Na druhou stranu je to dvousečné. Když jsme žili v zahraničí, bez datové schránky bych asi zešedivěl. Fikce doručení je přitom stejná jako pro jakoukoliv jinou zásilku. A to nemluvím i o běžné komunikaci s úřady, kde mi jen na mém čase ušetřila desítky tisíc, které bych trávil neproduktivně někde na poště nebo na úřadě.
eObčanku jsem nechtěl, protože by mi byla automaticky zřízena datová schránka. Té jsem se obával, protože fikce doručení. Nakonec se přihlašuji k portálu občana přes mojeID a datovou schránku jsem si kvůli podnikání také zřídil. Stejně ale obava z fikce doručení byla správná, protože jsem si zpočátku v datové schránce špatně nastavil informováni o příchozích zprávách. SMS která měla dojít mi tak nepřišla a já se nedozvěděl o pokutě. Přihlásit jsem se až po měsíci kdy se pokuta zvedla asi na trojnásobek, protože jsem ji samozřejmě nezaplatil.
Ano nemůžu to vyčítat datovým schránkám, já si to špatně nastavil, ale kdyby mi to přišlo do normální schránky, tak bych se takto nespálil.
Problém vidím ve složitosti autentizačních prostředků. Jako ajťák, pomáhám obnovovat certifikáty na zabezpečených prostředcích spoustě lidem. Oni ten proces prostě nedávají. Neví jak certifikáty fungují, je to pro ně složité.
Řešil jsem teď u známé, že se jí v portálu občana záhadým způsobem odpojila datová schránka, byla vidět ale pořád jí chodily emaily, že datová schránka má problém s připojením. Nakonec jsme společně našli jak datovou schránku odpojit a znovu připojit.
Jen tím chci říci, že elektronická komunikace přes moderní zabezpečené metody, mnohdy není až tak jednoduchá, aby to zvládli všichni občané.