P.P.S. škoda že už nelze zjistit, jak by vše vypadalo, kdyby měla fotbalová liga televizní přenos v sobotu a hokejová v pátek. Třeba by fotbalisté předváděli, jak jsou morální a hokejisté by byli pranýřováni jako bezcitní cynici...
Kazdopadne se domnivam, ze kazdy by u vseho co dela mel pocitat s tim, ze jej za to bude nekdo jiny cinit odpovednym - a ten nekdo jiny muze mit na onen cin i zcela radikalne odlisny pohled. A tak se skutecne muze stat, ze akt "pomoci" bude "odmenen" zcela necekane.
Tim nerikam, ze se nema lidem pomahat - tim jen rikam, ze pomahajici nema cekat, ze se na vsech stranach setka s pochopenim a diky - pocitat musi i s necim jinym. A stezovat si, pokud ho to zaskoci nepripraveneho, pak muze jen sam na sebe.
Jerry prijed do cech a rozbiju ti tu tvoji sprostou hubu. Tato veta je ciste hypoteticka a nevztahuje se na zadne konkretni osoby, zejmena ne na spolupracovniky americkych tajnych sluzeb. Jsi opravdu to to nejstupidnejsi hovado co se tady na diskuzi (spolu s jakymsi petrem) potuluje. Prave jsem nabyl dojmu, ze te nekdo v usa plati za tyto tve velmi trapne prispevky.
Nabyvam dojmu ze si myslis (pokud ses vubec neceho takoveho schopen), ze take vietnamske deti, iracke, miminka (i jeste nenarozena) a 30 o/o mrtvych deti v JSR zabitych americkymi nalety byli vsichni budouci stoupenci milosevice.. stejne tak se podle tve "logiky" meli postrilet treba i zide za II. svetove velky, protoze ti prece take zili ve state, ktery likvidoval zidy a nic proti tomu neudelali.
American neni nadclovek. Mrtvych je mi lito a nejsem pro utoky na nevine lidi at uz z usa ci odkudkoliv.
Je mi te horzne moc lito, opravdu.. jsi chudinka a stejne tak je mi lito, ze se musim vyjadrovat tak jak jsem se vyjadril.

Taky to zacala "americka" TV NOVA a cela kampan je vedena tak aby cikani byli prezentovani jako utlacovani atd. Prezident jim navodi pocit ze se nemusi stavet pred zakon (amnestie) kdyz neco udelaji a nekdo se proti nim postavi je to rasismus jen proto, ze pachatel je cikan a na toho se nesmi sahat.. atd...
TO potom budi ve spolecnosti nenavist.. a teprve ted u casti obyvatel skutecne vznika rasismus (u me samozrejme ne).
BTW: Kamarad mi nedavno vypravel jak mu chteli schlamstnout uz 2x PSA ! :((
5--> Vkladas mi do ust lzi - nikdy sem netvrdil ze vsichni byvatele statu co podporuje terorismus by meli bejt postrileny, to tvrdi tvoje fantazie a nenavist.
hm.. A kdy jsem ja rekl, ze jsi neco takoveho rekl?
BTW: ..vsichni.. a ..i nektery.. to je rozdil, ale takove detaily ti permanentne zamerne unikaji (kdo ze ti za to plati?)
Nehlede avizovana odveta povede zase k dalsim mrtvym na obou stranach a kdovi kolik jich muze byt.. a naivne si mysli ze tebe se to dotknout nemusi...
Bushova strana jasne rekla ze nejprve je treba jednat a pote hledat priciny proc k utokum vubec doslo. To mluvi za vse.. (Rychlost prepadeni UBL je pitomost protoze jestli to opravdu udelal on, tak se samozrejme pro pripad ze by ho hledali uz davno uklidil jeste pred utoky..)
6--> Semtex.. atd. smejes se mi do ksichtu? Vsichni vime o tom kdo ma nejvetsi zbrojni rozpocet a btw: kdo ridi nasi politickou scenu..
30 000 nevybuchlych kazetovych bomb v JSR s kterymi si hrajou deti atd atd.
Kdyby USA slo o zachranu lidi jak to tvrdila napr. pri utocich v JSR tak by ty penize radej mohla venovat na leky a jidlo a zachranila by tak kvantum zivotu vice...
13.500 dětí /den zemře na hlad a lehce vyléčitelné nemoci - smrt vyschnutím za živa je mnohem horší než smrt sesuvem stropu, či nárazem kabiny letadla, kdo z Vás co zapálili svíčku kvůli teroristickým útokům ji zapálil také každý den kvůli těmto dětem... ? Já řešení ve svíčce nevidím. Vidím v ní pouze nastroj sugesce servility a loajálnosti k USA podobn2 jako je tomu u některých náboženstvích, jako např. opakování HARE KRIŠNA atd. mnohokrát za den...
90 % populace nevydelava zlomek toho co ja, nemas ani tuseni kolik vydelavam a to ani radove tak co to meles..
Myslim ze reseni neni v charite a v snizovani urovne beznym lidem (jak navadi media (dej tam dej jinam..)) ale vyrovnani rozdilu mezi chudymi a hyperbohatymi..
A o tom kolik penez a za co utracim nemas ani poneti, takze nechapu k cemu se takhle vyjadrujes..
(vyhrazuji si pravo na chyby a to vcetne neumyslnych obsahovych * opravdu nemam cas to jeste cely zkorekturovat..)
Podotykam, ze v prispevku jsou mraky zjednoduseni a aktualni taktika uderu z letadlovych lodi mi neni znama (ale takovych je nas na zemi pres sest miliard :-)).
Nicmene zakladni problem je pomerne jasny (a Bush junior ho pry specifikoval nasledovne). Nema cenu se raketou za sto tisic dolaru strefit do stanu za deset dolaru a trefit zadek velblouda. A z vojenskeho hlediska ma velbloud vetsi cenu nez rodina, sedici kolem ohne.
Takze mi to ujasnete - na jedny strane tvrdite ze se jim neda verit, na strane druhy jim bezmezne verite kdyz mlcej (a vy z toho vyvozujete ze nic neudelali).
Jinak existuji dukazy ze ti co to udelali maji kontakty na bin Ladena, primej dukaz ze on vydal rozkaz neexistuje a osobne si nemyslim ze nekdy vubec existovat bude - UbL neni zadnej blbecek.
Popirate snad pravo cizi vlady stanovit ve sve zemi nejake zakony a trestat jejich porusovani ?
Nedelaji to snad tak v podstate vsechny staty (staty Spojene krome toho jeste trestaji i cizi obcany za to, co provedli u sebe doma, kde to trestne neni) ?
Je pravo statu na svem uzemi vydavat a vymahat zakony mensi tehdy, kdyz se nam ty jejich zakony nelibi ?
To, jestli je proces spravedlivy ci vykonstruovany je vec jina - to nemame jak posoudit a je to tedy otazka viry. Vy verite, ze je, ja nejsem verici (alespon ne teto viry) a proto na to nemam pri nedostatku informaci zadny nazor.
Zrejme jste takovy ten spravedlivy demokrat - kdyz budeme mit stejny nazor, tak bude po tvem, a kdyz rozdilny, tak po mem. Zretelne vychazite z predpokladu, ze jste opravnen (a to v pripade potreby i nasilim) prosadit pravidlo - ze jini si pravidla stanovovat nesmi, kdyz se vam nelibi.
Tak to reknete chlapsky na rovinu at je nam to vsem jasne (a ja s vami budu v takovem pripade do znacne miry souhlasit) a nezabalujte to do kecu jako ze ti "se cti a demokracii pravidla urcovat mohou", kdezto ta "banda silencu nemuze" (pricemz kdo je "se cti" a kdo "banda silencu" stanovili ti, co se oznacili za ty se cti).
Souhlasim i s tim, ze by se tak melo dit podle mezinarodne uznavanych pravidel - tam, kde byla tato pravidla mezinarodne uznana. Pokud vsak nejaka vlada na takovou dohodu nepristoupi, tvrdite, ze ostatni staty, kteri se dohodly maji pravo takovu dohodu vymahat ?
Mezi staty se na "vetsinu" nehraje a nikdy nehralo. Ani kdyby vetsina statu odhlasovala, ze komunisticky rezim je nelidsky, nebude to cinu ke zmene zrizeni zavazovat - do okamziku, nez na takovou dohodu dobrovolne pristoupi.
A totez plati pro demokracii v zapadnim slova smyslu (zrejme to je to, co slovem demokracie oznacujete) - nemate zadne zvlastni pravo tuto filosofii a toto zrizeni prosazovat na mistech, kde maji jine zebricky hodnot, jinou filosofii a kde tu nasi demokracii za nic tak skveleho nepovazuji. Nemate to pravo o nic vetsi, nez je jejich pravo prosazovat svoji filosofii. A vase pravo branit demokraticke hodnoty na jejich uzemi je stejne jako jejich pravo prosazovat svoje hodnoty na vasem uzemi. V teto zcela vyvazene situaci existuje jedina nerovnovaha - mate vetsi moznost prosazovat svoji filosofii, pokud jste silnejsi.
Rikate, ze demokraticke a castecne demokraticke staty jsou ochotny se dohodnout na urcitych obecnych pravidlech - to je ale hrube zneuziti slova "obecny". Urcita skupina statu stanovila urcita pravidla, kterym rika demokracie, tataz skupina take rozhoduje, ktere staty oznaci za "demokraticke", ktere za "castecne demokraticke" a ktere za "nedemokraticke". Kde je nejaka "obecnost" pravidel prijatych takto vzniklou skupinou (navic, kdyz "do skupiny" vas prijmou prave tehdy, kdyz uznate jejich pravidla) ?
Jaky je vlastne rozdil mezi tim, kdyz delite lidi podle filosofie a zebricku zivotnich hodnot a tim, kdyz delite lidi podle barvy pleti nebo narodnosti ?
Z tvrzeni, ze bili jsou lepsi nez cerni - to je preci kazdemu jasne "obecne" pravidlo vzeslo mnoho nasili. Obrovske mnozstvi mrtvych vzeslo i z tvrzeni, ze jen nemecka rasa jsou lide a ostatni jsou podlide (banda silencu ?). Pokud budete prohlasovat svobodu a demokracii za "obecne" hodnoty - a podle toho, zda s vami clovek souhlasi nebo nesouhlasi se budete rozhodovat, jak hodnotny je to clovek, ci zda je to vubec clovek, pak sam sebe stavite na roven rasisty nebo nacisty.
Aby nedoslo k omylu - ja netvrdim, ze neni mozne proti jinemu cloveku pozvednout zbran. Jste (podle hodnot vyznavanych v teto casti sveta) povinen se pokusit dohodnout (on ale muze vyznavat jine hodnoty a tak on NENI povinen se dohodnout). Jste take povinen ho ignorovat - pokud jeho nazor a vas nazor je "mimbezny" a navzajem nekoliduji. Nicmene, pokud vsechny jine moznosti jednani selzou, a nazory vas dvou ani nemohou koexistovat vedle sebe pak nemate jinou moznost nez pouzit silu - a v takovem pripade je zcela na miste ji pouzit. Neni-li jineho zpusobu jak zjistit, ci nazor, pokud jsou nazory neslucitelne, je "lepsi", je presto nutne nejak rozhodnut. A zatim nikdo nevymyslel nic lepsiho, nez tu silu.
A tak mi nevadi samotny fakt protiuderu, i kdyz je mi lito nevinnych. Vadi mi ta retorika okolo, ktera z prosteho zabijeni lidi s jinym nazorem (ano, a pokud se trefi tak i nebezpecnych lidi) dela vznesenou akci, chranici "vsebecne uznavane hodnoty" a div ne "blaho vseho lidstva". Povazuji za zbabele a nebezpecne budovat jakoukoliv teorii "nadrazenosti" a proto boje za "vseobecne blaho", porusovani "obecne uznavanych pravidel" a konec koncu, i polozeni ekvivalence mezi zivodni styl nejake skupiny lidi a "civilizaci" jsou tim, co me nekonecne irituje. Vadi mi znasilnovani pojmu, kdy se "nase" povazuje za ekvivalentni "cestne" nebo "spravne" a "cizi", pokud se nam to nelibi, je "menecenne", "silene" a pripadne "nelidske".
Ti, co se bez berlicky pocitu nadrazensti nemohou obejit jsou nebezpecni. Nikdy nevite, koho zacnou za menecenneho povazovat priste.
Nejprve zcela automaticky zacnu poznamkou, ze i tvrzeni "tvoje svoboda konci tam kde zacina moje" je produkt nasi (zapadni) kultury a nikoliv "obecne uznavana pravda", takze ji nemusi vyznavat vsichni. Kdybys byl Talibanec, byl bys uplne stejne uprimne, jako ty jsi ted o svoji pravde, presvedcen o tom, ze krestanstvi, kapitalismus a zapadni zpusob zivota, v cele s dablem nejhorsim, Spojenyni Staty, utoci na tvuj zpusob zivota, ohrozuje budoucnost tvych deti a snazi se te postupne zcela asimilovat. Oni utoci na svobodu ostatnich lidi, protoze je to hodnota, ktera u nich zas az tak moc neznamena - prinejmensim v porovnani s virou. Jini zase povazuji svobodu za vyssi hodnotu a "pravou" viru za hodnotu mensi, coz, podle sveho presvedceni, celkem snadno mohou chapat jako utok zase oni. No, a tak se oni ze sveho pohledu brani, cemuz my rikame, ze utoci a tak se jim budeme branit, cemuz oni budou rikat, ze utocime. Uz jsem rikal, zrejme to jinak nejde. Ale nase pravo povazovat se za "lepsi" je stejne jako jejich pravo na totez, protoze spolecna nadrazena autorita, ktera by to doopravdy a nezaujate posoudila neexistuje (dokonce i toho Boha mame kazdy jineho). Ty, s nimiz je spolecne souziti opravdu nemozne nezbyva, zrejme, nez vyhladit. Nicmene, pritom bychom meli alespon trosicku myslet na to, ze jednoho dne se muze objevit nekdo jiny, silnejsi, pro koho nase vznesene cile budu vyplodem chorych mozku, ktery nam vnuti svoji vuli a ty, kteri se proste budu branit (to druha strana zcela jiste posoudi jako barbarsky a zakerny utok), ty proste zlikviduje.
Podobnych utoku bude, dle meho nazoru, z obou stran stale pribyvat a budu stale ostrejsi a nepodari se jim zamezit. Podle me je to nutny a neodstranitelny side-efekt toho, ze svet se stale vice spojuje do vetsich a vetsich celku.
To je celkem v poradku. Tato veta nam vlastne rika, ze k poruseni necich osobnich prav muze dojit "utokem" - ktery ospravedlnuje "odvetu" nebo "odvetou". Takze je nutne vzdy posoudit, jestli se jedna o utok, ci zda druha strana jen vyznava toto vase vlastni pravidlo, a na zaklade neceho, co jste udelal vy a co ona chape jako poruseni svych osbnich prav se jen brani.
Vy ovsem za zcela samozrejme povazujete to, ze to, doslo-li k utoku nebo k obrane posoudite vy osobne - a v takovem pripade se neda ocekavat nezaujate posouzeni.
To, co vam vycitam neni ani tak to, ze se na problem divate zcela jednostranne (zde si osobujete pravo jednostranne rozhdnout, co je utok a co jim neni, zatimco druhe strane totez pravo nepriznavate) - ono to ani jinak, v pripadech, kdy neexistuje spolecny "nadrizeny" ani nejde. To, co vam vycitam je to, ze si svoji jednostrannost ani neuvedomujete. Vy vubec odmitate uvazovat o myslence, ze to, co povazujete za utok povazuje zcela regulerne druha strana za odvetu po necem, co oni za utok povazuji - a vy ne. A nesnazte se me ted chytit na to, ze udalosti v Americe schvaluji - ne, neschvaluji. Jen, na rozdil od vas vim a verejne pripoustim, ze duvod proc jej neschvaluji je ten, ze sebe a "nase lidi" a prenesene tedy svuj nazor a "nasi filosofii" povazuji za hodnotnejsi (v tech situacich, kdy se jinou metriku nepodari nalezt). To vypada pomerne hnusne a nebezpecne. Ale alespon si uvedomuji, ze to tak delam. Vy povazujete svuj nazor za "lepsi", protoze odpovida "vseobecne platnym idealum a filosofii" - jenze ony idealy a filosofii jste na ten piedestal "vseobecnosti" vyzvedl (jednostranne) nejprve vy sam. Zijete tedy v bludu, ze existuje nejake celosvetove platne meritko, podle ktereho jste vy lepsi nez jini lide. Zatimco vy za to meritko mate A, Taliban si take mysli, ze urciti lide a filosofie jsou hodnotnejsi nez jini (jine) a maji tedy vetsi pravo rozhodovat nez jini - bohuzel za meritko kvality lidi povazuje B, ktere se od vaseho A lisi ...
Neberte si to, prosim, prilis osobne - ja nemam v umyslu utocit osobne, nebo vas urazet, napsal jste ale, ze jste z mych prispevku zmateny, coz znamena, ze se mi nedari byt jasny - a to je moje chyba (kdyz dojde k nepochopeni v komunikaci, je vzdy vina prevazne na zdroji informace nez na cili) - proto jsem se pokusil orezat to, co se snazim rict az na kost a podat to formou jednoducheho prikladu.
Co se tyce zbytku vaseho prispevku, tam pochopite, ze nejsme ve sporu. Me vadi rozpor mezi retorikou a ciny. Nedorozumeni mezi nami dvema zrejme spociva v tom, ze vy se domnivate, ze pozaduji, aby se zmenily ciny a uvedly do souladu s retorikou. Opak je pravdou. Ja zadam, abysme nebyli obelhavani. Navic zpusobem, ktery v nas ma vyvolat dojem vlastni nadrazenosti a vyjimecnosti. Protoze z toho, kdyz se lidem shury leje do hlavy teorie jejich nadrazenosti a vyjimecnosti NIKDY nevzniklo nic dobreho.
Pokud se mi ani ted nepodarilo pochopitelne vyjadrit v cem vidim problem, pak to vzdavam. Uz jsem totez napsal mnoha ruznymi zpusoby a nevim, jestli mohu dokazat napsat to jeste jednou jeste jinak. Pokud to stale neni jasne, zahodne celou debatu a odpovezte mi kratce a jednoduse na tri otyazky:
Aby se lidstvo neznicilo, musi se naucit nachazet spolecne nazory. Na druhou stranu se ale domnivam, ze mezi temi prvnimi nazory by rozhodne nekde hodne brzo mel byt ten, ze "povinnost" mit spolecny nazor by se mela ukladat jen tam, kde je to ale opravdu nemyslitelne, aby to bylo jinak. Muzeme prijmout jako fakt, ze vyrazna cast sveta (vy sam jste se vyhnul pojmu vetsina) se priklani k jedne filosofii a jednomu zebricku hodnot - jenze tim jeste nedostava pravo se jakymkoliv zpusobem pokouset tyto hodnoty sirit dal tam, kde o ne nestoji. Tam to totiz mohou povazovat za utok, i kdyz my to jako utok nevnimame, tak se, podle vasi vlastni teorie stanou opravneni k neomezene obrane, kterou my pak vnimame jako utok.
Mate pravdu, ze benevolence k extremismu je dvojsecna zbran - ale ja k benevolenci nenabadam, alespon ne primo. Ja pouze konstatuji, ze jsme se stali zakonodarci, zalobci (obhajce nebyl pripusten vubec), soudci, kteri stanovili pravidla, rozhodli, ze jsou porusena, oznacili jsme vinika a jmenovali jsme si vykonavateli trestu. A ja konstatuji, ze ma byt vykonan, protoze je to nutne a protoze v ramci nasi filosofie neexistuje spravedlivy zpusob, jak se s nastalou situaci vyrovnat - a protoze se vyrovnat musime, je treba sahnout jinam, do podstatne starsich a jednodussich filosofii - a pouzit silu. Ale nase vlastni presvedceni by nam mela zabranit o tom mluvit jako o spravedlivem trestu. Oznacovat tento nouzovy zpusob reseni problemu za "normalni", demokraticky a spravedlivy je daleko vetsi hrozba pro zapadni civlizaci nez cely straslivy utok, protoze tim na sve zaklady utoci ona sama ve snaze zakryt pred sebou fakt, ze jsou urcite veci, ktere spravedlnost vyresit neumi. A utok "zevnitr" je vzdy daleko nebezpecnejsi nez jakykoliv utok vnejsiho nepritele.
Jinymi slovy, vas zivotni styl je lepsi nez jejich.
Kazdopadne, svuj zebricek hodnot jste povysil nad jejich - a to celkem trikrat. Poprve konstatovanim, ze "ohrozeni stylu zivota" neni srovnatelne "ohrozenim a zmerenim lidskych zivotu". To ale vychazi z vaseho zebricku hodnot, ktera lidsky zivot klade na prvni pricku, kdezto zivotni styl (odpustim si privlastek "zivotni styl jinych kultur") povazuje za menecene. Pritom nepripoustite moznost, ze protistrana ma jiny zebricek hodnot, kde nabozenske a kulturni hodnoty stoji daleko vyse nez zivoty, a pokud to pripustite, povazujete jej za mene hodnotny. Podruhe se nad jine povysujete prohlasenim, ze "soud" provadeji "vsichni civilizovani lide". Prinejmensim, pokud slovo "civilizovany" ma mit nejaky obecnejsi vyznam nez "civilizovani jsou ti, kteri maji dostatecne podobny zebricek hodnot jako ja". A potreti, nicmene, zde je to jiz ponekud diskutabilni, jste se povysil jiz zminenym prohlasenim, ze vas zivotni styl je spravedlivejsi a rovnopravnejsi. To by samo o sobe nic neznamenalo, ale vy z toho dovozujete, ze vam z toho plynou jakasi prava, ktera protistrane nepriznavate - tedy se zrejme domnivate, ze hodnoty "spravedlnost a rovnopravnost" jsou vyznamnejsi nez jakekoliv hodnoty, ktere by mohly vyznavat oni - jenze oni mozna za hodnoty dulezitejsi vyznavaji "rad a viru", a take je, mozna, povazuji za vyznamnejsi nez cokoli jineho a z nich take mozna odvozuji nejaka specialni prava.
Vy stale vychazite ve svych uvahach z urcitych axiomu - axiomu o hodnote lidskeho zivota, spravedlnosti, svoboty a civilizace. A ja se tu celou dobu snazim o jedine - upozornit pouze na to, ze tyto axiomy nejsou vseobecne platne a jsou to axiomy zapadni civilizace. Vas pohled na vec pusobi, ze zeme vyznavajici uplne odlisne zebricky hodnot jsou ve vasich ocich necivilizovane a, ackoliv to popirate, povazujete je za mene hodnotne, protoze nas system je preci rovnejsi a spravedlivejsi. TO ja povazuji za pocit nadrazenosti, ktery povazuji za nebezpecny - protoze tento maly zarodek muze kdykoli prerust v neco vetsiho, staci jen vhodne zalevat. Ja jsem se naproti tomu snazil ukazat, ze nejsme schopni ani opravneni posuzovat zebricky hodnot tam, kde jsou odlisne - respektive, nejsme schopni porovnat, ktere jsou "obecne" lepsi. A nejsme opravneni tvarit se lepsimi, protoze tak jako my jsme lepsimi z naseho pohledu, oni jsou lepsimi ze sveho pohledu. Ano, pokud se situace vyvine natolik ze se odlisne kultury srazi a situace je z naseho pohledu neprijatelna, musime zasahnoout - bez ohledu na pohled a nazory strany druhe. Ale nemame stale pravo se kvuli tomu povysovat a uz vubec nemame pravo mluvit o "obecnych" hodnotach, ktere udajne zastavame a branime - protoze bud' nic takoveho neexistuje a pak je to lez, nebo slovem "obecny" ve skutecnosti myslime "nase" a pak je to prinejmensim "klamava reklamama.
Dovolim si pripomenout severoamericke Indiany, jejichz necivilizovana a barbarska kultura byla nasi civilizovanou, rovnejsi a spravedlivejsi kupturou prakticky zcela zlikvidovana. Skutecne se domnivate, ze tvari v tvar totalne jine kulture lze prohlasit, ze nase pravda je lepsi nez jejich, protoze my jsme "spravedlivejsi" ?
Podivame se na to, dle vaseho pozadavku zcela jednoduse. Ja vas nepresvedcuji, ze lidsky zivot ma mensi nebo vetsi hodnotu nez vira. Ja pouze konstatuji, ze nekdo si to myslet muze a ten nekdo ma pravo verit v takovy zebricek hodnot jaky uzna za vhodne. Hodnotu viry a zivota nelze porovnat zadnym objektivnim zpusobem - lze jen verit, ze jedno ma vetsi hodnotu nez druhe. Vy verite(!), ze zivot je prvni, vira je pak (to je ostatne i muj nazor). Nekdo jiny mozna veri necemu jinemu. Moznosti jsou pouze dve - bud' budete trvat na tom, ze se musite porovnat a jeden z vas je horsi nez druhy - ale asi se nedohodnete, kdo to je, ci nazor je lepsi a ci horsi, mozna se u toho pohadate a mozna porvete. Nebo prestanete trvat na tom, ze je nutne porovnani vubec provadet, protoze pripustite, ze objektivne to porovnat nejde - a je vetsi pravdepodobnost, ze se nepohadate a neporvete.
A co se tyce posledniho odstavce - naposled rikam, ze neobahuji, ze se do prav druhych nesmi zasahnout. Jen konstatuji, ze nemame pravo to zduvodnovat vznesenymi idealy (a zda se mi, ze pokud to prestaneme cinit, budou takove zasahy provadeny citliveji, protoze bojem za idealy lze omluvit lecos). Prinejmensim, nemame to pravo o nic vetsi, nez kdookoliv jiny. Nicmene, pokud se rozhodneme pomoci lidem v Afghanistanu, musime si uvedomit, ze jsme jim pomohli "proti nekomu". Ten nekdo to celkem opravnene bud epovazovat za utok. Vy sam jste rekl, ze ten, proti komu bylo utoceno se muze branit - a to dokonce jakymikoliv prostredky. Pokud tedy nekomu proti nekomu pomuzeme, musime ocekavat, ze prijde odveta. A je pochopitelne, ze se budeme branit - a to silou. Nicmene, toto cele porad vzniklo proto, ze jsme se nekde pokusili prosadit NASE (nikoli vseobecne) idealy a tak by se to take melo interpretovat. Bojujeme za sve idealy, zapadni kuptury a nase partikularni zajmy. Zadne vseobecne blaho, zadna civilizace, zadne vseobecne uznavane hodnoty. Nase blaho, nase civilizace, nami uznavane hodnoty.
Howgh.
Existuje pouze pravo silnejsiho. Vsechny ostatni konvence jsou
Naprosto souhlasim. A dodal bych: "vsechny ostatni konvence jsou LOKALNI".
Jakou většinu máte na mysli? Podle počtu zemí, počtu obyvatel, rozlohy, hrubého domácího produktu, množství zbraní hromadného ničení? Kterákoli z těchto variant má určitou logiku a pro kteroukoli z variant není těžké vymyslet situaci, kdy je její aplikace proti zdravému rozumu. Právo veta vzniklo historicky jednoduše proto, že některé státy k ničemu nedonutíte, ani kdyby s tím souhlasily všechny ostatní (kupříkladu USA a kjótský protokol, abychom nemluvili pořád o ozbrojených konfliktech). Naopak jeho zrušení by způsobilo nefunkčnost.
Ja neobhajuji, ze se ma pockat na rozhodnuti RB - ja se jen snazim vyznat se ve vasem postoji.
Well, ja souhlasim, to nekdy skutecne nutne je. Ale nemuzete soucasne tvrdit, ze tim obchazenim chranite OBECNE hodnoty, protoze OBECNOU vuli jste prave obesel, protoze vam nevyhovovala.
Nejen státy Spojené, ale všechny státy světa - existují totiž univerzální trestné činy, které se podle mezinárodních úmluv mají stíhat všude a vždy. Patří mezi ně například genocidium a válečné zločiny, ale pokud se nemýlím, také terorismus.
Soudní pravomoc Spojených států je navíc v tomto konkrétním případně založena i skutečností, že byl útok spáchan na jejich území, takže diskutuji spíš akademicky.
Nenaříkám nad tím, že se nehrál hokej a nevysílala (nepříliš kvalitní) komedie. Naříkám nad tím, že se vyžíváme v takových prázdných gestech. Nebo si snad myslíte, že to, že se odloží jedno kolo hokejové ligy, někomu pomůže? A hlavně nad tím, že mi tím někdo předepisuje, kdy a jak mám vyjádřit svou účast s obětmi. Raději si udělám své soukromé tři minuty ticha za oběti než abych s tím exhiboval na veřejnosti. Každý podle své chuti.
Režim, který nadřazuje své přesvědčení (ba i své zájmy, ekonomické a politické) nad hodnotu lidského života v Jugoslávii i v Afghánistánu byl/je. Ale je očividně i v USA a v mnoha dalších zemích.
Vymýcení Talibanu je hezká idea, ale lze to provést masivním bombardováním nebo klasickou pozemní válkou? Těžko, na takovou akci by doplatilo daleko víc civilní obyvatelstvo, kterému údajně chcete pomoci. Taková akce by navíc mohla na stranu Talibanu postavit další lidi a státy, které byly zatím proti němu. To by mi byla sympatičtější akce typu, jakou USA provedly v Panamě (byť s tou konkrétní akcí jsem nesouhlasil).
Mrtvému civilistovi už moc pomoci neposkytnete, můžete ho tak akorát pohřbít. Občas ani to ne. Opakuji: nevidím výrazného rozdílu mezi mrtvým obyvatelem New Yorku z útoku na WTC a mrtvým obyvatelem Kábulu z (případného) bombardování. Oba zemřeli ve jménu cizí vznešené (aspoň z pohledu toho, kdo ji zastává) myšlenky, která jim osobně nic neříkala a za kterou zemřít nechtěli.
Opakuji: útok na WTC byl zvěrstvo a něco takového neschvaluji. Ale bombardování Afghánistánu by nemělo nic společného se spravedlivým trestem viníků. Šlo by o pouhou demonstraci síly a slepou pomstu. Tím by se USA dostaly morálně na stejnou úroveň jako teroristé.
K druhému: soud se může konat i v nepřítomnosti obžalovaného, pokud se tento soudu vyhýbá a není možno ho předvést. Právo obžalovaného na obhajobu tím není nijak dotčeno, protože ten má možnost přijít nebo poslat své obhájce. V tomto případě ale pochopitelně mluvím spíš o mezinárodním soudu v Haagu než o soudu v USA. Ale USA zatím žádné důkazy nepředložily a podle rétoriky svých vůdců se k tomu ani nechystají.
K třetímu: to, že ostatní cesty jsou špatné (mají své nevýhody), ještě neznamená, že ta, která zbývá, je dobrá (nebo aspoň lepší). Příklad podobné úvahy: jednička je největší přirozené číslo, protože každé jiné můžu zvětšit tím, že ho umocním na druhou.
K poslednímu odstavci: těch nevinných mrtvých v Afghánistánu v případě klasické válečné akce bude rozhodně víc než 5000.
Co se tyce krizackych vyprav. Ujasneme si zakladni pojmy. Propagovanym cilem krizackych vyprav bylo osvobodit bozi hrob (ze meli ruzni lide ruzne cile, o tom nelze pochybovat). Nicmene narozdil od krizackych vyprav a narozdil od sovetske invaze nehodlaji USA Afganistan obsadit - vsimni si, ze to delaji velmi ridce :-). Letadlovkou proste neobsadis hlavni mesto ani nahodou a kridlate strely taky nejsou uplne koser.
(Skutecne ted mluvim naprosto hypoteticky, bez vztahu k nejake konkretni udalosti)