Jsem na FB cca dva roky, ale právě v těchto dnech přemýšlím, že odejdu. Především mi vadí to rozhraní, které je neuvěřitelně nepřehledné. Nemluvě o tom, že skutečně komunikující jedince bych spočítal na prstech jedné ruky. Když už si mě někdo přidá do přátel, očekávám, že občas okomentuje vloženou fotku, video, příspěvek na zdi. Bohužel většina se jen veze na vlně "co nejvíc přátel" a "dárečky a kvízy".
V neposlední řadě nedokážu zkousnout otřesně vypadající nepřehledné aplikace, které drtivá většina uživatelů ani nechápe k čemu jsou ( viz Are you interested ). Všude možně očím na první pohled skryté reklamy, že člověk ani nemá jistotu, jestli kliká ještě do applikace, nebo na nějaký reklamní banner.
Ale dokážu si představit, že méně počítačově a všeobecně vzdělaní jedinci si dál budou na FB přihřívat polívčičku všemožnými dárečky a informacemi "Jakou má dnes Monika náladu", apod. a tito nakonec ten FB budou "živit" a celý tento humbuk skončí jako na libimseti.;)
GUI nepovažuji za povedené pro
-závislost na flash, java a jiných vyšších rozšířeních. Z mobilních zařízeních je tedy z velké části nepoužitelné. Existuje sice verze pro telefony s dotykovým displejem a mobily ale to rozhraní neumí spoustu věcí toho plného a není to je o efektech.
-i u GUI je roztříštěno mezi jednotlivé servery. Je jasný, že to je pro rozkládání zátěže , ale špatná synchronizace \ replikace způsobuje nedostupnost jednotlivých částí , nebo i špatné pořadí příspěvků.
GUI je naprosto hrozne, a nejlepsi ze kdyz uz si clovek zvykne na neco, oni mu to zmeni a musi zvykat znovu. Jak u blbych. Navic spousta veci co byla pred lety zmizela a sposta aniz by clovek cokoli udelal se mu sama zmenila. A co se tyce stupidnich aplikaci... nekteri normalne jakkoli pohodovi pratele jsou do toho proste tak zazrani, nebo jednoduse nevi na co klikaji a pak vsechny aniz by chteli zahlti vsemoznym balastem, protoze to je princip FB, tak to FB chce. Neboli "Pokud jednas jako normalni clovek, udelas co chceme" A aby lidi nedelai co chce FB, musi byt nevericni, podezrivavi a krajne opatrni. Tomu se ma rikat sluzba pro lidi? A to nenapadne podstrkovani reklamy se kterym se zaclo nekdy prede 2 lety a jde to tak pomalu aby si toho nikdo nevsiml? Proste humus.
"kdyz uz si clovek zvykne na neco, oni mu to zmeni a musi zvykat znovu."
Naprostý souhlas. Zářnou ukázkou je třeba Microsoft s nesmyslnou změnou ksichtu a chování Office 2007 a novějších. Oponenty upozorňuji, že většinu uživatelů počítačů počítače vůbec nezajímají a bere je asi jako lopatu nebo přinejlepším šící stroj. Jinými slovy nabifluje se postupy, které pak dělá víceméně popaměti, což je z hlediska efektivity ideální. A pak někoho napadne, že je to asi špatně.
Asi tak nějak... Chápu jejich snahy o inovace. Navíc je to zase o penězích - musí nám cpát něco, aby vydělali. A jsou k tomu nuceni i z důvodů prostého vývoje grafiky atd... Prostě si někdo přeje líbivější design... Ale proč nezmění tedy jen grafiku a princip užívání neponechají? Člověk pak půl dne stráví s tím, že hledá funkci, o které dřív věděl, kde je, ale teď ji hledá jak jehlu v kupce sena... A nejvíc mě štve, že se s tímhle nic neudělá a já zas budu po pár letech hledat půl dne tu stejnou funkci... :-(
Jenže je tu strašák v inovaci za každou cenu.
Mezi marketinkovými šarlatány, šamany, kejklíři sou tvrdě zakořeněny pověsti na téma ....inovace za každou cenu... Tedy nutkání to udělat jinak, měnit když to není třeba nebo co není třeba . Výsledek je v lepším případě stejný, bohužel často horší , jn se o tom hodně napíše protože tím se překřičí potencionálně negativní ohlasy.
To je snad prvni rozumny negativni nazor na FB i kdyz uplne neprehledne se mi to nezda. Co mne stve jsou automaticky generovane prispevky kamaradu, ze se jim neco libi. Nekam vlezli a aplikace jim napsala na zed ze nic lepsiho jeste nevideli. Asi 3x jsem na to skocil a dostal se na stranku, kde mam potvrdit ze se me libi neco co jsem jeste nevidel. Za dva roky se mne libily asi 3 veci a rozhodne to nebyly cizi aplikace nebo stranky.
Jinak FB je nadherny priklad zrcadla, je to o tom kde se clovek pohybuje a zcela to odpovida realite v ktere clovek zije. Pokud si pridam spoluzacku z ZDS, ktera rozumu moc nepobrala a mam ji tam jako "spoluzacku" a ne kamaradku, tak ji uz nekdy druhy den blokuji, protoze hraje 4 hry a tapetuje zed a za pul roku neni schopna vyplodit nic rozumneho a je krome tridnich srazu k nicemu. Takto mam zablokovanych cca 10 lidi z 80 co tam mam a FB je nadherne pouzitelny, muzu se pridat na silvestra ke kamaradovi co jede slavit do zahrabu na Chopok, vidim kdy bude zabijacka, kdy bude myslivecky bal, kdy bude vernisaz kamaradovych fotek, vidim ze se v utery vraci kamaradka z rocniho studijniho pobytu, vidim ze kamarad jede na Solovecke ostrvy a hleda lidi, vidim ze v sobotu je dalsi astrologicka vychazka a obcas se podivam na nejaky video a dostanu chut se podivat na film, vcera jsem koukal na fotky z Chopoku :-). Proste informacni nastenka. Mimochodem tech akci se tam zorganizovaly za ty dva roky urcite je stovce. (vcetne oblibeneho pokeru a hospod obecne, uz se nedelaji SMSkove konference)
Kazdy si to muze udelat jake chce. A co mne bavi nejvic jsou stiznosti lidi na obsah (nebo neobsah) coz je ve stejne rovine jako kdyby si dotycny stezoval ze si koupil knihu o hradech a zamcich a vubec tomu nerozumi a na zadnem zamku vlastne nebyl a hrady jsou rozboreny a nepekny ale kdyby chtel tak si radeji na vsechny zajede. Takove odkopani se. Sila (pro mne) je v tom, ze tam opravdu vsichni kamaradi jsou, krome asi dvou asocialu, kteri ale tvrdi ze prave protoze ze asocialove nejsou, tak tam nejsou. Takze opravdu nekdy volaji telefonem a nekdo jim cte instrukce (nebo kopiruje a posila mailem) kam se jede a co si maji vzit a v kolik kde maji byt.
Tedy k veci, nevidim duvod proc by to nemohlo fungovat porad pryc stejne jako blogy, maily, prekladace, inzertni servery, shopy a vsechno ostatni.
V podstatě souhlasím.;)
Nepřehledné mi přijde především veškeré nastavování, ke kterému nikdy nevím, jak se mám prokousat. Samotné ovládání běžných záležitostí je už docela logické a vyhovuje.
Samozřejmě mám lidi rozškatulkované do různých seznamů, které mají nastavené různé možnosti. Nakonci mi ale nepřijde moc smysluplné na tom FB být, když mám ze stovky bloknutých cca osmdesát lidí a zbytek jakžtakž komunikuje. Možná je to i o tom, jak člověk FB chytne. Někdo tam sedí celý den a chatuje, jiný zase sdílí fotky a další informace a očekává nějaký komentář. FB je určitě zrcadlo. Když ale vidím, že lidé nereagují ani na přispěvky jiných, chyba bude nejspíš jinde.;)
Co jsem opomněl je, používání FB i jako informačního kanálu - slevy, novinky, nové podcasty, články, atd... na to ale bohatě stačí Twitter. Proto stále nevidím přínos FB, když nepočítám ten neskutečný balast informací, který s sebou táhne...
20 lidi preci uplne staci, 60 zablokovanejch chleba nezere. Dalsi bonus je ze je tam v pripade potreby sklad kontaktu. Mam tam asi 10-20 lidi s kterymi jsem drive mel hodne spolecneho, ale ted uz spis ne. Tak jednou mesicne se me nektery kontakt hodi, nekdo prodava auta, nekdo dela u operatora, nekdo s kym jsem byl pred 6 lety na dovolene dela navrhy kuchyni, nekdo bydli v Krusnych horach kde shanim ubytovani.
Je to takovy bezbolestny, asi by me pred 20 lety nenapadlo vzit tlf. seznam a obvolavat lidi s kterymi jsem byl pred 25 lety na Balatonu jestli me mohou doporucit rodinej hotel v lokalite kde bydli. Na FB se jich klidne zeptam.
Hodne casto se necham inspirovat, vidim fotky z Norska, zeptam se kde byli, kolik to stalo, jak tam jeli. Driv bych asi taky nevolal kolegovi z byvale prace ktereho jsem 4 roky nevidel, jestli me nerekne co noveho.
Ted me kdosi na FB nalakal na brusleni na Lipne, tak tam za 14 na vikend jedu. Normalne by mne to nenapadlo.
Ty počty jsem zmínil spíš orientačně, kvůli poměru. Ale stejně, dost mě irituje, když tam každý den koukám na lidi, kteří za dva roky nenapsali ani slovo, ani nebyli schopni odepsat na moji první vítací zprávu.;) Pochybuju, že takoví by třeba byli ochotni chatovat, nebo dokonce zvednout telefon.:D
Databáze kontaktů... dobře, no někdo to tak má. I takové znám. Ale nic pro mě. Je to vážně o tom, jak ten FB každý uchopí a k čemu ho používá.
Myslím si ale, že sběračů, darovačů a vyplňovačů bude nepoměrně více, než nás, kteří přemýšlíme o tom ( nebo už jsme vymysleli ;) ), k čemu ten FB vlastně využít.;) FB tady bude ještě dlouho, ale spíš možná pro ty mladší ve školách, nebo ty méně vzdělanější a ti to potáhnou. Ostatní se přesunou na něco smysluplnějšího. Osobně by se mi líbilo něco mezi FB a Twitterem.;)
To je naprosto logické a svým způsobem správné, že většina lidí příliš na FB nekomunikuje. Když Vás potkám jako přítele na ulici a dám se s Vámi do řeči, tak posloucháte jenom Vy. Můžete to sice říct někomu dalšímu, ale to je čistě Váš problém. Na Facebooku nejde jen tak někoho pozdravit, nebo jen tak něco okomentovat. Vidí to totiž v podstatě všichni!! Třeba mně je to velmi nepříjemné. Komunikuji jenom přes chat a osobní zprávy. Tedy mou zprávu si přečte jen jeden člověk a ne stovky.:)
Nemluvě o tom, že skutečně komunikující jedince bych spočítal na prstech jedné ruky. Když už si mě někdo přidá do přátel, očekávám, že občas okomentuje vloženou fotku, video, příspěvek na zdi. Bohužel většina se jen veze na vlně "co nejvíc přátel" a "dárečky a kvízy".
Naprostý souhlas!
Fascinují mě lidé se stovkami "přátel" na FB.
Jsem rád, že jsem potkal někoho se stejným názorem..
S tímto také souhlasím. Lidé nechtějí sdílet. A když už, tak se chtějí chlubit (ne, že by to bylo a priori špatné - bohužel naprostá většina se chlubit nemá čím).
Nedávno jsme to probírali v práci u oběda. A bylo mi tvrzeno, že to není pravda. A že je to určitě tím, jaké přátelé mám. Nekoukal jsem, jaké přátelé mají moji kolegové, ale oni sami nic nesdílí (jsou mezi mými přáteli).
I kdyby lidi opravdu nesdíleli, tak to samozřejmě není nic společensky špatného. Jen se to nedá moc využít při kšeftu.
Cekal bych, ze clanek "Komercni vyznam" bude o cislech ... Kdyz nejsou, alespon co rika wsj.com, proc vsichni chteji do Facebooku nalit penize:
2009 - trzby $777 mil, zisk 200
2010 - odhad trzeb 2 mld
S uvahou ve clanku nesouhlasim - FB musi udrzet dalsi 3 roky rust a bude definitivne v 1. lize. Googlu to trvalo 10 let, FB 5?
No az na to, ze google douhodobe poskytuje uzitecny sluzby, ktery svy uzivatele neobtezujou (a ktomu samo spoustu kravin, ktery ale netreba pouzivat).
Kdezto FB pozkytuje to, co 10 000 jinych, navic zabaleno do hromady kravin, kterym se clovek nevyhne => aktualne se veze na vlne "kdo nema fb jako by nebyl", coz za 2-3 roky pomine, protoze tu bude jina "uzasna" sluzba na ktery je treba travit cely den.
Samozřejmě, že to je veřejný prostor - když si za "kamarády" přidám své oblíbené filmaře, muzikanty, politiky, spisovatele, firmy, abych byl v obraze, co nového chystají, tak je to ekvivalent třeba RSS, což je pochopitelně veřejný prostor. Proč se o FB automaticky uvažuje jako o síti reálných "kámošů" a proč se o každém, kdo je na FB, automaticky uvažuje jako o grafomanovi a exhibicionistovi?
Samozřejmě, že to je veřejný prostor - když si za "kamarády" přidám své oblíbené filmaře, muzikanty, politiky, spisovatele, firmy, abych byl v obraze, co nového chystají, tak je to ekvivalent třeba RSS, což je pochopitelně veřejný prostor. Proč se o FB automaticky uvažuje jako o síti reálných "kámošů" a proč se o každém, kdo je na FB, automaticky uvažuje jako o grafomanovi a exhibicionistovi?
Dovolím si nesouhlasit. Myslím, že FB má mnohem lepší podmínky pro směrování reklamy, než FB. Navíc čas strávený na FB je větší, než na portálech s Google reklamou (čísla jsem očekával v článku).
Za nejdůležitější ale považuji míru "zevlingu". Na různých webech jdou uživatelé za informacemi a nezajímá je nic okolo. Na facebooku jsou chvíli nadšení z nových příspěvků, ale brzy se začnou "nudit" - a koukat po reklamách... myslím, že nejzajímavější by byl ukazatel typického CTR na stránkách FB, ale ten nám asi nikdo neprozradí...
Vyhledávač Google taky nebyl nic nového. Velké portály měly vyhledávač jen jako něco navíc na čem se nedalo vydělat. Facebook je v podstatě to samé. Přinos není tak vidět, jako PageRank Googlu, ale to sjednocení stovek milionů uživatelů do jedné sociální sítě z FB dělá něco víc než jen další líbímseti.cz :-).
Často se hovoří o sjednocení uživatelů a o tom jakou to má sílu. Podle mě se tam přeceňuje již v tomto týdnu v jedné glose uváděný network efekt. Uživatelé nejsou ale jednoté aktivní prvky síťe a jejich fungovaní je mnohem složitější.
Nelze podle mě nelze hovořit u jednotě uživatelů. FB vznikl na akademické půdě, tam uživatele opravdu procentuálně byli jednotnější spojovalo je víc. Ale ve světě Internetu se do FB zapojují uživatelé a o jednotě jde hovořit dost těžko. FB je zastřešuje, dává jim jednotnou komunikační platformu, ale automaticky je nespojuje.
Uživatel automaticky nepodléhá network-efektu. FB je Internet v Internetu tedy několik „intranetů“ mezi kterými je možnost komunikace, ale nikdy k ní také nikdy nedojde. Proto „vytvářet“ zisk uvnitř FB je docela problematické. Veškeré věci uvnitř, při současném fungování, mají omezený dopad a mohou mít dopad negativní. A tady je problém, jako většina „made in USA“ věcí, počítá jen pozitivním přístupem a to je ve fungování společnosti utopie.
„made in USA“ věcí, počítá jen pozitivním přístupem ....
Šmarjápanno - to je blábol. V USA, kde je normální oškubat kohokoliv, kdo se nechá (to víte, svoboda, demokracie, liberalismus, a tak), a kde vám policajt při dopravním přestuplu preventivně nasadí pouta, že se s něčím počítá s něčím pozitivním?
Myslím, že se článek dívá na Facebook trochu úzkým pohledem. V posledním letošním čísle TIME vyšel o Zuckerbergovi, resp. Facebooku několikastránkový text. Ta společnost nevznikla, aby vydělávala peníze. V Googlu jsou lidé, kteří chtějí lidem přinášet služby. Časem ti lidé zjistili, že na reklamě můžou vydělat obrovský peníze. Ale Google nevznikl, aby vydělával na reklamě. Ve Facebooku jsou zase lidé, kteří věří tomu, že mění svět. Že dávají lidem nástroj pro mnohem bohatší, rozuměj širší sociální interakci. Chtějí zmapovat sociální prostory lidí a přenést je na Internet. Jestli Facebook nevydělá nikdy ani dolar navíc, těm lidem to bude jedno. A peníze na provoz si ten projekt najde vždycky, na to už je dostatečně velký.
Vědět to nemůžu, ale hádám, že negativní komentáře výše pocházejí především od lidí >30 let. Mně je 22, na Facebook nepoužívám jedinou externí aplikaci, ale jeho hlavní přínos spočívá v tom, že reálně pokrývá odhadem 90% mých vztahů z reálnýho života. Z toho více než polovina na tomhle prostoru aktivně interaguje.
Facebook je unikátní nástroj, byť jeho unikátnost spočívá právě jen v obrovské penetraci mezi lidmi. Je dost možné, že jako firma jednou zanikne. Koncept, který vytvořili, už ale podle mě těžko zmizí. Možná vznikne protokol, který umožní fungování nezávislé, decentralizované sociální sítě. E-mail taky nikomu nevydělává a žije dál. Každopádně pokud se bavíme o Facebooku, otázka jeho výdělečnosti je podle mě dost marginální.
hezky napsano... pro me ma facebook vyznam predevsim proto, ze sjednocuje. nikoho nebavi mit pratele na deseti ruznych sitich. navic je schopen zasahnout i lidi, kteri nikdy predtim nepouzivali ani e-mail, natoz icq nebo neco podobneho... jako treba rodice nebo prarodice nedotceni elektronickou komunikaci. a najednou maji pristup k informacim, akcim, fotkam... coz by drive museli hledat po vsech ruznych serverech.
Když se chci s okolím podělit o to kde sem byl, co sem viděl, nebo co hodlám podniknout, tak je to pro mně ideální, protože pokud bychom měli každý svůj blog nebo jinou osobní stránku kam to budeme dávat, tak naši přátelé tyto naše stránky nebudou navštěvovat, už vidím jak bych každý druhý den otevřel 80 webů kamarádů a určitě bych stejně na nějaké zapomněl. Tady to hodim na facebook a oni to mají jak noviny na jednom místě zprávy od všech známých a to je přínosem. Bohužel nejsou přínosem ti jedinci, kteří se doma nudí a myslí si že na facebooku musí trávit povinně alespoň 4h denně a pak tam hází na svou nástěnku nejrůznější bezduché příspěvky, objevují se jim tam srdíčka, medvídci a jiná havěť a tak podobně a to facebook zabíjí
Souhlasím, i když z druhé strany: na FB nejsem (tedy aktivní), ale občas už cítím z okolí tlak, o té či oné události se vše dozvím na FB. A to je podle mě závažný argument při posuzování budoucího bytí či nebytí FB - stává se univerzální platformou (podobné to bylo před pár lety s mailem - cože, ty nemáš žádný mail?). No a prošpikování FB reklamami a (třeba) placeným upřednostňováním bude k ekonomickému velmi slušnému fungování stačit.
chapu ze vas fb fascinuje. kdyz sem na netu pred 15 lety zacinal taky jsem travil hodne casu na mageo.cz a posleze xchat.cz, v icq sem mel plno lidi atd. ovsem postupem casu sam zjistite, ze vam tohle "socialni druzeni" akorat zere naprosto zbytecne cas a je z 90% uplne o nicem. no a dnes icq zrusene, skype zapnu jen kdyz potrebuju zavolat a fake profil na fb otevru 2x do roka kdyz tam kamarad da nejake zajimave fotky do privatni galerie z bowhuntingu na safari.
zkratka dnes uz nemam potrebu se s nekym vykecavat o uplnych kravinach nebo cist milion prispevku a dva miliony automaticky generovanych zprav.
jedine pozitivum fb vidim v adresari, kde se kontakty sami aktualizuji.
> E-mail taky nikomu nevydělává a žije dál. Každopádně pokud se bavíme o Facebooku, otázka jeho výdělečnosti je podle mě dost marginální.
Článek je psán z perspektivy toho, že někdo by měl za koupi FB zaplatit 50 mld USD. Pro toho případného investora asi nebude otázka výdělečnosti marginální...
Mimochodem, e-mail (freemail) vydělává, alespoň tedy v Googlu tvrdí, že Gmail je výdělečný. Reklama, reklama a zase reklama, navíc vedlejší efekty jako je posilování značky...
Mluvit o komečnosti Facebooku a nezmínit Facebook credits? Oooops.
http://www.readwriteweb.com/archives/facebook_credits_the_worlds_first_global_currency.php
Myslim, ze je zakladni chyba vnimat FB jako privatni prostor. Pokud tam nekdo dava ryze intimni a privatni veci, je nezkuseny blbec. Ale to bychom se mohli ocitnout az ve sfere trestne cinnosti typu pedofiilie ap.
Reklama je vsude. Kdyz jedu po dalnici, nejedu tam proto, ze se chci koukat na bllboardy kolem, ale proste jim neuniknu. Stejne tak reklama na FB. Je to tam vylepene a vnimam to, i kdyz treba jenom perifernim videnim. Navic plati, ze vsudypritomna reklama nevadi zdaleka tolik mladym lidem, kteri nezazili svet bez reklamy, jako starsim. Mladi uz vuci ni maji vypestovanou silnou odolnost, proste ji nevnimaji. Dokonce jsem nedavno cetla nejaky clanek o vyzkumu, podle ktereho mladi odhalene divky v reklame temer nevnimaji jako sexsymbol a reklamni efekt prvoplanovych promosexy akci je u nich tudiz hodne omezeny.
V prubehu casu se projevi fakt, ze uzivatele FB, jak postupne budou starnout, se posunou v zebricku nakupu od tennageru a studentu do zajimavejsich kategorii s vlastnim prijmem, vlastnimi nakupy, hypotekami atd.
My kdyz jsme se pred 30 roky chteli dozvedet, co se v parte chysta, jsme vyrazeli jednou tydne na spolecny trenink turistaku do sokolovny a nasledne do hospody na pivko, kde se vsechno domluvilo. Mladosi vyrazeji na FB.
Na vlastni kuzi jsem si overila, nakolik je FB starsi generaci proti srsti. Kdyz jsem musela FB vyzkouset jako pracovnik v reklame, zalozila jsem si vlastni profil. Uz za dva dny jsem mela pocit, ze se znemoznuju zpusobem, ktery neni hodny mych sedin. Tak jsem pro vyzkouseni vsech moznosti, kter FB ma, zalozila profil svemu psovi, ta muze vse bez skrupuli komentovat, ucastnit se akci, postuchovat kamarady, byt clenem skupin ap. Ale zkusenost z tech testu byla poucna. Mladi jsou na FB velmi otevreni, otviraj ho x krat denne. Mraky prispevku maji podobu, kterou melo pred temi 30 roky nase klaboseni na klandru pred skolou, tedy nulova zasumena informace, prokladana nudou. A takoveto rozpolozeni je nejidelanejsi situaci pro reklamu, kdo znudene ocumuje, prijima vse co jde okolo.
Pred casem se radikalne zmenily reklamni rozpocty, penize se prelily z tistene reklamy do internetu - ze zlatych stranek do vyhledavacu, z casopisu na zpravodajske servery, z vlastnich tistenych katalogu do tvorby webu.
Tipuju, ze podobnym zpusobem se zanedlouho omezi rozpocty televizni a preliji se na FB. Je to stejny druh traveni volneho casu, trochu odpocivam, trochu zevluju, nezavazne plkam, na nic se moc nesoustredim a mam u toho nejakou zvukovou kulisu.
Dejme tomu cas.
Není možno ovlivnit, jaký vztah mám s dotyčným "kamarádem". Za svůj život jsem potkal mnoho lidí, se kterými bych rád udržoval nějaký kontakt, ale rozhodně nemám zájem (a oni taky ne) jim cpát věci, které si povídám s kamarády, se kterými se stýkám skoro každý den. S jinými lidmi chci sdílet hodně. A s některými jsem spíše v pracovním vztahu.
Model "každý známý je kamarád" neodráží realitu. Ve skutečnosti to tak není a být nemůže, proč by to tak mělo být na webu? Možná je to fajn pro marketing - všechny spamy se tak velmi rychle šíří a když je vyhodím dveřmi, přijdou oknem. Ale pro komunikaci mezi lidmi je to katastrofa.
Vztahy by mělo jít třídit jak horizontálně (tihle jsou ze šachů, tihle mají rádi rally a tihle jsou bývalí spolužáci ze základky), tak vertikálně: s těmihle se stýkám hodně často, s tamtěmi už vůbec, jen chci udržet kontakt.
Osobně mám největší problém s jazyky. Komunikuju v několika jazycích s lidmi, kteří pochopitelně neumí všechny. A když napíšu nebo nasdílím něco v pro ně nesrozumitelném jazyce, tak je to pro ně spam. Po právu se ošívají. Přitom by zrovna tenhle problém šel technicky řešit poměrně snadno.
Jenže to nejde vždy.
Verze pro telefony tohle nepodporuje, oficiální FB klient pro Android, WM, atd... to nepodporuje.
Pokud požiji jednoduché linkování z jiné stránky tak to nepodporuje a musí se to editovat a "oprávnění" dodatečně nastavit.
Pokud někdo někoho označí na fotce tak to to oprávnění přebije
První fotku alba to ukáže vždy = vybrat nic neříkající fotku.
Co ale nejde je aby vzájemně se ani viděli. Oprávnění mě na seznam "přátel" nefungovalo.
Listy mám, ale do použitelnosti to má daleko. Jejich vytváření a administrace je bolestivá, nelze vytvářet podseznamy, při jejich kombinace lze použít pouze logickou spojku a postnutí něčeho jen pro nějakou skupinu je neskutečně otravný proces (asi sedmero kliknutí!).
Takže ano, jde to. Použitelné to není.
proc se v clanku pomeruje Facebook s Googlem, to je jako kdyby nekdo rikal ze Alza je vlastne spatna, prootze nema trzby jako Skoda Auto? :) Kdyz uz p. Hlavenka dela benchmark, nemel by posuzovat podle navstevnosti (tj. uvazovat ze kdyz ma FB stejnou navstevnost jako Google, tak aha porovnam jim trzby a aha, FB je lame :). Je snad prilezitost nekoho "zkonvertovat" z celkove navstevnosti u FB stejna jako u Google? Myslim ze ta "prilezitost" tedy kolac, ktery mohu ovlivnit, nikdy neni stejna ani u dvou firem ze stejneho segmentu, napr. kdybych porovnal Alza.cz a CZC.CZ
Ale mozna premyslim o level niz nez p. Hlavenka, ktery se na vec diva z pohledu akcionaru atd ... je mozne ze kdyz by v akciich atd. mel FB a Google stejnou hodnotu, tak pak by asi akcionar cekal ze bude podobny i profit .. ale to uz je jiny problem, akciim nerozumim a akcionar take nejsem, pokud ale nekdo takhle FB ocenil (precenil) tak je to jeho vec a riziko.
se vsi uctou, nejde o dojmy, pocity a uvahy zalozene na domnenkach...priklad MySpace je pouzit spravne s nespravnou interpretaci, autor by musel uvest kdy a za kolik Murdoch MySpace koupil a kolik a za jak dlouho MySpace vydelalo, uvaha, ze se Murdochovi MySpace nikdy nevrati je nepresna domnenka zalozena na pocitu, faktem je ze MySpace se Murdochovi vratilo 2x do 11 mesicu po koupi. A tu informaci nemusite hledat na wikileaks. Staci wiki...ano je to ironicke, ale MySpace se Murdochovi vratil mnohonasobne.
Hodnotit potencial FB business modelu je ponekud predcasne, a tvrdit o nem, ze to uz tu bylo, je lehce arogantni, 620 milionu uzivatelu tu zadna sit jeste nemela, ano vime z roku 2001, ze nejde o eyeballs...ale taky vime, ze klesa sledovanost, radia, televize a ctenost novin a nekde ty giganti ty penize utratit musi...opet by pomohla nejaka cisla, tudiz objem inzerce na internetu v USA letos prekroci objem inzerce v tistenych mediich, o tom nikdo nepochybuje, pred 10 lety, by mu vsichni rekli, ze je blazen, stejne jako prodavaci CDcek, a jine umirajici business modely...k veci...gmail ma priblizne 200 mil uzivatelu, FB 620 mil, OK, clickthrough na FB je velmi nizka 0.0X ale clickthrough pres spratelene a sledovane stranky je okolo 6%, dobre...pokud se na FB nedeje nic moc komercniho v Cechach, neznamena to, ze se nic nedeje v US a jinde, vidime rostouci podil search, vidime konvergenci komunikacnich sluzeb email, sms, chat, vidime masovou integraci do mobilu...a vidime sice vyhledavajici a vydelavajici a stale spickovy Google...ktery uz je docela moc velky aby stacil inovativnimu tempu FB, a vidime zoufale kroky Google s Wave a Buzz....coz nebylo nic jineho nez legracni odpoved na FB...v Googlu si museli pripadat jako kdyz Microsoft uvedl Zune....jiste taky dojmy...ale pokud globalni masova zmena komunikace, ke ktere prave dochazi, neobsahuje obchodni prilezitosti...OK, tak potom radio, TV ani noviny nikdy nemohly vychazet a vydelavat....nadchazejicich modelu je spousta, pocinaje postupnym ukrajovanim s podilu search, z podilu gmail, dojde i k presunu budgetu, zkuste si vyhledat nejaky clanek o strategiich a vydajich pro nova media...jiste opet mohou americti marketeri prestrelit, ale nenechaji si to uniknout a pokud to dela konkurence delame to taky...privatni prostor je hodne iluzorni a kazdy si muze reklamu vypnout, ale to neni a nebude jediny zdroj prijmu FB
Ano je obecnou pravdou, že projekty ani firmy nejsou věčné a dříve nebo později dojde zakladatelům prvotní nadšení a uživatelům jejich nekritický obdiv k něčemu novému. To ovšem ještě nemusí znamenat, že projekt nebo firma zkrachuje, je to pouze jedna s fází jeho vývoje. Nakonec tento standardní popis životního cyklu společnosti najdete v každé knížce o ekonomii, takže prezentovaný názor rozhodně není nijak revoluční, ale rozhodně kontroverzní, takže spolu s bulvárním nadpisem článku jistě zajistí vysokou čtenost (hallelujah).
Dovolím si tvrdit, že FB se svou půlmiliardou uživatelských účtů výše popsaný problém nemá a navíc se v posledním roce konečně naučil vydělávat na jejich přítomnosti. Tvrzení o tom, že jsou to vlastně většinou mrtvé účty je pěkné, ale pak bych tedy chtěl znát vysvětlení pro úspěšné reklamní kampaně s ROI vysoko ve stovkách procent, které generují reálné objednávky pro reálné zákazníky.
Ekonomický pohled na FB nelze omezovat na jeho obrat, ale vyžaduje pohled na celkový obrat segmentu trhu tvořeného firmami, které na FB vydělávají. A že jich při letmém pohledu do statistik Social Bakers není málo. FB credits v minulém roce rozhodně nebyly hlavním platidlem na FB, takže o jeho ekonomické výkonnosti budou něco vypovídat až v roce 2011.
Tvrzení o zoufalé neúspěšnosti FB stránek firem a výjimkách v podobě "kultovních" značek je poněkud zavádějící. Sociální média jsou dnes prostě standardní součástí komunikačního mixu a přítomnost na nich je asi tak zbytečná, jako reklama v TV.
Firmy si pouze musí uvědomit, že sociální média a ani FB nejsou zázračné černé skříňky, na kterých lze vést kampaně prakticky zadarmo, jak je často různými "specialisty" prezentováno. Úspěch na FB prostě něco stojí a to je také důvod proč autor článku mluví o úspěšných "kultovních" značkách. Plete si však příčinu a důsledek. Tyto značky mohu prostě dostatečně investovat a proto jsou také patřičně vidět.
Obecně, ale považuji za přínosné, že byl dán prostor negativnímu názoru, nekritických obdivovatelů je všude dost. Nesouhlasím pouze s formou a zavádějící nebo chybnou interpretací dat.
vetsina tech vasich zazracne uspesnych kampani na fb je zalozena pouze na lavinovem spamovani kdy se jeden user joine nekam a naspamuje tim x dalsich lidi, podvodech/manipulaci typicky nutnosti lajknout/pridat se kamsi aby uvidel inzerovany obsah a tuposti vetsiny uzivatelu kdy klikaji jako blbi na reklamu protoze byla postnuta nekym z tzv. pratel a oni netusi ze to reklama je.
fb neni zadne zazracne medium pro marketery ktere je etxra ucinne. kdyby temto lidem chodil klasicky emailovy spam od "pratel" tak bude "click rate" vicemene stejny.
zdatnejsi uzivatel ktery ma poneti o tom co dela si vetsinu tohoto balastu asi dokaze odfiltrovat, ale troufnu si tvrdit ze vetsina fbkaru jsou ten typ co do vyhledavaciho pole na seznamu pise www.facebook.com aby se na "ten" fb dostala. a prave diky nic muzou byt tyto kampane tak ucinne.
Směšujete podvodné stránky typu "kdo prohlíží tvůj profil" a kampaně. I kdybyste šmahem odsoudil všechny FB stránky a s nimi spojené FB aplikace, což je nesmysl, tak pořád zůstávají velice přesně cílené reklamní kampaně, které stojí někde mezi klasickým PPC ve vyhledávačích a bannerovou kampaní.
Kampaně na FB jsou úspěšné proto, že je na něm hodně lidí, lze je výborně cílit a koncept FB podporuje virální šíření.
Jako u každého úspěšného projektu jsou lidé, kteří ho nekriticky obdivují a lidé, kteří ho z principu odmítají.
zrejme si nerozumime a pritom mluvime o tom samem.
kdyz se mi na zdi objevi 3x "super-mega-hyper sleva 500% na nove kozichy firmy yxz" tak to smazu a budu akorat nakrknutej na reklamni spam a nikdy na odkaz nekliknu. ovsem kdyz se na zdi objevi od 3 pratel ze "jirkovi, monice a jane se libi tento novy super kozich" tak na to vetsina lidi klikne protoze je zajima co se libi jejich znamym.
Tak to, že by se něco automaticky odesílalo je stav před více než 12 měsíci. Dnes je to jednoznačně proti pravidlům FB a hrozí za to zrušení účtu, stránky či aplikace, nemluvě o tom, že propagace do feedu a skutečné zobrazení na zdi uživatele jsou hodně rozdílné věci.
Koukněte jak FB funguje dnes, jaké jsou tam pravidla a pak můžeme pokračovat v diskuzích. Chápu, že pokud to hodnotíte optikou pionýrských dob s přihlédnutím k dnešnímu počtu uživatelů, musí být výsledná představa dost šílená.
Konečně to někdo napsal... tentokrát s panem Hlavenkou naprosto souhlasím.
Osobně vidím základní problém fb v totální absenci čehokoliv. Nic zajímavého neobsahu, nic zajímavého ani nového nepřináší, pouze žije z toho, že na jednom místě koncentruje nesmysly, které dříve byly rozptýlené po ruzných serverech, forech, audítkách atd.
Používám ho nerad, "přátel" tam moc nemám, ale i tak je to až na řídké výjimky neustálý příval banalit, nesmyslů a zapomětihodností. Nevím jak vy, ale já nemám čas to neustále prohlížet a filtrovat. A čím více to bude zabalené do reklamy (btw. klienty pro telefony android treba reklamu nepodporují), tím méně to bude zajímavé a tím více to bude obtěžující a podle mne to cítí i provozovatel, že bod zlomu je blízko a když to s komerční stránkou přežene, tak mu lidi začnou houfně utíkat jinam.
Copak jsem blázen, abych někam lezl proto, abych si nakonzumoval další reklamu?
Když mám přátele a chci s nimi něco podnikat, tak raději podnikneme něco v reálu, než abychom "podnikali" něco na facebooku.... přátelé jsou o skutečných aktivitách, ne o osamělém sezení u pc a předstírání, že mám spoustu přátel.... kterým ale obvykle nestojím za to, aby se obtěžovali napsat mail, zavolat, nebo dokonce něco společně podniknout. Napsat nic neříkající neadresný slint do nějakého rozhraní a tvářit se že mám spoustu přátel protože se to automaticky setrvačností zobrazí všem lidem ze seznamu nemá s přítelstvím nic společného.
Skoro celá moje rodina je na facebooku, ale veškerá jejich aktivita spočívá v hraní her, protože je tam pokaždé snadno najdou :) Takže ano, FB má spoustu návštěvníků, ale položme si otázku, opravdu se z nich dají ještě vytřískat nějaké zajímavější peníze?
Od mých rodičů určitě ne :)
Pokud někdo FB platí za to, že tam moje máma, ségra a teta kliká na sporák, tak není normální :)
Ale opravdu je to životaschopný model, který dokáže financovat víc než provoz a malou marži? Z mého laického pohledu se na FB za posledních pár let prakticky nic nezměnilo, zdá se, jako by FB už pár let ve strachu před krokem za čáru nakládání s osobními údaji, přešlapoval na místě...
Mily Bennie existuje velka mira kolerace mezi poctem pratel a negativitou uzivatele, zmereno na vzorku 620 mil uzivatelu, tudiz pokud nemas na FB nic zajimaveho, nemas duvod tam lezt, predstirat atd....neni to asi problem FB, ale uzivatele, jsou uzivatele, kteri sdileji informace, napady, podnety a uzivaji si to...nevnucuj sve videni sveta ostatnim, a pokud nechapes co a jak tech 620 mil lidi na FB dela, tak si o tom neco precti, spekulujes a dedukujes ...napriklad zde, ci kdekoli jinde http://www.facebook.com/note.php?note_id=477517358858&id=8394258414
Asi pod pojmem přítel rozumíme každý něco jiného :) Uznávám, nejsem zrovna stádový typ, co má potřebu hledat útěchu v kvantitě.
.
Na FB jistě něco zajímavého také je, ale je to zabaleno do 99% balastu, což je největší nevýhoda FB oproti méně všeobjímajícím platformám. Velmi efektivní způsob jak dostat lidi co se nudí na tyto stránky uznávám.
Máte snad dojem, že Vám něco vnucuji? Pouze jsem vyjádřil svůj názor, váš je odlišný, já Vám jej přece neberu.
Sáhl jsem Vám na vaši oblíbenou hračku nebo co? Pouze jsem vyjádřil názor, že komerční potenciál FB je brutálně nadhodnocený, koneckonců pořád jde podle mne jenom o komplikovanou hračku.
Soucana vlna zajmu o FB tvori idealni prostredi pro ruzne "spam firmicky". Neni bez duvodu, ze celkovy objem spam-emailu celkove klesa - kdezto obraty v totmo druhu podnikani pres FB naopak utesene rostou a generuji pro majitele businessu zajimava cisla. Priklad z Manchesteru - nicmene pocitam ze takhle to bude velmi podobne ve vetsich mestech.
Technologicke centrum (3 firmy pro social marketing - SEO - FACEBOOk) - velikost obchodnich tymu tak cca. okolo 20 lidi. V prumeru jeden obchodnik vygeneruje tak 10 kontraktu (rocni kontrakt ) za tyden (quota 7-8). Coz obnasi priblizne 800 kontraktu na mesic (tohle je cislo z rijna). Nejnizsi cena za kterou to prodavaji je 45L/mesic (pouze reklamni kampan na Facebook ). Jednoduchou nasobilkou clovek dojde k cislu L36k do backlogu mesicne. Znam par majitelu, kteri maji trebas 5 - 6 firem tohoto razeni kde prodavaji i SEO a WEBDESING. Tento druh podnikani neni na vecne casi ale v horizontu nasledujicich 2-3 let podnikani bude urcite zajimave. Pekne "Ponziho" schema.
Ani mě nezaujal článek dost na to, abych ho dočetl. Tak se omlouvám.
Ano FB není něco, co prodá přímo věc a utrží 10procent. Ale má obrovský potenciál v tom, že umí ovlivnit lidi, o lidech relativně hodně ví....a to něco za, co se v době informací velmi tvrdě platí a bude víc. FB umí vydělat obrovské peníze zakladatelům(a o to přeci jde, když hodnotíme schoponost vydělat) - ať už prodejem informací nebo prodejem celého projektu.
To je presne napsane. Navic jako clovek, co se pohybuje v reklame se zajmem pozoruju, ze PPC reklamy jsou uz zrejme nejak ovlivnovany udanym vekem. Alespon mne (zena, 50+) se zobrazuji vyrazne jine reklamy, nez o stul vedle sedicimu kolegovi (muz, 25).
Ja tam mam same hubnuti, povleceni na postel, vybaveni do kuchyne, vitaminove a jine potravni doplnky pro seniory a pobyty v laznich. Jemu tam nabihaji tuningove doplnky na autak, zimni pneumatiky, outdoorove a horolezecke obchody a cosi ala Viagra (nepamatuju, jak se to jmenuje).
A i v tech pripadech, kdy je stejny zadavatel - jako internetove obchody - mne nabizeji nadobi a jemu lyze.
A muj pes (15 roku, zena) ma v reklamach zasadne uzasna tricka, gelove nehty a sexy saticky na diskoteku.
Navic mne reklamy zasadne vykaji a memu psovi tykaji, jak mame v oblibe.
V zadani veku a pohlavi je velka propagacni sila - jina PPC reklama tohle nema. Bez ohledu na fakt, ze spousta lidi zada jina data. Zamerit PPC reklamu cilene podle pohlavi a veku - kdo jiny to umi takhle presne?
Taky na reklamy neklikam - tedy nikoliv pro sebe, klikam a zkoumam dost usilovne na prani zakazniku. Ale na FB uz jsem parkrat klikla vyslovene ze zajmu a dokonce uz i koupila - vec co jsem planovala vyhledove koupit, bylo to ve sleve a par tisic uz odteklo.
A ze to neumi ruzne slozitosti, rozdelovat podle zajmu a jazyku? 90 procent uzivatelu to nepoptava, maji zivot dost jednoduchy a tak jim jednoduchost vyhovuje.
Toto asi nepotřebuje komentář:
http://www.google.com/trends?q=google%2C+facebook%2C+twitter&ctab=0&geo=all&date=all&sort=1
Hodně lidí si stále neuvědomuje význam facebooku. Myslím, že titulek: "Komerční význam sociálních sítí je pochybný" (dosadíme-li za sociální sítě slovo "Facebook") je bezpředmětný. A to ani nemluvíme o tom, že registrovaní uživatelé na Facebooku poskytují svým potencionálním prodejcům mnohonásobně více soukromých informací než všechny ostatní platformy dohromady.
Facebook je velkým problémem pro každou webovou stránku, který si na sebe vydělává vlastním obsahem. Ano, můžeme být na Facebooku, problém ovšem je, že tam nemůžeme vydělávat na vlastním obsahu (např. reklamou), protože za nás vydělává Facebook. :-)
Vytvořili jsme (my všichni uživatelé Facebooku - ať už z jakéhokoliv důvodu) "monstrum", které díky našemu obsahu bude vysoce komerční, o tom už není potřeba debatovat. I když víme, že nás supermarket likviduje svoji výkupní cenou, stejně se bez něj neobejdeme a jsme rádi zato, že díky němu můžeme přežívat. Takto to asi bude i s Facebookem, pokud se na něj podíváme pohledem komerční sféry.
Velcí hráči ve světě IT se dělí na dvě skupiny:
- jedni, co mají podíl ve Facebooku (v jakékoliv formě)
- a ti druzí, co jsou v koncích z toho, že neumějí najít způsob, jak Facebooku konkurovat
Otázka:
Má Google reklamy na facebooku proto, protože je prostě Facebook tak významný, že jej nelze ignorovat nebo protože má Google ve Facebooku nějaké podíly?
Wave měl být Facebook, ale šel trochu jiným inteligentnějším směrem, ovšem ukázalo se, že Facebook je úspěšný díky své jednoduchosti, prostě žádne složitosti, inteligentní funkce, atd. Příklad: Online překládání chatové komunikace ve Wave - skvělá funkce, jaksi se ale zapomnělo, že v sociální síti spolu komunikují lidé, kteří se znají a kteří online překládání nepotřebuji. S kamarádem ze školy máme stejný jazyk a pokud mám anglicky mluvícího kamaráda, asi jsem ho získal tak, že jsme už předtím uměli nějakým tím jazykem komunikovat a nejspíš tím jazykem budeme komunikovat dále. Používám Facebooku a neustále narážím na chyby systému (což se mi např. u Google aplikací - i když jsou v Betě, nestává), ale zřejmě to není pro Facebook samotný zase tak velký problém, pokud se trefíte, co se týče jednoduchosti, do potřeb vašich uživatelů :-)
Autor článku nepoužil jediné číslo, na kterém by ukázal finančni profitabilitu/neprofitabilitu projektu. Škoda, že si nedal tu práci zjistit, jaký je obchodní model sociálních sítí - to tady většina z nás hledala. Kolik procent tržeb činí reklama, kolik aplikace a jaké jsou další zdroje financování. Uspokojil se jen obecnými tvrzeními a osobními dojmy. Na druhou stranu vyvolal velmi zajímavou a kultivovanou diskuzi za což všem diskutujícim děkuji!
Jenom stručně k některým reakcím:
- čísla: v článku je tuším uvedeno, že Google má cca 25x vyšší výnosy než Facebook, to mně pro ilustraci přijde dostatečné
- o výnosech českých sociálních projektů, obávám se, není nic veřejně známo. Neveřejně jsou to zanedbatelná čísla. Myslím, že pokud by to byly brutálně výnosné projekty, vypadají zcela jinak ony i marketing kolem nich.
- že časopis Time (a jiné) Facebook chválí: samozřejmě, všichni, kteří jsou "v byznysu" si velmi přejí, aby Facebook šel na burzu, s ním deset dalších internetových momentálních hvězd, nadělali velké peníze, inzerovali atd. Všichni jsou součástí stejného byznysu a nepřejí si, aby momentální určitá bublinka rychle praskla, všichni by přišli o peníze.
- naprosto nepopírám, že Facebook má oproti jiným webovým produktům výhodu v tom, že dovede sestavit "portréty" svých uživatelů, s jejich zájmy, zálibami atd. Uvádím pouze, že jeho uživatelé jej považují za soukromý prostor a nebudou reklamu příliš akceptovat.
Jinak se i já připojuji k ostatním a děkuji za zajímavou a obohacující diskusi.