Ano, s Kindlem lze dělat psí kusy, ale například moje mamka by to asi neoznačila za bezproblémové. A ještě nedávno to u nového Kindlu ani nešlo. Na druhou stranu přímo Amazon nabízí zdarma službu převodu a kdo se nechce registrovat ani překrucovat firmware, může použít Calibre.
Jak moc beztrátově lze převádět MOBI a epub, záleží dost na tom, jak moc se použitá verze epubu odlišuje od OEB. Čím zajímavější funkce epubu, tím horší mobi může po převodu být.
epub je v porovnání s optimalizací pro čtečky o pár tříd jinde než mobi a rozhodně ne směrem dolu :-).
+1. A knížek, které jsem našel jako out of print, a přitom jsem do jejich sehnání investoval třeba hodinu času, s tím, že kdybych je našel, tak bych dal bez přemýšlení 150 Kč, je dost. Vaše chyba, milí nakladatelé, že vám leží na disku místo aby žily v eshopu.
Knížky nejsou móda, nezajímá mě módní vyhypovaný brak (Lady Larson Gaga), ale skvělé věci, u kterých je mi jedno, jestli tu jsou 10 let nebo 40. Dejte mi možnost je na jeden klik stáhnout v dobrém překladu, a utrhnu vám za 100 Kč za knížku ruce.
"Takže pojďme je podpořit a dejme najevo, že jsme ochotni kupovat ebooky za stejnou cenu nebo i dráž než papírové knihy."
Přesně to dělám - u Amazonu, který přemýšlí, jak mi nákup usnadnit namísto házení klacků pod nohy. A víte co je nejzajímavější? Že jsem si Kindle koupil výhradně na čtení knih z rapidshare, zařekl jsem se, že nezaplatím, ale pak jsem narazil na dobrou knížku, u které jsem chtěl autorovi poděkovat, poprvé, podruhé... a teď už má ze mě Amazon pomalu víc za ebooky, než na prodej čtečky.
A co bylo klíčové? Že mám knížku hned, kdybych mě lčekat týden na kód ve schránce, nebo vyplňovat délku penisu v trojstránkovém formuláři, tak kradu knížky dodnes.
Tak třeba já to mám naopak - zajímají mě myšlenky a chci si knížku číst 5 minut poté, co dočtu recenzi. A pro ten kus stromu ani nepůjdu hodinu do krámu, ani ho s sebou nebudu tahat v nacpaném batohu - nemá pro mě vůbec žádnou hodnotu.
Asi je to tím, že mě zajímají myšlenky z knížky, místo možnosti pozérsky ohromovat návštěvníky stěnou z papíru. Každému co jeho jest.
Chráněná hudba? hehehe! Pustím chráněnou nahrávku do magnetofonu, nahraju ji zpátky na počítač a veškeré ochrany, včetně ,,nezničitelného" watermarku jsou... - ano, přesně tam! A B116 na rychlost 19, navíc kvalitně seřízená, nemá chybu. A nikdo není schopen dodatečně identifikovat původní zdroj. Jakýkoli přehrávač jen stroze oznámí: Album anonymní, autor neznámý. A DRM z E knih se dá digitálně odstranit také, navíc mám prakticky vždy na vybranou: Buď být trubka a E-knihu s DRM koupit, nebo trubka nebýt a stáhnout si ji bez DRM zdarma.
Myslíte, že za takových podmínek budeme vydávat knihy? Fajn, klidně toho tak na půl roku nechte, (mezitím se můžete živit utahováním povolených šroubů na tratích ČD) a pak to rozjeďte znovu. A jsem moc zvědav, jak dopadnete. Jsem si jist, že kromě několika jedinců, nevlastnících počítač s internetem, nikomu chybět nebudete.
zcela zásadních patentů, které by měly, pokud by neležely zamčené v trezorech, na chod planety velmi zásadní vliv, by se dalo hezkých pár najít (Nikola Tesla např.) Jenže patenty, které ohrožují výdělky jakýchkoli vlivných lobby v těch trezorech ještě dlouho zůstanou. A vynálezci, kteří je podali obyčejně dlouho nepřežijí.
Mám kindle, knihu nekoupím není kde mé oblíbené spisovatele prostě nevydávají, anglicky neumím, učil jsem se rusky.
Měsíčně dám dost financí za rapidshare, hellshare, sharerapid. Strávím dost času na warforech, abych našel co chci.
Ať mi vydavatelé netvrdí že bych jejich knihy nekoupil. Raději během pár kliků koupím knihu. Nebudu platit stahovací služby a ušetřím čas.
Je to prostě jejich politika. Vadí mě že, svými ochranami z nás už dopředu dělají stádo zlodějů, nejsme zákazníci jen parchanti kteří je chtějí okrást. Proto ochrany.
Jenže ten kdo je chce okrást odstraní ochranu během pár sekund.
Fakt mě přístup těchto společností štve a dělá ze mě piráta.
Máme asi dvacet tištěných Verneovek z různých období. Kdysi vydávané v pevné vazbě s barevným papírovým přebalem od Albatrosu, i pozdější s modrým křídovým přebalem a dokonce i některé se zlacenou úpravou. Pak i několik černých paperbacků.
Na (nebo ve?) čtečce zatím žádnou nemám, ale Kindle by určitě dokázal ty klasické verneovské ilustrace zobrazit stejným způsobem. Ale kdybych ji tam měl a pak je porovnal, tak jsem si jistý, že buch určitě našel mnoho rozdílů. Třeba Děti kapitána Granta ... tam ten rozdíl bude tak půl kg. ;-)
Jo a Kindle nepáchne, na rozdíl od těch starých Verneovek. Vůni nového papíru mám rád, ale z toho kyselého smradu starého papíru se mi zvedá žaludek.
S audiem/videem je to uplne stejne ... Vy si rekneme koupite placku, tu si (naprosto legalne) okopirujete a poslete ji dal (at uz ji prodate/darujete/...). Dotycny udela (opet naprosto legalne) totez ... a finalni stav je, ze behem velmi kratke doby (radove tydny v rozsahu CR) maji svou kopii vsichni zajemci.
Kdyz NAPROSTO TOTEZ, udelate pres net (= poskytnete ostatnim moznost si vytvorit tu kopii) ta vas za to div nevesi.
Jeste zajimavejsi je to u del, ktera byla odvisilana v TV pripadne jsou denne hrana v radiich ... => KAZDY si muzu naprosto vpohode lusknutim prstu udelat (naprosto legalne) zaznam, ale beda jak k tomu pouzije net ...
A pritom sireni kopii zivych nahravek/z radii/z MC/... funguje desitky let, krome par poslednich let to nikdy nikomu nevadilo, na koncertech bylo zcela bezne ze si lide davali na podium kazetaky, aby si to nahrali ...
Jistěže se právo vyvíjí, ale první patent byl v Usa udělen v roce 1641.
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_United_States_patent_law
Západní civilizace a (zejména to platí pro USA) dosáhla technického pokroku, který převálcoval ostatní do značné míry právě díky ochraně duševního vlastnictví - tedy duševní práce.
som zvedavy kto to len vymysla podobne propagacne dristy
ved to nie je pravda ...
napr v USA zacalo autorske pravo pôatt v dnesnej podobe az niekedy od 80 rokov 20 storocia
ten link
http://www.ph.majestat.jsou/
zial nefunguje
vbie mi niekto povedat ze preco ?
Argument, že kniha je jen obal obsahu a tudíž se platí jen za obsah není až tolik platný. Knížka může být i krásná . Třeba Verneovky - držet ji v ruce a nebo ve čtečce je přece jen rozdíl. Něco obdobného je u obrazů a jejich reprodukcí - přece obdivujeme obsah :-) Technická literatura strašně rychle zastará a proto je i drahá, aby se vyplatil tisk. E book by měl i toto zohlednit. Nehledě na to, že autor může v pohodě svůj e book editovat. Podle mého autoři dostávají část za autorská práva již tím, když nakupujem prázdná CD a DVD. Mělo by se to zohlednit i v ceně čteček, ať se nám to líbí, nebo ne. V Německu přece připravují zákon o povinném placení tv poplatků u zakoupených mobilů, které jen UMOŽNUJÍ sledování tv i přes prohlížeče!! Warez tu je a pochybuju, že s ním někdo v době celosvětového internetu něco udělá. Leda bedlivé oko velkého bratra původně zamýšleného na ochranu.
Mně nějak neni jasný, proč u nás může existovat několik tisíc veřejných knihoven, kde si (ze zákona zdarma) může každý zdarma p§jčit jakoukoliv knihu, kterou si ještě doma může oxeroxovat a půjčit komukoliv dalšímu, a knihy to nezabíjí - - - a půjčit si e-knihu ZA NAPROSTO STEJNÝCH PODMÍNEK na warezu se jeví jako problém. Je tady prostě nenulová množina neplatících, která si papírovou knihu nekoupí. Buď si jí od někoho půjčí, nebo si počká až ji koupí nějaká knihovna, nebo si ji stáhne z warezu - a velmi, velmi, velmi rádi by za stejných podmínek podpořili legální distribuci. Kdyby ovšem vydavatelé ty prachy chtěli. Většina uživatelů e-knih totiž volí nikoliv mezi papírovou a e-knihou, ale mezi způsobem nabytí e-knihy. Proto musí vydavatelé nabídnout lepší a jednodušší podmínky, než warez, jinak odejdou s*rát, neb internet nemá konec.
Bylo by to fajn. Sám takto menšími částkami přispívám třeba Wikipedii, nebo na některé programy. Ale zároveň si uvědomuji, že jsme (ti kteří jsou ochotni darovat, i když nemusí) v menšině a naprostá většina lidí IMHO nedá vůbec nic pokud nemusí => autor pojde hlady a přitom to může být další Hemingway. :-)
Souhlasím s tím, že cenu určuje zákazník v tom smyslu, že pokud to bude předražené, tak to koupí jen pár fanoušků. Pokud to bude nesmyslně předražené, tak to nekoupí nikdo. Ale obrátit ten model a platit až podle toho, jestli to bylo dobré (jakkoliv to dává konzumentovi perfektní smysl) je nereálné. Takže bych se přidržel klasického konceptu "nacením a případně slevím, či zdražím".
Taky by se ty přístupy daly zkombinovat a autor by mohl nasadit základní nižší cenu a zbytek "dožebrat" žebracím tlačítkem na svém webu, ale upřímně ... ne každý na to má náturu.
Jistě takový existují. Ale rozhodně to nejsou všichni, ba ani ne většina. Naopak většina současných zákazníků amazonu zcela jistě volí mezi koupí papírové a elektronické knihy.
Pokud se tito uživatelé začnou rozhodovat mezi stažením ukradené verze a koupí papírové knihy - (ten, kdo ji zveřejnil na netu porušil zákon), i když prosté stažení je v ČR zatím legální, zcela jistě to omezí nabídku papírových knih také. Ergo kladívko warezení v e-knihách škodí, ne že ne (jak bylo tvrzeno o pár příspěvků výše).
Vzhledem k tomu, že spousta lidí tady nadšeně obhajuje právo nerušeně kopírovat obsah knih dále, mám plné pochopení pro touhu nakladatelů tomu bránit pomocí DRM.
Pokud chcete skutečně knihy bez DRM a trh s elektronickými knihami, musíte na druhé straně přiznat, že knihy nemohou být volně kopírovány a toto chování je nemorální (leda že by si snad autor či vydavatel přál něco jiného). Obojí tvrdit najednou nelze.
Epub umoznuje spoustu veci a zas tak primitivni neni. Napr muzete pouzivat css styly, protoze jde prakticky o html, samozrejme zalezi na ctecce jak moc to zkousne. V nejhorsim vam zobrazi proste nenaformatovany text. Jdou primo do toho souboru pridavat obrazky, pripadne vlastni fonty a dalsi prilohy.
Další podmínkou je autor v USA, Kanady, nebo Velké Británie, aby si Amazon nechal jen 30%.
Kromě toho je to jak účet u O2. Amazon si nechá 30%, pak si ještě nechá zaplatit náklady na přenos souboru eknihy do Kindle, takže to naroste.
Poplatek se dále zvyšuje podle velikost eknihy v megabajtech.
Dále musí být kniha někde mezi 3-10 dolary bez jednoho centu.
Prostě pan Hlavenka dává velmi neúplné informace v článku a tak je to i s dalšími informacemi.
Když to reálně spočítáte, už to není 30%. Je to asi jako nechci slevu zadarmo.
Navíc český vydavatel nemůže prodat před Amazon knihu jinak, než za 65% pro Amazon. Ledaže by se dopuistil podvodu a lživého tvrzení vůči Amazonu.
Mám Kindle a prohlížím a čtu si na něm knihy v epub formátu.
A také v HTML, listuji Windows nápovědou v CHM formátu a řadou dalších.
Je to proto, že jsem si na Kindle přidal eReader, což lze bez problémů na každý Kindle.
Kromě toho si lze stáhnout Kindle vytvářeč knih, který jedním příkazem příkazového řádku převede epub na mobi formát.
Kdyby Vás nesžírala nenávist ke Kindle a nesnažili jste ho potopit i za cenu lži. A kdybyste ještě navíc měli nějaké znalosti, zjistili byste toto:
a) AZW/MOBI formát není výmysl Amazonu ale starší firmy Mobipocket.
b) Jak Kindle formát, tak epub jsou vnitřně úplně stejné věci, kdy jako podklad pro vznik elektronické knihy jsou použity stejné soubory, viz dále standard OPF.
c) Tudíž bezeztrátově a primitivně lze jeden formát převádět na druhý.
d) epub je velmi primitivní formát, stačí ho rozzipovat a máte původní soubory - tedy nulová optimalizace pro čtečku
mobi je formát obsahující to samé co epub, jen je uložen ve tvaru optimálnějším a výhodnějším pro čtečku
Jinak doporučuji léčit Vaší nenávist ke Kindle. Každý čtenář Kindle může instalací eReaderu na Kindle číst okamžitě epub soubory, které si přetáhne přes usb na Kindle.
Kiš kiš
Jsou to ctenari, kteri by si v danem case a za danych okolnosti stahli ebook jinde, ale rozhodne by si nekoupili papir.
Jak je tu mnohokrat receno, bud bude jednoducha a cenove akceptovatelna cesta, jak si ebook koupit nebo si ctenari poradi jinak, ale papirovou knihu si tak jako tak nekoupi.
Me to napriklad jedno bude.
Zakaznik si objedna, ja vytvorim, on zaplati a muze si stim delat co chce, stejne jako to ja muzu dat zdarma k dispozici, anzto moje prace uz byla zaplacena. Opravdu nemam pocit, ze by mi nekdo mel platit do smrti stale dokola.
Pokud budu neco vyrabet tzv "do supliku", je to investice jako kazda jina. Bud to nekdy dobre zpenezim, nebo taky(daleko pravdepodobneji) ne.
Kdybych si myslel ze sem prave napsal naprosto genialni knihu, ale jsem naprosto neznamy autor, co myslite, co je pro me vyhodnejsi. Upsat se vydavateli, ktery sezere (vcetne distribucniho retezce) 90% vygenerovanych prijmu a bude po me chti vyhradni prava na vse co kdy napisu, nebo poslat dilko volne na net? Vazne si myslite ze tech svych 10% nedostanu? Ja si myslim, ze predevsim dostanu (gratis) ohromnej marketingovej potencial a o dalsi vytvory se budou naopak prat vydavatele
Tvurce si ale vubec nema co rikat cenu ... tvurce ma tvorit a pokud se jeho vytvor proda, muze byt rad. Cenu ovsem urcuje vyhradne a pouze zakaznik. A pokud zakaznik prohlasi, ze to cenu zadnou nema, tak to jednoduse zadnou cenu nema.
Priklad - poulicni produkce. Do klobouku vhodit nejaky obulus muzete, ale nemusite (presto ze ste "dilo uzil"), zalezi ciste na vasem zhodnoceni. Nevidim absolutne zadny duvod, proc by to s knihou nemohlo fungovat stejne. Prectete si ji a pokud dojdete k zaveru, ze to stoji za hovor, poslete !autorovi! (nikoli nejakymu parazitovi) nejaky baksis.
Jestli se pak autorovi vyplati si platit nejake dalsi sluzby (jako trebas korektora) je proste uz jeho problem.
Ono to jde jeste lip, teda pro ty co se vyznaji:
https://github.com/schacon/gitbook/wiki/how-to-contribute
Autor (nebo nekdo jiny kdo se o to stara) jen prolitne patch, jestli je ok, a za chvilicku je hotovo. Tohle by mohlo krasne fungovat - pro kazdou aspon trochu ctenou knihu by se nasel nekdo kdo by to rad zdarma opravil (a kdo to taky umi).
Pokuste se pochopit, že stažením knihy, kterou bych si nekoupil v papírové podobě - nikomu v papírovém businessu nevznikne žádná škoda, prostě protože bych si jí nikdy v papírové podobě nekoupil.
Takže pokud nemám na mercedes, nebo třeba i mám na něj ale prostě ho nechci a nepotřebuju - stáhnu si jeho fotku jako wallpaper do počítače. Pokud mi takovou fotku nabídne pan mercedes za jednu sms, bene - pokud nenabídne, sáhnu si ji odkudkoliv odjinud, za stejných nebo levnějších podmínek.
Stahováním fotek mercedesa neklesne počet prodaných vozidel ani o jediné - a nic jiného e-kniha není. Jakýsi otisk. Pokud si můj patent okopíruje někdo, kdo si ho koupit nechce či nemůže, v každém případě však nekoupí - je mi to jedno, neb vznikla mi škoda nula. Pravím jako autor.
vasim prikladem si sam protirecite. jak muze klesnout prodej mercedesu, kdyz nejsem ochoten dat pripadne nemam dost penez na ten mercedes a jak rikate ukradnu ho (ja rikam postavim si v garazi ze soucastek svuj za sve penize jelikoz kopii nikomu original nezmizi)?
kreativni praci se take zivim, a naopak kdyz vidim nekde cast me prace pouzitou tak mam dobry pocit ze je asi dobra kdyz si ji nekdo vypujci. za praci dostanu zaplaceno 1x prijde mi to normalni nez ji chtit platit 100x. ale to bude tim, ze nejsem vondrackovic helenka.
Ne, to není správná úvaha, protože tím klesne množství prodané papírové literatury, která se vyplácí. Problém je, že zákazníci chtějí něco za úplně jinou cenu než jsou ochotní výrobci dodávat. Ano, pokud nemám na mercedes, tak se prostě obchod neuskuteční a neomlouvá to, že si ho následně půjdu ukrást. (je jedno jestli je literatura mercedes, příměr platí i pro škodovku, nebo třeba tříkolku).
Velká část čtenářů lupy se živí kreativní prací, zkuste udělat průzkum, komu bude jedno, že jeho práce je kopírována a bude s tím souhlasit. Ostatně Krakonoš se tu před časem holedbal, jak si zabezpečuje svoje patenty na patentovém úřadu proti kopírování. Tak proč je cizí práce bez hodnoty a vlastní má hodnotu ?
Pokud chce autor svoje dílo dát volně k dispozici, může to udělat už teď.
Jenže krakonoš má pravdu. Knihkupci jsou jedni z posledních podnikatelských dinosaurů, kteří se nesnaží vyhovět poptávce platících zákazníků, ale vnutit jim to co nechtějí a způsobem jaký jim nevyhovuje.
A pokud knihkupci a vydavatelé praví "trhněte si nemáme zájem" - FAJN - tedy nechť knihkupci a vydavatelé deklarují, že trh s e-knihami je nezajímavý, neexistující, a nemá žádnou tržní hodnotu. V takovém případě warezem nikomu nevznikne žádná škoda, neb nabízí zdarma něco co se nikomu nevyplatí dělat. Jo?
Uvedte zdroj.
Ja nasel toto, hned druhy dotaz:
How long is a patent granted for?
Patents expire 20 years from the date of filing. Many other factors can affect the duration of a patent.
Zdroj: http://www.fda.gov/Drugs/DevelopmentApprovalProcess/ucm079031.htm
Pod tim je tam nejaka exkluzivita, ktera ma Vami uvadene delky trvani, ale to neni patent.
"Ale cenu nemel ani tak obsah, jako prace a provedeni."
Cenu mělo samozřejmě obojí, ale obsah byl prakticky kompletně zaplacen v prvním nebo několika prvních autorských kusech, nikoli v dalších opisech, pokud si ovšem vlastník kopírovaného kusu nenechal zaplatit za zapůjčení k opisu. To, že za obsah se muselo nějak - přímo či nepřímo - zaplatit, vyplývá logicky už z toho, že vytvořit původní dílo muselo zabrat výrazně více času, než pořídit prostý opis.
To nejsme ve sporu, zrovna Knížák je krásným příkladem člověka, který tvoří, i když to neumí. Snažíte se naprosto překroutit má tvrzení. Já jen polemizuji s pitomým tvrzením, že co je zdarma, to je automaticky dobré, a co je za peníze, je automaticky špatné.
Podle mě to, co je dobré, má být dobře zaplaceno, a na tvůrce, který si za kvalitní dílo řekne o pořádný balík, bychom neměli pohlížet skrz prsty. A není snad chybou, když se umělec svým uměním živí a nebere to jen jako bokovku k jinému zaměstnání. Už jen proto, že když je dobrý, vytvoří toho více. To, že jsou lidi typu Knížák, kteří se uživí i šedozelenými mazanicemi, by snad nemělo být argumentem, proč neplatit těm dobrým, nebo proč bychom měli všechno, za co se platí, považovat za špatné.
Ale to může být Amazonu při jeho nákladech docela jedno. Předpokládám, že autor, nebo nakladatelství, které chce prodávat přes Amazon dodá kompletně zpracovanou knihu. Amazon ji pak vyvěsí (nevím, zda dělá nějaké vlastní korekce, pak by to samozřejmě byl problém) na svém obchodě a z prodejů inkasuje podíl. Může mu být celkem jedno, v jakém jazyce ty knihy jsou. Nic netiskne, nic fyzického nedistribuuje a velikost těchto knih je zanedbatelná.
Požadujete registraci? Trhněte si! Neumíte prodávat za rozumné ceny? Trhněte si! Požadujete opruzy, jako hesla, přihlašování, vyplňování dotezníků? Trhněte si!
Vaši bývalí, nebo nikdy nebudoucí zákazníci!
P. S. Pokud chcete prodávat, podívejte se, jak fungují warez fóra a pokuste se je alespoň z 99% napodobit, nebo toho rovnou nechte, ušetříte si starosti a peníze.
Pokud chcete platit za něco, co můžete mít zdarma, měl byste se nechat odborně vyšetřit. A strach mít nemusíte; odjakživa platilo, že nejlíp a nejjednodušeji se vydělává na lidské blbosti (viz církve, politika a další). Takže on se někdo, kdo bude chtít za nehorázné ceny prodávat bezcenné zmetky najde vždy, jenom už těch vykuků nebude tolik.
Nevím, jak pro koho, ale pro mne je měřítkem kvality knihy především obsah. A pokud dostanu kvalitní obsah jako surový rukopis, není pro mne nějaká chybějící čárka vůbec podstatná. Pokud narazím na nějakou opravdu křiklavou chybu, má E-book proti klasické formě jednu výhodu; totiž tu, že takovou chybu si mohu sám opravit.
K zoufání není důvod. Cokoli, co budu marně shánět (za poplatek a na pořadník) v knihovně, mám během několika sekund stažené zdarma z netu. Nemusím marnit čas cestou v přecpané MHD do knihovny a zpět, nemusím čekat, až se rozpůjčených pár výtisků do knihovny vrátí. A hlavně: Když potřebuji osvěžit paměť pasáží z nějakého výtisku v neděli odpoledne, dostanu se k němu okamžitě, nemusím řešit nějakou momentální nedostupnost ani hlídat termíny vrácení.
Ty papírové rozhodně ano. Je otázka, jestli ty papírové budou ještě potřeba. Protože ty elektronické budou na netu dostupné za ceny do 100 Kč a autoři je budou na net rádi dávat, protože ve finále vydělají víc, než kdyby muslei živit vydavatele, knohkupce, OSA a další parazity.
Vydavatelé prohrají, pokud se OKAMŽITĚ nepřizpůsobí a nezačnou nabízet to, co trh chce! A trh DRM, registrace a přemrštěné ceny za balíky nul a jedniček jednoznačně nechce. A pokud vydavatelé zkrachují, bude to pouze a jedině o tom, že pro knihy se nebude chodit do knihkupectví, kde bude prázdno a zavřeno, ale na internet. A autoři si cestu ke čtenářům najdou vždy; ti počítačově gramotní už vědí, jak na to.
Ehm kde na ty roky chodite? Je to 20 let. Nebo vy znate nejakou registrovanou kopii treba Viagry? http://en.wikipedia.org/wiki/Patent_term
a oni zednici co ji staveli zaplaceno nedostali? nechapu ten argument. kdyby ji amloval dnes tak by dostaval desatek ze vstupneho i jeho dedicove 70 let po smrti protoze se tam lidi chodi na ty blbince koukat.
a pokud by byl nejaky autor tak nadany co mu brani oslovit nejakeho filantropa aby ho zivil?
tak proc vydavatele sikanuji platici zakazniky? proc si je nehyckaji aby u nich nakupovali. predstava ze prijdu do kramu a misto rohliku za 2kc bude za 8kc a jeste mi prodavac rekne, ze pokud si ho chci za 8kc koupit tak musim napred vytrit prodejnu a slozit z kamionu zbozi a kdyz budu platit desetikotunou a vetsi tak mi ani nevrati drobny tak proboha proc bych si ho tam misto upeceni v klidu doma kupoval?
dalsi vas blud je ze davate rovnitko mezi vydavatel=knihy. stejne jako hudebnik nepotrebuje velky label tak spisovatel nepotrebuje vydavatele. ano knih by ubylo, ale zase by vyhcazelo to co autori vydat chteji, ne to co jen zapada do byznysplanu vydavatele.
tak tohle je kardinalni blbost, nemate evidentne o cene nakupu placek v trafice ani sajnu. maloobchod ma z takoveho cd pri odberu od distributora nad 300k mesicne 19%. vetsina nedosahne ani na 100k/mes takze frci nekde kolem 14-15%. distributor nebude mit vic jak 10% (tady odhaduju) a proto je pro vydavatele zajimavy byznys to sirit pres trafiky za 29-99kc v desetitisicovych nakladech.
kdyz uz pristoupime na vasi hypotezu jak je cesky trh desne rozdilny a nesrovnatelny s okolim tak mam otazku. proc se tedy vydavatele snazi sec jim sily staci zaslapat uz tak maly (dle vas) trh? proc sikanuji platiciho zakaznika s drm, prepalenou cenou (obcas), nepodporou ruznych formatu a neskutecne mizernou nabidkou? nemeli by si zakaznika vazit a hyckat si ho? pokud to nedelaji tak at nebreci a tahnou se zivit necim jinym kdyz nejssou schopni se uzivit knizkama.
Tak urcita komunita si v akvariu napise OS i nekomercni knihu; o tom zadna. Diskuze je o poctu rybicek, jestli jich bude treba setina poctu co vyuziva nekomercni kvalitni OS nebo jich bude desetina... to vubec neodhadnu. Taky se to bude menit v case, malokdo prekona tricitku a dve deti s puvodni zivotni naplni boje za nekomerci. Driv nebo pozdeji lokomotivu Tomas koupi.
No on si papez taky moh najmout kohokolil jinyho, pripadne nechat vymalovat nabilo ... pripadne mohl dotycneho vykopnout s tim, ze za takovy hnus mu neda ani gros ...
Zato dnesni autori, chteji pekne platbu predem, idealne i za veci, se kterymi nemaji absolutne nic spolecneho ...
Vy porad nechcete pochopit, ze kdyz JA zaplatim nekomu za neco (cokoli) tak si stim JA muzi delat co chci. Kdyz si necham vymalovat sixtyskou kapli, tak ji taky muzu nasledne nechat premalovat, pripadne zbourat nebo muzu vybirat vstupny, protoze je to MOJE.
Ocekavam totez v pripade knihy/hudby/filmu/... a pokud toto za sve penize nedostanu, tak nebudu jednoduse platit.
Vazne? Nebo jen tak placate aby rec nestala? Pokud je mi znamo, autori jako takovi nedostavali prakticky nic - ostatne spousta del mela mnoho ruznych autoru, u spousty o autorech nevime prakticky nic, protoze se kupodivu ani nepodepsal ani nemel nikdo potrebu o nem pridat byt minimalni zminku. Samo, pokud si nekdo (v te dobe rekneme osoba svetska) chtela poridit nejakou knihu, musela si najmout pisare, pripadne poskytnout nekomu nejakou protisluzbu. Ale cenu nemel ani tak obsah, jako prace a provedeni.
To myslíte vážně? Za sebe mohu říct, že jsem doslova šťastný, že se našel papež, který byl ochoten platit Michelangelovi za jeho sochy, malby a architektonické výtvory. Protože jinak by Michelangelo nejspíš strávil život házením malty a otesáváním šutrů na fádní baráky. Možná by ve volném čase vysochal nějakou tu skulpturku, ale kde by vzal mezi blbou prací pro vlastní obživu pár let volna na vymalování Sixtinské kaple, to fakt nevím.
Faktem je, že umění bude existovat vždy, i když ho nebude nikdo finančně podporovat, ale uvědomme si, že je to drahá věc a že ne každý, kdo má nadání, je taky ochoten mu obětovat svůj čas a usílí. A bohužel naopak platí i to, že ten, kdo je ochoten své tvorbě obětovat velkou část svého života, nemusí být (slušně řečeno) zrovna z nejnadanějších.
Jsem tedy toho názoru, že dobrá finanční podpora nadaných tvůrců je přímo zásadním faktorem pro rozvoj kvalitního umění, jinak se kvality dobereme v podstatě jen náhodou a s velkým štěstím, když se objeví talentovaný pošuk, který bude ochoten kvůli své tvorbě i hladovět...
"Každopádně zrovna fan ficton dokazuje, že kromě autorů ochotných psát zdarma se najdou i editoři..."
Ano, ale to je specifikum fan fiction, nikoli obecné specifikum amatérské tvorby. To, že se vůbec někdo věnuje redakci takovéto odvozeniny, je primárně dáno popularitou (uznávám, že nikoli nutně kvalitou) originálu.
Sám si myslím, že kdyby obdobná péče, zájem a pozornost byla věnována nikoli těmhle uslintaným napodobeninám, ale originálním amatérským autorským dílům, objevily by se skutečné literární skvosty. Ale buďme realisti - na milion obdivovatelů Harryho Pottera se najde možná jeden člověk, který se nadchne pro neznámé dílo prakticky anonymního autora, a ten to nevytrhne, pokud zrovna sám není vydavatel. Tudy holt cesta nevede, pokud ovšem většina našich vydavatelství nezkrachuje a nevznikne hlad po čemkoli, co je psané česky a není to článek o zločinech našich politiků. S ohledem (nejen) na tuto diskusi bych se ale moc nedivil, kdybychom k tomuto stavu během pár let dospěli. Jen nevím, jestli je to skutečně důvod k radosti...
Knihy byly ve vašem argumentu drahé, protože se přepisovaly ručně (větší díla třeba desítky let) i médium bylo drahé. Jejich drahost byla tedy dána jejich fyzickou hodnotou. Autor, editor, překladatel nedostával nic. Pokud je tedy fyzická hodnota e-booku prakticky nulová, tvrdíte, že by měly být zdarma?
"Nemuzete vyhrat, muzete se jen prizpusobit."
To není pravda, samozřejmě je tady stále varianta, že můžete i prohrát. V českých podmínkách miniaturního knižního trhu a povědomí, že kopie pro osobní potřebu je standardní způsob, jak si opatřit autorské dílo, lze ovšem "přizpůsobení se" jen stěží odlišit od prohry.
A bylo by dobré si konečně uvědomit, že vydavatelé nemohou prohrát, aniž by zároveň prohráli čtenáři.
a jste si opravdu jistej, že všichni toužíme po té krásné, nekomerční, "kvalitní" literatuře? A znamená nekomerční opravdu kvalitní? Grafomanů kteří mají pocit, že musí světu něco sdělit "nekomerčně" a že mají "poslání" je i dnes docela dost a já teda rozhodně nemám pocit, že bych něco takového chtěl číst. Dost by mi chyběli komerčně píšící autoři jako třeba King, Simmons, Asher, Mieville, atd. Rozhodně nejsem zvědavej na ty "pro dobrý pocit" píšící grafomany, na který se zjevně těšíte Vy. Bohudík za komerci, rád budu platit (když bude jak)
No když už píšete o té elektřině, umíte si představit, jak bychom s ní byli daleko, kdyby si pan Shockley patentoval tranzistor a nikomu ten patent neprodal ? Objevil to v roce 1947, takže ten patent by vypršel celkem nedávno. Obávám se, že dneska bychom ještě jeli na relátkách.
Spíš bych řekl, že ta ochrana duševního vlastnictví je spíš brzda než válec.
Já čtu většinou na mobilu (Android). Takže kdybych "šikovně upadl" nebo si nechal ukrást mobil, mám daleko větší problém, a věřím že i jeho řešení by pak bylo rychlejší. Kdybych byl fakt velký závislák, můžu číst na notebooku, který má tu výhodu, že při čtení v posteli drží svislou polohu sám :-)
A s tím válečným konfliktem je to úplný nesmysl. Nebavíme se tady o tom "vlastnit N papírových knih" versus "vlastnit N e-knih". V mém případě je to spíš "vlastnit N papírových knih" versus "vlastnit M e-knih", kde N << M. Pochybuji o tom, že kdyby e-knihy nebyly, měl bych tolik papírových knih jako mám teď e-knih. Už kvůli těm out-of-print vydáním.
Západní civilizace a (zejména to platí pro USA) dosáhla technického pokroku, který převálcoval ostatní do značné míry právě díky ochraně duševního vlastnictví - tedy duševní práce. Pokud by to nedělala, tato invenční duševní práce by se nevyplatila a kromě práce fyzické, nebo jinak nezkopírovatelné by nikdo nic jiného nedělal, zejména nic nového nevynalezal.
Kdoví, jestli už bysme měli elektřinu.
Jasne, takze Rowla se naucila cist ze vzduchu, namety cerpala uzavrena v temnici (cely zivot) ... a nebo vykradla jine?
Vrele doporucuju https://www.piratskenoviny.cz/?c_id=33226 - Shakespeare vykradal vse co se dalo. A nebyl zdaleka jediny. Pouzivani toho co tu uz bylo je zaklad VESKERE lidske tvorby.
Kdyz neco neumim, tak si to u nekoho objednam, ale to nezaklada zadne moje pravo na to aby mi to nekdo zaplatil. Je to ciste MOJE rozhodnuti a tudiz za to musim dat SVE penize. Banka mi taky nepujci na dobre slovo a pokud ma vydavatel/nakladatel pocit, ze se mu to nevyplati, at toho necha. Jednoduche a funkcni.
Az po vas bude truhlar chcit desatek za kazde posezeni (protoze to na jeho zidli vysedavate) zednik za kazdy vstup do domu (protoze jeho zdi si dovolujete pouzivat) ... tak na to budete taky cumet jak puk.
Stejne jako je uz par let prakticky nulova poptavka po kovarich a sevcich, tak dnes klesa poptavka po vydavatelich, nakladatelich a dalsich parazitech - jednoduse je nikdo nepotrebuje a predevsim (mame tu preci ten kapitalismus) je ZAKAZNICI odmitaji PLATIT.
JA jsem zakaznik VY mi musite nabidnou co chci. Neni muj problem jak to udelate nebo neudelate, to je ciste vas problem. Pokud mi nenabizite co chci VY, nabidne mi to s radosti nekdo JINY.
Mimochodem, vsimate si, ze uz i hlavy pomazane zacinaji verejne vyhlasovat, ze boj proti drogam je prohrana valka? Uplne stejne dopadne boj proti "piratstvi". Nemuzete vyhrat, muzete se jen prizpusobit.
Laskavý čtenář je líný - musí se plácat do knihovny v době, kdy má tato otevřeno, hlídat termíny a knihu vrátit.
Do knihovny jsem chodilo coby děcko v 70. a 80. letech, pak jsem to zkusil kolem r. 2000. Novinky si nejdřív půjčí knihovnice a jejich známí, starší svazky jsou vyřazovány (event. rozkradeny či nevráceny). Jdu-li za konkrétní knihou, jediný výtisk, který knihovna má je zapůjčen. Rezervační systém naší knihovny (okresní město, 50 tis. obyv.) v té době fungoval dosti podivně. Vydržel jsem rok a vzdal to.
Ale knihovnu e-books bych bral.
Tak pro zajimavost.
Cena vleznyho do kina nekde mezi 100 - 200Kc, podle lokality. Jiste 50% zustane kinu. Jestli "tvurce" vydela 30Kc je to IMO moc.
Vyrobni placky pri desitkach tisic kusu tak rekneme 5Kc (vcetne obalu a potisku) - od cca 20Kc se to da objednavat v serii desitek kusu.
Takze pri cene 50Kc za prave vydany film na placce je na tom "tvurce" +- nejaka koruna UPLNE STEJNE. Dtto kdyby ten film byl v den premiery za 30-50Kc ke stazeni.
Jenze vydavatel chce nejdriv vydelat 30Kc na kine, pak dalsich 30Kc za placku a dalsich 30Kc za TV (/jeden clovek), takze si vlastne zaplatite to veledilo nekolikrat a v pripade CT doslova a dopismene. Pricipielne by totiz CT veskere odvysilane porady mela zdarma/za nakladovou cenu poskytovat vsem koncesionarum, nebot oni si to odvysilani zaplatili. A ne jim jeste vnucovat predrazene placky toho, co si zaplatili uz nekolikrat (viz reklama na prodej DVD s Krkonosskyma pohadkama a dalsi)
Nacez ja mu odvetim "tak mi polib prdel, nebot jinyho vola co ti tohle bude za tech par fufniku delat nesezenes ..."
Mam totiz to stesti, ze v mem oboru cinnosti jsou neustale (a to i v dobach poklesu) vypisovany premie za privedeni pouzitelneho pracovnika, nebot pouzitelnych lidi neni nikdy dost.
Nikoli, neplatit za to, co lze ziskat zdarma je zaklad kapitalismu, to jen soudruzi neustale prerozdeluji a udrzuji umele cenu cehosi, co je naprosto bezcene.
Navic (jak je videt napriklad v Cine) zakladni premisou je, ze zdroju je omezene a konecne mnoztvi => pokud si nekdo nekoupi knizku, ale stahne si ji, tak ty stejne prachy utrati nekde jinde => ve finale jsou na tom vsichni lip, kdyz se zadna autorska/patentova a dalsi virtualni prava neresi. Ciste ekonomicky je to totiz nejvyhodnejsi reseni.
Dovoluji si laskavému čtenáři doporučit návštěvu nejbližší lidové knihovny. Za zcela směšný poplatek je mu zde k dispozici několik tisíc knihv papírové podobě. Může si je odnést domů a pak zase vrátit. A světě div se, jsou zde dokonce i knihy out.of-print. Není tedy třeba si zoufat.
ad d) Zjevný parazitismus? Zkuste si napřed něco přečíst, než budete kritizovat. A tím nemyslím jen fan fiction. Takového "zjevného parazitismu" najdete v literatuře poměrně hodně. Zkuste začít třeba rovnou od Shakespeara.
Každopádně zrovna fan ficton dokazuje, že kromě autorů ochotných psát zdarma se najdou i editoři, kteří jim jejich dílo rádi zkontrolují a postarají se o to, aby se po gramatické stránce vyrovnalo i profesionálním dílům (nebo je dokonce i předčilo). Zásadním problémem autorů "originálních" textů ochotných publikovat zdarma, je spíš nedostatek čtenářů - jedna z věcí, o kterou se nakladatelství stará je zkrátka i reklama.
a) Za knihy se platilo vždy, jen jich bylo tak málo, že nevytvářely žádný významný trh (ve středověku prakticky vůbec žádný trh, protože jejich tvorba byla doménou církve a velmi omezeně vysoké šlechty); teprve knihtisk zajistil všeobecnou dostupnost, která vedla ke vzniku knižního trhu mezi nižšími vrstvami obyvatelstva, především měšťanstvem a širší šlechtou. Tvrdit, že snad knihy byly někdy "zdarma", je absurdní. Spíš to byl stěží dosažitelný luxus a - s ohledem na nízkou gramotnost - pro většinu lidí i zbytečnost.
b) Ale to přece není v rozporu s tím, co psal Hlavenka - on jen tvrdí, že motivace těch lidí, kteří umí psát, aby opravdu psali a publikovali, bude minimální, o vydavatelích nemluvě. Už teď má většina tvorby spíše charakter dobročinnosti, nebo - v případě odborných publikací - jsou autoři vedeni jinou motivací (profesním uznáním). Když budou autoři a vydavatelé předem vědět, že to, co dělají, je nejen nevýdělečné, ale takřka jistě prodělečné, pak opravdu zůstane jen u děl, která píšou (a šíří) nejrůznější pošuci, a u vědeckých publikací určených jen úzkému okruhu odborníků, kteří je ocení.
c) Aha, takže když vám zákazník nezaplatí a vy z něj ty prachy nejste schopen vyrazit, tak to je důvod, proč by se měli i všichni ostatní nechat okrádat? Tohle čecháčkovství typu "chcípla mi koza, tak ať sousedovi chcípne taky", mě opravdu vytáčí.
d) Opravdu je vhodné demonstrovat "kvalitní amatérskou tvorbu" na zjevných příkladech parazitismu? Ano, fan art není nic špatného, ale použití cizího námětu lze stěží považovat za původní autorský počin. Napodobenina prostě zůstane napodobeninou, ať už je její kvalita jakákoli.
e) Věděl jste, že třeba Émile Zola propadl u maturity z francouzštiny? Realita je taková, že je naprosté minimum autorů (i těch významných), kteří dokážou vytvořit gramaticky, stylisticky nebo i logicky kvalitní dílo bez asistence redaktora. A mimochodem, nepřijde narážet na něčí gramatické schopnosti ve větě, v níž máte dvě hrubé chyby? Možná byste si měl otevřít Pravidla českého pravopisu a nalistovat kapitolu o interpunkci, se kterou zjevně máte docela velké problémy.
A výsledek? Doufám, že nebude více lidí uvažovat jako vy, jinak se o osud (kvalitních) knih skutečně obávám.
Slavny spisovatel muze klidne editora apod. zaplatit ze sveho (jde o jednorazovou polozku) a knihu prodavat na svem webu. Viz http://paulocoelho.com/en/store.php
Zní to krásně a na první pohled i logicky. Naštěstí realita všedního dne je o něčem úplně jiném. Především je to o tom, že jakákoli komercionalizace likviduje kvalitu kultury, bez ohledu na obor. Takže stejně, jako amatérské kapely a divadelní ochotníci budou existovat i amatérští spisovatelé a protože nebudou (nebo jen minimálně), finančně motivováni, budou se sami snažit, aby to, co pustí do světa, totiž svoji vizitku, bylo kvalitní. Že takováto díla budou bez DRM, je nasnadě. A čím dřív komerční modely distribuce kultury zaniknou, tím lépe pro nás všechny. Bude jí možná míň, ale zato bude kvalitní.
Moje osobní zkušenost (žádná teorie) je, že pokud píšu knihu na méně "masové" téma (reálný okruh možných čtenářů do deseti tisíc, ale samozřejmě jen malé procento by se podařilo oslovit, tak je vydání na papíře fakticky nemožné - znamená to nejen napsat "ve volném čase", ale ještě zaplatit vydání a modlit se, aby se aspoň zaplatily náklady.
Když to dám jako ebook zcela zdarma, tak jsem na tom paradoxně lépe - sice nic nedostanu, ale ani mě to nic nestojí za publikaci.
No a pokud by šlo ebook nabídnout do prodeje, tak je pro mě každý prodaný kus ziskem, který mi aspoň trochu nahrazuje vloženou práci, že se jich několik dalších "upirátí" mě sice nepotěší, ale i tak je to daleko lepší než klasická kniha.
Dovolím si tvrdit, že v podobné situaci je při velikosti českého trhu absolutní většina autorů, těch, kteří se buď uživí psaním plně je naprosté minimum, pro většinu autorů je úspěchem už to, že jim vydavatel knihu vydá a něco zaplatí, místo aby to museli samio dotovat...
To není bonus navíc, ale technikou daná realita. Jinak řečeno: Technický rozvoj umožnil lidem nezávislost na oficiálních zdrojích kultury a snížil laťku pro byznys na cenu prázdných placek. A pokud si někdo myslí, že bude prodávat jakoukoli kulturu za víc, je na omylu. Nebude, protože placku za několik stovek, když její obsah, včetně bookletu, seženete na netu za pár šupů, nebo zadarmo, prostě nikdo nekoupí.
Ad e)
Tady nesouhlasim - i velmi dobre jazykove vybaveny clovek muze a vetsinou udela v delsim textu nejake chyby, a i kdyz si to po sobe precte, tak je neodhali. Proto je dobre, kdyz to po nem precte jeste nekdo a sdeli mu svuj nazor na citelnost a srozumitelnost takoveho textu. Autor pak nasledne chyby odstrani a preformuluje nektere pasaze.
Zkratka: chcete-li vydat kvalitni dilo, je treba, aby probehla nejaka korektura/oponentura.
Když chceš utrácet za něco, co můžeš mít legálně zdarma, je to jen tvůj problém. Bohužel máš smůlu, protože co za peníze nekoupíš, protože to nikdo neprodává, získám já bez problémů, registrací a nutnosti vlastnit speciální HW, zadarmo. Takže si ten svůj obchodní model klidně hýčkej dál, stejně to bude vždy jen mrtvě narozené dítě. Zaspali jste, soudruzi a teď brečíte na špatném hrobě! A až se zase budete pokoušet o nastartování nějakého placeného E-shopu s knihami, poučte se z toho, jak dopadlo I-legalně, jinak totiž dopadnete úplně stejně!
Opet a stale dokola naprosto mimo.
a) knihy (i velmi rozsahla dila) vznikaji uz par tisic let. Teprve poslednich par let se za ne plati.
b) to ze se nekdo necim zivi a ve svem volnem case pise, mi prijde jako naprosto normalni stav. Ostatne odborne knihy pisou prevazne lide, kteri za zabyvaji tim, o cem pisou - jesli napise knizku o programovani neprogramator, tak to presne podle toho dopadne.
c) opravdu nevidim zadny duvod, proc by nekdo mel mit neco zajisteno/garantovano/... me kdyz zakaznik nezaplati, tak se snim musim soudit a dost pravdepodobne nedostanu ani to, co prosoudim. Nevidim absolutne zadny duvod, proc by autor cehokoli na tom mel byt lepe a proc by jeho prava mela byt chranena vice.
d) psani je konicek jako kazdy jiny, pro zajimavost, cetl jsem napriklad par vytvoru fanousku HP a nektere z nich dalece presahovaly kvality originalu a bez problemu se priblizovaly rozsahem. Presto za to autori nejspis nedostali ani korunu a nekteri byli dokonce popotahovani za svou vlastni autorskou tvorbu (o tom, ze pan nejvrchnejsi prekladatel bez okolku vykradal fanouskovsky preklad ani nemluve).
e) E-book se nesazi, e-book je cisty text, sazbu zajistuje ctecka. Cokoli jinyho je zmrvenina a ne e-book. Autor ktery neumi psat bez chyb necht se jde zivit k lopate. Nj, jenze on by nejspis ani to nezvlad, on by za sebou potrebovat jeste support 10 lidi kteri by tu krivou diru potom rovnali.
Takze vysledek? Knihy bez problemu preziji, jen se zbavi lidi jako vy.
Jiste a proto si vsichni kupuji placky za 30 - 50Kc, ktere se povaluji v kazde trafice ... Proberte se, jednoduse toto je cena, kterou je zakaznich ochoten zaplatit za film, a zpusob ziskani je dostatecne easy (staci se cestou stavit v trafice), proto krachly prakticky vsechny pujcovny a proto se na webu stahujou jen novejsi filmy, ktere v teto podobe nevychazeji. Az budou, nikdo je stahovat nebude.
Pro e-booky plati naprosto totez, jakmile bude jejich nakup dostatecne jednoduchy, cena a kvalita akceptovatelna, pak je nikdo warezit nebude.
Ale do te doby jeste krachne nejeden vydavatel a je to tak jedine dobre.
Zasadni problem DRM je, ze pokud nemam jistotu, ze tu ten obchod bude jeste za nekolik let, tak se mi krasne muze stat, ze i legalne koupeny obsah si neprehraju/neprectu, protoze nebude kde a jak overit DRM.
Pochopitelne u Amazonu, Googlu, Applu, Microsoftu a jinych velkych firem je ta pravdepodobnost minimalni, proto tam DRM tolik nevadi.
A u nas staci priklad ilegalne a jeho DRM...
Z toho duvodu je jakykoliv lokalni hrac s DRM znacne problematicky, od globalniho je clovek ochotny to zkousnout, protoze riziko je radove nizsi...
Nevím, proč tady všichni pořád srovnávají situaci v ČR se zahraničím, speciálně s anglicky mluvícími zeměmi. Vždyť je na první pohled jasné, že to jsou dvě naprosto nesouměřitelné situace.
Český "uživatel" se možná od německého či anglického až tak neliší. Český čtenář ale nepochybně, a to především v tom, že čte (světe, div se) česky. U literatury - na rozdíl od hudby a částečně i filmu a softwaru - je velikost trhu velmi striktně omezena počtem lidí, kteří rozumí danému jazyku. Na českém knižním trhu prostě "vydělat ranec" nejde, protože to je jako prodávat Ferrari v Zimbabwe. Čemuž ostatně nasvědčuje i přístup Amazonu, který zjevně nemá o prodej českých knih zájem. Proč taky, když má na výběr z několika desítek jazyků, které mu zajistí vyšší obrat? A klidně by si vystačil i se samotnou angličtinou, která má ve srovnání s češtinou tak padesátkrát až stokrát větší potenciál.
Párkrát se v diskusi objevilo, že knihy dopadnou jako hudba, tj. zmizí "parazitní" mezičlánky, zmizí DRM, bude přímá vazba autor-čtenář atd.
To, co (možná) může být funkční u hudby, neplatí u knih. Každé přirovnání kulhá: knihy jsou knihy a hudba je hudba.
1) Autor knihy je v úplně jiné situaci než hudební kapela. Chce-li napsat knihu pořádně, věnuje jí půl roku života, u odborných publikací to je i několik let. Během této doby jej něco musí živit, nebo alespoň musí vědět, že za odevzdaný rukopis dostane zaplaceno. Pokud tomu tak nebude, tak žádnou knihu nebude psát a bude se živit něčím jiným.
2) Ano, i v těchto podmínkách budou vznikat knihy. Jednak publikace grafomanů, kterými jsou mimochodem i dnes zaplevelené české e-shopy v podobě volně šiřitelných knih (s žijícími autory). To doplňte propagandistickými publikacemi, kterých rovněž není málo, a publikacemi pošuků přesvědčených o tom, že jsou vyvolení hlásat a šířit svoje pravdy (náboženské sekty, "Vesmírní lidé" atd.). Prakticky zanikne odborná literatura.
3) Hudba je koníček; desetitisíce lidí amatérsky hrají a zpívají, pro radost. Knihy "amatérsky" psát nejde. Hudbou se mohou zruční amatéři dobře živit (tancovačkové kapely), hudba je velký žánr, který plodí hvězdičky a celebritky, ty pak točí reklamy a předvedou se na firemních oslavách. Knižního spisovatele toto "štěstí" nepotká. Ti, kteří se dostanou dál, mohou klidně rozdávat hudbu zadarmo a slušně se uživí na koncertech, pokud dokáží vyprodat sportovní halu. Ani toto spisovatele nepotká.
4) Za autorem následuje několik dalších činností, které je potřeba provést, aby vznikla kvalitní publikace (i třeba jen v elektronické podobě). I toto stojí peníze, zadarmo nikdo korektorovat ani sázet knihy nebude.
5) Hudba a v podstatě i film jsou zdarma už dávno: máte stovky rozhlasových stanic včetně internetových, kde se na vás valí stovky tisíc hodin měsíčně, bez přerušení, máte youtube, kde si rovněž najdete a pustíte jakoukoli písničku "maskovanou" jako videoobsah. Film je něco podobného. Tady už je autorská ochrana přežitkem, protože jaký smysl má chránit něco, co je na kliknutí vedle k dispozici zdarma a zcela legálně i legitimně, se souhlasem autorů, vydavatele atd. V knihách je ale situace úplně jiná.
Výsledek: mají-li knihy přežít, musí zůstat v podobě standardního komerčního podnikání. Jediné rozumné příjmy plynou z prodeje knih, na nic dalšího nelze spoléhat. Autora živí vydavatel, který si bude chtít zabezpečit příjmy na své straně - mimo jiné i díky DRM, které, jak je vidět, vůbec nevadí dnes už desítkám miliónů lidí nakupovat knihy v zahraničí na Kindlu. Proto si myslím, že DRM, i když dost lidí "z principu" štve, jenom tak nezmizí, a běžná populace si na to bez problémů zvykne.
pokud si myslite, ze cesky uzivatel se zasadne lisi od nemeckeho, anglickeho, americkeho tak jste na omylu. rozdil je pouze v pristupu ke zdrojum ktere v cesku jsou omezene, platebni kanaly jakbysmet a pristup vydavatelu zamrznul v 90. letech 20. stoleti.
dejte uzivateli snadny pristup, slusnou cenu, sirokou nabidku a neomezujte ho. pak si muzeme vykladat jak se pirati. proc myslite ze lide plati ruzne filesharingove sluzby, kredity na privatnich trackerech, fd na newsgroupach kdyz to muzou mit zadarmo? protoze dostanou rychly a kvalitni servis! tohle az si uvedomi nakladatele vsech a/v/sw/knih tak vydelaji ranec.
Je naprosto zjevné, že vydavatelé mají z prodeje ebooků obavy - představují pro ně riziko snazšího kopírování a nižších zisků, což si zejména menší nakladatelství nemohou dovolit.
Takže pojďme je podpořit a dejme najevo, že jsme ochotni kupovat ebooky za stejnou cenu nebo i dráž než papírové knihy. Ostatně jak jsem z toho článku i dosavadní diskuse pochopil, papírová kniha je ve srovnání s elektronickou nanejvýš pitomý formát, tudíž by mělo být logické, že za něco tak komfortního jako ebook bychom měli platit přinejmenším stejně. Jak praví článek, podstatný je obsah, na obalu nezáleží, tak snad není důvod za identický obsah platit méně jen proto, že se dá přenést po drátě. A pokud takto vydavatelé ušetří náklady na tisk, jistě jim těch pár procent my laskaví čtenáři rádi ponecháme jako projev dobré vůle a zájmu, resp. jako kompenzaci rizika kopírování.
Bohužel, co jsem výše napsal, nemyslím vážně, protože je mi předem jasné, jak by to dopadlo. Takováto cenová politika by nejspíš vedla jen k tomu, že by ji stahovači použili jako další argument, proč raději pirátit. Nakonec i v téhle diskusi zaznělo, že dát za ebook o mnoho více než stovku je neakceptovatelné. V tomto smyslu je i tolik vyzdvihovaný Amazon pro většinu našich čtenářů nejspíš nepřijatelný, protože ebooky nijak levněji než papír neprodává.
iPad dále používají ke čtení ti, kdož si potřebují čtený dokument z jakéhokoliv důvodu nazvětšovat a plynule se v takto zvětšeném dokumentu pohybovat - v mé případě jsou to třeba zdigitalizované verze některých archivních dokumentů. Na iPadu je to tak plynulé, že vás to neruší.
Další ,,papír" už nemám kam dávat. Takže co nemám v knihovně, stáhnu si zdarma z netu, tím pádem nemusím řešit registrace, ochrany, cenzuru vydavatelství ani jiné podobné 3,14čoviny, půjčení díla pořeším snadno přes Skype chat a jestli nějaký prodejce, nebo vydavatel kvůli tomu zkrachuje, je mi srdečně u zadku. Protože když zkrachují prodavači, vydavatelé, OSA a další darmožrouti, zůstanou autoři a jejich díla se budou kupovat přes net jako surové rukopisy v PDF, nebo jiném podobném univerzálním formátu. Kvalitě to jen prospěje, protože finanční motivace zmizí a zůstane jen potřeba světu něco sdělit, což je to nejlepší, co může jakoukoli kulturu potkat! Protože odjakživa platilo, že cokoli, co dělá člověk pro své potěšení, začne rychle degenerovat, jakmile se z toho někdo pokusí dělat byznys.
Z článku naprosto jasně vyplývá, že je lepší si jakoukoli knihu stáhnout bez registrace a podobných opruzů zdarma z warezu, než z nějakého ,,legálního" E-shopu. Jsem jen zvědav, kdy to provozovatelům oněch shopů a nakladatelům konečně dojde a začnou se snažit vyjít potenciálním čtenářům vstříc. Ale pokud to bude trvat příliš dlouho, můžou se snadno dočkat toho, že E-knihy v Česku nikdo chtít kupovat nebude.
K e-knihám jsem přistoupil s jistým odtažitým přístupem a spíše na zkoušku. Pořád mám lepší pocit při čtení "opravdové" knihy, ale nemohu souhlasit s problémy, které autor popisuje s eReading. V iPadu mám aplikaci iBooks a knihu jsem z tohoto webu do ní dostal naprosto v pohodě, číst se dá v jednostránkovém režimu (na stojato) i ve dvoustránkovém (naležato) bez nutnosti posouvat obraz či zvětšovat atp. Tedy z technického pohledu funguje skvěle.
To je pravda. A kromě toho, eknihy mají své opodstatnění u odborných a slovníkových titulů, kde se hodí fulltext.
Jenom se nějak nemůžu smířit s tím, že stačí šikovně upadnout - nebo si nechat v tlačenici ukrást tašku - a minimálně týden si nic nepřečtu. Raději nemluvě o tom, že v případě jakéhokoliv válečného konfliktu nás může šikovně nasměrovaný elektromagnetický výboj rázem připravit o přístup k našim dlouho shromažďovaným knihovnám (a tím i ke všem odborným příručkám, návodům a užitečným informacím, které normálně nenosíme v hlavě, ale mohli bychom je potřebovat). :-) Čtečkám zatím ještě chybí ta "výdrž" a uživatelská přívětivost papírových knihoven.
Ale klidně mohl, však zmiňuji zprostředkovatele. Nakonec revoluci v levných CD/DVD způsobila změna distribučního modelu přes novinové stánky. Jen mi není jasná motivace (zda by je to až tolik zajímalo) a jestli tomuto trhu aspoň trochu rozumí. Přece jen to není jen nákup a prodej. Navíc dvě ze tří nejpoužívanějších zařízení (Kindle, iPhone/iPad, třetí je pak Android) jsou v proprietárních rukou, takže na tom nevydělají příliš ani zprostředkovaně.
A proč ne sami? Ať se nám to líbí nebo ne, trh v IT je značně globální. Možná ne hned, ale dřív nebo později začne Amazon a Apple zajímat i ČR (u Google už naštěstí v hledáčku - asi i díky Seznamu - jsme). A příklad iLegálně varuje, jak rychle můžete o své digitální kolekce přijít. Samozřejmě záleží na způsobu distribuce e-knih, jak se stahují atd, ale do budoucna to asi vyhraje model s uložením knih (hudby, ...) někde na internetu (schválně nechci použít slovo cloud), :) Tam pak stabilita a jméno poskytovatele služby bude hrát rozhodující roli.
Bohuzel prave knihy jsou komodita kde nemuzeme srovnavat USA a EU. Jde o jazyk - v USA je jeden, v EU kazdy stat ma svuj, ve valne vetsine "nekompatibilni" s ostatnimi. Kdyz vyjde kniha v USA, tak ji muze cist okamzite potencionalnich 300mil. ctenaru. V Evrope je kazdy trh uzavren a kazdy ma sva specifika. Takze vydate-li knizku v francouzstine, tak mate neco pres 70mil. ctenaru, kteri pak vubec nemaji paru o tom co cte dalsich 80mil. lidi v nemcine nebo 65mil. v italstine. A to jsou tri nejvetsi, ted si predstavte k tomu dalsich dvacet jazyku, ktere maji ctenaru radove mene. Co s tim?
Ad 5) DRM JE zasadni problem, a ze na to zakaznik neprijde minutu po nakupu znamena, ze je to jeste daleko vetsi problem. Je to naprosto totez, jako kdyz bude automobilka dodavat auta, do kterych vedome namontovala vadne brzdy, ktere nekdy (nikdo nevi kdy) prestanou fungovat.
Tady vubec nejde o ideologii ale o prosty fakt. Pokud chcete jednoduchy priklad ... nedavno sem lehce "vice" uklizel a mimo jine knihovnu. Narazil sem na knihy, o kterych sem si myslel ze se nekde ztratili a s radosti sem si je znova precetl (po desitkach let).
Pak sem narazil na (daleko mladsi) diskety, se kterymi byl trochu problem, ale vyhrabl jsem jeste mechaniku, abych se podival co ze to na nich mam za zazraky a kdyz sem je (kupodivu) precetl, narazil sem na nejake 602 soubory a s tim i na problem, v cem to otevrit. A to mluvim o (relativne) otevrenem formatu.
DRM e-book si proste za 10let neprectete. Nejen ze nebudou funkci pripadne overovaci servery, ale nikdo nebude uz davno ani tusit, jak ten ci onen format vlastne fungoval. Mozna najdete nejake funkcni cteci zarizeni, ale bude to od vas vyzadovat nemale usili. A cim vic proprietarni to reseni bude, tim mensi sanci mate.
Mimochodem, mam tu (pochybnou) cest mit nekolik !originalnich! CD s hrami, ktere (bez cracku) nelze zprovoznit. Vydavatel/studio krachli/byli koupeni/... patricna domena uz davno neexistuje ...
Jednoduse nedam ani korunu za neco tak bezceneho.
Na Amazonu se registrujete s nakupem ctecky, kdyz vam prijde, muzete rovnou cist (ale jde to samo i bez toho, respektive si muzete koupit ctecku a nasledne ji registrovat na jiny ucet, pokud to chcete trebas jako darek). V kazdym pripade ta registrace probiha celkem standardne "webove" a nevyzaduje zadne extraburty.
http://www.lupa.cz/zpravicky/ctecky-amazon-kindle-mozna-budou-podporovat-format-epub/
No jo, možná... Já si od té doby nějak vsugeroval, že už to je jisté. Mea culpa.
ad 5) Ano, ale... ;-) Nevnímám "ideologicky", že DRM je zlo, přesto budu proti DRM. Zatímco e-book (hudba, film) v "plain" textu/audiu/videu mi po zakoupení zaručí, že si to mohu zálohovat a vyjma poruchy HW (čtečky, A/V přehrávače) kdykoliv konzumovat, u DRM hrozí, že se něco pokazí. No a pokud si dílo zaplatím a v okamžiku, kdy ho chci konzumovat mi přístroj oznámí, že se omlouvá, ale nastaly problémy a mám reinstalovat ovladače, volat na infolinku, etc., to je sakra problém.
I kdyby to skutečně trvalo 5 minut na vyřešení a nepřineslo mi to (vyjma ztraceného času) dodatečné náklady, nejpozději po 2. opakování problému začnu uvažovat o "warezení". Navíc poskytovatel je většinou chráněn daleko víc než zákazník, takže si docela dobře dovedu představit situaci, kdy odjedu se čtečkou na dovolenou a mám týden smůlu, protože DRM se rozhodl, že e-books jsou kradené a v Horní Dolní to nevyřeším, prodejce mi pošle omluvu a odkáže mě na bod 7.5.XII.a všeobecných obchodních podmínek, kde je napsáno, že to je v podstatě můj problém (totiž - jak vyčíslit škodu, která mi vznikla tím, že jsem nemohl přečíst zakoupenou knihu?).
Problém e-knih nevyřeší stávající nakladatelé, stejně jako problém levných DVD nevyřešili tehdejší držitelé práv. Vzhledem k velikosti a roztříštěnosti českého trhu těžko předvídat, kdy k masovému nástupu dojde, asi to ještě chvíli potrvá, ale téměř s jistotou lze říct, že na rozdíl od trhu s videem a audiem, který byl konsolidovaný a vlastně všechna česká vydavatelství jsou jen pobočkami nadnárodních koncernů, to s velkou pravděpodobností naprostá většina českých nakladatelů nepřežije. Autorské odměny jsou dnes směšné a autoři (až na výjimky) jsou vazalové nakladatelů. Takže jakmile vznikne jen trochu větší poptávka (ať už přes tablety, smartfouny nebo čtečky) a najde se někdo, kdo bude schopen nabídnout jednoduchou elektronickou distribuci s dostatečným počtem čtenářů, stávající trh se zhroutí (tak jako se zhroutil trh DVD a CD).
V současnosti si ale neumím představit nikoho jiného než Amazon, Google nebo Apple, kdo by ty podmínky mohl nabídnout. Nebo někdo, kdo se na ně naváže a bude fungovat jako zprostředkovatel. A osobně vidím na začátek šanci vydávat jen samotné e-booky a oprostit se úplně od papírové verze. Vše by se zjednodušilo.
Podle mne jde hlavně o to, že trh s e-knihami stále roste... a to i u nás (můj dojem). A pokud to současní vydavatelé neuvidí sami, tak jim ujede vlak a zákazníci si zatím zvyknou nakupovat jinde. Ten vlak pak budou buď horkotěžko chytat, či je to bude stát více než budou schopni zvládnout.
Teď mají ještě šanci natáhnout early-adopters a udělat ze sebe rychle jedničku českého trhu s eknihami. Konkurence zatím není nijak valná a jak ukazuje článek, má sama ještě co dotahovat.
Laskavý čtenář aspoň v mém případě hromadí jen některé knihy, ale zato si rád přečte spoustu dalších knih, u kterých se pobaví, ale nemá potřebu je fyzicky vlastnit.
Tedy přesněji, laskavému čtenáři stačí je mít jako soubor na disku v otevřeném formátu, o kterém může předpokládat, že jeji přečte i za 10-20 let.
A laskavý čtenář je taky rád za ty out-of-print věci, které už ani nedoufal, že je bude mít někdy možnost přečíst.
Zminovany Amazon vyuzil existence EU - v Evrope je jen jeden: Amazon EU S.a.r.l. v Lucemburku, pro aktualne podporovane staty: DE (+AT+CH), FR, IT, UK (viz www.amazon.eu). Prozatim na velkych trzich mimo anglictiny, mu to jde velmi pomalu, napr. v Nemecku zacal prodavat Kindle v breznu, ale prodeje e-knih jsou (zatim) nizsi nez papirovych knih. Roli na tom hraje i vysoka cena nemeckych e-knih, avsak nabidka e-knih roste vysokym tempem. Nedelejme si iluze, ze Amazon v Cesku by se mohl stat stikou v rybnice, spis je to takovy parni valec- nasi vydavatele by meli neco udelat driv nez prijmou v Lucemburku nekolik cesky mluvicich zamestnancu, pak uz bude pozde.
ad 6)
docela by mě zajímalo z čeho odvozujete ten tržní podíl. Doma máme čtečku Jinke a v mém okolí jsem zaznamenal z asi pěti čteček jediný Kindle. iPad ani jeden (teda jeden ano, ale firemní a není používaný ke čtení e-knih). Já sám čtu e-knihy většinou na Androidu (jsem z těch, co nepotřebují nutně e-ink), a řekl bych, že zařízení s Androidem je u nás podstatně víc než těch Applů (opět: v mém okolí stoprocentně). Ale možná jen nekorektně generalizuji na základě sebe a svého okolí, nejspíš stejně jako Vy. Opravte mě, pokud se mýlím.
Většina nakladatelů, kteří by je potenciálně mohli vydávat, si už ekonomické analýzy udělala a vycházejí jednoznačně - v daném kontextu (zahrnujícím krom mnohého jiného i stav pirátství) se to nemůže vyplatit. Těch pár, co přesto něco vydali, jsou buď nadšenci, nebo špatně počítali.
Jinými slovy - buďme rádi, že i po zvýšení DPH snad občas někdo vydá něco původního českého alespoň na papíře.
Pro zajímavost: tohle mi 16.5. poslali z Ráje knih na dotaz jestli mi alespoň rozečtenou knihu nemohou poslat ve formátu čitelném na HW čtečce:
platforma Wooky pro Linux by měla být dostupná přibližně během dvou měsíců. Nejsem Vám ale schopna říct přesné datum. O její dostupnosti budeme informovat.
Tak uvidíme, sand se to podaří a půjde to.
A jiná zkušenost tentokrát s Palmknihami: nešel mi na čtečce otevřít jeden zakoupený epub, reagovali okamžitě, sice nepomohli, ale aspoň snaha je vidět. Kód mi přišel během asi 2 pracovních dní. Sociální ochrana se mi líbí, tak Palmknihám fandím, i když orientace na webu je fakt peklo.
Jinak mě docela překvapuje, že autor považuje za čtečku iPad.
Souhlasím s názorem na cenu i když na to mám jiný pohled. Cenu srovnatelnou s papírovou knihou jsem ochoten akceptovat až budu moci s elektronickou knihou nakládat stejně jako s papírovou. Tedy budu ji moct komukoli půjčit (aniž bych půjčoval svou čtečku) a po mě e-knihy někdo zdědí. Dokud náš autorský zákon tento nepoměr mezi hnotným a nehmotným dílem nesrovná, tak kromě manuálů a podobných technických věcí budu dál číst "papír".
Pěkný článek. Děkuji a souhlasím. Dokud budou zákazníci šikanováni a dokud bude mít černý trh lepší servis než ten oficiální, tak se situace nezlepší. Také jsem majitelem Kindlu a potvrzuji zkušenost autora - největší síla při nákupu e-knihy je ono kouzlo "chci knihu, klik, mám ji". Než se uživatel českého e-shopu protluče celým nákupním procesem, tak si nákup rozmyslí. Řešením by byla schopnost nákupu knih přímo ze čtecího zařízení či aplikace, jako to dělá Kindle.
Dobrý den,
děkuji za zajímavou diskusi, přidám něco poznámek (i k článku):
1) Jednak musím dodat malý "update", že po týdnu a něco skutečně došel kód od Palmknihy.cz. Teda firma dodala, co slíbila, ale týden je příliš mnoho.
2) Disponibilita "warez" knih v češtině: ten RapidShare účet jsem uváděl jako nejsnazší cestu (alespoň pro mě), ale jsou i další metody, samozřejmě. Počet titulů bude asi vyšší, souhlasím.
3) Amazon si bere 65%, pokud přímo dodáváte knihkupci, ten chce okolo 30%. Je to ale také otázka nákladů: srovnejte náklady knihkupce a Amazonu.
4) eReading: já jsem nepsal, že eReading je špatný, jen jsem popisoval formu registrace, autorizace atd. eReading je v českém ohledu nadprůměrný, ale s Amazonem (což je, ať chceme nebo nechceme, světový etalon pro eknihy) prohrává na celé čáře, stejně jako ostatní domácí.
5) DRM: pokud to někdo chce vnímat ideologicky, tj. že DRM je zlo a zlo je to proto, že to je zlo, budiž, ale nejde s tím argumentovat. V praktickém používání - tedy knihu koupím a čtu - DRM v podstatě nevadí, pro čtenáře je transparentní, on ani neví, jestli tam nějaké DRM je nebo není, ve čtení mu to nevadí, a kromě čtení jaksi nevím, co se s e-knihou dá ještě dělat.
6) Čtečky (ebook = kindle, ebook = ipad). Obojí jsou zatím zdaleka nejrozšířenější zařízení, na kterých se čtou knihy u nás i venku. Jistě existuje velice bohaté portfolio dalších zařízení, na kterých se eknihy dají číst, ale jeho tržní podíl je mizivý.
Tak jsem koukal na nabídku titulů e-knih je to bída
žádný váběr přitom knih je spousta.
Na příklad na stránkácj www.ph.majestat.jsou e-knihy ke stažení a je tam i seznam e-knih volně dostupných cca 4300ks Pokud si nejaký tytul vyberete do týdne jej dostanete ve formátu jaký chcete a ZDARMA!
Jinak je tam pár knih k přečtení on line, a ke stažení ve wordu.
Takových stránek je dnes spousty, a tak proč kupovat předraženou knihu a když už by teda čistě náhodou zájem byl, zas není žádný výber.
Nemůžu zcela souhlasit. Koupí Kindle se do jisté míry odřízne sám čtenář. Nekupuje totiž otevřenou čtečku, ale proprietární zařízení konkrétního knihkupce, které "umí" jen své AZW DRM. Očekávat pak od všech dalších prodejců a vydavatelů, že dají knihy k dispozici v tomhle pro ně nedostupném formátu, nebo bez DRM (i když sám Kindle DRM používá) - nepovažuji za šťastné ani fér.
Nakupuji u PalmKnih (od doby registrace odhadem 10 knih, což je víc, než jsem koupil za poslední dva roky tištěných knih) protože nemají tvrdé DRM a protože mám Kindle a iPhone se Stanzou. Po registraci přišel kód za pár dní (registroval jsem se v sobotu a tuším v úterý, nebo ve středu to přišlo). S placením jsem spokojený, s doručením knihy v podstatě také. Ale opravdu musí na tom webu zapracovat! Nabídka není nijak slavná, ale je to začátek a chápu, že se nakladatelům do sociálního DRM nechce. Docela PK fandím, hlavně kvůli formě DRM.
Co se týče Amazonu. Při pohledu na ostatní evropské země nejsme, co se týče populace, zase tak malý trh: Slovensko (5,4 mil), Portugalsko (10,7 mil), Belgie (10,5 mil), Rakousko (8,2 mil), Irsko (4,2 mil), Norsko (4,9 mil), Finsko (5,3 mil), Švédsko (9,3 mil), Řecko (11,2 mil) a pak pobaltské země mají dohromady kolem 7 milionů obyvatel. Další věc je samozřejmě kupní síla. Ale když vidím, kolik lidí čte ve vlacích, v autobuse, v kavárnách a kolik lidí má doma své soukromé knihovny, tak si myslím, že co se týče knih, tak jsme na tom celkem dobře. Amazon by také mohl využít existence EU a relativně kompatibilních legislativ členských zemí, ale obávám se, že mimo evropské firmy se stále na evropské země dívají jako na jednotlivé celky.
Ale byl bych raději, kdyby došlo k rozumné domluvě mezi našimi nakladateli, než aby se to tu vzájemně vytřískalo a následně přišel Amazon.
Hezký článek, díky. Jen mi nesedí věta "E-knihy pro Kindle lze zakoupit (nikoli pořídit, viz dále) pouze na Amazonu..." Sice asi chápu, jak byla myšlena, ale i tak je dost zavádějící. Knihy do Kindlu jdou koupit mimo Amazon vcelku běžně, dokonce už i několik v češtině, např. Zandlova Koncernová pětiletka na http://www.smashwords.com/books/view/49134 a Vaňharovo Podnikání v USA na http://ebook.podnikanivusa.com/.
Oba příklady hezky ukazují, že čeští nakladatelé svým přístupem riskují nejen ztrátu čtenářů, ale i autorů, kteří si začnou e-knihy vydávat a prodávat sami.
...rád vlastní a hromadí knihy a návštěva knihkupectví pro něj není obtíží, nýbrž svátkem. A vůbec nevidí důvod, proč by měl platit za "neexistující" zboží tutéž sumu, za kterou dostane v knihkupectví hodnotný kus potištěného organického materiálu.
Ať se vydavatelé nehněvají, ale obvyklá cena za ebooky mi připadá silně přestřelená a nerealistická. Cokoliv nad 99 Kč je příliš. Už proto, že ebooků se dá teoreticky prodat daleko víc než papírových knih, a neexistují u nich žádné náklady "od výtisku". 99 Kč dám rád, 199 Kč prostě nedám. A není to tím, že bych byl škrob: za papírovou knihu dám kolikrát i hodně přes pět set. Jenomže to je prostě papírová kniha. Při nákupu papírové knihy si za své peníze něco odnesu, kdežto při nákupu elektronického čehokoliv si odnesu pouze pocit, že jsem někomu nacpal peníze do chřtánu zadarmo. :-P
Applí Book Store je nejspis stejna slepa ulicka jako Wooky, jen ve velkem. Nekde jsem cetl, ze po jeho zavedeni si Apple sliboval, ze prevalcuje iPadem Amazon na poli ebooku, ale tohle se zatim nepotvrdilo. Amazon tusim ovlada 75% trhu s ebooky, a jeden z duvodu bude jiste i v tom, ze Kindle je na cteni diky e-inku mnohem lepsi nez svitivy iPad. Mluvim o beletrii. Pro ucebnice, detske knizky s obrazky, casopisy bych dal prednost iPadu. Zatim. Nez se zacnou produkovat barevne e-ink displeje.
Zatím to tak v naší kotlině vypadá.
Amazon si může dovolit DRM ochranu jakou chce, protože v jeho obchodě si může anglicky čtoucí člověk koupit cokoliv a nemusí nakupovat u konkurence.
Naši vydavatelé a prodejci mají štěstí i smůlu. Štěstí v tom, že česky mluví pár lidí, a proto se nikdo jako Amazon o nás nebude nikdy zajímat (možná jenom dočasu). Zůstává to tedy na nás. Záleží pouze na míře šikany českých čtenářů, jakou si naši nakladatelé zvolí. Zatím zvolili dost vysokou úroveň, jedni typ DRM, který samozřejmě nepodporuje Kindle (zatím to nejlepší, co mezi čtečkami je), druzí hned jakési asijské čtečky, nejlépe každý obchod svoji. Vůbec nejlepší by bylo, kdyby se žádný vopruz typu eknih vůbec neexistoval, všichni by zůstali u těch papírových a byl by klid. Smůlu mají v tom, že eknihy jsou tu a Češi se o nich už dozvěděli a chtějí je také. Co tedy s tím?
Pravděpodobnější bude výše zmíněný vývoj, kdy naši prodejci budou dále šikanovat a pokusí se nechat věc vyhnít.
Nebo začnou konečně prodávat eknihy v různých formátech, pro ty zlé čtečky třeba s obrovských nesmazatelným vodoznakem mého jména (toto je asi nejmíň pravděpodobné).
Veliký problém budou mít naši nakladatelé a prodejci v momentě, kdy si někdo spočítá, že i na nás se dá vydělat a začne naše autory a překlady vydávat elektronicky sám a hromadně lifrovat třeba na ten zlý Amazon a jiné podobné shopy. (A ať mi nikdo nevykládá, že s elektronickou přípravou knihy je taková práce. Korektor opraví chyby v elektronickém textu spisovatele (nebo překladatele), zformátování do použitelného formátu ke čtení je otázka hodin, převod do různých platformem taktéž. Žádná grafika, žádné obrázky. Brožované knihy také nic takového neobsahují). Samozřejmě, hodně jsem to zjednodušil, ale automatizace pomocí počítačů je tady možná ve veliké míře. Bez vytištění jediného papíru. Graficky hodnotné knihy se pro čtečky stejně nehodí, ty si tedy koupíme v papírové podobě i v době eknih. A jak říká moje žena, všechno jde, jenom se ti musí chtít. Většinou má pravdu.
Trochu mě zarazilo, že autor má problém s tezí "e-knihy == kindle", ale přitom v jeho podání celý článek vyznívá jako "e-knihy == ipad", což je přibližně stejně nesmyslné.
Jinak ale zajímavý článek.
Fascinují mě protesty nakladatelů proti sjednocení DPH. Možná by na to byla dobrá (i když nepříliš systémová) odpověď - zrušme DPH na knihy, ale jen v elektronické podobě a v otevřených formátech, maximálně s tím sociálním DRM.
Řeší se tady pořád jen amazon, ale co apple ibook store. Je tam tak těžké dostat české knihy? Sice je to 30% ze zisku do applu, ale komfort nesrovnatelný s wooky apod., a iphonů a ipadů dle mého skromného odhadu daleko více než kindle čteček. Reklama se dá taky snáze cílit. A lidé používající ipad a iphone jsou ochotni platit i v česku za obsah.
Dovolím si pár postřehů z pozice majitele čtečky (SONY PRS-600). Nakupuji hlavně u eReadingu a rozhodně nemohu souhlasit a autorem v názoru na tento obchod. Nemám pocit, že by byl nákup nějak obtížný, je naprosto stejný jako v každém jiném eshopu. Velmi pozitivně tam hodnotím knihovnu vázanou na zákazníkův účet, kde se nacházejí všechny zakoupené knihy, které si lze kdykoliv opět stáhnout ve všech dostupných formátech, nebo přímo on-line číst. eReading má také velmi dobrou komunikaci se zákazníkem. Nakupuji výhradně knihy bez DRM a žádný DRM humus ani proprietární bazmek od eBux nebo Wooki mi nesmí přes práh. Nabídka eReadingu sice zatím není příliš velká a bezDRM ještě menší, ale dá se vybrat a hlavně když jsem projevil zájem o určitou knihu, ale jedině bez DRM, lidi z eReadingu obratem kontaktovali vydavatele a během hodiny jsem ji měl doma už bez DRM. Pochopitelně, že majitel iPadu zvyklí na AppStore, či jak se to jmenuje, požaduje při nákupu knih jiný komfort, ale iPad prostě není čtečka a zdaleka ne všichni mají vendor-lock Kindle. Ostatně i Kindle bude podporovat ePUB, i když bez DRM, v čemž nevidím problém, protože veškeré DRM je mor, který musí být vyhuben.
Také jsem na palmknihách zakoupil první díl Milénia a divil se nad divným řádkováním a chybami, ale pak jsem někde narazil na zmínku o tom, že první verze měly tuto chybu a že je již vše opraveno, tak jsem si z shopu nechal zaslat znovu mobi soubor a tam už to bylo vše ok. Nechápu, proč o tom nemohli ty, kteří dříve knihu zakoupili, informovat například emailem.
Jinak pamknihy jsou pro mne jedinou možností. Wooky je mimo (bohužel), eReading by měl šanci, kdybych už neměl Kindle... s ním jsem spokojen a nevidím důvod se přizpůsobovat podivnostem českého trhu, obzvláště, když Palmknihy mi vyhovují.
Ale ta registrace byl fakt opruz... kód nakonec naštěstí došel.
Souhlasím, knih na warfórech jsou řádově desetitisíce. Mám Kindle, u Palmknih jsem koupil 6 knih, abych podpořil české vydavatele. U konkurence kupovat nebudu, iPad nemám a na počítači knihy číst nebudu (a v mobilu už taky ne, byť jsem to dělal).
Ad kvalita e-knih - wf jsou od špičkové kvality po hrůzy (pokud je jméno jednoho z hrdinů knihy pokaždé zkomoleno, zjevně automatickými opravami, tak to je prohnané OCR a nikdo to už nekontroloval), oficiálně koupené mají bohužel taky dost chyb.
Rekl bych, ze tech e-booku v cestine bude spis tak 10x vic nez uvadi autor (+-) a na rapidu kvuli tomu opravdu acc mit nemusite.
Kvalita je ruznoroda, ale prevazne bezproblemove citelne.
A presne jak pise autor, staci one click a knizka (nebo cela hromada knizek) prfrci. Citelnost na libovolnem zarizeni zajistena - staci si poridit napr Calibre.
není tak úplně pravda, že u hudebních realesů nefungují žádná "etická" omezení, často platí pravidlo, že hudba vydaná vlastním nákladem a u opravdu indie vydavatelství se nesdílí a na poptávku po této hudbě je často na různých "sosacích" fórech přichází rezolutní "kup si to"
jinak v česku zejména díky ilegalne platí i u audio warezu, že warez scéna převyšuje oficiální distribuci kvalitou releasů na celé čáře
jinak též mohu potvrdit, že co do kvality e-booků jednoznačně vedou ty, které vydávají "báječní muži a ženy se scanery"
Pěkný článek o eknihách. Pravdou je, že koupit českou knihu je pořád problém. Systém jako má Amazon je bezproblémový.
Akorát trochu nesouhlasím, že uživatelé Kindlu si česky moc nepočtou. To ale není jejich chyba, ale chyba vydavatelů. Pokud umí distribuovat knihu pouze s Adobe DRM, tak se nesmí divit, že si uživatel Kindlu knihu raději stáhne, než koupí.