Díky za kvalitní článek, určitě nejlepší za poslední dobu. Váš popis komunity a jejích zákonitostí je přesné a jasné pojemnování toho, co jsem tak nějak tušil (komunita bez komunity nevznikne), ale nikdy jsem se nad tím takto hluboce nezamyslel.
Ačkoli, lze najít i více podobných analogií, např. "peníze dělají peníze" apod. :-)
souhlasím že je to kvalitní článek s chutí jsem si ho celý přečetl. Každopádně otázka ohledně slepice a vejce je už dávno zodpovězená. S jistotou se dá tvrdit že nejdříve bylo vejce a slepice až poté protože v dobách kdy po zemi pobíhali dinosauři už bylo možné vejce vidět kdežto slepici byste hledal jen těžko :)
Zober dva rovnake hrnce, daj do nich rovnake mnozstvo vody, daj na rovnaky plamen, do jedneho daj vajce, do druheho slepicu. Po par minutach sa da experimentalne dokazat, ze skor bolo vajce.
Souhlas, že to je opravdu výborný článek. Líbí se mi na něm, že i ukazuje cesty, jak začít budovat. Od nutnosti tvorby prvotního obsahu přes aktivní vtahování lidí.
Možná aby to nebyl jen teoretický komentář, tak pár praktických střípků z vlastní zkušenosti z http://www. NejRemeslnici.cz (doufám, že nebudu viněn z nestydaté reklamy, píšu zde jednou za uherský rok ;-)
1. Lidi o mnoho častěji udělají podobnou věc, kterou vidí na Home page. Když je na homepage poptávka na šatní skřín, často se záhy objeví další. Je vidět reference na instalatére, bývá to podobné. Proto je dobré (a to zatím ne úplně dobře ještě děláme) na homepage ukazovat to nejlepší, co máte. A je potřeba něco mít, jak píše Martin Malý, i když byste to psali sami.
2. AD Lidi dělají lidi. Zpočátku jsme se snažili lidi motivovat dárky. Rozdali jsem 6 HD kamer. Už to neděláme. Podstatně lepší efekt má odměňovat lidi, kteří opravdu hodně přispějí sami od sebe. Když dostanou třeba jen i naše tričko, jsou často nadšeni a píšou nám, jak nás propagují dál. Takže pravidlo číslo 2 - udělejte pro své opravdové fandy něco navíc. A pozor, není to o penězích (jako odměně), je to o pozornosti.
Na závěr mohu říct, že budování komunity nám vzalo a bere o mnoho víc úsilí a času, než jsem tušil. A to nechci tvrdit, že už máme pořešeno a že bychom byli "za vodou".