Stát by měl pouze standardizovat způsob, jakým budou dopravci dávat svoje data elektronicky k dispozici. Měl by bý stanoven nějaký formát dat, nejlépe na bázi obecnějšího standardu jako je XML (existují pokusy: http://www.railml.org) nebo dokonce RDF. Ten formát by měl mít schopnost vyjádřit všechny potřebné aspekty avšak přesto by měl rozhodně zůstat co nejvíc "simple", aby komunita, která s ním bude schopná pracovat byla co nejširší. Zároveň by měl být standardizován protokol, jak se na data dostat (asi http). S tím by měla jít ruku v ruce povinnost dopravců data takto elektronicky zveřejňovat - každý ve vlastní režii. Povinnost by mohla být odvozena jednak od licence k provozování dopravy, jednak od dotací, kdy si poplatníci přispívají na dopravu a měli by tedy mít právo vědět, kdy to jede.
Klienti tlustí, tencí a weboví, kteří by dokázali agregovat tyto stahnutelné informace, by na sebe nenechali dlouho čekat. (Web 2.0 jak vyšitý, konečně chápu, co to je :-)
Vytvořila by se tak příležitost k různým byznysům, kde by každý šikovný mohl něčím přispět a nebyla by to příležitost pouze pro jedinou firmu, která byla kdysi první a zajistila si monopol dodnes.
Ono by to celé bylo složitější, musela by se například zajistit jednotná identifikace zastávek, kde zastavuje více dopravců, atd., avšak na všechno už tady existují nějaké autority, pro dráhu je to SŽDC, pro letiště Česká správa letišť, pro MHD organizátoři dopravy, pro busy a říční lodě kraje.
Jenze statni nuceni do cehokoliv a zejmena do placeni neceho je prioritne zlo. Proto si myslim, ze ucast v tom systemu by pro dopravce nemela byt povinna. Na druhou stranu je nesmysl aby byl provozem neceho, co dela inzertni sluzbu zatizen statni rozpocet, takze to musi byt placene. Placene by to melo byt tim, komu to poskytuje vyhodu - dopravci. Chceme aby to bylo pro vyhledavani dostupne vsem bez rozdilu, pak ale samotny pristup k datum neposkytuj provozovatelum vyhledavani zadnou vyhodu, takze ti by platit nemuseli. Tak to vidim ja.
To by nebylo statní nucení, jen podmínka licence nebo získání dotace (nebo přesněji získání objednávky dopravní obslužnosti). Jistěže dopravci sami chtějí zveřejňovat jízdní řády, bylo by však potřeba je "trošku státně přinutit" aby to dělali na jednotném standardu.
Jistěže by to platili sami, protože by si každý musel svoje data sám někde vystavit.
Provozovatelé vyhledávání by asi vyhledávacího klienta provozovali pouze v případě, že by v tom viděli ekonomický efekt, dopravci by jim nic neplatili. Ale já tam ten ekonomický efekt vidím a tanečky okolo IDOSu to potvrzují. A taky je tu prostor pro PC aplikace.