Díky za kvalitní článek, určitě nejlepší za poslední dobu. Váš popis komunity a jejích zákonitostí je přesné a jasné pojemnování toho, co jsem tak nějak tušil (komunita bez komunity nevznikne), ale nikdy jsem se nad tím takto hluboce nezamyslel.
Ačkoli, lze najít i více podobných analogií, např. "peníze dělají peníze" apod. :-)
souhlasím že je to kvalitní článek s chutí jsem si ho celý přečetl. Každopádně otázka ohledně slepice a vejce je už dávno zodpovězená. S jistotou se dá tvrdit že nejdříve bylo vejce a slepice až poté protože v dobách kdy po zemi pobíhali dinosauři už bylo možné vejce vidět kdežto slepici byste hledal jen těžko :)
Zober dva rovnake hrnce, daj do nich rovnake mnozstvo vody, daj na rovnaky plamen, do jedneho daj vajce, do druheho slepicu. Po par minutach sa da experimentalne dokazat, ze skor bolo vajce.
Souhlas, že to je opravdu výborný článek. Líbí se mi na něm, že i ukazuje cesty, jak začít budovat. Od nutnosti tvorby prvotního obsahu přes aktivní vtahování lidí.
Možná aby to nebyl jen teoretický komentář, tak pár praktických střípků z vlastní zkušenosti z http://www. NejRemeslnici.cz (doufám, že nebudu viněn z nestydaté reklamy, píšu zde jednou za uherský rok ;-)
1. Lidi o mnoho častěji udělají podobnou věc, kterou vidí na Home page. Když je na homepage poptávka na šatní skřín, často se záhy objeví další. Je vidět reference na instalatére, bývá to podobné. Proto je dobré (a to zatím ne úplně dobře ještě děláme) na homepage ukazovat to nejlepší, co máte. A je potřeba něco mít, jak píše Martin Malý, i když byste to psali sami.
2. AD Lidi dělají lidi. Zpočátku jsme se snažili lidi motivovat dárky. Rozdali jsem 6 HD kamer. Už to neděláme. Podstatně lepší efekt má odměňovat lidi, kteří opravdu hodně přispějí sami od sebe. Když dostanou třeba jen i naše tričko, jsou často nadšeni a píšou nám, jak nás propagují dál. Takže pravidlo číslo 2 - udělejte pro své opravdové fandy něco navíc. A pozor, není to o penězích (jako odměně), je to o pozornosti.
Na závěr mohu říct, že budování komunity nám vzalo a bere o mnoho víc úsilí a času, než jsem tušil. A to nechci tvrdit, že už máme pořešeno a že bychom byli "za vodou".
založit komunitu, přitáhnout spřízněné lidi, zjistit, že obsah se netvoří, chvíli to táhnout sám a zavřít.
Jen tu zkušenost nedokážu popsat v článku, jako je tenhle.
Prostě jak je popsáno v článku, ne každý projekt je úspěšný. I když člověk zvládne vše perfektně, stejně prostě musí mít štěstí (a čím více chyb udělá, tím větší štěstí musí mít))
Nevím co mám zvolit :)
Občas edituji všelicos, ale ty moderní tzv sociální sítě nepoužívám.
ICQ z mladistvé nerozvážnosti a dřívější popularitě používám dodnes v jednom klientu se svobodnou licencí spolu s XMPP -jabberem. A komenutju články na různých zpravodajských serverech a blozích a párkrát jsme něco napsal do wikipedie.
A pak nějáká diskuzní fora a uživatelské skupiny a párkrát mailinglist atd :D
To je těžký kde je hranice mezi sociální sítí a soukromou nebo jinou komunikací...
Je email sociální síť? Soukromá komunikace? také tam jdou psát zprávy pro víc lidí najednou a jsou možné "konference"..
Socialni sit neni to stejne jako komunitni server. Komunita = skupina lidi sdilejicich neco spolecneho (nejcasteji konicka, oblast apod.)
Clanek hodnotim jako nejprinosnejsi clanek, ktery jsem kdy na ceskem webu cetl. Bez ironie. Dekuji Vam, pane Mily. Spravcuji web s +20.000 reg. uzivateli a resime tam presne to, co pisete, vcetne "rozbitych oken".