S tou standartou a standardem ačkoli to vím, tak stále dělám stejnou chybu. Kdybych si to po sobě pozorně přečetl jistě bych ji opravil.
Neboď standart míněno jako standard se vyskytuje i v odborné literatuře(pokud je v češtině) a člověk když to čte tak se mu to nevědomky uchovává v paměti a pak to někde použije.
Ostatně když si budete déle pročítat některá fóra, tak za chvíli zjistíte, že začínáte přemýšlet nad y a i, mne a mě atd. Například - F čom že ye to nastavení tý ajpý adresi? A proto reagujte na tyto prznitele češtiny a ne na lidi, kteří se sem tam utnou.
Zrovna u SAPu by jsem rad vedel, kolik statni sprava zaplatila celkove miliard a na kolika uradech - ministerstvech to bezi. Vim o Min. vnitra. Na MZV to stalo asi 100 milionu a nebezelo tam na tom nikdy nic. Na CSSZ se to pripravuje - znamosti a td., takze jsem take zvedav.
...Věci jako nestandartní gui, nestandartní klávesové zkratky, není nastavitelné jak moc má být...
Víte, Český jazyk je také standard. Možná máte na mysli jakési vlajky (standarty), ale když už kritizujete nestandardnost, měl byste sám standardy dodržovat.
Nechci tu polemizovat s tim jestli je nebo neni vhodny IS - to zalezi na velikosti a stylu firmy. Proste kdyz je ve fabrice bordel a nikdo s tim nehne, tak ani ISO ani IS nikoho nespasi. Ruku v ruce s tim jde take kvalita zamestnancu - kdyz tam je velka cast trotlu tak potes panbuh.....
Spise ale jde opravdu o to, ze od urcite velikosti firmy je IS vhodny a leckdy i prospesny. To, ze tady unisono narikate bude mit IMHO tyto priciny:
a) pracujete s IS ve firme kde vubec neni potreba a pri praci vas jenom zdrzuje (minifirmicka)
nebo
b) vybrali jste si spatny IS nebo IS ktery je sice dobry ale nevyhovuje vasim potrebam
c) nezvladli jste implementaci.
Ze sve praxe muzu rict, ze spravne rozbehany IS je pravym pozehnanim, i kdyz priznavam, ze zdaleka ne kazdemu se podari do tohoto stavu dostat. Muze za to i najivita, protoze vetsinou panuje predstava, ze se to nainstaluje, bordel zmizi a uz se vice neobjevi. Dale pak samozrejme boj s uzivateli (uplne stejmy jako u jine SW, ajtaci by mohli povidat....)
Nakonec bych rad rekl, ze i pidifirma nemusi mit zadny moloch. Dam priklad z praxe:
a) firma "lepic":
koupi si nejake "noname" ucetnictvi. Po case je napadne, ze potrebuji mzdy, tak rychle nakoupi nejaky sw. Za rok zas chteji treba personalistiku........
b) firma "uvedomela", ale financne strizliva:
potrebuje ucetnictvi, tak se porozhledne a koupi ho jako modul v ramci IS. Aby neplatila MS za licence, tak ho provozuje na SQL "zdarma" - MSDE. Pozdeji si velmi jednoduse aktivuje personalistiku..... A ma to spoustu vyhod - jednotna sprava, jednotna obsluha a hlavne - automaticke propojeni dat.
Pokud nechcete na IS prodelat kalhoty, tak:
a) uvedomte si jestli IS nebo pidiIS opravdu potrebujete,
b) pokud ano tak si udelejte vnitrni analyzu,
c) rozhlednete se po trhu, jedte treba na Invex aj.
d) udelejte si alespon mini vyberove rizeni
e) otestujte si dodavatele/implementatora jestli je solidni, aby vam nedodal zbytecne to co vubec nepotrebujete a aby implementace probehla hladce
f) vyhazejte neprizpusobive uzivatele (z vlastni zkusenosti tvrdim, ze preuceni neni mozne).
Mam za sebou bohatou praxi v IT. Pocatecni nadseni je pryc, prislo vystrizliveni. Tento clanek uderil hrebicek na hlavicku.
Do jiste miry se tady vytvoril umely trh s vecmi/softwarem, ktery vlastne nikdo nepotrebuje. Zakaznici diky nim pak resi problemy, na ktere by bez nich nikdy nenarazili...TO JE PROSTE FAKT.
Netvrdim, ze bychom se meli vratit "zpet na stromy", spise jsem pobaven tim, jak je lidstvo hloupe, jak se chova zcela nesmyslne (alespon z pohledu technika) - aby se penize tocily, dela se spousta naprosto zbytecne prace (vyvoj, implementace, nasazeni, testovaci provoz, ....) - spousta casu, nervu, energie jak na strane dodavatele tak na strane zakaznika....Vysledny efekt ? Mnohdy pouze to, ze zmrdici v kravatach se poplacaji po zadech, jak zase "zvysili zisk", pripadne kolik usetrili na zalezitostech, ktere by mozna nebylo treba vubec resit :-)
Je to Kocourkov. Odhaduji, ze slabych 20% prace v dnesnim IT svete je skutecne praci uzitecnou. Anebo se zamysleme nad stale rostouci kapacitou diskovych poli :-) a medii: kolik % dat tam je uzitecnych a kolik procent tvori naproste kraviny a blbosti, sum, balast, ... ???
Bohuzel takto to (po urcite dobe) dopadne se vsim, co se zpocatku jevi prevratnym a krajne uzitecnym. Dnesni svet je zalozen na vekslu a mamonu, neni divu... Netvrdim, ze se s tim da neco delat - lide jsou proste takovi, pokud bychom to chteli zmenit, museli bychom je vymenit za mimozemske bytosti :-(
Počkám si až si někdo patentuje Enter;) Protože třeba se mi stalo u jednoho IS, že pro potvrzení zadání karty nebylo na konci Enter ale Ctrl-E. Nebo chybelo tlacitko na zavreni podokna a muselo se to kdesi v menu slozite deaktivovat. Nestandartní GUI - mám spíše na mysli nestandartní v ovládání nebo rzmístění ovládacích prvků. Co třeba dvakrát poklepat pro zavření okna? Tohle není IMHO otázka patentů(protože ovladací prvky tam přeci dává operační systém přes nějaké API volání).
To jsem takhle pracovel v jedne velke nadnarodni firme. Jednou prisel sef (Nemec) a zadal ukol na analyzu. Prinesl jsem mu pozadovany graf. "I don't like the trend." rekl (no plus minus, doslova si nepamatuju), pak vzal tuzku a nakreslil do grafu, jak ma zadana analyza dopadnout. Tak jsem halt ty data zapsal tak, aby to sedelo do jeho krivky.
To bylo poprve, nikoli naposled.
Ta firma si taky potom zavedla jeden nefunkcni IS. Ona takova nefunkcnost dopadne na proste zamestnance. Kdyz se jim to nelibi, muzou kdykoli odejit, firma najde dostatek jinych. A manazeri si svoje odmeny rozdaji. Vyssi nez obvykle, protoze pracovali za ztizenych podminek a resili slozite problemy.
Ne kazdy sef chce presna data. Nektere informacni systemy existuji jen proto, ze jsou za ne placeni ti pravi (neci pribuzni, milenky/ci, pribuzni nekoho kdo se hodi nebo muze hodit...) manazeri. A hovno pada dolu, takze proc se nahore znepokojovat. Pocitac (nebo treba informacni system) nemusi fungovat, ale prenasi do okoli zpravu - ja jsem pokrokovy, inteligentni a proste cool.
Máme stejné zkušenosti...
V hotelu byl IS ( ubytovaní, prádlo, úklid...), roční náklady ( odpisy, el.proud...) byly okolo 500 000,-...
Pak sme ho zrušily... ( Kromě recepce.. Tam je registrace hostů)
Výsledek? Všechno funguje minimálně stejně dobře jako předtím!
Ušetřeno na nákladech 460 000,-!
A to se vyplatí!!
No, prave, jak pises, tak to vse stoji a pada s lidma. Idea systemu ISO je v tom, "eliminovat dopad lidskeho faktoru na kvalitu" - tzn. pokud je zamestnanec bordelar, ale dodrzuje ISO, tak by mel byt ve sklade/zakazkach/... poradek (a pokud ne, tak se da velmi snadno prijit na to, kdo ten bordel dela a snizit mu premie/vyhodit). To, ze nektere auditorske firmy (Hi Andersen & Enron) se nesnazi tenhle bordel lokalizovat, ale zakryvat, to uz je vec druha a jde spise o politiku vedeni firmy (zda chci mi opravdu poradek i za cenu vetsi byrokracie nebo chci jenom navenek vypadat, ze je vse OK).
Jasne, jenze nic se nesmi prehanet. Pokud ma totiz nekdo predstavu, ze zakaznik bude cekat v krame 1/2 hodiny na to, aby mu nekdo prines ukazat jak ze ta klavesnice vlastne vypada (nez ji skladnik vyda a zaeviduje, pak ji zase musi prevzit zpet) ... . V malych firmach to totiz funguje tak, ze kazdej dela vsechno a kdyz se zacnou uplatnovat postupy jako v nadnarodni spolecnosti, tak to podle toho dopadne.
A hlavne byrokracie nemuze fungovat pokud ji sam sef/majitel nedodrzuje. Prikladne si ve skladu vezme veci (jsou samo jeho, tak proc ne), ale nikam to nenapise a pak se hleda, kam se to podelo. Ve finale se zjisti, ze na sklade je 50 disku, ktere ucetne neexistujou a naopak tam neni 50 procesoru, ktere tam jeste vcera byly. To znamena samozrejme nastvane zakazniky, kterym nekdo podle pocitace neco slibil aby nasledne zjistil ze fyzicky to zbozi neexistuje (jeden z duvodu proc chodi vsichni do skladu - zjistuji zda to tam skutecne je). Proste pokud sklad se skladnikem, pak nesmi mit ani majitel do skladu pristup jinak nez s doprovodem.
Zkratka jde o to, aby to nebyl bordel, ale rizeny chaos ;). Prave v tom bordelu se krast zacne.
Já si myslím, že to je klidně možné - zejména u malých firem rodinného typu, kde si skladník součástku "ulejt" nemůže, protože by mu taťka urazil pazoury ;-)
A tam, kde někdo opravuje Škodivky 120, tam mu nervózní zákazník v recepci poskakovat nebude, protože je to stejně jeho bratranec, jak už to na vsi chodí...
Ale je to kus od kusu, znám i jedno nakladatelství, kde dělají knihy, a taky to nění žádné hi-tech a PC s T602 je tam poslední výplod techniky... A jaký dělaj knihy!
Taky mi prislo, ze to trochu drhne. Jiste je fakt, ze skladnik podle pameti vi, kde co najde. A pokud je tam sam, tak si treba pamatuje, ze prodal posledni kousek soucastky typu 710 a dalsimu zakaznikovi rekne hned, ze uz neni (aniz by 15 minut chodil po sklade). Ale cim je do to toho zapojeno vic lidi, tim se mi to zda vice nemozne... Uz vidim, jak prodavac vyhotovuje stalemu zakaznikovi rucne fakturu, aby obsahovala vsechny spravne udaje, jak mu za 10 minut vola skladnik, ze uz preci rano rikal kolegovi, ze soucastka gx5 uz neni (protoze posledni ulil do kapsy - a dokazte mu honem, ze to na sklade proste musi byt), jak vola dodavatelska firma, ze faktura 1094 jeste nebyla uhrazena a proc jim nereagujete na mail.
Takze dovedu si predstavit, kdyz z firmy, kde je 15 pocitacu, je 5 odcizeno, ale zbytek funguje dal. (proste se pracovnici vystridaji u jednoho kompu). Ale nedovedu si predstavit nekolika tydenni nahly presun k tuzce a notysku, aniz by to ohrozilo zisky... To bych uz radeji volil celofiremni dovolenou, nez se to uvede do poradku...
(ale treba se mylim)
Ba, ba. Zazil jsem dokonce jako vedouci maleho oddeleni, ze i pri par lidech je opravdu potreba delat papiry na kazdy vydej ze skladu, na montaz, testovani, baleni vyrobku a predani zakaznikovi (i kdyz to treba delal jeden a tentyz clovek). Nemusi nutne byt ISO, i kdyz je dobre se inspirovat.
Jeste horsi jsou ale ruzne zapujcky a servisy - doted neznam nejaky rozumny (ne SAP!) IS nebo ucetni system, ktery by mi umoznoval evidovat a hlavne zobrazoval to, ze se nejaky kus nekomu smontuje, pujci a pak zase rozmontuje a ruzne vymeny/pridani komponent do pocitacu.
On je bohuzel problem, ze takova byrokracie je ve velkych firmach potreba :-( Kdyby treba 100 techniku mohlo jit do skladu a cokoli si tam vzit, tak tam nekdo neco ukradne a nikdy se nezjisti kdo. Kdyby se nedelaly papiry o testovani, tak se dotycny na to testovani jednoduse vysere a zjistit to zpetne z reklamaci, co kdo kde odflakava mezi takovym mnozstvim techniku, neni jednoduche.
Podle me je toto smysleny pribeh, fantazie autora. Nebo se mylim, autore? Ne ze by to tak nemohlo ve skutecnosti byt ale podle toho jak to pises tento pribeh nema svuj puvod v realite.
Ten druhy odstavec uz resim cca 3 roky, zakaznikem je velka mezinarodni firma, provozuje N databazi, ktere diky imbecilnimu navrhu a debilnimu pouzivani nelze propojit a funguje to presne jak pisete, data se exportuji, rucne upravuji a zpet importuji. Skutecne efektivni cinnost. Dokopat je jen k takove trivialite jako vytvoreni VPN trvalo rok, po te ji z "bezpecnostnich duvodu" po mesici zrusili. Uz dva roky se je snazim primet k tak trivialni operaci jakou je pridani jedineho sloupce k jedine tabulce te databaze.
Pro info, je mozne trebas vytvorit zaznam, ktery ziska ID a ten nasledne uplne prepsat bez moznosti zmenu zjistit, stejne tak je mozne mit dva zaznamy se stejnym ID, ale jinym obsahem a navic jako ID je pouzita jedna z polozek ... . (v tom ovladacim SW je totiz jednodussi polozku prepsat nez zalozit novou, takze se to tak casto dela)
Pracuji s tim tak, ze platny je prave posledni zaznam. No a nasleduje dalsi DB k necemu uplne jinemu, ale ziskavajici data prave z teto DB, coz predpoklada bud rucni prepis (v danem objemu nemozne) nebo aktualne pouzivanou medodu "odhad" (fungujici asi tak, ze ruzne polozky maji ruznou vahu a pokud sedi na zaznam ve druhe DB, prohlasi se za existujici a pokud ne, tak se naimportuje), coz ovsem neresi problem, kdy se v jedne z DB zaznam zmeni (opravi), vznikaji samozrejme duplicitni zaznamy atd.
A to vse jen proto, aby nakonec clovek, ktery se o to stara prohlasil, ze na zaklade te DB nejsou schopni zjistit vlastne nic vic, nez to ze tam nejaky zaznam je. To ovsem netusi sef, pro ktereho se vyrabi grafy, statistiky a dalsi "presne informace".
Hele v byrokracii je nase budoucnost, tak si zvykejte. Makat budou asiati a v evrope se bude uz jen papirovat (amici to budou vymyslet a ridit). At uz primo na papire nebo v IS.
Je videt, ze si nedelas dane sam (ja uz nastesti taky ne). I ty nejjednodussi programy ti umoznujou vytisknout priznani tak, ze to jenom podepises, orazitkujes a FU to akceptuje (no, zaplatpanbu ze uz jsme tak daleko)
Takže to není jen můj dojem. To je asi móda informačích systémů. Na dnešních IS mi vadí především ona častá vývojářská nemoc a to vytváření zbytečných systémů pro systémy. Modularita ano, ale rozumná. Vývojář uchvácen možnostmi objektového programování vytváří systém managementu systému pro systém kontroly centrálního systému;) Moduly,submoduly, pomocné aplikace, aplikační server pro hloupou čtěčku čárového kódu atp. S tím vším zbytečným balastem přichází uživatel PŘÍMO do styku.
Další věcí je separování jednotlivých IS. IS s polu nekomunikují. Dejme tomu že nějakou chytrou hlavu na úřadě napadne zřízení databáze kradených aut protože v dnešní době je přeci hodně moderní mít nějaký IS, databázi aby bylo se čím blýsknout. Ale už nějak nedořeší propojení s databázemi ostatními třeba na dopravních inspektorátech atd. To se pak řeší mimo, nesystémově nějakým dalším programem s pokud možno proprietárním formátem předávaných dat. Nakonec to skončí tak že úřednice si přehazují data vygenerovaná z databáze emailem a v horším případě přes disketu. Sice jsem tu uvedl státní instituce ale takto to funguje i v mnohých jiných IS.
Věci jako nestandartní gui, nestandartní klávesové zkratky, není nastavitelné jak moc má být program ,,přísný" při kontrole zadávaných údajů,nemožnost poznámek nebo označení nestandartní položky atd atd. Těch případů je hodně.
S tou nemocnicí tě zklamu, i na toto vývojáři myslí. Existují případy duplicitních rodných čísel, řeší se to následně s zdrav. pojišťovnou a registrem občanů kde vydají klientovy (dříve se jim říkalo pacienti:-)) nové rodné číslo. Takže ošetřen budeš, zapsán do systému též a dokonce budeš pod stejným rč i vykázán, následně se celá procedura opraví na nové rč.
Tím jsem chtěl jen říct, kdyš se chce, tak to jde, IT nám má pomáhat, ne svazovat a je na uživateli jak se k tomu postaví. Vždy hledej problém mezi židlí a klávesnicí….
Myslím, že docela přeháníte. Situaci s duplicitním rodným číslem jsem zažil; kamaráda s vážným úrazem hlavy samozřejmě ošetřili bez ohledu na problémy informačního systému. Mimochodem, pokud v nějaké organizaci něco "nejde díky informačnímu systému", je to jenom příznak závažnějšího problému. Zvlášť v případě, že jde o soukromou firmu.
Hloupost. V nemocnici osetri kazdeho, tedy i lidi s duplicitnimi RC, ty, ktere privezou v bezvedomi bez dokladu a dokonce i bezne osetri cizi statni prislusniky, kteri zadne RC nemaji. Z technickeho hlediska to neni problem a to ani kdyby na neco takoveho programatori nemysleli.
Rekla bych, ze kdyz nekde neco NEJDE, tak ve vetsine pripadu je na vine pocitacova negramotnost obsluhy. A je jedno, jestli se jedna o IS, nebo o obycejne psani do nejakeho textaku.
No mam ten zvlastni pocit ze i v pripade vybaveni technikou bude reakce uplne stejna, novacek bude par mesicu totalne mimo.
Jinak k vyse zminovanemu ISu, pracoval jsem kdysi ve firmicce (prodavajici HW), jejiz majitel si usmyslel, ze ISO musi mit (pres argumentaci zamestnancu, ze je to kravina). No nedal si rict => puvodni stav byl, ze technik sel do skladu, vzal si co bylo na objednavce a postavil z toho sestavu. Novy stav byl, ze technik cekal na skladnika, ten mu vydal HW, technik musel podepsat kazdou komponentu (jelikoz malo kdy byl stav "vse je skladem"), pak sel stavet, kde opet musel (dle ISO) podepsat montaz kazde komponenty, pak sepsat info o testovani setavy, o jejim predvedeni zakaznikovi, .....
Ne ze by se puvodne neprovadely stejne ukony, jen po zavedeni ISO byl na vse papir, ve sklade vsude polepky (a v nich chaos, protoze co nekde bylo vcera tam uz nemuselo byt dnes). Takze finalni stav byl, ze 1/3 pracovni doby byla venovana onomu papirovani dle ISO. Nato majitel reagoval tak, ze si nechal delat informacni system na zakazku (pro firmu o par zamestnancich) no a pak skrachoval (to uz jsem nastesti nebyl zamestnancem, potapejici se lod jsem opustil vcas).
Dle meho nazoru stejne tato firma "doboucha" data za zminene obdobi do ucetniho systemu, aby si mohla vyjet dane, dph, atd... Uz vidim, jak jim to jejich ucetni bude pocitac pomoci bloku a karkulacky (ale treba se mylim).
Takze souhlasim s tim, ze se nema nic prehanet (drahe IT vybaveni do kazdeho rohu), nicmene cesta zpet uz proste nejde. (ostatne by mne zajimalo, jestli si majitel statistiky pocital rucne a barevnyma fixama maloval graf, nebo dostal od sekretarky disketu (mail) s excelovou tabulkou.)
Asi znáte situace, kdy před zaměstnancem poskakuje na*aný zákazník, chce něco ne úplně běžného a zaměstnanec s pláčem na krajíčku mu na jeho požadavek odpovídá "no to máte smůlu, to NEJDE", protože nečekanou situaci jednoduše nemůže do IS nijak zapsat.
Dřív platilo náš zákazník náš pán. Dnes, v době IT, je běžné, že vám s úsměvem řeknou "ale tohle neděláme, to NEJDE, (vypadněte)". Například zkuste jít do nemocnice a chtějte se nechat ošetřit, když už tam je přihlášen někdo s duplicitním rodným číslem. Vývojář s tím nepočítal, takže vy neexistujete a poběžíte domů. Nebo zkuste v nějaké firmě provést nějaký triviální úkon, který ale IS nepodporuje. Budou se vám smát a vy nadávat.
Život se změnil v čekání na novou verzi, "která už to bude určitě umět".
Mam pocit, ze svechny informacni systemy jsou zbytecne slozite a nafoukle. Ted jsme u nas presli na novy, se kterym nikdo neumi pracovat a ktery jiz pres pul roku trpi porodnimi bolestmi a cekame, kdy to prejde:)
No, na papirove bloky to nevidim, ale autori informacnich systemu by se meli zamyslet