Vlákno názorů k článku Konec éry softwarových licencí od Jiří Donát - Souhlasím s tím, že je produkt důležitý; chtěl...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 28. 3. 2001 10:15

    Jiří Donát (neregistrovaný)
    Souhlasím s tím, že je produkt důležitý; chtěl jsem říci něco jiného: ještě v dnešní době samotný produkt stačí. To se ale mění a bude potřeba k produktu něco přidat - nejlépe převést jej na dynamickou službu. To se konečně (i bez internetu) podařilo všem firmám, které si udělaly ostruhy na nejlukrativnějším, tedy masovém trhu. Tyto firmy totiž definovaly standard a dokázaly si jej udržet.

    Svět, do kterého vstupujeme, bude mít jednu novou vlastnost: schopnost udržet si standard bude stále těžší. Srovnejme třeba Microsoft Windows a Napster - oba si udržely zdrojový kód; standard si ale udržel jenom jeden.
  • 28. 3. 2001 2:10

    Petr Stransky (neregistrovaný)
    Napster, jak jiz bylo v diskuzi poznameno, byl ve sve skutecne funkci trosku krivy P2P model. POkud by mel byt P2P pak by se asi musel soustredit napr. na vymenu zvukovych bank, obrazku, animaci - coz je mimochodem asi jeden z moznych byznysu postavitelnych na P2P modelu.
    Pokud by mel P2P model mel zmenit recording industry, pak me napadaji dva mozne modely - dojde k placeni mikrocastek za "pouziti" hudby, stejne jako pri verejne reprodukci (pravda, tam to nejsou mikrocastky ;-)). Resitelne je to pres mobilni technologie s takovymi mechanismy, ktere zajisti "neulozeni". Coz ale neni ve skutecnosti P2P model.
    Druhym jiz vice P2P modelem je, ze by vymena skladeb mezi uzivateli podlehala "dani", tzn. interpret sam da k dispozici sve skladby, pri kazde replikaci dojde k mikrozdaneni, zaroven cast teto castky muze dostat uzivatel, od ktereho byla tato skladba stazena. Cimz dojde i k podpore propagace, protoze bude zajmem kazdeho uzivatele propagovat "sve" skladby. Cimz se asi dava i daleko vetsi prostor novym interpretum, nebot ja muzu nabidnout skladby sve oblibene, ale nezname skupiny vsem a treba ji dokonce podporit tim, ze ji "vymenim", za nektere zname interprety (tj. ze za ztahnuti skladby od urciteho uzivatele budu pozadovat stahnuti te kterou chci podporit), abych podporil sireni.
    Co je ale klicove, je co jsem rekl jiz v minulem komentari. PRODUKT. Tzn. musi na tento model pristoupit takovy interpreter, ktery tahne davy, underground a neznami umelci to z mnoha duvodu rozhybat nemohou bez ohledu na kvalitu sve produkce. CDcko, ani nahravaci spolecnosti produkt nejsou.
    Priklad relativne uspesneho pokusu borit zdi je S. King, ktery sice od neho upousti, ale myslim, ze prvni impuls byl asi dostatecny.
    Cast problemu je trosku jinde, kapely a dalsi umelecky svet potrebuje byznysmeny kolem sebe proto, aby se mohl soustredit na obsah (je to stejne jako cekat od programatoru prodej jejich prace). Tzn. k zmizeni producentu nedojde, ale mohlo by dojit k urcitemu roztristeni a posunu modelu. Dokonce je teoreticky mozne, ze dojde ke vzniku firem typu Rolling Stones, Inc. - coz bude mit predevsim vyhody pro interprety samotne - nahravaci spolecnost s nimi nebude tolik manipulovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).