Vyhledávač Google taky nebyl nic nového. Velké portály měly vyhledávač jen jako něco navíc na čem se nedalo vydělat. Facebook je v podstatě to samé. Přinos není tak vidět, jako PageRank Googlu, ale to sjednocení stovek milionů uživatelů do jedné sociální sítě z FB dělá něco víc než jen další líbímseti.cz :-).
Často se hovoří o sjednocení uživatelů a o tom jakou to má sílu. Podle mě se tam přeceňuje již v tomto týdnu v jedné glose uváděný network efekt. Uživatelé nejsou ale jednoté aktivní prvky síťe a jejich fungovaní je mnohem složitější.
Nelze podle mě nelze hovořit u jednotě uživatelů. FB vznikl na akademické půdě, tam uživatele opravdu procentuálně byli jednotnější spojovalo je víc. Ale ve světě Internetu se do FB zapojují uživatelé a o jednotě jde hovořit dost těžko. FB je zastřešuje, dává jim jednotnou komunikační platformu, ale automaticky je nespojuje.
Uživatel automaticky nepodléhá network-efektu. FB je Internet v Internetu tedy několik „intranetů“ mezi kterými je možnost komunikace, ale nikdy k ní také nikdy nedojde. Proto „vytvářet“ zisk uvnitř FB je docela problematické. Veškeré věci uvnitř, při současném fungování, mají omezený dopad a mohou mít dopad negativní. A tady je problém, jako většina „made in USA“ věcí, počítá jen pozitivním přístupem a to je ve fungování společnosti utopie.
„made in USA“ věcí, počítá jen pozitivním přístupem ....
Šmarjápanno - to je blábol. V USA, kde je normální oškubat kohokoliv, kdo se nechá (to víte, svoboda, demokracie, liberalismus, a tak), a kde vám policajt při dopravním přestuplu preventivně nasadí pouta, že se s něčím počítá s něčím pozitivním?