, ale 99,9% penetrace věkové skupiny 15-20 let = to jsou ti, co musí peníze vytahovat od rodičů - jakou to má kupní sílu? Navíc 99% kapesnýho končí v chlastu, cigárách a kreditech.
U holek ještě pak v hadrech a šminkách (tady jedině snad lze reklamní výdaje obhájit).
No a? Prodejem hadrů, šminek, chlasu, cigaret a elektroniky se živí hodně firem na to, aby to pro ně bylo atraktivní a je v tom dost peněz. Co byste taky chtěl prodávat. Holt zatím na Facebooku nemá smysl inzerovat Condro Forte pro vaše lepší klouby, ale megaextrasuperpreparát na supercool výkony v posteli tam prodáte...
Tak jako tak musíš vědět kdo je tvým zákazníkem, na koho cílíš. A pokud tvůj "cíl", apoň významná část cíle, je na Facebooku tak co ASI uděláš? :-D FB je JEN dalším distribučním kanálem.... a podnikáním maximalizuješ zisk.
Vis ono to chce trochu myslet globalne a vic nez na jeden den dopredu :-D
1.Ti dnesni mladi budou za 10 let velkou kupni silou.
2.V USA uz dnes ma FB 1/3 obyvatel.
Pokud si maly zivnostnik a mas 10 zakazniku, FB te asi moc nevytrhne, ale ani tim nic nepokazis, minimalne ziskas kvalitni seo odkaz na svoje stranky. A pokud si trochu vetsi firma s vic nez 1000 zakazniku, byla by proste chyba tam nebyt, ano muzes klidne fungovat,bez toho... ale to muzes rict skoro o cemkoliv vcetne mobilu a pocitace.
Tak to know-how propagace je vlastně navázána a vyvinuta co se týče té propagace Facebookem samotným, díky funkcím, které nabízí, se dá vymyslet nějaká ta forma komunikace s fanoušky. Aplikace, které já osobně používám, taky vyvinul Facebook, takže jediné mé know how je to, že jsem se s nimi naučil pracovat a nějak je využívat a vím jak na ně. Že to leží u jiných ichtylů, s tím asi moc nenadělám :-). To by mě pak teoreticky mohlo trápit i to, že moje fotky taky ležej na nějakým cizím serveru nějaké jiného ichtyla ;-).
Nikdo nepopírá význam e-shopu přece :-)! Nikdo neřekl, že Facebook nahrazuje či nahradí e-shop. Že to je nový komunikační kanál, je ale naprosto nepopíratelné. Co tahle přes fanstránku e-shopu (ať už prodává cokoliv) dávat fanouškům na FB vědět o slevových akcích, výprodejích, soutěžích, nových funkcích na e-shopu, nových partnerech? Možností by se dalo vymyslet mraky... Uvědomte si, že ti mladí tam reálně jsou a tráví tam spoustu času:-)! A je už v podstatě jedno, jestli mají již svojí peněženku, nebo ještě žijou z peněženky rodičů. Je už na vás, jak je oslovíte, jak na ně a jejich podvědomí reklamě zacílíte a jestli z nich něco vytáhnete. Pokud to v Moskvě ale neletí, fajn.
Největší sranda, řekl bych, je to, že na to nepotřebujete ani vychcané ichtyly z Práglu, ale stačí, aby se tomu věnoval kdokoliv, kdo ví o co jde, tak půlhodinky denně třeba. Založení fanstránky je otázka pár minut, udržování v chodu také. Pak jen záleží na tom, kolik toho budete chtít lidem sdělit.
Nemá smysl se přít. Co člověk, to názor :-). Long live J.A.R.
A co když má někdo udělané firemní stránky tak, že u každé novinky, či zajímavé stránky, má dole link - pošli přátelům na Facebook, pošli na Twitter, pošli na...
Potřebuje pak taková firma a takhle dobře udělané stránky nějaký FB? Využívají všech možností sociálních sítí, ale sami tam ani nemusí být :-)
Ano, muze myt dobre webovky, to je urcite super.. Ale fb je v podstate jak nekdo psal vyse ohromny RSS agragator..
Ono neni tezke sehnat jako fanousky 20 000 potencionalnich zakazniku pres fb.. Ale uz je problem presvedcit 20000 potencionalnich zakazniku pres web, aby zacali odebirat rss kanal z webu..
FB to proste intuitivni serviruje pro masy..
Chapu, ze je spousta firem, co to ted nechape.. Ale brzy z nich bude spousta firem, co toho zacne litovat..
Pokud té firmě na jejich web chodí spousta lidí a více by jich na fanstránce na Facebooku nechodilo, o čemž u některých odvětvích silně pochybuji, tak ne, nepotřebuje. Zopakuju ale ještě jednou jednu poměrně důležitou myšlenku: děcka z Facebooku nebudou sledovat desítky webů, kde se co děje. Lepší je, když jim to na Facebook přímo někdo naservíruje, když tam tráví tolik času.
Vyjímkou budou situace, kdy bych si chtěl koupit dejme tomu televizi. Nebudu čekat na FB, až mi tam nějaká firma udělá nabídku, jasně. Ale jsou situace, kde vhodná nabídka ve vhodný čas na FB dokáže přitáhnout určitou cílovou skupinu: slevové akce, soutěže o ceny, cokoliv...
Třeba stránka pražského Dejvického divadla, kde nahazují nabídky na zbytek neprodaných lístků a co jsem postřehl, zatím se vždy skrze Facebook doprodaly a to bylo dané divadelní představení stejný den. Případně Levné knihy velmi dobře promují skrze Facebook své novinky.
Kdybyste měl přístup k údajům z googleanalytics na mých projektech, byl byste velmi překvapen jak moc FB pomáhá. Mno jo...kdo umí ten umí, kdo neumí, tak alibisticky tvrdí, že praktické využití je k ničemu...
Skvěle se dá komunikovat s cílovou skupinou. Nezatracujte zcela Facebook. Existujou odvětví, kde taková fanstránka může skutečně něco vydělat. A když už nevydělá, tak díky ní dokážete komunikovat s novými a stávajícími zákazníky, oslovovat je například slevami. Vzhledem k penetraci těch mladých lidí je to důležité. Jasně, že web firmy Facebook nenahradí, ale uvědomme si, že mladí lidé nebudou sledovat 30 stránek různých firem s nějakou službou... Ty firmy je mohou krásně oslovit se svojí nabídkou na jednom místě: na Facebooku.
Těžko říct. Je pravda, že v Praze je velká kupní síla obyvatel, takže absence plakátů není zásadní problém pro výprodej. Nicméně se směrem k fanouškům komunikovali i další skutečnosti jako místa předprodeje (nebyly použity standardní distriubuční kanály vstupenek), novinky o koncertu atd.
Jasně, souhlasím s vámi, že byl FB stvořen primárně ke komunikaci s přáteli. To, že je to nafouknutá bublina co se týče potencionálu propagace, si už tak nemyslím. Ostatně to ukáže čas. Nicméně například výše uvedený příklad prodeje posledních vstupenek do divadla ukazuje, že něco na tom FB bude ;-).
Nějak nechápo o co Vám jde. Napsal jsem jen vlastní zkušenosti s propagací na FB... Nakonec nepotřebuju tady přesvědčovat tupce, jako seš ty....mám na práci jiné užitečné věci...
že v neznáte nikoho kdo hraje/hrál SL neznamená že to nepoužíval nikdo z "běžných" lidí :) ..
SL beru jako takovou internetovou verzi The Sims, a bezplatnou v základní verzi.. bohužel teda česká lokalizace pokulhává a složitost je taky větší :/
Hmm, podnikat na internetu bez webstránek je celkem problém.
Ovšem k čemu mi je při podnikání na internetu Facebook? Je to jen móda, v řadě oborů je jejich praktické využití nulové. Stačí prokliknout na "profily" pár webových projektů a výsledek - vidím maximálně stejné žvásty jaké vydávají do PR článků. Informační hodnota nula. Hlavně že jsou prostě IN.
nemůžeš srovnávat SL a FB .. obojí je něco jiného, od SL sice opadl zájem médií ale stáel se používá, o Facebook taky asi opadně zájem médií ale používat se stále bude.. navíc bud přijde ještě něco nového po Facebooku (což pochybuju) nebo se Facebook bude stále vyvíjet, inonovovat a lidi nebudou mít potřebu pořád od někud odcházet a registrovat se jinde :) .. a konec Facebooku by byl jedině kdyby měl tak tupé vedení a tým adminů jako české Líbko :)
..kdyby FB fakt do dvou let skončil jak to někteří ANTIfejsbukáři předpovídají, tak by pak prodělali i ti kteří cpou Facebook skoro do kdejakého zařízení :) ..navíc nemusí furt přicházet nové a nové služby, kdo se má furt někde registrovat a vyplnovat znova všechno :/ stačí když se FB bude inovovat, ICQ taky funguje už dlouho a nekončí rozhodně
i přes ten odpad co tam poslední dobou děti přicházející hlavně z Líbka zakládaj, tak je tam dost kvlaitního obsahu
Otázkou je, zda kdyby se ta informace uvedla jen na stránkách kapely tak jestli by se nevyprodal stejně...
Facebook rozhodně nezatracuju, ale beru ho jako způsob pro komunikaci mezi "soukromými osobami". K tomu byl stvořen a na to je i dobře promyšlen. Jako propagační nástroj firem je to podle mě jen nafouknutá bublina, i když samozřejmě se zájmem živená ze všech stran protože to z relativně neziskového projektu dělá potencionálně velmi ziskový.
Zbytečně mě chytáte za slovo. Nejsem pane mdlého rozumu. Snažil jsem se tím říci, že je to celé zase jen bublina. Moji klienti si to nedali rozmluvit (ano, moje chyba), ale dnes už to vědí taky.
Obrovska vyhoda facebooku tvi v tom, ze pokud to vidi jeden clovek, tak trivialne rozesle odkaz svym pratelum a takhle se velmi rychle dostane letadlem k siroke skupine lidi..
Pokud jeden clovek vidi web, tak maximalne pres im rozesle par linku, ale zadne obrovske letadlo se nekona.. Jednoduchost te siroke distribude je to hlavni fb lakadlo z hlediska marketingu..
SL se používá? SL se IMHO vůbec nedostal mezi "běžné" lidi, chvilku si s ním hrálo pár lidí živících se internetem či spíše marketingem na něm, ale neznám žádného svého známého (souseda, spolužákaú který by o SL alespoň věděl, natož tam byl...
Ehm .. a smím se zeptat, proč vedete na FB účty svých klientů? Je s tím nějaká práce, předpokládám, že to neděláte jako charitu ... takže oni v tom nějaký smysl vidí, jinak by Vám pěníze neplatili. Z toho by se dalo i odvodit, jeslti je Vaše chování singularita nebo naopak masovka.
Facebook je jako ideální seznamka, nepochybně! Pak velká drbárna. Ale firmy? Je fakt, že někteří manažeři ji využívají, ale zase kvůli ty drbárně, jelikož zjistí postoje a názory svého potencionálního zaměstnance. Nic víc. Nedávám tomu moc naději pro firmy. Euforie brzy vyprší.
chlapi, tady v Moskvě je ještě větší kupní síla.
Nedostatek plakátů tu také není problém.
Standardních kanálů (kiosek u každé - mnohdy nemožné - zastávky MHD) jak nasekáno.
Moskva je město mladých a silně potenciálních klientů.
Tak mi, kurvadrát, vysvětlete - proč tu ten ksychtobůček tak neletí.
víte co tu letí?
Kvalitní ajšop - co si v něm objednám zboží, zaplatím, sdělím kde to převezmu a přivezou mi to.
Takto tu nakupujeme skoro všichni ajťáci.
O ksychtobůčku nás (myslím tím firmu co má přes milion aktivních klientů) přesvědčují dodavatelé v sektoru IT.
Jak se snažej být IN. Jaké skvělé budoucno nám slibují, jaký pěkný kanál nám to malují.
Jo jo, pěkný (byznys) ráj to napohled.
Nic proti tomu, ale ani my nechceme být za voly, zvláště pokud jsou ti panáčkové vychcaní ichtylové z Práglu, furt melou jak je to kůůl a in.
Ale do dneška nám nepředložili ani jedno reálné ekonomické zdůvodnění, ani jednu reálnou aplikaci této many nebeské.
Shrnuto a podtrženo - ksychtovepřové je doposud jen a jen zbožné přání "vizionářů" těch správných obchodníků s deštěm.
Neznalým obratu doporučuji tento, dnes již klasický, film shlédnout.
Trochu mi to připomíná SEO.
Takže, do té doby, dokud svá tvrzení nepodložíte bytelnými fakty, do té doby to prostě bude jen a jen jedna velká žvejka, co do ní mohutně dmycháme vzduch.
Ale samozřejmě, jsou určitě firmy, úspěšně, které na Internetu nebudou nikdy mít "cílovou skupinu". Ale pořád přece platí, že "nebýt na Facebooku" je dnes u totéž jako "nemít webové stránky".
Přesně! Důležitá je cílová skupina a pro omladinu má FB samozřejmě smysl a plno výhod.
Psal jsem nahoře, že nesouhlasím jen s tou poslední větou v tom článku, neboť ta moc zobecňuje na všechny firmy na trhu a "nebýt na Facebooku" má pro některé firmy smysl, stejně tak pro druhé firmy je nutné naopak "být na Facebooku". Jen je otázka, co převažuje na trhu za potřeby :-)
Souhlasím, že "podnikat na internetu bez webstránek je celkem problém", ale podnikat obecně neznamená jen podnikat na internetu. Peníze se točí i někde jinde :-)
Mám na FB 3 účty, jeden pod vlastním jménem, zbytek fiktivní osoby. :-) Asi nebudu jediný co má víc účtů.
FB beru JEN jako nástroj (kanál) alternativní distribuce informací, mám tam dvě oblíbené kapely + příspěvky od ostatních lidí v uvedených skupinách beru jako přínos.
Před 10 lety jsme si skupina přátel cca 20 lidí otevřeli "třídu" na spolužácích.cz, potřebovali jsme nějaký prostor pro publikování fotek, chat a board (a to ZDARMA, aniž bychom si museli držet vlastní server, board apod.).... před rokem nás ze spolužáků vyhodily (logicky nebyli jsme reálná škola/třída)..... přešli jsme na FB :-/
Předně: píšu pod přezdívkou, protože nechci poškodit své klienty.
Mám na FB 5 účtů jen sám + cca 20 svých klientů. Už tohle asi nebudou zanedbatelná procenta. Pokud to hodně lidí dělá podobně, a tím jsem ji jistý, tak ty 2 mil. blábol.
Z hlediska marketingu je FB zcela k ničemu. Kromě několika málo, a to doslova, úspěchů především velkých firem, ty ostatní jen vyhodili peníze z okna. Za čas může FB ztratit popularitu. S ohledem na bezpečnost to může nastan ze dne na den. Stačí, aby jim (těm lidem) novináři začali říkat, co všechno se může strašného stát a a je vymalováno. Nakonec, kdo ten FB stvořil? Zuckerberg? Omyl, novináři.
Fííha, odvážné tvrzení. To by chtělo nějak potvrdit.
Řekněme že mám eshop a prodávám sirky. Jak mi Facebook dokáže pomoci? A zdůrazňuji - jak mi dokáže pomoci když mám na stránkých RSS s novinkami, mám fungující maillist kterým oslovuju příznivce a díky slušnému SEO a malé konkurenci mám i velmi dobré pozice ve vyhledávačích???
Když se podívám na 99% "firemních" stránek na faceboku tak to je jen kopie jejich novinek, navíc ve značně nepřehledném designu. A jestli tyhle novinky sleduji přes facebook nebo přes čtečku RSS nebo přes jejich informační emaily je mi jako klientovi celkem jedno. Spíš bych naopak řekl že ten způsob prezentace novinek na facebooku je z těch ostatních možností pro mě nejméně zajímavý.